Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-03, 22:30   #286
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Äntligen har det kommit upp lite nya saker på hemsidan igen! Eller ja, en ny sak och två uppdaterade gamla paket.. Men den nya saken är nog rätt efterlängtad i alla fall!

* SJ X2000 i flera olika målningar, vidareutvecklad från STWs modell.
* Uppdatering av TANE PT spårpaket. Ett av betongslipersspåren hade ett fel på en av mesherna.
* Uppdatering av Rc, Rm-paketet, det innehåller numera en enbenspantograf. Man får dock själv ändra i configar på de lok man vill använda den på. Den ligger i en separat .cdp-fil i zipen, så man behöver inte installera hela lokpaketet igen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-03, 22:42   #287
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

På tal om efterlängtade saker:
Det börjar på att bli dags att släppa det två första uppdaterade ångloken för TANE! Som bekant är det littera B och littera Sb som saken gäller. Det är bara lite smågrejer som jag skulle vilja justera och kolla på dem först.

Här är hur vi hoppas att det kommer att gå till:
Vi kommer inte släppa loken riktigt än, men nu i helgen kommer vi att släppa den nya uppdaterade versionen av STL Source, vilken innehåller de script som ångloken använder. Det innehåller också STL-koppel med LOD som vi satt ihop med hjälp av Vovven47, vilket gör att hans egna LOD-version av kopplet inte kommer att behövas längre. Det finns också några mindre buggfixar för STL-koppelscriptet som tar bort några av de felmeddelanden som kan dyka upp ibland.
Detta är kanske inte så jätteintressant för er användare utan loken, men som plåster på såren så kommer vi tillsammans med detta släppa min digitala Ångloklära. Det är ett häfte som berättar om de viktigaste delarna på ett ånglok, samt hur man kör dem i Trainz. Den är en nedkortad och förenklad variant på boken Ångloklära som Kungliga Järnvägsstyrelsen gav ut mellan 1910-1949. För er som inte orkar plöja igenom hela mitt verk så finns det sist ett appendix med tre sidor lite mer rakt på sak, steg-för-steg instruktioner för hur man kör och eldar ånglok specifikt i Trainz.

Lagom när ni hunnit läsa in er på det mycket intressanta ämnet ånglok och blivit nästan experter på det, typ nu i veckan, eller kanske veckan efter det, så kommer de två ångloken att släppas.

Sedan är det bara att tuffa på med något som antagligen är bland de mest realistiska i ångloksväg som går att köra utan att smutsa ned händerna på riktigt!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-03, 22:49   #288
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
På tal om efterlängtade saker:
Det börjar på att bli dags att släppa det två första uppdaterade ångloken för TANE! Som bekant är det littera B och littera Sb som saken gäller. Det är bara lite smågrejer som jag skulle vilja justera och kolla på dem först.

Här är hur vi hoppas att det kommer att gå till:
Vi kommer inte släppa loken riktigt än, men nu i helgen kommer vi att släppa den nya uppdaterade versionen av STL Source, vilken innehåller de script som ångloken använder. Det innehåller också STL-koppel med LOD som vi satt ihop med hjälp av Vovven47, vilket gör att hans egna LOD-version av kopplet inte kommer att behövas längre. Det finns också några mindre buggfixar för STL-koppelscriptet som tar bort några av de felmeddelanden som kan dyka upp ibland.
Detta är kanske inte så jätteintressant för er användare utan loken, men som plåster på såren så kommer vi tillsammans med detta släppa min digitala Ångloklära. Det är ett häfte som berättar om de viktigaste delarna på ett ånglok, samt hur man kör dem i Trainz. Den är en nedkortad och förenklad variant på boken Ångloklära som Kungliga Järnvägsstyrelsen gav ut mellan 1910-1949. För er som inte orkar plöja igenom hela mitt verk så finns det sist ett appendix med tre sidor lite mer rakt på sak, steg-för-steg instruktioner för hur man kör och eldar ånglok specifikt i Trainz.

Lagom när ni hunnit läsa in er på det mycket intressanta ämnet ånglok och blivit nästan experter på det, typ nu i veckan, eller kanske veckan efter det, så kommer de två ångloken att släppas.

Sedan är det bara att tuffa på med något som antagligen är bland de mest realistiska i ångloksväg som går att köra utan att smutsa ned händerna på riktigt!



Låter bra!!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-05, 23:45   #289
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Jag beslutade att skjuta lite på att släppa nya versionen av STL Source eftersom TANE SP2 kommer ut till beta-testarna imorgon. Tänkte bara kolla så att det inte hänt något galet innan jag släpper det hela. Men den digitala ånglokläran kommer ut som tänkt idag:

* Digital Ångloklära som förklarar ånglokens uppbyggnad och funktionalitet i Trainz

Den hittas under Lok>Ånglok på sidan. Så nu har ni att läsa in er på tills själva loken kommer inom några veckor!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-07, 23:58   #290
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Lite nya saker på hemsidan idag:

* Lans X40 som han byggt om från en holländsk motorvagn av Gertjan van Harskamp.
* WNJ Nidhögg, legendariskt mytomspunnen ångvagn baserad på Vovven47s HNJ ångvagn.
* Två modernare telefonkiosker i blå och orange färgsättning.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 07:40   #291
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Lite nya saker på hemsidan idag:

* Lans X40 som han byggt om från en holländsk motorvagn av Gertjan van Harskamp.
* WNJ Nidhögg, legendariskt mytomspunnen ångvagn baserad på Vovven47s HNJ ångvagn.
* Två modernare telefonkiosker i blå och orange färgsättning.

När jag prov körde X40 så kom den bara upp i 3 kmt
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 10:06   #292
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Vänersborgs_Stinsen Visa inlägg
När jag prov körde X40 så kom den bara upp i 3 kmt
Var det inte mellanvagnen, som hjulen snurrade åt fel håll.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 10:21   #293
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard

Tack för det "fina" tåget
-------------------------------------
Vänersborgs_Stinsen: Jag kom upp i högre hastigheter när jag ändrade nummerskivan i hytten. Testa det.
-------------------------------------

---------------------------------
några problem...
Destinations-skylten på manöver och motorvagnen fungerar inte.
Destinations-skylten i vagnarna ändras inte
__________________
ArvidG03SWE

>Project Södra Stambanan + Discord
>Repaints


Senast redigerad av germundal den 2017-03-08 klockan 10:23.
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 13:39   #294
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bra att ni "grymtar till" om sånt här ! Själv kör jag normalt inte MJ (DCC-mode), men såg just att mellanvagnens hjul är låsta då.
X40 har ju drivboggier på alla vagnar och borde väl har samma enginespec på samtliga ? Korvtiger tar nog vid tillfälle en kik på detta !

Kör i CAB-mode, det är möcke roligare !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-08, 15:46   #295
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av germundal Visa inlägg
Tack för det "fina" tåget
-------------------------------------
Vänersborgs_Stinsen: Jag kom upp i högre hastigheter när jag ändrade nummerskivan i hytten. Testa det.
-------------------------------------

---------------------------------
några problem...
Destinations-skylten på manöver och motorvagnen fungerar inte.
Destinations-skylten i vagnarna ändras inte
Vart kan jag hitta dom plattforms taken du har Germudal. snyggt föresten!
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 16:41   #296
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Äsch, otroligt hur mycket problem man kan ha med dessa moderna motorvagnar!
Som sagt så testar varken jag eller Lan i DCC-mode, därav att detta inträffar gång på gång.. Insåg just att jag kanske borde testköra STLs nya ånglok i DCC-mode också. Inte för att någon skulle vilja köra dem som modelltåg, men i alla fall..

Ska åtgärda X40, men det blir först efter helgen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 17:34   #297
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Äsch, otroligt hur mycket problem man kan ha med dessa moderna motorvagnar!
Som sagt så testar varken jag eller Lan i DCC-mode, därav att detta inträffar gång på gång.. Insåg just att jag kanske borde testköra STLs nya ånglok i DCC-mode också. Inte för att någon skulle vilja köra dem som modelltåg, men i alla fall..

Ska åtgärda X40, men det blir först efter helgen.
Även om ni föredrar att köra via hytten, så vill ni väl uppleva tågmöten med AI-förare ut med linjen misstänker jag.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 17:39   #298
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Äsch, otroligt hur mycket problem man kan ha med dessa moderna motorvagnar!
Som sagt så testar varken jag eller Lan i DCC-mode, därav att detta inträffar gång på gång.. Insåg just att jag kanske borde testköra STLs nya ånglok i DCC-mode också. Inte för att någon skulle vilja köra dem som modelltåg, men i alla fall..

Ska åtgärda X40, men det blir först efter helgen.

Det finns två andra motorvagnar som har samma fel i DCC-mode.

X50 mellanvagnen

X2000 manövervagnen och inga strålkastare.

Y1 har samma fel med destinations skyltarna som X40.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 19:46   #299
germundal
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2013
Ort: Linköping, Sweden
Inlägg: 408
Standard

Vänersborgs_Stinsen: Tack! Dom heter platform roof gmp och följde med i trainz12 men finns på download station. https://www.auran.com/DLS/DLS_viewas...AssetID=375693
---------------------------------------------
Märkte att det är random om destinations-skyltarna fungerar eller ej på utsidan.
__________________
ArvidG03SWE

>Project Södra Stambanan + Discord
>Repaints


Senast redigerad av germundal den 2017-03-10 klockan 19:55.
germundal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-10, 21:18   #300
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 599
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av germundal Visa inlägg
Vänersborgs_Stinsen: Tack! Dom heter platform roof gmp och följde med i trainz12 men finns på download station. https://www.auran.com/DLS/DLS_viewas...AssetID=375693
---------------------------------------------
Märkte att det är random om destinations-skyltarna fungerar eller ej på utsidan.

Tack. hitta den på DLS.
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009