Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-09-24, 22:01   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Om Tp loket

Hej Lan!

Har lyckats få igång ditt Tp lok! Det var jätteroligt att köra det!

Vet hur svårt det kan vara att få till vissa delar av modeller och speciellt ett Tp-lok med alla rundade kanter och hörn mm. så om jag använder orden utomordentligt fint så hoppas jag att jag inte tagit i för lite.

Ett smalspårigt lok av den kalibern och med den galanta interiören i hytten var något jag saknade tillsammans med mina och andras smalspåriga vagnar.

Ang. vagnar så undrar jag om det finns möjligheter att på något vis få mina gamla modeller att fungera i min nya dator? De flesta modeller som installeras av gammalt ger meddelande om att filer är progressiva och är därför ej användbara längre. Detta gäller också andra av äldre modeller. Vad är att göra åt detta.

Skulle bli glad om du kunde tipsa mig om förslag. Hade lite kontakt med Bengan för ett tag sedan och han var heller inte glad åt detta.

Om jag förstått Bengan rätt så beror detta på att så att säga nya uppdaterade
uppdateringar av i alla fall trs 2009 gör att det strular till det med gamla modeller. Bengan var mycket irriterad av detta och så jag!!!

Vill också passa på att höra med dig om då jag installerade mitt trs-2009 i min nya dator så fick jag med de senaste uppdateringarna automatiskt till och med "build 41844".
Enligt forum download så skall det finnas ytterligare en uppdatering "sp-4. 44653.
Har inte hittat något sätt att ladda hem den. Försökte med options på Trainz Launcherpanelen fast hittade ingen sökmotor där, om man nu kan kalla det så.
Har du något tips om hur man gör?

Det får räcka med frågor nu. Ha det bra och hör gärna av dig.

LokKalle
Bifogade bilder
Filtyp: jpg build tabell.jpg (95.5 KB, 80 visningar)
__________________
KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2013-09-24, 22:16   #2
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

SP4 (den versionen efter den du har installerat) sägs inte vara så bra, jag har själv använt det och det har buggat rätt mycket med lager för mig (tåg har försvunnit vilket gjort att jag inte kan köra något där eller ta bort spåret). Dina gamla tåg bör funka i Trainz 2009, där .pm-filer (progressive mesh tror jag det kallas) fortf. stöds. Dock stöds dem inte i TRS12 som jag förstått det. Så att dem inte fungerar tycker jag personligen låter konstigt

Annars frågade jag igår om detta med att konvertera .pm-filer till .im, och rac_hammer (får förövrigt ta å gratulera honom till det han skrev om i en annan tråd!!) länkade ett program som konverterar .pm till .im, kallat "PM2IM", finns att ladda ner här: http://trainz.shaneturner.co.uk/tuto...t-trainz-tools (andra bra program av PevSoft finns att läsa om här: http://online.ts2009.com/mediaWiki/i...z_Tools_by_PEV)

Hoppas det hjälpte lite...
//Jocke
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009