Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-12-29, 10:27   #1
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard Starthjälp!

Hej!

Köpte mig ett ex. av Railsimulator när det först kom ut via forumet här.
Min dator räckte inte riktigt till då och spelet blev liggandes.
Har nu både dator som räcker till(tror jag) och lite tid till övers och skulle vilja kolla in spelet igen.

Undrar om någon har lust att skriva några rader med vad som behöver göras, eller åtminstone länka till något bra ställe som berättar hur.

Spelet är inte installerat på aktuell dator, det är originalskivan jag har(den som köptes här på forumet när den först kom) och jag har inga ev. uppdateringar och har inte reggat mig/spelet någonstans.

Datorn jag har kör Windows 7 home premium(32-bit) och jag har en "Rail driver".

Måste man fortfarande ha skivan i spelaren efter installationen?

Normalt sett brukar jag söka först och fråga sen, men här är jag helt "Lost" och tror det går enklare på detta sätt.

Minsta lilla hjälp mottages tacksamt.
__________________

/Harry

Senast redigerad av Kiefer den 2009-12-29 klockan 11:59.
Kiefer besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 10:37   #2
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Hej!

Jag skulle möjligtvis kunna göra en starthjälp till KRS om du vill.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 10:40   #3
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Tack gärna!

Vill ju få igång spelet men ändå inte behöva dra alla redan dragna dåliga erfarenheter.
Bara det inte innebär alltför mycket jobb för dig, så var det ju inte tänkt.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 12:05   #4
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Allt verkar handla om "Railworks" numera.

Kan någon bara svara på om jag kan installera skivan och köra igång spelet, så det inte är som med Tex. Trs då patchning ska utföras på ren och "oanvänd" installation.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 13:23   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Försöker damma av hjärnan efter all julgröt etc och drar mig till minnes följande ordning för att installera Rail Simulator;

  • Installera Rail Simulator från skivan
  • Installera Mk1
  • Ställ om språk till engelska (VIKTIGT innan Mk2 installeras)
  • Installera Mk2
  • Installera devTools
  • Installera Mk2 track fix
Klart. Sen finns det ett antal fixar på rutter o annat, som man kan installera efter tycke smak. Testa gärna att starta programmet efter varje punkt, så du ser att allt går som det ska.

Allt du behöver finns här:

http://www.railsimulator.com/en/railsimfiles

Notera att med devtools installerad, så startar du RS utan att behöva skivan i.

Lycka till!

EDIT:

Ändrade ordningsföljden för devTools efter Keifers installation och erfarenhet, tack!
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2009-12-29 klockan 17:45.
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 14:46   #6
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Min starthjälp (till KRS) finns nu tillgänglig. http://www.e-buzz.se/forum/showpost....84&postcount=1
__________________
//Bombardier Train



Senast redigerad av Bombardier Train den 2009-12-29 klockan 15:42.
Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 17:42   #7
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Tack så hemskt mycket till er båda!

Hann dock nappa på Mazz's lilla "guide" innan annat fanns att tillgå.

Tack! precis vad jag letade efter, vet med mig att det alltid brukar alltid vara något speciellt litet steg/liten procedur för att få allt att funka.

Jag inte tilläts inte installera devtools direkt efter Mk1(något med inkompatibel programversion) så den hamnade sist i listan efter Mk2 och Mk2 track fix.
Trots 2st meddelanden om att installationen inte gått som den skulle, så verkar allt vara tillsynes okej, obs att dessa meddelanden inte kom från installationsprogrammet i sig utan från Windows.

Finns det möjligen något ställe i programmet där man kan kolla aktuell version etc? Mest för att få bekräftat att allt verkligen är Okay.

Lite förvånande att det var så svårt/omöjligt att hitta dessa patchar utan hjälp, men allt verkar ju som sagt handla om "Railworks" numera.

Vad säger ni? är Railworks ett måste eller?
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 17:50   #8
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kiefer Visa inlägg
Tack så hemskt mycket till er båda!


Lite förvånande att det var så svårt/omöjligt att hitta dessa patchar utan hjälp, men allt verkar ju som sagt handla om "Railworks" numera.

Vad säger ni? är Railworks ett måste eller?
Jo, det är nog som så att det är RailWorks det handlar om framåt, men jag anser att du kan lugnt fortsätta med Rail Simulator tills du själv känner att du dels trivs i simulatorn och dels att du faktiskt "kontinuerligt" använder den. Inga avgörande skillnader just nu, men det kommer successivt förbättringar med "månads intervall", bl.a ny aktivitets-editor är utannonserad till februari och gillar man simulatorn och verkligen använder den, så vill man förmodligen inte vara utan de nya förbättringarna. Men, känn efter först.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 18:03   #9
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kiefer Visa inlägg
Tack så hemskt mycket till er båda!

Hann dock nappa på Mazz's lilla "guide" innan annat fanns att tillgå.

Tack! precis vad jag letade efter, vet med mig att det alltid brukar alltid vara något speciellt litet steg/liten procedur för att få allt att funka.

Jag inte tilläts inte installera devtools direkt efter Mk1(något med inkompatibel programversion) så den hamnade sist i listan efter Mk2 och Mk2 track fix.
Trots 2st meddelanden om att installationen inte gått som den skulle, så verkar allt vara tillsynes okej, obs att dessa meddelanden inte kom från installationsprogrammet i sig utan från Windows.

Finns det möjligen något ställe i programmet där man kan kolla aktuell version etc? Mest för att få bekräftat att allt verkligen är Okay.

Lite förvånande att det var så svårt/omöjligt att hitta dessa patchar utan hjälp, men allt verkar ju som sagt handla om "Railworks" numera.

Vad säger ni? är Railworks ett måste eller?
Om du högerklickar på Railsim-ikonen och väljer Egenskaper, så ska du nog kunna få information där, om aktuell version m.m.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 18:20   #10
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bombardier Train Visa inlägg
Om du högerklickar på Railsim-ikonen och väljer Egenskaper, så ska du nog kunna få information där, om aktuell version m.m.
det är tänkbart, det har jag iof inte hittat, men inne i RS-miljön, så går du till "Credits" och då står aktuell version uppe till vänster. I min installation, så är det version v84.7 (Rail Simulator alltså, inte Rail Works)
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-29, 19:23   #11
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Egenskaper på exe-filen ger bara "filversion 1.2.0.0" däremot under "Credits" så får jag samma version som du Mazz.

Ditt råd är nog huvudet på spiken, allt handlar om tid och lust vilket jag har en liten aning av just nu.
Skulle jag plötsligt ha massor av ovanstående så får jag ta ställning till den saken då, kanske är det rentutav så att det är Trainz som ligger närmare hjärtat i såna fall, åtminstone har jag iaf. lite mer kött på benen när det kommer till Trainz.

Bombardier Train! Länkarna på sidan du fixade till kommer nog väl till pass när jag tröttnat och behöver lite nytt material/nya rutter.


Just nu är jag helt nöjd med att tuffa fram med lite godsvagnar mellan Hagen och Siegen i ett Railion-diesellok som påminner lite om en T43:a.

__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 09:00   #12
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Spelet verkar fungera utmärkt!

Tyvärr så efterfrågas CD'n fortfarande vid start av programmet.
Eftersom devTools tydligen skulle råda bot på ovanstående, så tänkte jag prova att köra det programmet i tron att det kanske var någon inställning som krävdes.
Den lilla startrutan med knappen "Play game" dyker upp, och efter att ha klickat på den så så dyker texten "Railsim launcher application har slutat att fungera" upp.
Lustigt nog så dyker Windows "user account control" upp precis vid start och frågar om jag tillåter att "Detta program kan användas för att ändra den här datorn" Jag svarar naturligtvis ja på frågan.
Är ganska ny på Windows 7, men denna kontroll brukar bara dyka upp när man köra rena installationsprogram.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 09:59   #13
Bombardier Train
Tidigare Ruben
 
Reg.datum: Oct 2008
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 907
Standard

Kör du som Administratör och med kompatibilitetsläge? Brukar fungera i vissa fall.
__________________
//Bombardier Train


Bombardier Train besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 12:01   #14
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Har provat både som administratör och de olika Xp-lägena.
Det mesta brukar ju funka med trygga gamla hederliga Xp, dock inte i detta fall.
__________________

/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-12-30, 15:15   #15
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Kiefer Visa inlägg
Har provat både som administratör och de olika Xp-lägena.
Det mesta brukar ju funka med trygga gamla hederliga Xp, dock inte i detta fall.
Ursäkta en dum fråga men vet någon om Railsimulator är kompatibel med Windows 7??
Jag hittar nämligen ingen info på www.railsimulator.com att ens Railworks kommer att fungerar med Windows 7.

Undrar
Bengt
__________________
Min hemsida: Räddningssidan www.raddningssidan.se
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009