Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-06, 23:05   #1
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard Problem med installation av Inlandsbanan.

För att inte gå allt för mkt ot i 3d/ommålnings tråden så skapade jag en ny tråd. Jag har iallafall problem med att installationen av inlandsbanan då den inte finns i train simulator mappen eller i routes mappen. Någon som vet vad problemet kan vara?
Sparkfot besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 23:46   #2
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Har du kollat/testat följande?:

Zippa du upp filen på skrivbordet? Om du gjort det, så fick du en exe-fil där och dubbelklickar du på den, så börjar ruttens installationsprogram. Nu vill den installera rutten på: C:/Program Files/Microsoft Games/Train Simulator

Men man kan ändra själv till där man har MSTS installerat och det ska man. Efter installationen ska du ha rutten i ROUTES mappen i MSTS!

Du säger att rutten inte finns varken i Train simulator mappen eller routes mappen och det var till Train simulator/ROUTES du installera den. Nått borde hamnat i ROUTES!?

Har du bara orginal rutterna där? Det ska vara 7 mappar i ROUTES mappen, om man inte har fler rutter installerade!

Kan du säga mer exakt vart du installera? T.ex.: C:/Program/Microsoft Games/Train Simulator/ROUTES Stod det så?

Hittar du inte ruttmappen nånstans, så blev den väl inte installerad och då får du försöka igen.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-06, 23:56   #3
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Kollat allt det där men funkar endå inte. Återkommer om problemet även kvarstår efter en omstart.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-07, 00:05   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Om du installera den till ROUTES mappen i MSTS och den inte finns där, så har den inte blivit installerad. Då är det bara att försöka installera den igen!

Hoppas du får till det.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-07, 12:10   #5
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Om du installera den till ROUTES mappen i MSTS och den inte finns där, så har den inte blivit installerad. Då är det bara att försöka installera den igen!

Hoppas du får till det.
Installerade den i train simulator mappen, men ska testa ditt råd också.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-07, 12:49   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Installerade den i train simulator mappen, men ska testa ditt råd också.
Eller så har rutten hamnat fel. Flytta rutten till ROUTESmappen.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-07, 17:58   #7
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tråkigt att du inte fått till det...

För att klara installationer av tåg, rutter och objekt, så krävs att man:

1. Vet var MSTS är installerat.
När man installerar MSTS, så installeras det under: C:/Program/Microsoft Games/Train Simulator (om man inte ändrar nått!).

2. Kan/vill/orkar läsa Readme-filen som (nästan alltid) följer med.
I den står hur du ska installera. OBS! Räkna inte med att det är samma procedur som förra gången, det kan skilja, så läs den varje gång!

3. Har alla orginal rutterna installerade.
Många rutter man laddar ner behöver objekt ifrån dom och har man dom inte installerade på datorn, kommer du få felmedelanden (samma sak om du missar att köra bat-filen!) om objekt som saknas.

Punkt 3 gäller bara vid inst. av nerladdade rutter!

Jag börjar alltid att zippa upp en/ett rutt, tåg eller objekt i en ny tom mapp på skrivbordet. Sen läser jag Readme-filen.

Nu beror det på om det är en exe-fil för att installera (automatiskt) eller filer i mappar. Är det en exe-fil, så är det bara att dubbelklicka på den och se att den vill installera där du har MSTS på datorn. Vill den inte det, får du ändra sökvägen!

Är det bara mappar med filer i, så kolla att det är rätt namn på mapparna. Jag har flera gånger fått ändra namnen, då det t.ex. stått texture istället för textures och då hamnar mappen fel.

När namnen på mapparna är rätt (och det vet man om man kollar motsvarande mappar i MSTS!), så flyttar man dom till MSTS. Sen öppnar man rutt-mappen och kollar om det finns en bat-fil!? Bat-filen kopierar över objekt ifrån orginal rutterna.

Om jag glömt något, så kan väl nån annan fylla i... Ja, går det inte första gången, så testa igen. Lycka till!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-07, 19:00   #8
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Jag verkar ha löst problemet. Jag prövade använda windows sök funktion och då hitta den mappen men den måste legat som dold för den fanns inte i routes mappen fast det stod att det var där den låg. Anytime så har jag nu lagt in mappen i routes mappen och kört install me. bat filen så nu är det bara att tuta och köra. Tack för hjälpen iallafall pierre.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-07, 23:29   #9
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Skönt att det löste sig!

Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-08, 13:28   #10
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Skönt att det löste sig!

Jovars. Så tråden kan stängas eftersom problemet är löst
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:29.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009