Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-08-15, 22:21   #1
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard Äntligen

Äntligen är min dator klar

Jag har byggt en maskin med vattenkylning
vilket jag varmt! kan rekommendera
med en medeltemp på 35 grader i låda processor grafikkort och HD
och dessutom är den HELT Tyst


lägg märke till det vita (utvatten)och det svarta (invatten) rören

några närbilder på processor, hd kylning, kylelement samt grafik
kort.
en P4 på 3Ghz klockad till 3.5Ghz, 2Gbyte 400Mhz dubbelpipeline minne,2 st 150Gbyte SATA diskar (kopplade som raid 0) ATI Readon 9800 pro grafikort[:0][:0][:0]
Förhoppningsvis kommer jag med detta tröskverk att kunna göra många härliga modeller. först ut är X9 Paprikatåget se tråd i MTMS.

pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-16, 00:10   #2
nextuz
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 368
Skicka ett meddelande via ICQ till nextuz
Standard

Vad får man ge för vattenkylning?


/Mats Tinnerholm Borlänge
nextuz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-16, 00:27   #3
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

Min luftkylning fixar 34 grader på min P4 1500 Mhz då det är 20 grader i rummet.[8D]

Temp 3 = Prollen!
Så satsa på en bättre luftkylning istället nextuz

MvH. Mson


http://www.tagbilder.com
Mson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-16, 01:48   #4
Pson
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Linköping, , Sweden.
Inlägg: 2 663
Skicka ett meddelande via ICQ till Pson Skicka ett meddelande via MSN till Pson
Standard

Citat:
quote:En P4 på 3Ghz klockad till 3.5Ghz, 2Gbyte 400Mhz dubbelpipeline minne,2 st 150Gbyte SATA diskar (kopplade som raid 0) ATI Readon 9800 pro grafikort
- Hur finansierar man en sån dator? Den borde gå på närmare 30.000:-

Med vänliga hälsningar Pson

Pson besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-16, 02:01   #5
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard

[?][?][?][?][?]
Luftkylning lämnade jag för 5 datorer sedan
Det är en viss skillnad på din och min dator avseende kapacitet
värmeutvecklingen stiger med kvadraten på ökad prestanda.
att notera är att mina HD är 15ggr större och HD är näst efter processorn den del som utvecklar mest värme!
Och att överklocka en luftkyld processor är att jämställa med Rysk roulette
Om jag skulle luftkyla denna dator behöver jag minst 6 fläktar och då blir ljudnivån från fläktarna ganska hög
Dessutom är vattenkylning betydligt mer effektift än luftkylning
När min son fick överta min gammla harv (athlon3.0) så satte jag först in luftkylning, tempen på processorn steg från 40grader till 76grader (Jag använde naturligtvis den mest effektiva ypkylaren),så numer har även han vattenkylning och slipper huvudvärk av det evinerliga brummande som fläktarna ger ifrån sig.
pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-16, 02:05   #6
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard

Pson skrev

- Hur finansierar man en sån dator? Den borde gå på närmare 30.000:-
Jobbar hårt och äter Nudlelsoppa under 1 år
Skämt åsido Jag säljer mina äldre datorer (och då jag byter rätt ofta ca 2-3ggr per år
får jag rätt ok betalt för den gammla) jag har även rätt bra kontakter så jag köper till importpris
(Vad den kostat behåller jag för mig själv annars luktar det skryt)
pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-17, 09:13   #7
wilburt
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

När man köper eller bygger en PC vet jag av erfarenhet att man skall välja en stor och väl ventilerad burk, där komponenterna inte sitter för tätt och där det finns utrymme för 'luft' så att fläktarna, en på vardera processorn & grafikkortet och en allmän, har något att 'vispa runt och ut'. Är sedan burken något så när isolerad och rätt placerad får man en tyst och välkyld maskin.
Vattenkylning bör väl inte vara nödvändig förrän man kör med dubbla processorer >3ghz och hanterar stora datamängder. I experimentsyfte är det naturligtvis roligare med lite extra rör och prylar.

En fråga till Pussgurkan:
Jag utgår från att du använder ett slutet system och undrar var och hur du gör dig av med värmen. [?]

//wilburt [8D]
 
Gammal 2003-08-17, 10:07   #8
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard

Jo där har du i princip rätt wilbur
jag använde mig av en Chieftec maxi tower med ljuddämpande beklädnad på insidan samt de tystaste fläktarna på marknaden
men ändå gav den rätt mycke ljud ifrån sig, och en av mina kriterier var att få plats med datorn på en begrämnsad plats.

Jag har 2 alternativ till "Bevattning" endera slår jag om några ballofixer(kranar) och tar in kallvatten från huset(det brukar jag göra när jag fyller på vatten), i normala fall har jag en 25 Liters tank står i anslutnong till datorn .
tanken är öppen vilket som en bieffekt ger mig en luftfuktare i rummet (dvs en behaglgare miljö att sitta och jobba i).
Jag låter pumparna gå dygnet runt oavsett om datorn är på eller ej och det försvinner ca 1L vatten om dagen.


pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-17, 12:42   #9
nextuz
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 368
Skicka ett meddelande via ICQ till nextuz
Standard

Pussgurkan: Vart hittar man en lämplig vattenkylning... och vad kostar det?

/Mats Tinnerholm Borlänge
nextuz besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-17, 13:04   #10
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard

Jag har köpt kylblock pumpar mm hos WWW.kylning.com
ligger på Karlbergsvägen i STHLM.
Kopparrör slangkopplingar mm har jag köpt på Ahlsell AB
[:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0]
Viktigt att tänka på om någon vill försöka
SE TILL ATT DET INTE LÄCKER VATTEN I DATORN EN DROPPE KAN FÖRSTÖRA ALLT OM DATORN ÄR PÅ
[:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0][:0]
pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-17, 13:15   #11
wilburt
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard


Ja du pussgurka, jag kan inte låta bli att förvånas över din konstruktion. Till att börja med säger du att du valde denna för att du har begränsat utrymme och ändå belastar du detta med en öppen tank på 25 lit..(Min dator fyller ca 35 lit.) Från tanken avdunstar ca en lit/dygn, som du kompenserar vid behov. Om nu inte rummet du sitter i med din dator är utrustat med kylaggregat, bör du normalt ha en rumstemperatur på 23-25 grader; detta i sin tur betyder att vattnet i din tank har denna temp som stiger med den värme, som vid drift tillförs från datorn och sålunda har en temp väsentligt överstigande rummets. Man behöver inte vara särskilt bevandrad i värmelära för att betvivla effekten av din anläggning. För att fungera bör tanken termostatstyrt och kontinuerligt spädas, så att tempen ligger högst 10 grader under rummets. Enklare, för enkelt kanske, kan man manuellt passa tempen och späda vattnet till en lägre temp då och då.

//wilburt [8D]
 
Gammal 2003-08-17, 14:41   #12
Rogge
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sweden
Inlägg: 1 427
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev nextuz

Pussgurkan: Vart hittar man en lämplig vattenkylning... och vad kostar det?

/Mats Tinnerholm Borlänge
På Datorbutiken.com säljer dom vattenkylning, bla i färdiga paket:
http://www.datorbutiken.com/se/page....239&name=Paket

Övrig vattenkylning har dom här:
http://www.datorbutiken.com/se/dept....=884553#884553


Mvh, R o g e ®
Moderator Svenska 3D-Tåg
Regler
Rogge besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-17, 14:45   #13
pussgurkan
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2003
Ort: , , .
Inlägg: 212
Standard

wilburt jag tror du missat något i själva grunden till varför man använder vattenkylning.
Värmekonduktiviteten = värmeledningsförmågan för vatten ligger den på 0.60 för luft på 0.026
Vatten är är 23 ggr bättre än luft att leda bort värme.

Vattnet kyler själva processorn medan fläktarna låter luften kyla kylflänsen till processorn
den värme som då överförs till luften leds runt i lådan vilket innebär att hela lådan värms upp.

med vattenkylning kan jag själv välja var jag vill släppa ut den värme som datorn allstrar
(det är ingenting som hindrar dig att ställa vattenbehållaren i ett annat rum än pumparnas kapacitet)
Jag har valt denna lösning beroende på att JAG VILL öka luftfuktigheten i mitt rum.

Jag uttryckte mig kanske luddigt det är på skrivbordet jag inte vill ha en för stor burk,tanken står ej där utan på en hylla ovanför detsamma.

några aktuella noteringar
Rumstemperatur, Luftfuktighet, Vattentemp, MB temp, CPUtemp, HD Temp, Ljudnivå
Dator på
under 5tim 28grader, 42%, 47grader, 32grader, 37grader, 34grader, 22db
mätt en dag med 25graders ute temp
Dator avst
sedan 5tim 24grader, 40%, 26grader, 26grader, 25grader, 26grader, 20db (bakgrundsljud)
[)][)][)][)][)][)][)][)][)][)][)][)]
PS
Var tar värmen du kyler bort med fläktarna vägen ?
Ut i rummet?
Var tar din dator in sin luft ifrån ?
Ur rummet ?

Om du inte sitter i korsdrag borde även din rumstemperatur bli ganska hög
och om du inte har en luftfuktare ganska torr.
pussgurkan besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-08-18, 10:27   #14
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Jag såg att Datorbutiken hde ett kit där allt tydligen fick plats i en 5 1/4" enhet. Ja inte kylkroppen förstås... Det kan ju inte rymmas mycket vatten i den enheten om vattnet ska dela på utrymmet med fläktar och pump. Men det kanske räcker eller så är jag helt ute och cyklar.



Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Svensk version av MSTS äntligen här! Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 41 2009-09-05 17:42
Äntligen kommit igång med tunnelbane rutt!! DV12 MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 9 2002-11-12 13:43
Äntligen Tunnelbana till Train Simulator! Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 7 2002-10-22 18:51
Äntligen lyckades jag göra en rutt! prymikom MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2002-08-07 10:44
Äntligen färdig! Patrik Landskapsdesign - Trainz 17 2002-01-31 12:50



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 20:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009