Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-19, 10:06   #16
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Hej Patrick!

Det var ju kul med professionell hjälp! Är du civilingenjör kanske, vilken firma? Jag pluggar faktiskt till arkitekt, så jag vill gärna göra husen så noggranna jag kan/orkar. Men det är inte så lätt att uppskatta ett så stort hus dimensioner med ögonmått och gissningar...

Tack för skärmdumpen, men den är lite svår att använda... Det krävs en mätbar axonometri eller om du har någon form av ritning på Centralhuset, så skulle det underlätta mycket. Foton, cad- eller 3d-filer kanske, något översiktligt (interiören är ointressant i detta sammanhanget). Eller helt enkelt bredd, längd och höjd på "hotellådan" och "kontorslådan"? De kompletta konstruktionsritningarna är nog mycket omfattande och lite overkill för gmax, gissar jag. Tvärtemot ditt arbete i Xsteel, så måste 3d-modellering till Trainz göras så förenklat som möjligt. Vanligtvis använder jag sbk:s grundkarta som jag rensar i AutoCAD, exporterar den till 3dstudio/gmax och använder sedan kartans z-eleverade taklinjer och planlinje för byggnader, att skapa volymer efter.

Enkla ritningar på Odinshuset vore också intressant! Men kanske bara fasaden mot bangården, eftersom det blir för tungt för Trainz att bygga alla hus runt centralen kompletta.

Mvh /Henrik

Några byggbilder:

Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-19, 12:00   #17
ph1567011
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Jag jobbar som konstruktör på Flygfältsbyrån här i Göteborg, har gjort några projekt här i götet typ Hässle i Mölndal, Tingshuset inne vid kronhusbodarna, mm..

Det är ju lite krångligt det där med att ge ut elektoniskt underlag, i och med att det inte är vi som är ägare utav handlingarna.

Kan dock avslöja att det kommer att bli en stor bowlingbana i Odinhuset och ja jag har fasadritningar på Odinhuset.

Måtten på Centralhuset är (Hoteldelen):
Fasad fackverket 77840 mm X 11860 mm det fria måttet från spåret till undersida till vertikalfackverket är 7210 mm alltså det gröna fackverket på bilden. sen finns en påbyggnad ovan det gröna fackverket på bilden är 2840 mm

Tänkte bifoga några PDF filer men verkar inte som om de går att ladda upp








Patrick
ph1567011 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-19, 15:51   #18
holol
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 278
Skicka ett meddelande via MSN till holol
Standard

WOW![:0]... Snygt
holol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-19, 17:31   #19
ph1567011
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Har kollat lite på Gasklockan i Göteborg oxå, den som revs för några år sedan.
Har en ritning från 1916, den ritades i Berlin den 8 April, snygg gammal ritning faktiskt.

Modellerade upp den i Xsteel, tog mig 3 timmar, dock är inte taket samt lite andra detaljer inte på plats men det är små potatis kvar.

Jag har INTE varit snål med polygonerna =).

Prövade att exportera denna till DXF format, blev bara 48 Mb [:I]






Patrick
ph1567011 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-20, 13:31   #20
Hengelo
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 26
Standard

Tack för bilderna och måtten Patrick! Jag ska ta tag i att uppdatera Centralhuset så snart jag hinner... banbyggandet tar sannerligen tid.

En fråga om Centralhuset förresten: hur kommer det sig att fackverket/krysstagen är asymmetriska? Estetik eller konstruktion?

Om du har några pdf-filer eller annat material som du FÅR skicka, mejla dem isåfall gärna till mig på laurino@telia.com

/Henrik
Hengelo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-20, 14:16   #21
ph1567011
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Enbart estetiskt, arkitekterna tyckte det var fint, men givetvis så uppfyller det en funktion också.

P.s Drog de sista "strecken" på Gasklockan idag.
128 Mb DXF fil, har lite svårt att ladda upp den =)

Patrick
ph1567011 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-20, 14:20   #22
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

hur många triangles(polygoner) har Gasklockan?
över 500 triangles är för mycket för att importera till Trainz, och då bör man även ha LOD

snyggt iallafall

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-20, 14:44   #23
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Gasklockan ser imponerande ut Patrick. Med sån detaljnivå skulle jag nog kunna sträcka mig till 2000 polygoner, hårt loddad iofs. Som den är nu misstänker jag att vi får räkna i hpf (hours per frame) istället för fps. Kul projekt fö, att väcka liv i gamla byggnader i 3D så här.

Vad är XSteel förresten? Räknar det även med belastningar odyl?


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-20, 15:01   #24
ph1567011
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard

Xsteel är en programvara som används för att modellera stålkonstruktioner i 3D, typ Mekano eller LEGO. Där man modellerar upp allt stål, typ balkar pelare plåtar skruvar mm. Sen kommer det fina i kråksången.
Programmet gör egna tillverkningsritningar.

Kan tyvärr inte räkna antalet polygoner men det blir en drackarns massa, som tur är har programmet en mycket bra renderingsmotor, så jag kan alltså vrida och vända på Gasklockan i realtid, vi pratar typ 50 - 60 fps, programmet arbetar i Open GL, så man måste ha ett bra grafikkort alla nvidia eller ATI, själv har jag ett Quadra 900 XGL men det är lite overkill, gasklockan är en liten model om man jämför med vad vi vanligen använder programmet till.

En fördel till, är att flera personer kan modellera samtidigt i samma model.
En person kanske ritar första våningen medans en anna ritar våning 2, en tredje kanske fixar ritningarna som programmet själv har gjort, och en fjärde håller på med beräkningarna i samma program ( Beräknings motorn i Xsteel är STAAD PRO om nu någon ville veta ).

Hoppas att jag svarat på alla frågor.

Som ni förstår så tycker jag att jag har ett förbannat kul jobb, älskade ju LEGO när jag var liten.

Patrick
ph1567011 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-25, 17:16   #25
Mellis
Junior Member
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: , , .
Inlägg: 10
Standard

Ser riktigt nice ut alltså! Hur går det för dig nu, långt kvar tills du är klar[]
Mellis besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-26, 10:44   #26
ph1567011
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 6
Standard



Patrick
ph1567011 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-04-18, 12:38   #27
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Riktigt, riktigt mäktigt, Hengelo! Jag var faktiskt och kikade på tåg tillsammans med min son härom dagen och då var vi just i de krokarna du visar på bilderna (Burggrevegatan samt Skansen Lejonet). Jag måste säga att det är väldigt likt.

Jag hade gärna erbjudigt dig min hjälp men tyvärr är jag fortfarande en nybörjare på Surveyor och Gmax så jag hade förmodligen lovat mer än jag kunnat hålla. Däremot kommer jag följa ditt arbete med största intresse.

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-09-03, 15:52   #28
vfp420b
Månadens bild - Aug 2005
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Mariannelund, Sweden.
Inlägg: 1 342
Skicka ett meddelande via ICQ till vfp420b Skicka ett meddelande via MSN till vfp420b Skicka ett meddelande via Skype™ till vfp420b
Standard

Går det nått vidare med allt? Eller är det som lagt på is? Hur som helst så såg det jättesnyggt ut, alltihop.
__________________
M.V.H Tobias
år 2014!
------------------------
Kolla gärna in på min lilla sida med järnvägsbilder och en del reportage.
http://tobbebilder.from.eksjo.com/
vfp420b besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Spårvägen i Göteborg rojo75 Landskapsdesign - Trainz 46 2005-09-03 15:12
Göteborg! Angelsmind Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 1 2004-02-09 01:56
Göteborg och stockholm Orbiter fan Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 25 2003-10-18 18:50
Göteborg! johnskarin Lokaltrafik 2 2003-10-06 20:01
Någon som fotograferade sjösättningen av Göteborg? Trigger Off-topic 5 2003-06-09 19:08



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009