Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-18, 22:36   #1
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard Problem med frikopplingen på puch dakota...

Hej!

Kanske inte får skriva(blev tjafs sist) men jag fick svar och bra svar var det sist![}] Så jag gör ett försök till, då jag ej hittar felet på google så kan det ju inte skada.

Puch dakota motor är det som sagt och den vägrar att koppla ur sen jag hällde i motorolja i den. Det är classic motoroil från statoil enda skillnaden sen innan är att det är "för äldre" motorer vilket jag ej köpt innan!
Har jag hävt i för mycket olja månne, vet ej hur mycket som ska i så jag tar 1,5dl var gång då det gått innan, eller beror det verkligen på den lilla skilnaden i oljans tjocklek?[8]

Aja, någon kunnig kanske vet bättre.


MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-07-18, 23:01   #2
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Vad är det för viskositet på oljan du fyllt i? och hur mycket har du fyllt i?
Det ska finnas en nivåplugg/skruv på kopplingskåpan i nederkant (ungefär så stor som en M6 skruv om det är en skruv
) och när det börjar rinna ur olja där så har du fyllt på tillräckligt.

Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 11:39   #3
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Kiefer

Vad är det för viskositet på oljan du fyllt i? och hur mycket har du fyllt i?
Det ska finnas en nivåplugg/skruv på kopplingskåpan i nederkant (ungefär så stor som en M6 skruv om det är en skruv
) och när det börjar rinna ur olja där så har du fyllt på tillräckligt.

Harry
Hej!

Det är 20w 50w istället för den "vanliga" 10w 40w som jag har i den! (har för mig det iallafall![8D])
Det rinner inte ut ur skruven i nedrekanten så jag kanske ska fylla på lite mer då eller?[8](är nära kanten det ser jag när jag lutar på moppen så rinner det ut!)

PS. Oljan är samma som den vanliga oljan ja kört med innan förutom att jag numera då köpt en "för gammla motorer" enligt flaskan vilket ändrar viskositeten som jag skrev ovan!


MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 11:59   #4
rotten
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Skellefteå, Sweden.
Inlägg: 160
Standard

Puch Dakota! Oj, vilka minnen jag får. Fin moppe, skulle nästan kunna tänka mig att köra en sådan till jobbet nu, som 31-åring.

Jag hade en svart Dakota med tankmatta, texasstyre samt stukning där bak, stukad så mycket det gick. Välvårdad var den, killen jag köpte den av var våran stadsdels moppekändis. Alla ville köpa moppar som han hade ägt. Han hävdade att den gick minst 50 otrimmat, i så bra skick var den. Jag blev själv kvarterets hjälte eftersom jag köpte "Larrys svarta", känd som hans bästa Dakota.

Oj, jag spann iväg litet, fick sån enorm nostaligikick.

Angående din fråga så kan jag nog själv inte hjälpa dig, däremot så har jag en polare som är expert på puchmotorer. Ska höra ifall han kan ge något tips. Jag återkommer.

//John
rotten besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 12:29   #5
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Det verkar ju i alla fall som du inte har för mycket olja (skall röra sig om ett par deciliter, max en halvliter), och viskositeten är ungefär vad den ska vara.
Då den enda skillnaden är att nuvarande olja är för äldre motorer och problemet uppstod vid bytet så är väl det enda raka att byta tillbaka till den gamla sorten.

Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 16:44   #6
powerwin87
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Leksand, Sweden.
Inlägg: 193
Skicka ett meddelande via MSN till powerwin87
Standard

Kanske skulle pröva med växellåds olja iställe

Jag kör med Q8s T35 SAE80W växellådsolja den kan man köpa på OKQ8 du kan ju pröva den.


MvH Powerwin87
powerwin87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 18:47   #7
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Du menar inte på fullt alvar att han hällt motorolja i växellådan? Det kan inte vara sant. Vad kommer härnäst, socker i soppatanken?


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 19:42   #8
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

h
Citat:
quote:Tidigare skrev Janne

Du menar inte på fullt alvar att han hällt motorolja i växellådan? Det kan inte vara sant. Vad kommer härnäst, socker i soppatanken?


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
JANNE:
Alltså, saken är den att det bara finns ett ställe att ha i olja på denna moped! Den smörjer allt som den kommer åt därinne och växelådsolja är inte nödvändigt då det funkat med motorolja i flera månader för mig och i flera år för kompisar![8D](släng dig i väggen![}])

Keifer: Tja, jag ska testa att återgå till vanliga oljan då det förmodligen är bättre även om viskositeten är nästan densamma, man märker noll skillnad med ögat!

Powerwin87: Vad har du för moped? Det är nog inte nödvändigt då jag kört med motorolja innan och likaså de ja känner! Det kan ju ioförsig gå att testa någon gång![8D]

För övrigt så kan det ju vara så att kopplingen i sig är sliten men det märker man ju först när man öppnar upp!(har all ny packning etc liggande här ju så varför ej![:X])

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 19:55   #9
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Citat:
quote:
För övrigt så kan det ju vara så att kopplingen i sig är sliten men det märker man ju först när man öppnar upp!(har all ny packning etc liggande här ju så varför ej![:X])
Det normala när en koppling är sliten är att det är svårt att "koppla i" och inte som i ditt fall, att "koppla ur".

Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 20:06   #10
powerwin87
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Leksand, Sweden.
Inlägg: 193
Skicka ett meddelande via MSN till powerwin87
Standard

Jag har en gammal Suzuki K50 -86a. Den som hade haft moppen före mig hade haft motorolja i växellådan och den gick inte bra med det var en aningen seg och trögstartat.

MvH Powerwin87
powerwin87 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 21:40   #11
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev vr98olli

h
Citat:
quote:Tidigare skrev Janne

Du menar inte på fullt alvar att han hällt motorolja i växellådan? Det kan inte vara sant. Vad kommer härnäst, socker i soppatanken?


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
JANNE:
Alltså, saken är den att det bara finns ett ställe att ha i olja på denna moped! Den smörjer allt som den kommer åt därinne och växelådsolja är inte nödvändigt då det funkat med motorolja i flera månader för mig och i flera år för kompisar![8D](släng dig i väggen![}])

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Nej, jag tänker inte slänga mig i väggen. Jag har haft två mopeder själv även om det var länge sedan och nog vet jag vilken olja som skall vara var. Den smörjer allt därinne säger du? Betyder det att motorn i en Puch Dakota helt plötsligt blivit en fyrtaktsmotor? Ok, nu har jag varit tillräckligt dum ett tag. Ta inte illa upp, men ibland är det svårt att låta bli.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-19, 22:28   #12
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Inte vill jag tjafsa egentligen men en kompis kör på växellådsolja(vi har alla 4 samma moppesort, kända under namnet dakkegänget) och det blir för tjockt så motorn inte varvar upp?[8] Men det har jag bara hört honom säga så jag vågar inte säga att det är sant men om man får tro honom?[}]

Fast varför tjafsa, när det går att köra på både motor och växellådsolja så är väl det bara tuta o köra som det bokstavligt nog heter!(jag har inte tut, krånligt för mig![}])

Ska testa med vanlig hederlig motorolja istället som ju alltid gått bra!

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-20, 23:46   #13
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

Den oljan du häller i moppen smörjer ju just växxellådan och koplingen. Gissa varför du har olja i bensinen Jo för att få smörjning inuti själva motorn


//MVH John
Member of Swedish Sea Cadet Corps
prymikom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-21, 05:18   #14
Janne
STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Vagnhärad, Sweden.
Inlägg: 2 299
Skicka ett meddelande via Yahoo till Janne
Standard

Jo men det är väl logiskt egentligen. Han har motorolja i växellådan så varför ska han inte då kunna ha växellådsolja för att smörja motorn? Ska bli intresant att se vilken del som skär först.


Janne
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Janne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-21, 21:48   #15
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Okej, inte undra på att vissa moppar drar bensin om de tar olja från "tanken" till att smörja allt i motorn![}]

Du fyller ju på oljan där och den går till vevstake etc och det ska vara vanlig 10W 40W motorolja ENLIGT en hel del folk* jag snackat med(alla säger ju samma utom här[8])

Har hävt i vanlig motorolja och det går som en klocka igen, tackar Keifer för andra gången? Du är mästerlig på puch motorer!(även om denna kunde listats ut själv egentligen)

* Detta är dels 3 mopedverkstäder och andra puch dakota ägare!

MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Hur många av er får problem med er dator ibland? LokKalle Off-topic 2 2004-02-27 22:33
Problem med AE vl MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-12-06 11:03
Problem med Y2:an. Bengan Trainz - Allmänt om Trainz 6 2003-11-25 15:51
Problem med att spara i RE mikael512 Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 3 2003-01-13 14:25
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen agdor Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-07-16 22:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:42.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009