Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-11, 00:12   #1
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard Hur gör ni för att slippa onödiga väntetider vid röd signal?

Eftersom AI:n ser 3 signaler framåt, så kan det ibland bli så låååånga väntetider då han väntar på att tåget framför skall passera en tredje signal innan han släpper på. Det beror väl på att kanske tredje signalen sitter väldigt långt bort.

Hur gör ni för att få grönt ljus mycket tidigare?

Inne på bangården funkar det bättre då de små dvärgsignalerna (tack för tips) sitter så tätt så inga väntetider blir. Väl ute på vischan på de långa raksträckorna är det inte så tätt med signalerna. Vad göra för att slippa vänta ihjäl sig vid rött ljus?
Hobo besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 11:27   #2
baloo406
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2010
Ort: Skåne, Linderöd
Inlägg: 510
Standard

Sent svar kanske.
Men det enda du kan göra är väl ha kortare avstånd mellan signalerna, så kallade blocksträckor.Det är ju de som avgör hur tätt tågen kör efter varandra. Om du kör med dubbelspår.
Själv har min bana dubbelspår. Med något väntspår mellan stationerna. Eftersom passageraretåg och godståg kör med olika hastighet. Så godstågen får vänta passageraretågen på dom ibland.
Med enkelspår, så kan det bli väntetid innan nästa lok kan gå ut på linjen.
__________________
Bygger numera i Tane /Björn
baloo406 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 16:55   #3
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Ok, tack för svar. Men är det realistiskt att sätta ut en signal mitt på ett spår utan synbar anledning? Säkerligen fyller det funktionen jag efterfrågar, men vore roligt om det även var så på riktigt.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-11-17, 22:46   #4
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Göteborg
Inlägg: 796
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Hobo Visa inlägg
Ok, tack för svar. Men är det realistiskt att sätta ut en signal mitt på ett spår utan synbar anledning? Säkerligen fyller det funktionen jag efterfrågar, men vore roligt om det även var så på riktigt.
Jadå, nog är det realistiskt. Detta förekommer på i princip alla järnvägar där man vill kunna ha något sånär tät trafik, då delar man upp linjen mellan två stationer i flera signalblock - därav namnet blocksignal.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:09.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009