Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-12-03, 01:07   #31
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Är detta detsamma som normal mappning eller något ännu nyare? Ser iaf mycket lovande ut
Det är ett verktyg för att arbeta med moderna texturer på ett lite mera effektivt sätt. Slutresultatet för Trainz del är diffuse+normal+specularity samt eventuelt environmental maps. Den största fördelen är att man arbetar med alla dessa paralellt och har hjälpmedel för att lägga på vädring baserat på 3d modellen och eventuell hightmap/normalmap som man har framställt med ytterligare detaljer.

För den interesserade så introduceras senaste versionen som kom nu i veckan med den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=0ETs6v9HlVk
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-04, 19:07   #32
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Appropå substance designer

Det här ser ju inte lite coolt ut: http://www.allegorithmic.com/products/substance-painter

Det är alltså en ny mjukvara ifrån samma företag, skall bli interessant att se var det här slutar.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-09, 15:45   #33
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Bild 1: Nu börjar texturerna ta sig och snart ser det faktiskt ut som jag vill.

Bild 2: Som en nyfiken grabb kikar man in i hytten. Det kommer en cab med i releasen, men troligen blir den statisk.

Då är det bara någon dag kvar med texturerna och sedan är det LOD och shadow mesharna som skall tillverkas.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (134.3 KB, 173 visningar)
Filtyp: jpg progress1.jpg (48.2 KB, 173 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-09, 15:48   #34
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Just det, en sak till. Det enda pixlar som kommer ifrån foton är diffuse mapparna till strålkastarklaste, och instrumenttavlorna. Allt annat är genererat inklusive brädväggar och golv i hytten samt de nya gångbordstexturerna.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-10, 00:28   #35
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Ser förbannat bra ut på ren svenska .
Nästan så att man kan "känna" färgflagorna som håller på att lossna .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-10, 00:42   #36
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Två steg fram och ett tillbaka när man håller på och jobbar med texturen.

På gott och ont så hänger allt samman när man arbetar med den här tekniken med genererade texturer.

Jätteroligt att få beröm av mästaren själv, även om det i övrigt är ganska tyst i den här tråden trots det ämne som avhandlas. Intresset kanske skulle varit större ifall jag hade gett mig på tillexempel en T21 maskin istället med tanke på att det är ett svenskt forum.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (104.1 KB, 155 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-10, 01:02   #37
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Får man fråga hur du genererar texturer? Låter som ett enkelt sätt att kunna byta ut lite suddiga, otydliga texturer (träpaneler tex) mot lite tydligare och kanske verkligare.

Och visst, förstår att det kanske blir lite lite svar, men jag antar att det är som du säger.. går ju dock alltid att utrusta loket med bufferts och skruvkoppel och använda som något brukslok i Sverige (För STL-koppel kan man ju sätta dit själv med lite nya attachments väl? Och kopplet du använder ser ut som ett som finns på DLS).
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-10, 09:58   #38
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Jag skall försöka göra lite Trainz specifika tutorials någon gång efter Jul och Nyår. Det är ju ganska mycket som är relativt nydanande mot hur man brukar arbeta med modeller till Trainz som ligger bakom det här och en del andra byggen jag håller på med.

Om du är nyfiken på textureringen så kan du titta på ganska många tutorials ifrån Allegoritmics som har kodat substance designer här: http://www.youtube.com/user/Allegorithmic

När jag väl släpper loket kommer jag också att lägga ut alla källfilerna, både till texturerna och 3D modellen.

Vad gäller koppel så är det nuvarande modellerat av mig som en del av modellen, men det går naturligtvis att plocka bort om man skulle vilja. Se ovan vad gäller tillgång till 3D filerna.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 17:07   #39
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard Dags att köpa en trisslott, LOD blev rätt på första försöket.

Att skapa LOD mesherna var mycket mindre arbete än jag hade väntat mig. Det tog ca 3.5 timmar och mycket av jobbet kunde göras med decimerings modifieraren i Blender.

Med LOD enligt nedan är det svårt men inte omöjligt att se övergångarna i trainz. Det som märks mest är när jag tar bort fönsterna till LOD4, men även det får man titta efter så jag tror att det får vara.

LOD0: 11112 Trianglar
LOD1: 7802 Trianglar
LOD2: 3086 Trianglar
LOD3: 1500 Trianglar
LOD4: 74 Trianglar

Kod:
version 1.0

offset = 0.01;
calcpoint = center;
multiplier = 1.0;                
animationCutOff = 0.12;
renderCutOff = 0.00;
attachmentCutOff = 0.05;
mesh("0.05")                      
{
  name="whitcomb50-lod4.im";    
}
mesh("0.12")                      
{
  name="whitcomb50-lod3.im";    
}
mesh("0.25")
{
  name="whitcomb50-lod2.im";
}
mesh("0.5")
{
  name="whitcomb50-lod1.im";
}
mesh("1.0")
{
  name="whitcomb50.im";
}
Bifogade bilder
Filtyp: jpg lod0.jpg (195.3 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg lod1.jpg (165.1 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg lod2.jpg (137.5 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg lod3.jpg (145.9 KB, 118 visningar)
Filtyp: jpg lod4.jpg (165.0 KB, 118 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 17:22   #40
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Om någon får för sig att använda detta some exempel:

Ändra attachementCutOff enligt nedan, annars blir loket utan boggier mellan det att attachement tas bort och LOD4 laddas.

attachmentCutOff = 0.04;
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 20:27   #41
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Det är nu bekräftat, det är inte en vampyr vi har att göra med.

Dvs loket kastar nu skuggor, både på sig själv och på marken.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (103.2 KB, 108 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 20:51   #42
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 071
Standard

Tjusigt Per .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-16, 20:59   #43
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Oj, riktigt riktigt snyggt ju!!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-19, 02:24   #44
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Arbetet går vidare, har mest petat med texturgenereringen i kväll.

Bland annat stöd för att lägga in märkning som automatiskt speglas till båda sidor av loket, och möjligheten att lägga på lite rivna kanter och blankare yta för att simulera en klisterdekal. Alternativt låta märkningen se målat ut och bara mappas på rätt ställe.

Tanken är att man skall kunna använda substance player för att göra enklare ommålningar, lite som paintshop var tänkt en gång i tiden. Man kommer alltså att kunna välja färger, lägga in märkning och välja vädringsgrad den vägen. Den ommålningen ni ser på bilden tog ca 15 minuter att göra när väl ramverket fungerade.

Jag har även lagt in en automatisk generering av vintertexturer, denna är baserad på world space normals, och bör anpassa sig automatiskt till i princip vilken vettigt mappad mesh som helst.

Fortfarande en del pill kvar med LOD, texturer och buggfix.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg progress.jpg (138.7 KB, 80 visningar)
Filtyp: jpg progress1.jpg (168.6 KB, 80 visningar)
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-12-20, 17:37   #45
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Vädligt snyggt! Men hur ser fronten ut på "snövarianten"? Jag antar att det bara är prickigt där med?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:00.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009