Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-07-05, 19:38   #1
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard Tips önskas inför datorköp

Hej!

Går i tankarna att köpa en ny dator, och undrar om ni har några bra tips på vad man ska köpa, jag bygger gärna själv för prisets skull...

Har tittat lite på:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=601364

Är det något att ha tror ni eller finns det direkt bättre datorer att få för samma pris? Typ genom studentrabatt eller liknande...

Datorn kommer användas främst till relativt krävande program såsom Photoshop m.m. samt även spel i viss mån. AMD/Intel vet går vilket som, motivera gärna varför ni väljer vilket...
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 20:12   #2
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Smile

Hej Olaf. Har precis köpt ny dator som är kanon snabb.
Var tänd på AMD processesorn på 3,2Gh med 6 kärnor och 9MB cach.
Utgick ifrån följande paket.
http://www.liontech.se/PartDetail.as...:10501462;pl:1
Dådom bygger utan extra kostnad valde jag bort grafikkort och nätdel då jag hade Nvida GTX 260 och nätdel på 750W. Syftet var att stanna runt 10.000kr.
DDå jag höll med dessa delar kunde jag få 8Gb minne och Microsoft - Windows 7 Professional SV 64-Bit OEM KÖP INTE LÄGRE VERSION DÅ DESSA INTE ÄR KOMPATIBLA MED GAMLA PROGRAM. Priset blev 10.300Kr
Med Windows 7 Professional SV 64-Bit och Nvida grafiken går det även att köra både Trainz och Photoshop i 3D det billigaste tillbehöret är 3D glasögon från Nvida med USB för 700kr.
Det kan dom fixa också. Det är proffs man pratar med så jag kan på det varmaste rekommendera http://www.liontech.se/Default.aspx
Lycka till med dit köp.
Ps mitt Ts 2010 är på 65Gb och jag har mani på att använda detaljer vilket har gjort spelet väldigt trögt förut, men nu är det inga problem.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-07-05, 20:30   #3
Marcus Gustavsson
Tidigare v10
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Halmstad
Inlägg: 2 513
Standard

Okej, några tankar..

Paketet ser bra ut, skulle fungera till programmen du nämner.

Men jag rekommenderar dig att gå in på datorbutiken.com och plocka ihop ett eget paket, där du lägger till och plockar bort det du behöver och inte behöver ha.

Och jag skulle rekommendera en intel I7 om du vill använda PS, nog för att I7 processorerna ligger lite högre i prisskalan, och har lite lägre GHz än vad AMD processorerna har, så har ju Intel I7 hyperthreading, som kan vara väldigt användbart.


Jag hade även satsat på ett HD5850 eller högre, som det var i det paketet, då nyare ATI kort faktiskt är väldigt bra, rent presstandardmässigt, samt att ATI´s nya grafikkort har möjligheten att avlasta processorn.

För en dryg tusenlapp extra får du då detta paket: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=486145

Det är en set-up som liknar min dator, och kan av erfarenhet säga att med en I7 processor, tillsammans med 6GB ram och ett HD5850 kort, så är det mycket, mycket få saker som faktiskt ställer till med besvär.

Den enda egentliga fördelen jag ser med det första paketet, är att den har en SSD, nackdelen med det dock är att man egentligen bara får en systemdisk, på grund av det limiterade utrymmet.


Hoppas man kunnat vara av någon nytta!

Senast redigerad av Marcus Gustavsson den 2010-07-05 klockan 20:37.
Marcus Gustavsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 13:36.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009