Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Downloads

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2022-10-23, 21:23   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Bensland Bensö i Trainz 2019 Build 117009

HÄR ÄR BENSÖ för Trainz 2019, version build 117009.

Nu är det äntligen här. Ett projekt som jag nu avslutar - Bensö i Bensland.
Det finns fantastiskt fina byggda rutter i Trainz som är från verkligheten. Men min rutt är långt ifrån verklig - det är ett fantasilandskap. Jag har tänkt mig tre öar - Bensö, Carlsö och Ståhlsö - som tillsamman bildar Bensland.
I framtiden är det tänkt att dessa tre öar ska kunna förbindas med varandra. Att "merga" dem.

Det har inte fungera så bra för mig - än. Tyvärr känns det som att projektet inte kan förverkligas därför att öarna är för stora - kanske för min dator är lite klen. Vi får se i framtiden om vi kan sätta samma de andra öarna, när de är klara.

Jag släpper nu den första ön - huvudön - som jag kallar Bensö. Det är "gamla" Bensland som blivit uppfräschad och som jag själv är rätt nöjd med. I alla fall när det gäller utseendet. Trots sessionskörningar som varit mer eller mindre lyckade så kan jag inte garantera att allt flyter som det ska.

1. Jag kan inte lägga in fler Consist i rutten för de vägrar att fungera med regeln "Wait for Trigger".
2. Det finns några sessionerna som jag inte får igång: Holmebanan är ett sådant. Det blir stopp i funktionen "Wait for trigger" om jag sätter ut fler tåg.
3. Signaler sitter nog inte helt efter regelboken. Det kan blir strul i trafiken med eventuella möten head-to-head. Ni får lösa det med "wait for trigger" eller annat sätt.

Alltså - titta i min "handbok" - Bensö Route Book - Den är en guldgruva när det gäller att "programmera" instruktioner till AI-förare på sessioner. Den ger också lite tips om hur jag använt triggers med mera. Hämta den HÄR och titta i den innan ni bestämmer er för rutten.
Länk till handboken: Bensö Route Book Oct22.

Det finns åtta tunga och stora CDP-filer som innehåller ALLT utom det s.k. Built-in eller Base.
Om detta fungerar så är det bra - om inte så kommentera detta i "Landskapsdesign" och "Bensland News" så får vi se om jag kan hjälpa till.
Tyvärr kan jag inte garantera att allt fungerar.
Jag tar inget ansvar för om ni får låsningar eller om datorn uppträder segt. Det kanske behövs kraft i grafikkortet....
En del saker är kopierade (klonade) med lite smärre ändringar. Min mailadress finns i routeboken.

Länk till rutten: Bensland-Bensoe (143 Mb)
Länk till Default-sessionen: Default-Session (457 kb)
Länk till saker från Download Station:
From DLS pack 1 (874 Mb)
From DLS pack 2 (306 Mb)
From DLS pack 3 (442 Mb)
Länkar till saker från andra inkl mig själv:
From others A to L (353 Mb)
From others M to Z (492 Mb)
From others packaged (119 Mb)
Totalt 2,67 Gb

Till sist. Om ni har frågor kommentarer eller ge mig ris istället för ros så gör det på avsnittet "Landskapsdesign" här i Forumet. Det finns en post där, "Bensland News" som ni kan posta inlägg i. Inga kommentar i denna tråd.

Lycka till

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2022-10-25, 16:22   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Uppdatering

Hej igen.
Efter uppladdningen upptäcktes lite smärre fel - inget som gör rutten sämre men för säkerhets skull har jag lagt upp en uppdaterad version.
NY Version av Bensö - Route.
Smärre förbättringar i landskapet.
Förare blir "stuck" i Bule Såg. Avhjälpt med lite fler osynliga signaler.
BL Power's anläggningar behöver inga luftledningar eftersom all kol levereras med diesel- eller ång-lok.
Industrier är återställda till ursprungsvärden för Consumes och Produces.
Värdena var lite för högt ställda?


TILL SIST
Kanske inte behöver säga det - men de CDPs som ligger i filerna "From DLS" behöver man nog inte hämta. De hämtas från DLS när rutten installeras, tror jag.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2022-10-25 klockan 16:43.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-10-28, 00:46   #3
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard Varning !

Varning ! WARNING !

Har upptäckt en mycket märklig sak !!!
Have discovered something crazy !!!



Now what is this?

Wow - things are in the air outside Bensoe !!
They belong to an old version of another island - Carlsoe - which I have erased !!

But apparently it's not completely erased even if the baseboards have been deleted.

In other words - Bensoe has things that don't exist. For example.
If I search for the word "Oil" under "Find object", the place "Chest Oil Field" is visible in the list, but not on the route, because it is on an invisible base board (built in the deleted Carlsoe). Another example: Chest Lake, is a lake that was on Carlsoe, which now is gone.

It is possible to use the route and session in BENSOE
It is possible to drive and use Bensoe, but as can be seen above, there are invisible objects outside the island. Don't know how to erase these.

In the future, it will probably not be possible to combine my upcoming islands which are under construction. So I might have to give up...

Vad är nu detta? Jo - det är saker i luften som ligger på [B
]Carlsö [/b]!!
Carlsö som från början var ihopsatt med Bensö. Men jag raderade alla basborden för Carlsö för att göra Bensö mindre.
Men tydligen har inte allt blivit raderat som låg/ligger på basborden.

Med andra ord - Bensö har saker som inte finns. Till exempel.
Söker jag på ordet "Oil" under "Find object" så syns "Chest Oil Field" i listan, men inte på rutten, därför att det ligger på osynligt basbord (byggd i det raderade Carlsö). Ett annat exempel: Chest Lake, är en sjö som låg på Carlsö, som numera alltså är borta.

Men det går att använda BENSÖ
Det går att köra och använda Bensö, men som synes ovan så finns osynliga objekt utanför ön. Vet inte hur jag ska göra för att ta bort dessa.
I framtiden går det nog inte att sätta samman mina tillkommande öar med Bensö på grund av detta. Alltså har framtidens Carlsö gått till graven...?

Skriv gärna kommentarer och svar på detta under LANDSKAPSDESIGN och BENSLAND NEWS där också detta inlägg finns postat.
Tack

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:40.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009