Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-02-26, 19:02   #1
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard Vad gör filen rundll32.exe i min dator?

Hej på er!

Det jag tänkt fråga här handlar inta om själva Trainz utan lite om småbekymmer ang. min dator.

Hittade inte något speciellt forum för sådana frågor fast jag vet att det finns många som kan det här med datortekninska frågor och vad det gäller viss filhantering mycket bättre än jag här på Forumet. Kanske kan någon hjälpa mig.

Sedan en tid tillbaka så kommer det här fönstret upp var gång jag skall stänga av min dator. [8][8][8]


Vad jag tror så är det väll någon sorts startfil? Har försökt att se när den blev skapad med sökprogramet, även i dolda mappar. Fast den lilla voven kan inte hitta den. Tänkte att om jag får veta när den blivit skapad så kanske man kan tänka sig att den kommit in i min dator utifrån Internett eller från något program jag själv installerat. Kan något sådant vara möjlig.

Om jag kunde se att filen skapades för några veckor sedan så vet man ju att den inte funnits med från början.

Eller är det någon fil som inte fungerar som den skall och som härrör till själva avslutandet i Window XP? När jag klickar på "avsluta programmet nu" så stänger dator av sig utan problem efter en stund.

Skulle vara intressant om någon vet vad detta kan vara för rackartyg.

Hälsningar
LokKalle Hyllman




KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-02-26, 19:42   #2
Tomas
STW-member
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Vännäs
Inlägg: 2 073
Skicka ett meddelande via MSN till Tomas
Standard

rundll32.exe är en fil som kommer med windows.. vad den används till har jag ingen aning om.

får du alltid upp den där rutan? hur länge har du fått upp den och var det efter du installerat något?

(sådana här frågor passar egentligen bäst i off-topic)

Tomas

Tomas besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-26, 20:16   #3
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Tack för svaret!

Känns tryggare att veta att filen tillhör Windows XP.

Laddade hem en mediaplayer för en tid sedan som heter RealPlayer. Efter ett tag så blev en blinkande icon tillhörande RealPLayer till i nedre högra hörnet på skrivbordet. Klickar man på den så får man meddelande om att det går att uppdatera denna player vilket jag inte brytt mig om eftersom jag egentligen aldrig använder den.

Kan lika gärna avinstallera den så får jag se om det hjälper.

Kalle

KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-26, 23:17   #4
TheKnight
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 275
Standard

För den intresserade:
Rundll32.exe laddar DLL-filer (styr- och systemfiler) till datorns systemminne, så program och Windows i sig får tillgång till och kan använda dessa systemfiler.

//Peter
TheKnight besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-26, 23:56   #5
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Jag sitter och försöker minnas-
Var det inte ett virus som försökte skapa en rundll32 file i stället förden riktiga?
Kör en virus scan på din PC för att vara "säker"

Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 10:43   #6
JenzA
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Ort: , , .
Inlägg: 61
Standard

Det är drivrutinen till ditt Soundblaster Live!-kort som strular. Det finns en patch för den på www.creative.com



http://www.heidling.se/blandat/msts
http://www.heidling.se
JenzA besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 11:13   #7
TheKnight
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 275
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Rc1166

Jag sitter och försöker minnas-
Var det inte ett virus som försökte skapa en rundll32 file i stället förden riktiga?
Kör en virus scan på din PC för att vara "säker"

Kenny
Alldeles riktigt. W32/SirCam hette det viruset.

//Peter
TheKnight besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 17:34   #8
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej

Tack för alla tipsen. Kom gärna med mer.

Har kört VirusScan på hela min dator med de senaste DatFilerna nedtagna. Resultat 0 virus.

Till JenzA

Var inne på sidan du föreslog. Kan ej hitta någon patch eller uppdate för filen rundll32.exe. Kanske kan du visa migf mera exakt.

MVH
Kalle


KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 19:23   #9
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Jag tror att JenzA menar att du ska ladda hem senaste drivrutinerna till ditt ljudkort.

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 21:30   #10
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Jag tror att jag förstår. Skall försöka hitta den. Borde finnas på Microsoft update någonstans.

Till detta Forums styrelse.

Kan inte låta bli att undra om det trots allt inte kunda vara möjligt att skapa en avdelning i detta manjefika Forum där vi kunde fråga om och ge varandra tips till lösningar om alla de problem som alltid uppstår med våra datorer. Det är ju trots allt så att datorn är ett måste för att vi alla skall kunna utöva och förverkliga vårt tågintresse med tågsimulatorn Trainz.

Nu meanar jag inte att Fredrik, Janne, Emges med.fl. skall behöva ägna sig tid åt detta också. De har väll så det räcker. Utan denna avdelning skall finnas till för oss andra medlemar så vi kan ge varandra den möjligehten att i det kunna diskutera tekniska data problem, lite om filhanternng och mycket annat inom det datoriska handhavandet.

Vad tycker ni? Kan det vara en bra idé att ha en sådan avdelning i Svenska Trainz Forum? Vad vore Trainz utan våra datorer och utan oss medelmåttor inom datateknik?

Kalle Hyllamn



KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 22:05   #11
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Hej Kalle!
Jag tycker det är en mycket bra idé.
Frågan är bara om besökarna kommer att hitta dit och svara. Det skulle ju bygga på att de av oss som kanske kan svara får feedback om svaren så dom på sikt kan bygga en lite FAQ även om detta.
Själv har jobbat med datorer sedan 1966 men när det blir frågor om Win XP är det bättre att min 14årige son svarar
I och för sig passar sådana frågor under rubriken "Allmänt om tågsimulatorer" men kanske en underrubrik där av typ "Tågsimulator/Dator frågor"

Nej nu ska jag fortsätta att packa dator och annat för morgondagens Strängnäsresa.

http://msts.e-buzz.net/forum/topic.asp?TOPIC_ID=8573



Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 22:18   #12
LokKalle
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 535
Standard

Hej Kenny

Just så hade jag tänkt mig det. Vi får väll se om Forumsvärdarna nappar på idèn. Bara det syns på hemsidan att det finns en avdelning som tar upp DatorFrågor så kommer det att fungera bra tror jag.

Annars verkar det som om jag kan som du. Fråga min son. 14 år i mars

Kalle



KAH
LokKalle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-27, 23:41   #13
MagnusH
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 177
Skicka ett meddelande via ICQ till MagnusH
Standard

Kan ju börja med att avinstallera Real Player.. [}]

EDIT: Doh, trött, såg ju att du skulle göra det.. sorry!
MagnusH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 09:44   #14
bexkman
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 18
Standard

Det behöver inte vara problem med ljudkortet, fast det är förstås bra att alltid ha de senaste drivrutinerna ändå. Många program använder sig av rundll32.exe. Inte alla är jätteduktiga på att göra stabila program. Du kan testa att installera om rundll32 från skivan genom att göra som Microsoft föreslår i länken nedan.

http://support.microsoft.com/default...b;en-us;812340

Apropå sircam så behöver du nog inte vara orolig. Den är pinsamt dåligt programmerad. Bland annat så har den en bug som gör att den inte fungerar ordentligt på XP. Dessutom så skulle den deleta alla filer med en sannolikhet av en på tio. Bara det att den hade en bug i slumpgeneratorn, så det händer huvudsakligen aldrig...
bexkman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-02-28, 09:49   #15
bexkman
Junior Member
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 18
Standard

Det finns en diskussion om samma problem på http://www.experts-exchange.com/Oper....html#10465266 . Du måste vara medlem för att kunna se det, tror jag. Det är gratis...
bexkman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Bra dator? bombardier (avregistrerad) Off-topic 4 2004-06-18 17:34
Ny dator gör skillnaden!! Fredde MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 5 2002-12-02 17:29
Tips för de som tänker köpa dator niofem Off-topic 6 2002-09-15 19:03
Ny dator med Grafikproblem! Pierre Off-topic 7 2002-07-07 13:17
Bra dator i förhållande till pris? Pson Off-topic 4 2002-07-07 13:12



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:01.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009