Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-02-05, 21:16   #1
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard Lastspår vidareutveckling ???

Tänkte bara höra mig för, om det finns någon som är duktig på att skripta och eventuellt har lust att vidareutveckla multilastspåren.

Vad jag är ute efter. Är ett lastspår på ca: 5 meter eller kortare, så att man lätt kan klämma in det på böjda spåravsnitt. Sen så ska man kunna ställa in ett avkänningsområde från själva spårsnutten t.ex. från 10 meter upp till 75 meter eller mer åt vardera riktning. Så om man bara ställer en av t.ex. 4 vagnar på spårsnutten och man har ställt in t.ex. 35 meter. Så töms och lastas alla vagnar samtidigt. Alltså 5 metersspåret blir ett lastspår på 70 meter, om man ställer in avkänningsområdet på 35 meter.

Sen om man kan få in en klockfunktion 0-24 timmar, som är synkad med klockan i Tane.

Min tanke är, att t.ex. Kalles Mekaniska Verkstad har arbetstid mellan 7 och 16. Man kommer dit klockan 2 på natten och ställer av en vagn. Att man då med denna klockfunktion, ställer in lossning eller lastning efter hans öppetider. Så att vagnen, som kom dit vid 2 på natten. Blir lossad eller lastad vid 7 eller 7:30 beroende på vad man ställer in klockan på.

Håller tummarna, att någon skriptkunning person och som kan göra ett multispår. Blir intresserad utav mitt förslag och försöker genomföra det, om det nu går att göra.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2018-02-06, 05:36   #2
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Kom att tänka på.

Istället för en spårsnutt. Så gör man det, med en trackmarker eller triggar. En trackmarker/triggar med multilastfunktion och klocka. Där man kan ställa in avståndet, precis som man gör med en trackmarker.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-06, 18:36   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Hur jag tänker, med bilder.

Bild 1.

En Track markers som skriptas, så att man via frågetecknet och Propertiesrutan kan välja produkter + klocka 0 till 24 som är synkad med Tanes klocka, med halvtimmes intervaller som inställning för lastning och lossning.

Bild 2.

Att man sedan ställer in längden fär lastningen på samma sätt, som man ställer in Track markerns avstånd.

Borde inte vara så svårt att göra, säger en som inte har någon aning om hur man gör och än mindre hur man skriptar . Men det borde väl gå, ungefär som med Andi06 och hans AJS-stationer. Där man ställer in stationens längd i Propertiesrutan tillsammans med andra inställningar för stationen.

Fördelen med det hela (om det nu går). Så slipper man bryta upp ett redan utlagt spår, om man vill lägga till en lastplats på en befintlig bana. Så att redan dit snäppta saker som signaler, kontaktledningsstolpar m.m. flyttas från sina ursprungliga lägen, när man splittar upp spåret för att lägga till en lastplats. Med en Track marker, så är det ju bara att sätta ut den, där man vill ha den utan påverkan på redan utsatta objekt.

Om ingen här på Forumet, har någon lust att göra ett försök. Så kanske det finns någon, som är 10 gånger bättre än mig på engelska och kan försöka förklara mina tankar på Trainz Forumet, för att se om någon har lust att försöka vidareutveckla min lilla idé där.

EDIT: Glömde lägga till bilderna.


.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Bild 1.jpg (180.7 KB, 87 visningar)
Filtyp: jpg Bild 2.jpg (242.5 KB, 88 visningar)
__________________
Bengan

Senast redigerad av Bengan den 2018-02-06 klockan 18:38.
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-07, 17:34   #4
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Hej Bengan!
Skulle gärna göra ett försök, men har ju ganska mycket med signalsystemet nu, kan ju klura på det under tiden jag häller på!

Redan när du skrev första inlägget så gick min tanke till Triggers, men till en anna sorts Trigger. Inbyggt i systemet finns det något som heter "Track Circuit Detector" med "Insulator" som tillbehör, dessa delar ska då kunna motsvara det vi kallar för "Spårledning". Jag hade lite ideér att använda de här sakerna i mitt Signalsystem, men tyvärr verkar det inte att få att fungera som jag vill.

Men jag funderar på om det inte skulle passa ypperligt i detta fall (och ett par liknande användningsområden som jag klurar på).

Så här funkar det:
Lastspårs fundering.jpg

Det gröna strecket är längden på "Spårledningen", den syns bara när propertyrutan är synlig. Den beiga trigger symbolen är objektet som placeras ut, den syns hela tiden i surveyour. Insulatorerna avgränsar spårledningen, de syns hela tiden i surveyour, utan dem så är spårledningen "oändlig".

Eftersom spårledningen avgränsas så kan den göras hur lång eller kort som man behagar, allting styrs via namnen (har för mig att det står så i texten va ett tag sedan jag läste om dessa). När spårledningen blir belagd och fordonet står stilla (och är giltigt) så lastas och lossas vagnarna efter de regler som bestäms via propertyrutan!

Det som gör mig lite fundersam om våra ideér funkar är om det inte krävs en spårsnutt som sköter om lastning och lossning av godset, eftersom stationer/industrier är ju en specifik asset-typ? Men får väl forska i saken!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-07, 19:21   #5
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Har aldrig satt mig in i, vad dom ska användas till. Var kan jag eventuellt hitta mer info om dessa?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-02-07, 19:28   #6
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Gjorde en liten koll strax efter att jag hade skrivit inlägget, och tyvärr, i sann N3V anda är informationen om hur de (är tänkt) att fungera obefintlig både på online-2009... och i script-biblioteket. Så blir väl det gamla klassiska, "trial and error" som får praktiseras. Ska göra klart det som jag håller på med nu och sedan tänkte jag hoppa lite framåt i tiden och se om jag kan hitta på nått, basen för dina Lastpårs-funderingar och mina signal-dito är samma så kan ju testa lite!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 19:25.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009