Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-09-30, 12:34   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard Experiental release [ORTS]

Nu är det möjligt att hämta hem tätare uppdateringar av ORTS. Notera dock, att dessa är inte verifierade så som en "stable release" är och kan mycket väl innehålla fatala buggar. Så vill du ha en stabil OR ska du inte hämta hem härifrån, men vill du kolla det senaste så är det en möjligt här.

Läs igenom texten först på denna sida innan du installerar.

http://openrails.org/experimental.html
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 12:45   #2
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej Mazz
Jag hämtade hem den versionen igår i hopp om att dina signaler skulle fungera bättre. Men tyvärr så gjorde dom inte det.
Har du någon aning om vad det kan vara som krånglar? Dom är alldeles för snygga för att inte kunna användas tycker jag.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 13:11   #3
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av MatsH Visa inlägg
Hej Mazz
Jag hämtade hem den versionen igår i hopp om att dina signaler skulle fungera bättre. Men tyvärr så gjorde dom inte det.
Har du någon aning om vad det kan vara som krånglar? Dom är alldeles för snygga för att inte kunna användas tycker jag.
mvh .... Mats
Nope, jag har inte ens hunnit lägga på den stabila releasen än...

På vilket sätt fungerar inte signalerna?
Fungerar de tidigare svenska signalerna?

På version 0.7 noterade jag att ljusöppningarna var felorienterade, men tog inte så stor notis då eftersom det jobbades med signalerna hos utvecklarna. Men, nu är det nog dags att försöka fördjupa sig i vad som inte lirar
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 13:39   #4
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz Visa inlägg
Nope, jag har inte ens hunnit lägga på den stabila releasen än...

På vilket sätt fungerar inte signalerna?
Fungerar de tidigare svenska signalerna?

På version 0.7 noterade jag att ljusöppningarna var felorienterade, men tog inte så stor notis då eftersom det jobbades med signalerna hos utvecklarna. Men, nu är det nog dags att försöka fördjupa sig i vad som inte lirar
I princip alla signaler står i rött, men i körmonitorn visas grönt.
Jag försöker köra JBJ2 med dina signaler.
Av det lilla jag testat hittills så verkar de äldre signalerna i t.ex. NMJ fungera.

Detta är felmeddelandet från OpenRailsLog.txt (jag tror att det handlar om signaler men är inte säker)

Information: sigscr.dat

Error: System.ArgumentOutOfRangeException: Index och längd måste referera till en plats inom strängen.
Parameternamn: length
vid System.String.InternalSubStringWithChecks(Int32 startIndex, Int32 length, Boolean fAlwaysCopy)
vid ORTS.SIGSCRfile.SCRScripts.findEndIfBlock(List`1 FEIScriptLines, Int32 index)
vid ORTS.SIGSCRfile.SCRScripts.processScriptLines(List `1 PSLScriptLines, Int32 index, IDictionary`2 LocalFloats)
vid ORTS.SIGSCRfile.SCRScripts.SCRConditionBlock..ctor (List`1 CBLScriptLines, Int32 index, List`1 endindex, IDictionary`2 LocalFloats)
vid ORTS.SIGSCRfile.SCRScripts.processScriptLines(List `1 PSLScriptLines, Int32 index, IDictionary`2 LocalFloats)
vid ORTS.SIGSCRfile.SCRScripts.SCRConditionBlock..ctor (List`1 CBLScriptLines, Int32 index, List`1 endindex, IDictionary`2 LocalFloats)
vid ORTS.SIGSCRfile.SCRScripts.processScriptLines(List `1 PSLScriptLines, Int32 index, IDictionary`2 LocalFloats)
vid ORTS.SIGSCRfile.SCRScripts..ctor(List`1 ScriptLines, String scriptnameIn)
vid ORTS.SIGSCRfile.sigscrRead(StreamReader scrStream, IDictionary`2 SignalTypes)
vid ORTS.SIGSCRfile..ctor(String RoutePath, IList`1 ScriptFiles, IDictionary`2 SignalTypes)
vid ORTS.Signals..ctor(Simulator simulator, SIGCFGFile sigcfg)
vid ORTS.Simulator.Start()
vid ORTS.Program.<>c__DisplayClass8.b__7()
vid ORTS.Program.Start(UserSettings settings, String[] args)
vid ORTS.Program.Main(String[] args)


Jag måste tyvärr åka till jobbet nu, men jag ska undersöka lite mer noggrant i kväll.
Jag blir väldigt glad av att höra att du funderar på en fortsatt utveckling av dessa.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 15:02   #5
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Ja, om signalerna, de alla visade gröna i förra versionen och nu blev alla röda. Tror att ORTS-skaparna fortsätter jobba med signalsystemet.
Om inte, då är allt förgäves med Mazz-signaler. Vi får hoppas på nästa version ska funka riktigt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 15:34   #6
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Gjort en snabbkoll och ljusöppningarna är ju där dom ska nu. Åkte med ett AI-tåg och den hade i huvudsak rätt signalbilder, inte helt rätt dock. V-signalerna ville dock bara stå i stopp även för AI-tågen.

Playertåget får jag för mig har rätt signalbild, som då visas i körmonitorn, men själva signalerna återger inte rätt signalbild för player. Men för AI, som sagt, visas de rätt...

Nu har man ju lite granna sagt att OR ska /kommer att/ fungera mer petigt om man säger så, MSTS är mer förlåtande för buggar i objekt osv. Därav att det kan komma upp en hel del felmeddelanden när man startar OR, av saker som MSTS helt enkelt skippade att rapportera, men OR detekterar. Skulle kunna vara något närbesläktat fenomen problem med signalerna också skulle man kunna tänka.

har inte provat med annat än den stabila än.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 18:51   #7
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

OR ÄR mer petigt än MSTS när det gäller inläsningen av filerna. Det som ställer till problem med signalerna i tex Trollhättan_2 är en rad i scriptfilen som ser ut så här:

if (!route_set()) {

men OR tycker att måsvingen/krylleparantesen ska stå på en egen rad:

if (!route_set())
{

Där är även något copy-paste fel; det finns två varianter av samma Kör40-script där det ena ska vara ett Kör70-script.

Bifogar rättade filer till Trollhättan_2. Med dessa filer så visas alla signaler (som jag har sett) korrekt.

OBS! Använd inte samma filer till andra rutter. Trollhättan_2 innehåller även norska signaler så filerna fungerar kanske inte i andra rutter.

Mvh Mikael
Bifogade filer
Filtyp: rar SignalFiler_Trollhattan_2.rar (9.3 KB, 16 visningar)
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 18:52   #8
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Kan du göra en fil som fungerar även till andra rutter med mazz signaler? Vore kanon!
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 18:58   #9
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Jo visst kan jag det. Ge ett exempel på en rutt som jag kan ladda ner och kolla på.
(Har inte hållt på med MSTS på länge så jag har ingen koll på var Mazz signaler används.)

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 19:02   #10
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Stockholmsrutten som jag har byggt använder Mazz signaler och ingenting annat.

http://www.activitysimulatorworld.ne...tockholmV2.htm
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 20:22   #11
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Tack för du fixade filerna! Nu funkar signalerna utmärkt!BanByggarna, fixa signalpaths i Trollhättans downloadsida vore jätte bra!
Citat:
Ursprungligen postat av mikael512 Visa inlägg
OR ÄR mer petigt än MSTS när det gäller inläsningen av filerna. Det som ställer till problem med signalerna i tex Trollhättan_2 är en rad i scriptfilen som ser ut så här:

if (!route_set()) {

men OR tycker att måsvingen/krylleparantesen ska stå på en egen rad:

if (!route_set())
{

Där är även något copy-paste fel; det finns två varianter av samma Kör40-script där det ena ska vara ett Kör70-script.

Bifogar rättade filer till Trollhättan_2. Med dessa filer så visas alla signaler (som jag har sett) korrekt.

OBS! Använd inte samma filer till andra rutter. Trollhättan_2 innehåller även norska signaler så filerna fungerar kanske inte i andra rutter.

Mvh Mikael

Senast redigerad av Totte den 2012-09-30 klockan 20:26.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 20:36   #12
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Bönan: Kan du starta Stockholmsrutten i OR? Jag får inte igång den. Hursomhelst felmeddelandena om signalfilerna kommer innan det dyker så jag har rättat dem. Samma rättningar som behövdes för Trollhättan_2.

Mvh Mikael
Bifogade filer
Filtyp: rar SignalFiler_Fix_OR.rar (5.9 KB, 5 visningar)
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 21:07   #13
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Jaha, du har samma problem... Den fungerade i 0.7 men inte i 0.8. Har hört på train-sim.com att en del rutter har slutat fungera i 0.8...
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 21:14   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
De norska signaler funkar utmärkt också.

Stockholmsrutten kan jag inte få igång.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-09-30, 21:16   #15
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard

Bönan: Ja jag tror att din rutt har det problem som står som Known issue #6 på OR:s nerladdningssida. Men det står också 'fix coming soon' så vi får väl hoppas.

MatsH och andra: Bifogar rättade filer för JBJR2. Originalfilerna var inte exakt lika som för Stockholmsrutten så använd dessa till JBJR2.

Mvh Mikael
Bifogade filer
Filtyp: rar SignalFiler_OR_JBJR2.rar (5.9 KB, 4 visningar)
mikael512 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:11.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009