Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-02, 18:32   #901
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Du har inte byggt i onödan, men tänk noga efter var du sedan skall placera ut signalerna!

MSTS kan bara klara av ett visst antal signaler per tiles, jag vet att tex VHJ hade mörka signaler i Helsingehamn, beroende på att "alla spåren var signalsatta med dvärgsignaler".

Spårantalet i sig är det nog inget fel på, men skall du sätta en "dvärgsignal" i vardera änden av varje uppställningsspår i Sävenäs, så kan det bli problem.
Det var därför jag föreslog "Dummy tracks" d v s "spår som syns" men ej är farbara.
Fördelen är också att FPS blir högre när du kör.
Problemen yttrar sig i att signalbilderna blir "Mörka" d vs ingen signalbild, samt att strålkastarljuset på loken försvinner. En bugg i MSTS tyvärr.
Det är därför en del av de tyska "ProTrain"-addon till MSTS använder semaforer.
Hej

Är det därför som det står "deactivated" på vissa spår i ProTrain 4 (Tror jag det var???) rutten mellan Hamburg-Berlin?
Det står ju även en vagn på dessa spår....

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 18:44   #902
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Stämmer bra det.
Vissa spår är bara till för "effekternas skull" och behöver på så sätt inte signalsättas. "Dummytracks" kan kopplas till trafikspåren så att det ser ut som om du kör igenom en växel, men du kan inte använda G eller Shift+G för att läggga om den. Borde fungera i Trollhättanrutten i t ex Sävenäs, som enligt mina funderingar annars skulle bli tung i FPS. Allt för att göra rutten smidigare.
  Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 20:31   #903
mattiasb
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Knäred
Inlägg: 155
Standard

Finns det inte signaler som är tomma då att sätta ut..
DVS som hela tiden står på stopp på de spår som inte går att använda?
mattiasb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-02, 22:22   #904
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av mattiasb
Finns det inte signaler som är tomma då att sätta ut..
DVS som hela tiden står på stopp på de spår som inte går att använda?
Nja, vad är det för mening med det???
Varje signal med en "tänd" lampa räknas som ett objekt i MSTS.
Och antalet objekt per tiles är begränsat...

Vi kan jämföra det med att om man kopplar in för många lampor i samma vägguttag, så går proppen.

Det är lika illa om man "signalsätter varje spår", då slocknar eventuellt de signaler som man vill ska synas.

ProTrain har haft stora problem med detta, ta t ex ProTrain 5 Dresden-Berlin, där är signalerna på vissa avsnitt av sträckorna i Dresden helt mörka, d vs MSTS "orkar" inte ladda alla objekt i tilesen.
  Svara med citat
Gammal 2007-02-03, 13:45   #905
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Kan bara hålla med... Dummy tracks är det bästa att använda vid stora stationer/bangårdar.

Fast kan man lägga stationerna/bangårdarna var man vill (kanske omöjligt vid bygge av verklig rutt!?), så kan man lägga dom på gränsen mellan 2 eller 4 tiles och på så sätt sprida objekts-per-tile begränsningen.
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-04, 15:20   #906
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard Har varit bortrest i en vecka...

Hej!
Ja, oj det var mycket om signalerna. Det är inte speciellt många objekt jag har lagt spåren. I Sävenäs tiles är knappt 700 objekt och jag tänker på backdrops som jag skulle vilja ha där. Jag måste även tänka på vägarna skall ju ocskå placeras. På tal om backdrops, vet faktiskt inte hur man skapar dem. Hoppas nån ställer upp och fixa backdrops.
Tilesgränsen är för mig är 1200. 1300-1500 är lite för mycket, då blir det för låg FPS.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-04, 19:42   #907
mattiasb
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Knäred
Inlägg: 155
Standard

Okej..
Bra att du förklarar det på ett sånt sätt..

Då förstår ja..
Är som sagt ingen byggare.
mattiasb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-04, 21:41   #908
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Ja, oj det var mycket om signalerna. Det är inte speciellt många objekt jag har lagt spåren. I Sävenäs tiles är knappt 700 objekt och jag tänker på backdrops som jag skulle vilja ha där. Jag måste även tänka på vägarna skall ju ocskå placeras. På tal om backdrops, vet faktiskt inte hur man skapar dem. Hoppas nån ställer upp och fixa backdrops.
Tilesgränsen är för mig är 1200. 1300-1500 är lite för mycket, då blir det för låg FPS.
Ja, har du 700 objekt i den sämsta tilen, då har du nog läget under kontroll, snyggt! Du kan ju alltid räkna efter hur många signaler du kommer behöva sätta ut i området, så du vet vilken budget du har att gå efter. Behöver nog inte säga det eftersom du är van, men gantryna tar ju en del objekt-antal oxå. Försök att använda sammansatta objekt för miljöerna sen, så kommer du nog få till detta härliga område sen på ett bra sätt.

En liten invändning vad gäller fps... det är inte antalet objekt i sig, som gör att det blir dålig fps... Antalet objekt i en tile är enbart för att MSTS har den begränsningen, men du kan ha tiles med 1600 objekt i sig, som ändå flyter fint, medan en tile med t.ex bara 900 objekt kan bli stillbilds-visning...

Det som fäller avgörandet med vilken fps du har, är hur många polygoner MSTS måste behandla i en scen, samt mängden och storleken på texturerna. Antalet polygoner som måste behandlas i en scen beror ju således på hur dom är designade ut synbarhets-synpunkt, bra att kolla på det innan man lägger in nya objekt, kanske kan det vara på sin plats att justera synbarhetsgränser. Är objekten LOD-ade är det normalt sett under kontroll, problemet är bl.a små objekt med synbarhet på 2000m, som skulle kunnat klara sig på 150m kanske...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-07, 13:15   #909
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte
Hej!
Jag kommer att påbörja ruttbygge från Kornsjö till Göteborg nån gång i höst och jag har mycket annat att göra. Kära forumvänner: Ha lite Tålamod är jag tacksam.
Sorry för mitt tjatande. Detta skrev jag för några månader sen, helt ovetande hur svårt och tidskrävande det är att bygga en rutt. Du ska ha all heder och stöd för ditt fortsatta byggande. Väldigt intressant att följa ditt arbete.

Förresten, jag har börjat få upp intresse att börja bygga en verklighetsbaserad rutt, se min nya tråd.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-08, 01:42   #910
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Thumbs up Trollhättan Light

Hej!

Trollhättan Light nämns här: http://www.tog-sim.dk/PNphpBB2-viewtopic-t-6423.html

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 23:36   #912
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard Lite mer status...

Hej!
Nu har jag gjort mycket i Gbg. Spåren mellan Centralen och Olskroken är nästan färdig. Spåren mot Malmö är lagda till Mölndal, men är osäker hur spåren ser ut där. Får fråga Hawk om han har lust att fotgrafera där, annars får jag ta bilen till Mölndal. Spåren från Mölndal mot Småland har jag lagt lite till. Sen är det kvar är Bohusbanan, bara en liten bit och mot hamnen och Volvo. Mot Lilla Edet skall också dras. Från Öxnered skall spåren dras mot Uddevalla och Herrljunga. Sist mot Mellerud.
Här är bilderna jag vill visa om Gbg:s tvätthallen och C50 blev rentvättade.
Bifogade bilder
  
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 10:17   #913
AndyDaMan
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2006
Ort: Sweden,Skåne
Inlägg: 61
Standard

Riktigt snyggt
__________________
Mvh // Andy
AndyDaMan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 11:26   #914
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Härlig idé med tvätten, ser riktigt bra ut!
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-02-11, 15:11   #915
andelind
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Gnesta, , Sweden.
Inlägg: 587
Standard

En dum fråga som säkert någon redan svarat på, Finns Reginan för nedladdning till MSTS och i så fall var?
andelind besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:14.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009