Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-09-29, 22:44   #1
Andreas
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Sweden
Inlägg: 907
Skicka ett meddelande via MSN till Andreas Skicka ett meddelande via Skype™ till Andreas
Standard Trainz 2012?

Hej!
Jag har börjat bygga lite igen på sistone. Men jag undrar om någon har satt sig in i det hela och med Trainz 2012? Vad är bra och vad är dåligt med spelet? Är det värt att köpa och uppdatera från 2009 till 2012?

Lite tips och funderingar har ni kanske om det spelet?
__________________
MVH Andreas

Blogg : http://oxiepagen.wordpress.com
Andreas besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-10-05, 22:25   #2
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Hej Andreas och alla andra.

Jag fick mitt TS12 häromdagen och förde över contents från 2010 via Content Managern (version 3.6). Till min stora besvikelse så fungerade inte mitt kära gamla Bensland. Vägar blev omvandlade till Räls (!!!) på vissa ställen. Vägskyddet (svs-sakerna) försvann. Alla stolpar försvann och lät ledningarna hänga i luften. Marktextur försvann på vissa ställen. Mycket av träden och gräset försvann likaså.
Hur det fungerar med att föra över från 2009 till TS12 vet jag inte....

Jag vet inte om jag gjort något fel. Efter att ha låtet CM bygga om databasen så blev det inte någon skillnad. Så jag har fått en dålig start på spelet. Annars är det ingen större skillnad mellan 2010 och 2012 när det gäller upplägget på menyer och användartekniken.

TS12 är ett fint spel, om man vill starta med något nytt. Att flytta över från gamla spelet verkar dock inte fungera fullt ut. Inte för mig i alla fall.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 00:22   #3
Hobo
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2010
Ort: Filipstad
Inlägg: 239
Standard

Jag flyttade över från 2010. Det var lite strul i början, (räls som försvann m.m.) men efter att ha kört några nedladdningar och fört över allt gammalt jag hade så minimerade sig problemen. Nu fattas lite textur på berg, några småhus etc.. det överlever jag. Det är naturligt att gå vidare mot nya verisoner, vilket även gäller alla som bygger grejer till trainz.

Man kommer inte undan i förlängningen, eftersom man annars bromsar upp och klamrar sig fast vid gamla versioner. 2012 är verkligen snyggt och känns lite nytt (..åhh tusan..) Hoppas kunna fortsätta med 2012 och att kompabilitestproblem löser sig?

Det är rätt många bra småsaker i 2012. Bla. får man se text som visar vad signalerna visar och varför medan man kör. Man ser även att växlar är låsta av någon annan. Man behöver inte vara rädd att rälsen böjer sig och krokar i närliggande om du kommer för nära. Det är dessutom en litet nytt gulligt reglage att leka med. Har ännu inte hitta något direkt negativt.

Senast redigerad av Hobo den 2011-10-06 klockan 00:29.
Hobo besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-06, 07:15   #4
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Henke, du har inte råkat ut för samma sak som bet mig i näsan när jag flyttade över till 2012? Det verkar som om det man har laddat ner ifrån DLS inte finns i local mappen i 2010. Jag antar att det smidigaste är att exportera en CDP med alla dependencies för rutten, men jag tror att andra har bättre koll på hur man får till det. För min delmslutade det med att jag hämtade ner det jag ville ha igen och såg det som en storstädning, men då hade jag inte heller någon halvbyggd rutt.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 15:26   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Jag vet inte om den här informationen hjälper:
Jag raderade hela TS12 och lade tillbaka programmet igen.
Därefter öppnade jag Content Managern och laddade in allt material som jag sparat/hämtat från forumet här. Dvs allt STW-material, luftledningar, stolpar, vägar, hus och annat godis som jag laddat ner från nätet.
SEDAN hämtade jag in contents från 2010 och valde "skip all" där den varnade för att materialet redan fanns där.
Fick på så sätt tillbaka alla linjestolpar (nog säkert runt 10 tusen) som försvann tidigare. Men det återstår mycket ändå att göra: Träd som försvann, vägskydd som försvann och så vidare. Men det går att återställa.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Fungerar.jpg (115.7 KB, 73 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-10-08, 16:32   #6
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Låter gött, att det inte jäklas hela tiden.
Hoppas att inspirationen fortfarande finns kvar, efter alla motgångar du har haft med projektet .
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:06.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009