Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-03-25, 22:39   #1
axelvg
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 7
Standard Nybörjarfråga - hur väljer jag storlek på byggytan?

Hej,
jag är helt ny med route editor och vill börja bygga en bana. Jag tänker mig att den kan bli kanske fem mil, funderar på att bygga i h0 eller n-skala, men kan tänka mig att bygga i helskala också (vet inte riktigt ännu vad detta gör för skillnad...)

Oavsett så möts jag av att byggytan är begränsad till en stor rektangel. I n-skala verkar den vara ungefär 4,5 meter i kvadrat. Varför får jag inte välja storlek på den yta jag vill lägga ut min rutt (spår, stationer mm) på? Hur utökar jag den? Eller måste jag bygga banan i sektioner på 4,5 meter i kavdrat och sedan lägga ihop dessa? Det verkar omständigt..?

Jag inser att det är något grundläggande jag inte förstår här. Kanske kan någon tipsa om en enkel guide kring detta, eller ge någon enkel förklaring. Vore väldigt hjälpsamt
axelvg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-03-25, 22:55   #2
axelvg
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 7
Standard

Det heter visst inte route editor utan Surveyor... Och jag använder Trainz for mac.
axelvg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-25, 23:28   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

I Surveyor finns det ett antal flikar till höger. Välj Topology höst upp-Placera kompassrosen vid kanten av det baseboard du vill utöka, I Topology finns ett antal mindre rutor. Klicka på den som heter Addupdate grond med en liten pil i- och vips dyker ett nytt basebord upp. Varje liten ruta är om jag ninns rätt 70 X70 meter och ett baseboard 700 meter.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-25, 23:37   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Skalan (verklig, N, H0 osv.) gör ingen teknisk skillnad egentligen. Tror det enda som händer är att linjal-verktyget visar olika värden, beroende på vilken skala du väljer.

Nya baseboards (som de rektangulära basplattorna kallas) lägges enkelt till genom en knapp i terräng-menyn till höger, vilket ska vara den översta knappen. Sedan trycker du bara ute i tomma intet där du vill lägga till en ny baseboard.
En video från TS2010 som visar hur det fungerar, borde se ganska lika ut:
https://www.youtube.com/watch?v=OW1KXDJHL1w

Vet inte hur det är i Trainz for Mac, men i TANE finns det även en inställning för vilken upplösning man vill ha på terrängen, 10 eller 5 meter. Den finns även i tidigare versioner genom att man högerklickar på Add Terrain-knappen eller liknande. Default är 10 meter.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-03-26, 12:18   #5
axelvg
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2014
Inlägg: 7
Standard

Stort tack! Jag ska titta på detta och se om jag kommer vidare.
axelvg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009