Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-04-25, 19:22   #1
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard Scriptning av anrop av HTML assets eller filmsnuttar från ett objekt

Hej

Jag satt och klurade på hur man skulle kunna bifoga intressant information till en rutt, DONJ i detta fallet, vad annars.
Det finns ju en KIND: Html asset som företrädesvis anropas från script

Jag tänker mig en ett ”senery object” t.ex. en infoskylt. ”Wintärn” som jag ställer upp vid Wintärns station.
När man programmerar interiörer så finns ju såvitt jag förstår en ”Mouse collision” funktion och det är på ren svenska att man klickar på något med musen antar jag.

Jag skulle vilja att när man klickade på skylten så anropar man ett enkelt skript som aktiverar en Html asset. Jag antar att den skrivs in som en dependency i configen till huvud asseten / skylten.
Html asseten laddar sin startsida i trainz MiniBrowser och man kan läsa om Wintjärns historia innan man kör vidare.

För att inte behöva göra ett skript per infoskylt bör det ju vara generisk och säga
Ladda HTML asset med det KUID nummer som deklareras i configfilen i samma mapp som jag ligger i nu.

Ni som programmerar, visst borde väl detta vara tämligen trivialt att åstadkomma eller ser ni några problem?

Med vänlig hälsning / BjörnL
Bifogade bilder
Filtyp: jpg infoskylt.jpg (167.2 KB, 174 visningar)
bjornl besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2011-04-26, 00:18   #2
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

EDIT: jag läste ditt inlägg en gång till idag med fräsha ögon...

Om du bara vill visa en specifik text så finns det en "help"-funktion som kanske går att använda. Trivialt och HTML-kod i Trainz rimmar dåligt, men visst kan man i Trainz skapa html-assets och visa dom i en "browser".

Men sen har vi problemet med stort P. Mouse-click tillsammans sceneryobjekt är inte det enklaste att implementera. Det finns ingen support för generell mushantering inbyggd i trainzscript. Även om jag har gjort en ganska bra rutin för att kunna detektera ett musklick på ett sceneryobjekt, så finns det andra systemfunktioner som man måste ta hänsyn till så att man inte blockerar dessa funktioner.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2011-04-26 klockan 09:22.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 19:52   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Svenolov

Tack för att du tar dig tid att svara:-)

Det jag skulle vilja göra är att berätta små historier om DONJ med text och bild (Och det finns ju mycket bakrundshistoria att berätta för att fördjupa upplevelsen av banan).

Det rör sig om enkel text och bilder så till och med Trainz minibrowser borde kunna hantera så enkelt material tänkte jag.

Det bör dock helst vara situationsanpassat. Där är jag lite orolig för är att helpfunktionen är för generell. (inte för att jag kan så mycket om den just nu).

Men jag antar att den just är en hjälpfunktion och inte information om enbart den rutt som vi har skapat och som är laddad.

Det var här tanken att kunna presenter information vid olika punkter på banan kommer in och att triggern tex. är ett objekt man klickar på.

Men är det nästan ogörligt så är det så.

Fast jag är är nyfiken ändå.. när du säger
"så finns det andra systemfunktioner som man måste ta hänsyn
till så att man inte blockerar dessa funktioner".

vad är det för saker som kan hända som du syftar på då.



MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-27, 21:18   #4
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Vad som kan hända beror på vad t.ex. ett musklick kan betyda där du befinner dig med musen.

Det jag menade med är, att både musfunktioner och alla tangenttryckningar är upptagna/reserverade av trainz egna funktioner. Tangentbord och mus är helt enkelt inte tillgängliga som funktioner i ett skript.

Men det man kan göra är att detektera en speciell inbyggd funktion, som har sitt ursprung från en viss tangenttryckning eller ett musklick, och göra en ny funktion för den händelsen. Men om man gör det, så måste man också vara medveten om att den inbyggda funktionen kan bli lidande av detta.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-28, 21:37   #5
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

björnl,
jobbade lite med HTML-sidor i Trainz i en avägsen forntid (2009). Gjorde om några tyska scenarios till svenska. Du kan kanske få lite inspiration av dom???

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....53&postcount=1
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 12:15   #6
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej LAa

Tack, skall titta lite på dom.

Men Spyfrog och jag är nog överens om att det finns viktigare saker att göra just nu än dessa skyltar så dom komer att får vänta till i höst.

MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2011-04-30, 17:21   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Om man vill göra det enklare så kan man få en browser att öppnas när man startar banan, eller när man kommit till en speciell punkt på banan (via rules) som visar en filmsnutt. På en av de inbyggda banorna i TS2010 finnes denna funktion, Harlem Line; Session 01.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:03.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009