Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-23, 13:52   #1
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard Thor i Tane

Har med viss bävan gett mig på att bygga mitt första lok, Blj 5 (Thor). Hoppas att ni har tålamod med de förmodligen dumma frågor jag kommer att ställa under arbetets gång. Så här långt har jag kommit hittills.
Bifogad fil 72702

Nu kommer den första frågan: Vid skorstenen finns ju en Pyle ånggenerator och som det ser ut verkar denna vara sammankopplad med en tingest vid cylindern. Har inte lyckats lista ut funktionen på denna. Hoppas någon har kläm på vad det är och vad den gör. Min gissning är att det också är någon form av generator.

Bifogad fil 72703

Senast redigerad av tanigardi den 2021-06-08 klockan 18:34.
tanigardi besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-06-23, 16:42   #2
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Trevligt projekt! Det kommer vi att följa med spänning!

Är inte riktigt med på vad du syftar på för tingest.
Är det den lilla svarta lådan på gångbordet, den som på denna bilden är knappt synlig mellan fjädrarna för första och andra drivaxeln? I så fall så är det en smörjpump, antagligen av system Åssa. Den drivs av en vickaxel som är kopplad till andra drivhjulet eller slidrörelsen. (Syns knappt på bilden). Men den är inte kopplad till turbogeneratorn, den har en egen smörjningsanordning. På bilden jag länkar till syns inte det röret under pannan som man ser på din bild heller, ser ut att vara en aning temporärt.

Har ett par bilder på Thor som jag tog ett par år sedan, skickar dem till dig via PM.

Är det något annat du undrar så är det bara att fråga! Markera gärna med pilar på bilderna så är det lättare att se vad du menar!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-24, 11:29   #3
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard National Pyle steamgenerator ...

är den som sitter vid skorstenen. Den drivs av ånga från cylindern och genererar likström till belysningen.

Två filmsnuttar:

http://www.youtube.com/watch?v=IaUY6Y03wC8

http://www.youtube.com/watch?v=x574YV23f6g
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Thor_el-2.jpg (97.3 KB, 445 visningar)
Filtyp: jpg Moseley_Generator_MO-6_PyleNational_03.jpg (124.4 KB, 448 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-24, 16:09   #4
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Tack för all hjälp.
Mitt ånglokskunnande är väl inte så stort, men med hjälp av all kompetens på forumet så skall det väl kunna bli lite bättre. Mer studier av lokläran från 1906 är väl också att rekommendera.
Trots min fadäs med att inte visa på bilden vad jag menade, så lyckades Korvtiger hitta rätt, en oljepump måste det vara, det syns ju också att den är förbunden med en vickaxel till slidrörelsen.
Mycket instruktiva youtube-klipp från lan, inbjuder ju till att "go bananas" med detaljer på generatorn. Sen är ju frågan, hur detaljrik skall man vara med lod0-"meshet" antalet trianglar ökar ju med ljusets hastighet med alla rör och kablar och andra detaljer på loket.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-25, 02:05   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Vad är det för spännande bok du hittat? Är de någon föregångare till Ånglokläran av Elis B. Höjers? Av den kan man lära sig mycket, men varje lok brukar ha ett par specialare som inte alltid finns beskrivna där. Själv har jag fjärde upplagan av Ånglokläran som är från 1949 vilken nog beskriver mycket mer moderna finesser som tryckluftsbromsar och elektrisk belysning.

Lan har 2 av 3 rätt på sin bild. Det är själva Pyle turbogeneratorn och dess avloppsrör som pekar upp mot skorstenen. Men stången är inte något rör utan en järnstång. som sitter fast med en excenter i ledstången på pannan. Genom att hela ledstången går att rotera med hjälp av en spak i dess ände som dragits in i hytten kan stången föras i uppåt/nedåt. Det är vanligt att man styr sotaren på detta sätt, men den spaken sitter alltid på eldarsidan av hytten. Jag skulle tro att denna styr utblåsningsventilerna ("pysarna") som sitter under cylindrarna vilka syns ganska tydligt på bilden jag länkade till i förra posten.

Du ska inte vara jätterädd för polygoner och trianglar. Använder du lod är det än mindre farligt. Det är ju en unik lokindivid som bara lär finnas i ental på en bana. Men sedan så kommer ju de allra minsta skruvarna inte att synas i TANE i vilket fall, så där är det ju bättre att sätta dit dem på texturen istället.

Vad det gäller smörjpumpen så finns det ett par bilder här på en liknande i närbild:
http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...hread&id=20822
Den sitter på ett B-lok, där den är placerad framför föraren i hytten, vilket är betydligt vanligare än att den sitter på gångbordet, i alla fall på normalspåriga lok.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-26, 16:09   #6
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Aj då, letade fram pärmen och försättsbladen som lossnat från lokläran, den är från 1910 och skriven av Elis B Höjer. Så det var kanske inte så spännande. Tyvärr behandlar den utgåvan inget om ånggeneratorer och El-belysning, finns kanske i senare upplagor. Tror jag identifierat ångröret till generatorn, verkar som det leds ut ur pannan vid sidan av generatorn. Blev lite konfunderad över järnstången ned till cylindern. Det underlättar ju när man vet funktionen av en detalj när manskall rita den. Bilderna på smörjpumpen blir också till god hjälp, särskilt för att identifiera vad som är rör och vad som är kablar. Skönt med lugnande besked om polygon antalet (är uppe i strax under 10.000 nu). Fast det är ju lätt gjort att bli för detaljrik med tanke på att man gärna zoomar in mycket. Mycket av nitar och bultar går ju också utmärkt att fixa med normalmappen. Har upptäckt vid studier av bilder från Blj-tiden att ånggeneratorn åtminstone funnit i 3 varianter, är osäker vilken version jag skall använda, den senaste blir ju lättast med tanke på fler bilder och bättre bildkvalitet. Min bana skall försöka gestalta Blj omkring 1950, så kanske en av de äldre varianterna blir mest realistiskt. Verkar som generatorn bytts ut sedan loket kommit till Ulj.

Senast redigerad av tanigardi den 2016-06-26 klockan 16:20. Anledning: Komplettering
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-27, 00:53   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Nog så spännande! Första upplagan av boken, har själv aldrig sett den faktiskt!

Kikade på bilder på Samlingsportalen och där verkar loket ha samma Pyle-generator som nu på bilder från 50- och 60-talet. Finns en bild daterad 1949 där den ser ut att ha samma generator men med avloppsröret draget på ett annat sätt, framför skorstenen. För visst ser det ut som samma generator?
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KBIA05170

Denna bild från -63 har definitivt samma generator som nu i alla fall:
http://www.samlingsportalen.se/getit..._Jvm_KDAJ06976

Dock så är ju tryckluftsbromsen något som tillkommit sedan loket kom till ULJ, då BLJ aldrig hade genomgångsbromsade tåg, men det hade du säkert koll på.

När det kommer till ångmatningen till generatorn så borde den vara dragen ifrån kronan i hytten. Man ville ju ta upp så få hål som möjligt i pannan, därav går de flesta rören ifrån kronan, dessutom är det smidigt att slippa gå ut ur hytten för att slå på lyset. Men det röret borde vara draget under pannplåten för isoleringens skull och dyka upp precis i skarven mellan rundpannan och sotskåpet, alltså nästan rakt under generatorn. Om du kikar på den bilden jag skickade som är tagen rakt från sidan så kan man se att det kommer upp ett rör precis där som gör en böj under generatorn. Är ganska säker på att detta är ångmatningen.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-06-28, 12:52   #8
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Det var ju häftigt att man äger en förstautgåva av lokläran, synd bara att den är i så dåligt skick. Fick den av en granne när jag var en 12 - 13 år då han gick i pension som lokreparatör.

Att Blj saknade tryckluftsbroms har jag koll på. Tyvärr så ser det ju lite lustigt ut när jag kombinerar mina vagnar med t.ex. de som finns att ladda ned från Donj.

Har bestämt mig för att använda den nuvarande versionen av Pyle generatorn. När är jag kollade dina bilder från samlingsportalen så förefaller det vara skillnad på dem. Har kombinerat dem på en bild nedan.

Bifogad fil 72726

Lite förbryllande är det, de olika versionerna verkar dyka upp på olika bilder på både på lok nr. 5 och 6. Intressant skall fortsätta mina undersökningar, kanske bytte man generator vid revisioner av loken.

Har hittat ångmatningen till generatorn på din bild och den har kommit på plats på lokmodellen.

Bifogad fil 72727

Bilderna har varit till mycket god hjälp och jag har verkligen lärt mig mycket på den här konversationen

Nu tillbaka till Blender och fortsätta. Tiden nu under sommaren till Trainz har ju en tedens att bli lite begränsad.

Senast redigerad av tanigardi den 2021-06-08 klockan 18:34.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-14, 12:05   #9
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg
Det var ju häftigt att man äger en förstautgåva av lokläran, synd bara att den är i så dåligt skick. Fick den av en granne när jag var en 12 - 13 år då han gick i pension som lokreparatör.

Att Blj saknade tryckluftsbroms har jag koll på. Tyvärr så ser det ju lite lustigt ut när jag kombinerar mina vagnar med t.ex. de som finns att ladda ned från Donj.

Har bestämt mig för att använda den nuvarande versionen av Pyle generatorn. När är jag kollade dina bilder från samlingsportalen så förefaller det vara skillnad på dem. Har kombinerat dem på en bild nedan.

Bifogad fil 72726

Lite förbryllande är det, de olika versionerna verkar dyka upp på olika bilder på både på lok nr. 5 och 6. Intressant skall fortsätta mina undersökningar, kanske bytte man generator vid revisioner av loken.

Har hittat ångmatningen till generatorn på din bild och den har kommit på plats på lokmodellen.

Bifogad fil 72727

Bilderna har varit till mycket god hjälp och jag har verkligen lärt mig mycket på den här konversationen

Nu tillbaka till Blender och fortsätta. Tiden nu under sommaren till Trainz har ju en tedens att bli lite begränsad.
Mycket spännande projekt. Thor är ju syster maskin till DONJs Falulok. Jag har en del ritningsunderlag mm till dessa om du är i behov av något. Kontakta isf mig via PM här.
Jag har faktiskt en ganska färdig tender också men den är inte gjord i Blender utan i Truespace.

Senast redigerad av spyfrog den 2016-07-14 klockan 12:07.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-16, 21:13   #10
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Har varit lite si och så med ritandet den senaste tiden. Har dessutom gett mig i närkamp med herr Walschaert och han har fortfarande övertaget

Här kommer i alla fall en bild på hur långt jag kommit nu.

Bifogad fil 72826

Kul att det finns fler som har gett sig i kast med Donj´s falulok, skillnaden mellan dem och Blj´s nr 5 verkar ju vara försummbar. Skulle också vara att se tendern som du (Spyfrog) har gjort. Var tanken den att göra ett falulok till det avsomnade Donj projektet?

Ritningsmaterial kan man ju inte få för mycket av. Det enda jag har att tillgå är en ganska lågupplöst bild av en ritning från webben.

Senast redigerad av tanigardi den 2021-06-08 klockan 18:34.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-16, 21:27   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Imponerande!!!

Thor ser ut att bli bra, men ge inte upp när animeringsproblemen av Walschaert börjar, vi kan nog hjälpa till.
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-16, 22:00   #12
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Det börjar ta sig!

Det ser ut som att du har en del smoothing-problem, syns på till exempel på skorstenen och på taket som får lustiga 'skuggor'. Det beror på att du har smoothat ett objekt som har både rundade ytor och helt plana ytor som sitter ihop. Den skarpa kanten mellan dessa blir då problematisk då Blender försöker att smootha den också. Lösningen är att splitta meshen längs de edges som utgör kanterna mellan de ytor som ska vara smoothade och de som är platta. Lyckligtvis går detta att göra med ett endaste knapptryck i Blender, man lägger bara på en Edge Split Modifier: https://www.blender.org/manual/model...dge_split.html (Bilden längst ned visar tydligt på problemet och hur det ser ut efter edge split)
Det går bra att låta modifiern ligga kvar i modifierstacken medan du bygger, utan att applya den. Då kommer du att kunna editera mesherna utan att de har blivit splittrade, men kom ihåg att trycka apply innan du exporterar till Trainz!

Walschaerts har jag själv tampats med en gång på ett lok som aldrig blev klart (men det är en anna historia ). I alla fall, så frågade jag den gången på stora Trainz-forumet och fick där ett bra svar på hur man kunde animera den:
http://forums.auran.com/trainz/showt...ender&p=786911

En ganska finurlig lösning om du frågar mig, med speglade lattices för att få till vissa rörelser.

Filen som länkas till ligger inte kvar på hemsidan, men lyckligtvis så sparar jag på allt jag hittar, så den bifogas. Den är alltså inte gjord av mig, utan av Uschi0815. Den är sparad för Blender 2.71, men bör fungera från 2.6x och uppåt.
Bifogade filer
Filtyp: zip walschaert_blender.zip (79.6 KB, 53 visningar)
__________________
-k-

Senast redigerad av korvtiger den 2016-07-16 klockan 22:10.
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-17, 18:06   #13
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Ni är fantastiska som ställer upp med all hjälp.

Har hållit på och klurat på hur jag skulle lösa smoothingproblemet, hjälpen kom som en skänk i från ovan

Har testat med edge split och det och det fungerar perfekt. Har varit och nosat på det tidigare men fick inte riktigt kläm på hur det skulle tillämpas. Har inte hunnit kolla in filen med walschaert animeringen, måste anstå tills i morgon, kvällen kommer att ägnas åt att vara lite social. Än en gång, stort tack.
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-24, 00:27   #14
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av tanigardi Visa inlägg

Kul att det finns fler som har gett sig i kast med Donj´s falulok, skillnaden mellan dem och Blj´s nr 5 verkar ju vara försummbar. Skulle också vara att se tendern som du (Spyfrog) har gjort. Var tanken den att göra ett falulok till det avsomnade Donj projektet?

Ritningsmaterial kan man ju inte få för mycket av. Det enda jag har att tillgå är en ganska lågupplöst bild av en ritning från webben.
Håller på och lägger upp en ritning från en bok som jag pga copyright skäl inte kan posta här men jag har PM:at dig länken tanigardi.
Det tar lite tid dock för jag sitter i skogen med ett s.k. 4G modem men det är nog mera 2G över det....

När det gäller ritningen så finns det tyvärr ingen skala på det. Men du kan ju använda diametern på hjulen eller längden eller liknande för att få fram skalan. Jag har använt dessa ritningar som underlag med framgång när jag gjort andra saker till DONJ.

Som du misstänker är det från det avsomnade DONJ projektet. I ärlighetens namn är nog det projektet mera dött än insomnat. Björnl har gått över till skala 1:1. Själv har jag inte riktigt tid eller lust att driva något själv och känner dessutom inget förtroende för den riktning som N3V tagit Trainz - ur min synpunkt är produkten mer eller mindre död om inte det sker stora förändringar.

Jag kan gärna skicka över tendern också men vilket format lämpar sig bäst? Den är gjord i ett obskyrt program som heter Truespace och som är dött som dronten. Jag kan inte exportera till så många program från det och behålla texturer mm. OBJ bör funka men jag vet inte hur det är med texturerna.
När det gäller texturerna så kan du för övrigt inte bygga vidare på dem. De är nämligen till stora delar från 3D Textures och såvitt jag förstår sätter deras nya licenspolicy käppar i hjulen för detta.

///Mvh Mathias
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-07-24, 18:45   #15
tanigardi
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2009
Ort: Gävle
Inlägg: 154
Standard

Stort tack för ritningsmaterialet, fantastisk kvalitet, rena "våta drömmen"

Inga problem att skala ritningen, det finns ju många mått i texten att utgå ifrån.

Tråkigt att Donj-projektet dog, men alla fina objekt finns ju kvar, mycket fungerar dessutom alldeles utmärkt att använda till mitt lilla Blj-projekt.

Skulle mycket gärna ta emot tendern, att inte det går att använda texturerna spelar inte någon större roll, tycker ju ändå att det är roligt att göra egna. Formatet .obj blir bra, fungerar att importera till blender.

Hyser också viss oro för Trainz utveckling, men trots allt så är ju det mesta i den digitala världen ganska föränderligt och osäkert. Det får väl vara roligt så länge som det varar
tanigardi besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:54.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009