Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2019-04-01, 20:07   #1
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard Massvis med järnvägsdata - lastkajen.trafikverket.se

Det här kanske redan är väl känt bland ruttbyggare, men jag snubblade över den här sidan idag: https://lastkajen.trafikverket.se/

För full tillgång måste man registrera sig, men några filpaket går att ladda ner utan inloggning här: https://lastkajen.trafikverket.se/10...e/Default.aspx

Under Järnvägsdata finns Järnvägsnät_grundegenskaper.zip som så vitt jag kan se innehåller varenda spårbit i hela landet, med data om STH, typ av spår, spårnr m.m.

Det betydligt större paketet Sverige_jarnvag_shape_3_JVG__21127.zip innehåller en rad med filer med alla möjliga data: lutning, kurvradier, placering av tavlor och signaler, plankorsningar, plattformar.

Loggar man in har man även tillgång till bl.a. kontaktledningsstolpar. Som inloggad kan man också välja mellan olika filtyper, exempelvis XML.

Jag har laddat ner filer i SHP-format. De kan enkelt importeras och visas i Google Earth. Där kan man sedan spara som KML, så jag antar att det borde vara möjligt att få in informationen som markers i TS editor, men jag har inte testat. Kanske någon vet ett smidigt sätt att konvertera datan?

Det vore ju otroligt häftigt om man kunde utnyttja denna detaljerade data till att lägga ut spår automatiskt... Man kan ju alltid drömma!
Hgv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 04:04   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag ahr börjat lite och skapat ett .csv-fil av datan, utformad för att sedan kunna läsas in i TS enligt denna guide: https://www.youtube.com/watch?v=sAdJEM26fjI

Nu har den 13 kolumner med massa siffror och bokstäver, allt hämtat från Trafikplatser_järnväg.kml. så från vänster till höger (A-N i excel då) Longitud, Latitud, Northing, Easting, M.ö.h, Station, Signatur, "sign_text", Kmtal, "Kmtalti", Region, Bandel, Stråk, Trafikledning, Northing, Easting och M.ö.h

Enligt tutorialen så ska det bara vara 3 rader, där Lång och lat ska vara längst till vänster, och namntext i kolumn C. Jag tänkte att här får ni välja vad som är viktigast för er att behålla. Stationsnamn? signatur? Kmtal? Meter över havet? eller om ni har ett verktyg att slå ihop 2 rutor med varandra, få till kombinerade namn? Regioner, Bandelar, Stråk eller Trafikledning har jag kvar där ifall man vill filtrera bort och bara ha koordinater som täcker en viss område eller bandel. Excel har ju utmärkta funktioner för sortering och då kan man få det lite hur man vill och behöver för just din rutt.

Jag återkommer med mappdata som jag kan dela med mig sedan så det kan synas i Train Simulator.

OBS! Byt plats på long och lat innan du försöker göra RouteMarkers av den till TS!
Bifogade filer
Filtyp: zip Sveriges bandelar sorterat i csv.zip (77.1 KB, 16 visningar)
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2020-04-27 klockan 05:08.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 11:45   #3
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Såna markers är ju framförallt användbara för att kunna hoppa till olika platser när man bygger. Så det enda man behöver är tydliga namn för vilken plats det gäller.

Intressant att höjd över havet fanns med där, tycker det är svårt att hitta för många driftplatser! (Även om man ofta får tumma lite på det i TS ändå för att det ska stämma med terrängen...)

Vilken fil är det du har tagit datan från?
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-04-27, 14:56   #4
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Som jag skrev, Trafikplatser_järnväg.kml
Jag har dock inte lyckats importera datan in till TS. Ska nog testa med TS_Tools nu när jag itne får till det genom Blueprint Editor...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-17, 23:06   #5
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Nu finns tydligen denna data i en smidig karttjänst, så man slipper joxa med Google Earth för att se grejerna.

https://njdbwebb.trafikverket.se/SeTransportnatverket
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2020-09-21, 11:52   #6
zaphr89
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Stockholm
Inlägg: 27
Standard

På tal om data användbar för ruttbyggande: Vet någon om Lantmäteriets höjddata med 2-meters precision är fritt tillgänglig? Jag laddade precis ner något som heter grid50+ men om precisionen är 50 meter så är det nog inte bättre än SRTM 1 arcsecond (30m).

Lantmäteriets data kommer i tabellform med deras egna koordinatsystem men om jag kan komma åt 2m eller avsevärt bättre precision än 30m så skulle jag kunna konvertera till lat-long och sedan spara som .hgt för importering till TS2021.

Just nu använder jag 30m SRTM DEM i min rutt men jag tycker den är ganska kass.
zaphr89 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:47.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009