Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-11-06, 11:23   #1
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard Återkoppling vissa STL-lok

Jag har upptäckt ett litet problem med vissa STL-lok, nämligen STL V5, STL Z65 och STL Z70. Jag vill med emfas understryka att detta jag skriver inte är av gnällighet utan ska ses som en återkoppling (feed-back) till de duktiga ingenjörer och kreatörer som förser oss med sina fantastiska verk. Utan er hade svenska Trainz troligtvis varit dött vid det här laget. För att fortsätta - under vissa omständigheter kraschar Trainz när något av ovan nämnda lok används. Om man under en session använder, låt oss säga tre lok, varvid ett av loken är ett av STL-loken, så kommer man vid ett "hopp" (byta lok) från ett lok till ett av STL-loken, att framkalla en krasch av Trainz (alltså Trainz upphör att fungera). Trainz-programmet skriver också ut tre stycken "kraschfiler", vilka är svåra att tolka för en normal-användare. Jag kan också nämna att om man låter AI-föraren köra STL-loken, utan att man hoppar in i eller till STL-loken, inte medför någon krasch. Vidare, om man startar sessionen och hoppar in i ett STL-lok (som första lok) och blir kvar där, uppstår eller ingen krasch. Det är med andra ord hopp från ett STL-lok och sedan ett återhopp till valfritt lok som orsakar krasch.

Orsaken till detta kan jag bara gissa:
1) Jag kör TS 2010, build 44088. Denna build är "out of date" och rekommenderas ej av Auran eller vad företaget nu heter.
2) Fel på min dator; för litet internminne, fel på grafikkort mm
3) Något i scripten hos loken
4) Annat fel

Jag förväntar mig inte att någon ska djupdyka i problemet utan hoppas att mitt inlägg kan tjäna som "feed-back" för framtida kreationer.

I all ödmjukhet
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 14:29   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Utmärkt Trucken!!!
Det är sånt här som kan leda till att felaktigheter reds ut!
Jag skall se om jag får detta fel!

Edit:
Nej jag får inte detta fel i TS2010 build 49933 som är den version loken är byggda för.

Eftersom du kör 44088 så kan det möjligen hjälpa att i config.txt skruva ned trainz-build från 3.3 till 2.9 ????
Du kan ju prova!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2014-11-06 klockan 14:42.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 22:43   #3
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Jag kör också Trainz 2010 build 44088 men jag har inte alls samma problem.
__________________
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-06, 22:57   #4
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Även jag kör 44088, men har inte varit med om samma problem med några STL-lok. Dock så har jag inte laddat ned några av de tre nämnda. Får du samma problem med alla STL-lok? Om så inte är fallet så ligger felet antagligen i ett eller flera av de lok som du listar. Kraschar det alltid?

Har dock varit med om någon bugg samma stil, dock så är jag inte hundra på att det är kopplat till STL-loken, utan att jag har fått det med andra lok på andra banor. För mig så fryser delar av UI:t. Alla siffror om bromstryck, throttle-level osv. stannar och man kan plötsligt inte byta lok genom att klicka på andra lok och vagnar eller byta kameravinkel till t.ex. hytten. Dock så kan man röra kameran runt loken som vanligt, och köra som vanligt.

Det absolut lättaste sättet att hitta problemet är om du lägger upp kraschloggerna, så att man kan kolla var felet dyker upp. Lämpligen så laddar du upp dem till dropbox, eller någon skräptext-sida och postar länkarna dit.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-07, 14:08   #5
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Jag gjorde som "lan" föreslog, ändrade till ver 2.9 i config.txt för STL-loken, men det medförde inget positivt resultat.

Ett annat vackert lok som "lan" och "rely" tagit fram, SJ Öa 151, fungerar perfekt till TS2010, build 44088. Vad jag förstår, så har STL-loken V5, Z65 och Z70, framtagits före SJ Öa 151, och det borde innebära att även SJ Öa 151har utvecklats i TS2010 build 49933.

Dessutom har jag testat nästan alla "lans" tidigare lok samt STL-anpassade lok gjorda av andra kreatörer, i den växlingstjänst som jag tänkt för STL-loken V5, Z65 och Z70. Inga problem med kraschat Trainz' då.

Har tagit fram "Krasch-log-filer" och ifall någon vill se dem skickar jag dem.
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-07, 16:23   #6
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Ja, det är nåt lurt med Z65, 70 och V5 tydligen!?
Skicka du log-filen till Korvtiger, jag har dålig koll på sådant, men möjligen kan Korvtiger vaska fram nån ledtråd!?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-07, 16:25   #7
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Lägg upp kraschloggen på till exempel: http://codepaste.net.

Bara ge det en titel och klistra in loggen i textfältet under det. Du behöver inte fylla i några andra uppgifter eller ens logga in och texten försvinner efter 10 dagar. Sedan så kopierar du bara url:en du hamnar på efter att ha tryckt Paste your Code och posta den här, eller skicka i ett privat meddelande till mig så skall jag ta mig en titt på det.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-11-07, 16:33   #8
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag anar var felet ligger:

Hytterna till de tre trilskande loken är byggda så att de syns utifrån och loket syns inifrån. Öa har en "vanlig" hytt.

De två taggarna:

outside-visible-from-cabin 1
cabin-visible-from-outside 1

kräver en hel del datorkraft så det kan vara där problemet ligger för dig!?

Vi får se vad Korvtiger hittar?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009