Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-25, 17:37   #1
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Question Signalbilder för dvärgar?

Jag har ungefärlig koll på hur dvärgsignaler fungerar i verkliga livet.
http://www.jarnvag.net/banguide/signaler.asp
I simulatorns automatiserade värld blir det dock en viss förenkling.
Hur tycker forumet att det bör fungera om det ska vara logiskt och begripligt?

Stopp: rätt så enkelt, nästa växel står i fel läge
Rörelse tillåten: lika enkelt, nästa växel står i rätt läge
Eller ska vi krångla till det mera och blanda in linjens status efter växeln också?
Annars blir ju en dvärgsignal placerad placerad på enspårssidan
av en växel alltid visandes Rörelse tillåten.

Men de diagonala signalbilderna?
Rörelse tillåten, hinder finns
Rörelse tillåten, kontrollera växlarna
Vad i hela friden skulle de betyda i RS?

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 12:20   #2
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

PÅ dvärgar tycker jag det räcker med Stopp (växel i felläge) och Kör (växel i rätt läge).

Mycket lättare både för byggare och lokisar
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 13:02   #3
dalchr01
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Gävle, Sweden.
Inlägg: 293
Standard

"Snett vänster" är ju användbart om man kan lägga växlingsväg till ett spår där det står fordon.

"Snett höger" däremot är det väl tveksamt om man kommer att ha nytta av.
__________________
/ Dalle
dalchr01 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 13:09   #4
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hej Anders!
Det hänger väl mycket på hur avancerade RS tillåter oss att vara. Och förstås hur avancerade vi vill vara.

Jag har väldigt grunda kunskaper i ämnet, men jag vet att man i verkligheten kan begära "lokalt" när man ska växla. I princip innebär det att infartssignalerna till stationen visar rött för inkommande tågrörelser, samt att dvärgsignalerna visar snett höger, alltså "Rörelse tillåten, kontrollera växlar" (eller var det snett vänster? ). På så sätt så får man tillgång till stationsområdet för växling samt att automatiska växlar frisläpps för manuell omläggning. Detta tänder även de lampor som sitter på växlarnas manöverstolpar.

Frågan är om något sådant ens skulle gå att genomföra i RS? Går det t.ex. att scripta en funktion för lokal friläggning som man får begära vid växlingsrörelser och sedan lämna tillbaka när man avslutat växlingen?

Ni som är mer insatta i järnvägsvärldens hemligheter än jag, korrigera mig gärna.
mvh .... Mats
__________________

Motörhead - Overkill

Senast redigerad av MatsH den 2009-01-27 klockan 22:36.
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 13:18   #5
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Jag tycker det låter väldigt krångligt med alla dessa "snett höger" osv

Som jag sa förut tycker jag att det skulle vara mycket enklare att bara ha "rörelse tillåten" eller "stop"

Fast sen kan man iof göra mer avancerade dvärgar till de som vill, dock vill jag ha ganska lätta signaler iaf =)
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 13:29   #6
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Jag tycker det låter väldigt krångligt med alla dessa "snett höger" osv

Som jag sa förut tycker jag att det skulle vara mycket enklare att bara ha "rörelse tillåten" eller "stop"

Fast sen kan man iof göra mer avancerade dvärgar till de som vill, dock vill jag ha ganska lätta signaler iaf =)
En simulator går ju ut på att vara realistisk, och då bör ju signalbilder som finns i verkligheten och som kan skapas i simulatorn(och fylla nytta) finnas!

Att lära sig dvärgsignalerna är ju inte omöjligt på något sätt, synd om den som ska scripta dem bara om de ska skilja på tåg/växling och sånt där meck...
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-27, 13:41   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Micke.L
Jag tycker det låter väldigt krångligt med alla dessa "snett höger" osv

Som jag sa förut tycker jag att det skulle vara mycket enklare att bara ha "rörelse tillåten" eller "stop"

Fast sen kan man iof göra mer avancerade dvärgar till de som vill, dock vill jag ha ganska lätta signaler iaf =)
Signaler på järnvägen är krångligt...

Jag ansluter mig till "falangen som vill ha allt..." Eller iallafall rimligt mycke

Kan man göra så som MatsH föreslår med växling och lokalmanövrerade växlar, så vore det toppen, men det kanske är att ta för stort tag... Men, det vore finfint. Jag skulle även önska mig i situationer, där man går in på sidospår, att huvudsignalen kvarstår i stopp, medan dvärgen ger rörelse tillåten. Finns det fordon på spåret, så ges även "hinder finns". In på sidospår ska man väl ändå inte ha "kör" i huvudsignal, tågvägen slutar väl innan man lämnar tågspår antar jag.

Antar oxå att man får kompromissa, så det blir väl en avvägning mellan vad som är rimligt att göra och dess arbetsinsats. Primärt blir jag jätteglad bara det kommer svenska signaler...

I MSTS var man ju tvungen att göra olika signaltyper, beroende på vilken situation i bangården den hade, även om dom "fysiskt" ser lika ut, tror jag hade 5-6 olika typer av 4-sken dvärgar, med olika funktionalitet. Kanske kan det vara en framkomlig väg i RS oxå?

Som sagt, jag blir jätteglad vilken nivå du än väljer, ju mer funktionalitet på dvärgar det blir ser jag som bonus i så fall. Och, det kanske kan göras i fler steg?

__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 08:35   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Okej, då har jag fått lite feedback.
Växelns position är enkelt men det här med fordon på spåret kan bli hur komplicerat som helst så någon medelväg blir nog nödvändigt.
Blir nog en enklare signalbild först som sedan kan vidareutvecklas om an kommer på nya ideer.

/Anders
KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2009-01-28, 16:01   #9
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW
Okej, då har jag fått lite feedback.
Växelns position är enkelt men det här med fordon på spåret kan bli hur komplicerat som helst så någon medelväg blir nog nödvändigt.
Blir nog en enklare signalbild först som sedan kan vidareutvecklas om an kommer på nya ideer.

/Anders
Det låter bra
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009