Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-05-14, 01:11   #1
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard Ue nytt växlingslok från STW

Ue är precis uppladdad till DLS. Ue är en del i en hel serie U-lok som kommer från STW framöver. Från den första klassiska bruna Ub till dagens radiostyrda Uf. Den riktigt udda Uc 275 med batteritender kommer ingå. Till och med norska El10 finns med i planeringen.

Först ut är alltså en orange Ue. Den kan radiostyras och det finns en speciell vy från främre stegen som kan används av föraren då han inte är i hytten.

Jag hoppas den kommer gå att ladda ner redan i helgen

Här är några bilder på den från Bergaryds bangård (BHJ) som synes kommer vara elektrifierad i nästa utgåva.






/Mats
emges besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 01:34   #2
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Nämenvafaannudå!!

Jag trodde det skulle dröja nån dag till så att jag kubde testa i lugn och ro.

Men var lugn. Det verkar funka

Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 07:55   #3
bombardier (avregistrerad)
Avregistrerad
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 156
Standard

Fasen vilket fint lok![:0]

Ser ju helt otroligt ut Emges

mvh Rodi




bombardier (avregistrerad) besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 08:02   #4
holol
Senior Member
 
Reg.datum: Nov 2003
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 278
Skicka ett meddelande via MSN till holol
Standard

FY ***** [:0] vad snyggt det e hu helt fantastiskt [][]

/Alex
holol besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 08:17   #5
prymikom
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2002
Inlägg: 838
Standard

Gött Mats


//MVH John
prymikom besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 09:38   #6
sigtpe
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Roligt med ett nytt fint lok! Det är just vad man saknat, ett svenskt litet växlingslok.

Måste bara kommentera ett par märkliga saker man kan se på Bergaryds bangård. (Har faktiskt inte tänkt på det när jag åkt runt på dagens version. Har det tillkommit fler signaler...?) Om det nu finns en ny BHJ-version på gång kankse detta kunde vara något att diskutera:

- Det är mycket signaler på bangården, men ändå är växlarna endast lokalt (manuellt) omläggningsbara. Så ser det inte ut i verkligheten. Hade det endast funnits en signal vid infarten mot bangården, men sen inga signaler inne på själva bangården hade det inte varit konstigt med lokalomlagda växlar.

- De två signalerna närmast loket står i fel ordning. Det är mycket sällsynt med två signaler som står så tätt med lampsidorna emot varanda. De bör stå "rygg-i-rygg" istället. (Det gäller även två signaler lite längre bort till vänster.) Signalerna står ju egentligen i samma punkt men i var sin riktning. Ordningen beror främst på förreglingprinciper, men också även sikten påverkas. (Kanske signalerna placerats så på BHJ för att lösa signaltekniska klurigheter i TRS2004...?) Om det varit ett enkelspår hade de förstås stått på var sin sida om spåret och då hade det ju inte varit något att tala om.

MVH
Tobias
sigtpe besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 10:58   #7
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Tack gott folk. Den är på gång nu, enbart godkännande av Auran saknas nu.

Tobias:
Anledningen till att det är så "signaltätt" beror på att jag prioriterat att AI-trafiken skall fungera. Aurans rekommendation är att alla växlar skall vara enskilt signalerade. Det är iofs inte helt konsekvent på banan men för säkerhets skull har jag "översignalerat" på vissa ställen. Man kan naturligtvis göra det helt realistiskt men då är man tvingad att göra helt linjära scenarion då AI-trafiken annars blockeras titt som tätt. Tyvärr är detta något man måste välja då man gör banan. Därmed inte sagt att det inte går att göra en helt realistisk signalering på BHJ. Jag överlåter dock det till någon annan då jag har fullt upp med denna versionen. Det är inga problem att ge ut varianter av banan för den som känner sig hågad.

Angående dvärgarnas placering på bilden så har jag nog bara sträckt spåret så de hamnat fel. Arbete pågår fortfarande där så det kommer fixas.


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 11:28   #8
MatsH
Månadens bild - Mars 2005
 
Reg.datum: Feb 2002
Ort: Leksand
Inlägg: 1 177
Standard

Hallå!
Det där ser ju riktigt bra ut Mats! Verkligen efterlängtat.
Att sedan Ub också är på gång gör ju inte saken sämre.
Tack så mycket!

mvh .... Mats
MatsH besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 11:51   #9
Hinken
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: ,Flundre Härad , Sweden.
Inlägg: 174
Standard

Kanonfint lok! Äntligen ett svenskt växlingslok.
Hinken besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 12:24   #10
Mikael
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, , Sweden.
Inlägg: 2 003
Standard

Enastående! Verkligen en trevlig överraskning []

Mvh Mikael R / http://ringmarck.fateback.com

Mikael besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 12:54   #11
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Vill rikta ett "WOOW" och "snyggt jobbat" till Janne som lyckats mycket bra med texturen, som denna gång också är lite vädrad.

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 14:27   #12
emges
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Göteborg, , Sweden.
Inlägg: 1 830
Standard

Ja verkligen! Tro inte att jag har gjort allt, jag får inte ens komma in i målarverkstan.

För övrigt är grundmodellen löst baserad på Hg. Det krävdes dock stora förändringar för att möjliggöra alla varianter och målningar som är planerade. Luckor och jalusier är exempelvis målade i texturen istället för skapade i äkta 3D. Detta blev en förbättring då skuggor framträder på ett verkligare sätt. Framförallt ser det bättre ut på håll än den tidigare tekniken. Dessutom blev det mer utrymme för andra detaljer med bibehållet polygonantal. Nåja, lite extra blev det som vanligt


/Mats
emges besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 16:05   #13
tom-sa
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Copenhagen, , Denmark.
Inlägg: 237
Skicka ett meddelande via ICQ till tom-sa
Standard

Glæder mig til at downloade denne lille perle!

Godt arbejde!!

/Tom
Vild med sporvogne - især Tvärbanan
tom-sa besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-14, 20:49   #14
Bengt74
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Södertälje
Inlägg: 471
Skicka ett meddelande via MSN till Bengt74
Standard

Verkligen trevligt litet lok, det är efterlängtat

MVH
Bengt L.
Bengt74 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-05-16, 20:28   #15
Rojje
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2002
Ort: Stockholm
Inlägg: 732
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev emges
Tobias:
Anledningen till att det är så "signaltätt" beror på att jag prioriterat att AI-trafiken skall fungera. Aurans rekommendation är att alla växlar skall vara enskilt signalerade. Det är iofs inte helt konsekvent på banan men för säkerhets skull har jag "översignalerat" på vissa ställen. Man kan naturligtvis göra det helt realistiskt men då är man tvingad att göra helt linjära scenarion då AI-trafiken annars blockeras titt som tätt. Tyvärr är detta något man måste välja då man gör banan. Därmed inte sagt att det inte går att göra en helt realistisk signalering på BHJ. Jag överlåter dock det till någon annan då jag har fullt upp med denna versionen. Det är inga problem att ge ut varianter av banan för den som känner sig hågad.
/Mats
En tanke, går det inte att göra en "osynlig" signal att sätta ut? Man får full funktionalitet för AI-tågen samtidigt som det inte ser översignalerat ut.
Signalen kan ju se ut som något vardagligt skräp vid spåret eller som en hinderpåle som sitter på många bangårdar för att visa var gränsen för hinderfrihet går.


Roger
Rojje besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Nytt lok från MLM: Z65 & Z70 micke321 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 14 2004-02-29 16:56
Nytt från Svenska Wupper-expressen. Pursche Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 4 2003-09-18 00:12
Nytt från TAC LLJ 3D-design - Trainz 0 2003-08-20 10:38
Nytt från TAC LLJ Trainz - Allmänt om Trainz 1 2003-05-01 09:43
Nytt ånglok direkt från smedjan Hawk MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 5 2002-06-10 07:46



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:22.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009