Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-24, 22:47   #181
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Oj, riktigt kul! Och glöm inte bort lokkalles Z4p!! Han har gjort en riktigt fin hytt till den, tyvärr okörbar, men inget är väl omöjligt..? Hoppas även på en Z4p med rundade hörn (Fanns väl även fler Z4p-modeller?) Ska bli kul att följa ditt smalspårprojekt! Jag älskar personligen smalspår, och med fler vagnar (både passagerare och gods) och lok så blir det jättekul att bygga smalspårigt!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 08:29   #182
gp3119
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Örtofta
Inlägg: 371
Standard

Kommer att bli häftigt Lan. Kommer du kanske också att göra sj sport modellen eller den gamla sj versionen kanske några andra versioner av Z4p.
gp3119 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 08:54   #183
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Om ni gillar Z4p så finns lite bilder här:

http://www.olaviahokas.com/trainstuf...ugediesel.html

och här en kul bild på Tp och NKlJ nr 1 (den som fick mig intresserad!):

http://www.jvmv2.se/forum/index.php?...read&id=121570
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 10:47   #184
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Post

En (ny) Z4p, roligt Om du behöver texturbilder så har jag några bilder på Z4p 318 ( ja, samma bilder som blivit en reskin på downloads-delen). Om du vill så kan jag skicka över dom.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-25, 13:26   #185
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Har aldrig tänkt på att NKlJ haft annorlunda koppel än vad andra smalspårbanor haft, liknar mer ett automatkoppel! Men kan vi hoppas på mer NKlJ-material nu...? En diesellokomotor på en elektrifierad bana känns ju inte rätt! Intressanta länkar Lennart! Tackar för dem =)
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 01:23   #186
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Kommer med lite kommentarer om överföringsrmapen här igen..! Provade bygga en modul (som skall läggas in i min "Hällbybanan" när jag väl når slutstationen) med normal och smalspår. Dock är det synd att överföringsrampen inte passar in med DONJ's marktexturer som passar in till deras spår, som är riktigt snygga. Hade varit kul om någon professionell (bättre än mig iaf.. min reskin vart jätteful och passade inte in så jättebra, saknades "skugga" på den (kan ännu inte göra skuggor)...) kunde göra "marktexturen" på överföringsrampen i samma kulör som DONJ Jadraas stationsgrus
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 08:15   #187
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Kommer med lite kommentarer om överföringsrmapen här igen..! Provade bygga en modul (som skall läggas in i min "Hällbybanan" när jag väl når slutstationen) med normal och smalspår. Dock är det synd att överföringsrampen inte passar in med DONJ's marktexturer som passar in till deras spår, som är riktigt snygga. Hade varit kul om någon professionell (bättre än mig iaf.. min reskin vart jätteful och passade inte in så jättebra, saknades "skugga" på den (kan ännu inte göra skuggor)...) kunde göra "marktexturen" på överföringsrampen i samma kulör som DONJ Jadraas stationsgrus
Om du med "skugga" menar den tonade transparens nedåt marken som t.ex. spår har så funderade jag på att göra det. Jag skall titta på det igen!

Sen såg jag att du lagt upp en repaint av överföringsvagnen, och det är bra! Frågan är om vi skall införa en texturegroup till överföringsvagnen för att öka mångfalden och göra valet enklare???

Vad tycker ni om detta
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 10:30   #188
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Om du med "skugga" menar den tonade transparens nedåt marken som t.ex. spår har så funderade jag på att göra det. Jag skall titta på det igen!

Sen såg jag att du lagt upp en repaint av överföringsvagnen, och det är bra! Frågan är om vi skall införa en texturegroup till överföringsvagnen för att öka mångfalden och göra valet enklare???

Vad tycker ni om detta
Nja, tror en texturgrupp är lite onödigt, ibland är det lättare att välja det man vill ha i listan över lok&vagnar, och bara placera ut, istället för att placera ut, och sedan gå in med "?" på vagnen och ändra textur. Men det är bara en tanke från mig =)
Det jag menar med texturen är att du ersätter din grustextur, och använder istället DONJ Jaadras stationsgrus (ej graaktig), men med skuggor under räls och runt slipers istället, den texturen passar nämligen jättebra ihop med deras räls!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-26, 12:30   #189
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Texturegroup kontra egna assets ...

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Nja, tror en texturgrupp är lite onödigt, ibland är det lättare att välja det man vill ha i listan över lok&vagnar, och bara placera ut, istället för att placera ut, och sedan gå in med "?" på vagnen och ändra textur. Men det är bara en tanke från mig =)
Det jag menar med texturen är att du ersätter din grustextur, och använder istället DONJ Jaadras stationsgrus (ej graaktig), men med skuggor under räls och runt slipers istället, den texturen passar nämligen jättebra ihop med deras räls!
Jag håller inte med dig om detta!!! Det är ren övergödsling och belastar Trainz i onödan. Trainz måste särbehandla varje vagn som vilken annan vagn som helst! Med en texturegroup behöver Trainz inte detta, det är ju samma vagn "i olika kläder"!

Vad gäller texturen till rampen får jag försöka hitta den texturen i den "höstack" vi kallar "Download-tråd" !!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 17:31   #190
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Standard

Skulle det gå att få överförningsvagnen till 1067mm spårvidd? Jag håller på att bygga Växjö bangård och det skulle vara roligt att ha några överförningsvagnar på bangården då det fanns en överförningsramp 1435 till 1067.
__________________
/MVH Hugo, Småländsk loktok som byggde ÖJ, men nu bygger HWJ i trainz
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 21:05   #191
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av legotrainzman Visa inlägg
Skulle det gå att få överförningsvagnen till 1067mm spårvidd? Jag håller på att bygga Växjö bangård och det skulle vara roligt att ha några överförningsvagnar på bangården då det fanns en överförningsramp 1435 till 1067.
Vi får se !!??? En 1067-boggi får nog plats mellan rambalkarna och en sådan kan jag fixa lätt men sen får ni själva klona vagnarna och byta boggi om ni vill köra 1067
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-27, 21:18   #192
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Vi får se !!??? En 1067-boggi får nog plats mellan rambalkarna och en sådan kan jag fixa lätt men sen får ni själva klona vagnarna och byta boggi om ni vill köra 1067
Om detta blir aktuellt. Så skulle jag föredra, att du själv klonar och ger ut en ny vagn som 1067. Risken blir att vi är 10st som klonar vagnen och ingen som lägger upp den för nedladdning. Sen så kanske det dyker upp några banor för nedladdning och att det då dyker upp ett flertal klonade varianter. Men det är klart, hur stor är denna risk om vi går tillbaka i tiden och kollar hur många banor som har blivit släppta.

Men jag ser ändå helst, att du själv släpper ut vagnen som en 1067, än att vi klonar henne. Känns som att det blir mer ordning och reda på det hela då.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 19:12   #193
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Hej! Ang. kopplena Vagn-lok till överföringsvagnarna, går det inte att göra så dem är osynliga om dem inte är mellan två vagnar? Ska man göra rundgång så finns ju bara kopplet i ena änden på tåget, och fäster man ett koppel i båda ändar så sticker det ju ut ett koppel mitt i ingenstans
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-05-28, 22:40   #194
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Bengan Visa inlägg
Om detta blir aktuellt. Så skulle jag föredra, att du själv klonar och ger ut en ny vagn som 1067. Risken blir att vi är 10st som klonar vagnen och ingen som lägger upp den för nedladdning. Sen så kanske det dyker upp några banor för nedladdning och att det då dyker upp ett flertal klonade varianter. Men det är klart, hur stor är denna risk om vi går tillbaka i tiden och kollar hur många banor som har blivit släppta.

Men jag ser ändå helst, att du själv släpper ut vagnen som en 1067, än att vi klonar henne. Känns som att det blir mer ordning och reda på det hela då.
Du har naturligtvis helt rätt, men min lilla "pedagogiska baktanke" var att våra medlemmar skulle få något att öva på. Vi skulle kunna nå mycket långt om fler lär sig de olika tekniker som jag använder

Men för avdelningen "ordning och reda" får jag väl ladda upp 1067an
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-06-11, 22:38   #195
goran
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: , , .
Inlägg: 109
Standard Lastningsramp normalspår till 891 mm

Hej Lan!

Tack för överföringsrampen!!!!!
Den var efterlängtad till smalspårsbanorna jag håller på och bygger!

Har just testat rampen och har lite funderingar kring det hela -
har sett rampning i verkligheten b l a både i Deje och Uppsala Östra.
Går det att göra en realistisk rampning? Provade att dra av normalspårsvagnar från överföringsvagn med T21 men det gick inte att koppla normalspårsvagnen till loket. Loket kunde "köra in" i normalspårsvagnen. Vidare när jag backade överföringsvagnarna mot rampstoppet kunde vagnarna köra in i rampen...de kände inte av normalspårskanten.
Vidare hur får man bort stoppklossarna på normalspårsvagnen när de skall köras av?

Tacksam för instruktioner hur det hela är tänkt att fungera.

Göran
goran besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009