Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > 3D-design - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2023-02-24, 00:09   #91
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Vad spännande!
Att ersätta nya scripten, hmm vad händer med min rutt. Rutten har ju massor av signaler. Jag väntar tills allt är säkert.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-24, 00:22   #92
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Vad spännande!
Att ersätta nya scripten, hmm vad händer med min rutt. Rutten har ju massor av signaler. Jag väntar tills allt är säkert.
Det är just därför jag kopierar dessa o lägger dem i en separat fil, så det inte förstör de som finns.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-25, 16:44   #93
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
H5 visar fel.
En fast grön och en blinkande grön betyder nästa signal visa rött är rätt.
En fast grön och två grön blinkande betyder nästa signal kör 40, femte grön blinkande sken är släckt.
Tre fasta grön betyder kör 40. Felet är den femte sken är släckt.
Kolla noga här: http://jorgen.naslund.skvadern.kund..../signaler.html

Senast redigerad av Totte den 2023-02-25 klockan 17:18.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-25, 21:32   #94
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Hur har du placerat signalen och dess länkar och vad är nästa signals besked? Finns det signaler emellan att ta vida på?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 15:06   #95
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag kör mot Trollhättan spår 1. Passerar signaler på två ställen. Första ställe är blocksignaler och andra är infartsignaler. Hoppas du förstår vad jag menar.

https://www.dropbox.com/s/bfe10w4g7p3gpb3/H4.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/9884h0f6xj...ignal.jpg?dl=0
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-26, 17:12   #96
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Totte Visa inlägg
Hej!
Jag kör mot Trollhättan spår 1. Passerar signaler på två ställen. Första ställe är blocksignaler och andra är infartsignaler. Hoppas du förstår vad jag menar.

https://www.dropbox.com/s/bfe10w4g7p3gpb3/H4.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/9884h0f6xj...ignal.jpg?dl=0
Jag tror inte du använder mina sweden V2-signaler. Har du laddat ner .luia-filerna från Github och placerat dem i newS/RailNetwork/signals/Sscript?

Annars är de signalerna helt oförändrade.

Somsagt. Projektet är i alfa och inte redo att placeras ut på någon bana på riktigt. När allting är klart så kommer jag släppa rätt paket och skriva en så utförlig dokumentation jag kan till ruttbyggarna.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 03:45   #97
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Jag närmar mig målet tror jag...

- Fungerande stopplyktor.
- Teoretiskt fungerande Dvärgsignalstavla där signalsträckan slutar.
- DV6 ger alltid en Kör40-besked.

Lite allmänna buggar kring huvuddvärgsignalerna och dess signalbilder och kommunikationen som sker däremellan som gör att det kan visa motstridiga signalbilder. Jag undersöker dessa vidare.

EDIT: Så som de beter sig nu så kommer alla DV7-or visa "kör, vänta kör40/stopp" och föregående huvudljussignal kommer antingen visa "Kör, vänta kör40" eller "Kör, vänta stopp" om någon signal i kedjan mellan 2 huvudljussignaler visar ett restriktivt besked. Vad dvärgsignalerna gör är att de tar emot ett besked, visar det och skickar det vidare. En huvudljussignal skickar inte vidare. Ska detta stämma?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2023-02-28 klockan 03:54.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-02-28, 22:23   #98
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Tyvärr så kraschade spelet. Fick gå tillbaka till normala signalsystemet och spelet fungerar som vanligt. Det verkar vara känsligt med signaler.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 01:07   #99
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Märkligt.... testade du dem som finns i SummerADDE/SESignalsTest? Dessa är från förra året och någon färdig alfa har jag inte tagit fram ännu. Observera att de fungerar INTE ihop med de gamla järnvägsbommarna. Istället har jag tagit fram nya bommar i SummerADDE/SECrossingsTest. De är färdiga men jag har inte hittat några testpersoner för bommarna.

En fråga som kanske Blomsson kan svara på? På en sträcka där 2-skensignalen tar vid, vad ska föregående huvudljussignal visa för försignalbesked när denna huvudljussignal ger en stadig grön resp. grön blink?

EDIT2: Ska en 2-skenssignalering lysa eller blinka grönt om nästa huvudljussignal som inte är 2-sken visar kör40?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.

Senast redigerad av ADDE den 2023-03-01 klockan 01:51.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 02:33   #100
Hgv
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Inlägg: 792
Standard

Angående tvåskenssignaleringen:

- Där tvåskenssignalering börjar så försignaleras "vänta kör 40". Se exempelvis https://youtu.be/N7aT-at9eFM?t=1550 och andra hyttfilmer från Citybanan.
- För "en grön" (fast sken) i tvåskenssignalering gäller Räkna med att nästa huvudsignal visar ”kör 40”eller ”kör 40, varsamhet”. Hittar inget videoexempel på detta men här https://youtu.be/1rBaTwo8tgg?t=910 kan du se "grön blink" före en signal i stopp. Skulle signalen visa något körbesked borde tvåskenaren lysa fast grönt istället.

Se sidan 68: https://bransch.trafikverket.se/cont...2022-06-01.pdf
Hgv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 19:32   #101
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Märkligt.... testade du dem som finns i SummerADDE/SESignalsTest? Dessa är från förra året och någon färdig alfa har jag inte tagit fram ännu. Observera att de fungerar INTE ihop med de gamla järnvägsbommarna. Istället har jag tagit fram nya bommar i SummerADDE/SECrossingsTest. De är färdiga men jag har inte hittat några testpersoner för bommarna.

En fråga som kanske Blomsson kan svara på? På en sträcka där 2-skensignalen tar vid, vad ska föregående huvudljussignal visa för försignalbesked när denna huvudljussignal ger en stadig grön resp. grön blink?

EDIT2: Ska en 2-skenssignalering lysa eller blinka grönt om nästa huvudljussignal som inte är 2-sken visar kör40?
Hej!
Jag har dina bommar i hela Trollhattan och de funkar utmärkt.
Signaler från Hgv:s experiment är jag fortfarande tveksamt. Jag tror att det är själva TS-spelet kan vara orsaken.
Jag har inte SummerADDE/SESignalsTest installerat.

Senast redigerad av Totte den 2023-03-01 klockan 19:36.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 23:35   #102
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Härligt! Äntligen någon som testat bommarna och gett mig feedback.

Observera att de kommer flyttas som "Product" vid release så du behöver placera dem på nytt. Det går att ändra filvägarna i ruttens filer men jag kommer inte ihåg exakt hur. (Jag har ändrat spår och track rules på detta sätt.)

Hur HGVs speciella signaler fungerar har jag ingen som helst kontroll över men jag har i stort sett liknande funktioner i mina.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-01, 23:54   #103
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Då man inte längre kan lägga upp bilder här så har jag gått till våran Facebook-grupp och delat med mig av en sorts "flowchart" och undrar om jag gör rätt?

https://www.facebook.com/groups/1526...3563948696541/

Alternativ ställe för de som inte har FB eller är med i tottes FB-grupp: https://github.com/SummerADDE/TS-SwedenV2/discussions/5
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2023-03-05, 03:38   #104
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Har kört fast med signalerna... De som övervakar växlar fungerar fint men det är blocksignalerna som inte fungerar i alla situationer... det känns som att de blir helt ignorerade av omkringliggande signaler som om att de inte finns där. Jag vet inte hur man ska lösa detta.

För dvärgsignalerna har jag lagt in en "tillfällig" funktion som gör att de "skickar vidare" samma budskap de får framför sig bakåt, såvida de inte visar ett restriktivare besked. Detta gör att om en signal längst fram visar "Stopp" eller "Kör40" så kommer det att visa i föregående huvudsignal och alla mellanliggande dvärgsignaler blinkar. Jag är osäker om det är rätt eller inte men det bevisar funktionaliteten att ett meddelande kan skickas bakåt i en kedja om man så vill.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:53.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009