Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-22, 10:44   #151
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard Semaforer korsbefruktas

Det strömmar nyheter från Svenolov; nytt signalsystem, nytt vägskyddssystem m m till betatestarna. Det har gjort att jag drabbats av en märklig korsbefruktning i samband med installation av semaforer till min nya DVVJ-bana. Jag har inte fått semaforerna att fungera, troligtvis beroende på delvis ny konfiguration, som satt myror i huvudet på mig.

Problemet är att Melleruds station bör innehålla fem huvudtågspår. Nu verkar det som om semafor A lägger huvudtågspåret till semafor C. I och för sig rätt eftersom tåg från Göteborg mot Oslo vänder i Mellerud (1800-talet till 1950), men den konfigurationen tror jag inte är meningen.

Det är möjligt att semafor C har fel beteckning och skall vara B enligt jämn/udda-principen.

Älskar semaforer – de är levande på ett helt annat sätt än ljussignaler. Hur gör jagi mitt nya 2010 3.3?

Nisse

P.S; Stationen är utrustad med 42 ”kameleont-växlar” (se tråd: DVVJ), lika många växellampor och ett 20-tal hinderfria pålar. D.S.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Översikt kopiera.jpg (63.1 KB, 613 visningar)
Filtyp: jpg me A.jpg (85.2 KB, 618 visningar)
Filtyp: jpg me C.jpg (86.7 KB, 619 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 11:14   #152
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Huvudtågspår kan omöjligtvis ligga mellan semafor A och semafor C, de står på helt olika spår. Du behöver bara strunta i semaforen och istället välja någon av de SM som dykt upp i listan. Anledningen till att även semafor A är i C's lista antar jag är för att de gäller infart från samma håll, de kunde ha legat efter varandra, men nu gör de inte det och scriptet känner inte av om den ena är framför den andra.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-22, 13:21   #153
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Det är helt riktigt som korvtiger säger. Du får upp alla mellansignaler och signal markers för den station som infartssignalen tillhör. Sen är det upp till dig att välja den som indikerar ett huvudtågspår. Du kan bara ha ett huvudtågspår från en och samma infartssignal.

Notera också att den här funktionen är gjord för tågklareraren (TKL) som fortfarande är under utveckling. I nuläget kan du låta den funktionen vara, när det gäller semaforer.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 15:51   #154
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Hej, jag har ett signal problem kolla här.

TS2010 Build 49933 version 3.3
Bifogade bilder
Filtyp: jpg fel.jpg (218.0 KB, 593 visningar)
Filtyp: jpg tvärbanan.JPG (25.1 KB, 588 visningar)
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 17:30   #155
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Ett litet problem har du, helt klart.

Det första som slår mig är att du har en eller flera master signaler som inte är namngivna (och/eller scenery signaler som inte är kopplade till någon mastersignal).

Om alla signaler har ett namn som följer standarden? Då kan det vara så att du har laddat hem det senaste och inte skrivit över alla tidigare objekt. Jag menar att du har äldre versioner blandat med nya.

Men jag tror att mitt första antagande är det troligaste. Om det är så, så är du absolut inte den förste med samma problem.
Om det inte är så, så får du fråga igen och om möjligt ge lite mera detaljer.

mvh
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-27, 20:16   #156
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Här är lite mer information. Felet är bara på en vis del av banan som du såg ovan.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg namnlös.jpg (168.5 KB, 583 visningar)
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 10:02   #157
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Robert, är du säker på att du inte har några mastersignaler utan namn?

Det är GSTtrackSearch funktionen som felar, så det kan också bero på något annat objekt (trackside) i sökvägen efter spåret. Har du några andra typer av signaler eller något udda objekt på den sträckan? Vissa vägkorsningar (kind mocrossing) kan också orsaka detta. Det är oftast objekt som returnerar "null" som orsakar "overflow".

EDIT: Även om det bara är vissa signaler (enligt din bild) som inte fungerar så kan det vara ett följdfel (pga overflow) från något annat tracksideobjekt någon annan stans.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-04-28 klockan 10:38.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-04-28, 14:24   #158
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Jag har tagit bort alla objekt. Men samma problem.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-03, 22:39   #159
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Robert, jag har missat ditt inlägg men nu svarar jag. Bättre sent än aldrig.

Du behöver inte ta bort trackside objekt, det var inte det jag menade. Du ska göra en noggrann kontroll på att du inte har några trackside objekt som inte är namngivna. Det gäller hela banan, inte bara där felen uppstår. Och det gäller speciellt signaler av alla typer inkl. osynliga (bla. osynlig master och osynlig klarerare) och signal markers.
Om något sådant objekt saknar namn kan det uppstå "overflow" pga att objektet läses in oändligt, om och om igen (i funktionen GSTrackSearch).
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-05-14, 16:35   #160
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Lägesrapport, nyheter.

På förekommen anledning vill jag först, ännu en gång, poängtera att namnet på en signal INTE måste följa dom regler som gäller i verkligheten (tpl-signatur, udda/jämn tågriktning, etc.). Det är upp till er om ni vill att banan ska ha realistiska namn, eller att den ska fungera tillsammans med tågklareraren (TKL) som fortfarande är under utveckling.

Det enda viktiga är att signalen (och alla andra tillbehör i signalsystemet) har ett unikt namn!
Signalerna fungerar i sitt automatiska läge i dom flesta fall. Ni behöver bara välja rätt signal och namnge den. Detta är minimikravet! Utgå från det, och ni kan senare ställa in övriga optioner om det finns behov för det.

Jag lägger upp dom senaste skripten på Downloads nu, för att få så många som möjligt att rapportera in eventuella fel. Ni som använder signalerna ska uppdatera omgående. Ni kommer att märka en del förändringar i användargränssnitten (propertyrutorna), men dom största förändringarna ser ni inte. Dom förändringarna ligger i effektivare kod samt nya implementeringar för blocksignaler, vägskydd och broskydd.

Jag laddar också upp tracksideversionerna av Johans signaler. Detta är en betaversion som bara fungerar i Trainz version 3.3 eller högre. Modellerna behöver en modifiering för att fungera som tracksideobjekt i version 3.1. Jag har inte fått någon kontakt med Johan, men kanske Lennart (LAn) kan fixa det så småningom – om vi får tillstånd från Johan. Jag vet att många använder version 3.1 av vissa skäl, så ambitionen är att dom ska fungera även för er.
Dessa signaler är maximalt enkla att använda. Dom finns i en vänster respektive höger variant. Det är bara att placera ut dom, namnge dom, och ev. välja typ om det är en hsi.

Vägskydden kommer också så småningom, men dom behöver en ny guide så ni får vänta på dom ett tag till.

Nästa steg i uppgraderingen kommer också att innehålla TUB-signalerna.

Som vanligt är detta ett samarbete av STL-teamet. Utan LAn, korvtiger, bear och JohanV kunde inte detta genomföras.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2013-01-15 klockan 00:04.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 12:20   #161
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Angry osynliga klarerare

När jag försöker sätta ut dom osynliga klarerarna från signal paketet så krashar mitt trainz . Någon som vet vad felet är?
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 13:28   #162
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Märkligt. Kan du fylla på med mer information. I vilket läge kraschar datorn när du försöker lägga in klareraren?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 13:47   #163
legotrainzman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2012
Ort: Vimmerby
Inlägg: 333
Standard

Så fort jag kommer till den i menyn så stängs trainz ner och det kommer upp skicka felrapport. Det konstiga är att om jag ser dens text men är på ett anat objekt så är texten inte röd
legotrainzman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-06-26, 14:20   #164
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

För att förtydliga; du är alltså inne i Syrveyor och klickar på Osynlig klarare i HUD-rutan. I det ögonblicket kraschar datorn. Rätt uppfattat?

Har du någon röd knapp nertill i rutan till höger. Klicka i så fall på den och skicka en bild till Forum. OBS att det finns en text som heter More. Klicka också på den och skicka bilden.

Dessutom: Ta ner Svenolov signalpaket från Forum och installera det. Skriv över där så behövs. Glöm inte att committa. Kvarstår felet, rapportera.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-07-15, 02:17   #165
herlev
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: China
Inlägg: 72
Standard Signals

Hej.
I am missing those 2 kuid numbers for the signals.
where can i find them?
Unknown Location: <kuid:36713:1074>
Unknown Location: <kuid:36713:27335>
Hilsen.
Tonny. [ herlev ]
herlev besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:34.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009