Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > DTG - Train Simulator - Allmänt

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-05-08, 14:54   #1
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Thumbs up Rail Simulator Track Tool

Nu börjar det bli riktigt intressant...


http://www.railsimulator.com/Track%20Tool%20Video.htm

Kuju har nu presenterat en hel del om spårläggningsprinciperna och har även en film på sidan...

Ivrig första genomläsning gav vid handen några saker:
  • Ser buslätt ut att lägga spår
  • Varje spår har sina properties
  • Olika spårvidder i samma rutt
  • El eller inte el i samma rutt
  • Flera spårtexturer i samma rutt
  • Söm-lös övergång mellan textur A till textur B
  • Parametriskt styrda kurvor
  • mjuk övergång mellan lutningar
etc... Mycke o läsa..
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se

Senast redigerad av Mazz den 2006-05-08 klockan 15:02.
Mazz besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2006-05-08, 16:22   #2
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det här ser riktigt lovande ut! Gillar en hel del av funktionerna. Dels att man redan vid byggandet av rutten i editorn sätter en STH på banan.
Sedan också möjligheten att begränsa vad max-värdet på radien kan bli vilket gör det enkelt om man t.ex vill bygga en bana med STH 250 och slippa få en bana med overkliga kurvor.

Sättet att lägga spår påminner en hel del hur det är i Trainz men här i KRS finns hela tiden radien i åtanke vilket gör det hela verklighetstroget tycker jag.

Mer mer mer! Vi vill ha mer nyhetsuppdateringar av det här slaget från Kuju!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-09, 23:47   #3
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Glimrande eller vad ska man säga.
Har bara skummat och sett filmen men iaf...

Nu behöver man aldrig mer tänka på att det måste passa mellan spåren.
Och nu _kan_ man göra "verklighets trogna" bangårdar och stationer då man inte behöver en viss sorts kurva m.m.
__________________
/Tänk först. Tänk igen. Tänk igenom allt en gång till. Skriv sen.\\Basse
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-09, 23:53   #4
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Det har dock kommit fram en del frågor på uktrainsim bland annat om bankning (lutande kurvor) vilket är, för mig iaf, en viktig aspekt.

Det vore väldigt synd att missa en sådan detalj när man tänkt till på det övriga vid rälsläggning men helt klart ett lyft oavsett!
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-05-10, 01:34   #5
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Ja, en hel hög med frågor dyker ju upp såklart, men som första-information och "basic" som dom säger, så är det en lysande start, som verkligen bådar gott... Nu kan alla göra fina bangårdar och linjer... Tur man sadlar om till 3D-byggare nu när man ändå inte kommer behövas framåt som spårläggare...

Nåra funderingar jag själv har är t.ex 3-vägs-växlar och dess hjärtstycken som ju kan bli lite besvärliga... Jag hoppas att programmet stödjer dessa... En hel hög med ytterligare frågeställningar finns det ju, men jag tror att har man tänkt så här långt så har man nog bra koll på detaljfrågor oxå...

Bankning har vi redan talat om, men en sak som oxå är angelägen tycker jag är utsättningen av gantrysarna. Automagiskt är ju fint, men jag hoppas editorn stödjer många varianter av stolpar o tillbehör... Vanliga objekt i all ära, men placering av gantrysar är ju en hyggligt stor tidskonsument som det är idag i MSTS iallafall, Trainz är väl smidigare på den punkten, gissar jag. Kan man regelstyra den automatiska gantry-placeringen så borde man kunna spara en hel del jobb, tycker jag...

Hursom, det ska bli riktigt skoj att bygga med den här editorn...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-02, 20:56   #6
niknil_9000
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Länken funkar inte längre, hade varit intressant att se annars. Märkligt att Kuju plockar bort information efter hand.
__________________
-Niklas
niknil_9000 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 00:06   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Skumt, det stämmer att den inte fungerar...

Men, sidan som sådan finns kvar iallafall, gick relativt lätt att leta upp via huvudsidan. Här är aktuell länk, får se hur länge den fungerar då:

http://www.railsimulator.com/en/Trac...ol%20Video.htm

Ahh, nu när jag klistra in den, tror jag att jag förstår, det har o göra med att man nu har både engelsk och tysk information. Hade väl inte varit så knepigt att lägga in en omdirigering på den gamla adressen.. jaja, den här bör ju fungera nu iallafall...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 17:21   #8
niknil_9000
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 15
Standard

Tackar, nu hittar jag videon. Där finns inget om terrängbyggande, vore intressant att se om de kommer med något som ser lika lätt ut som Trainz såg ut i deras demo-film.

Jag hoppas på en tågsim som det är lätt att bygga banor med, lite virtuellt modellrallande så att säga. Trainz lär vara bra till det men grafiken i deras demo är inget som lockar till köp.
__________________
-Niklas

Senast redigerad av niknil_9000 den 2006-07-03 klockan 17:27.
niknil_9000 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-03, 17:34   #9
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av niknil_9000
Tackar, nu hittar jag videon. Där finns inget om terrängbyggande, vore intressant att se om de kommer med något som ser lika lätt ut som Trainz såg ut i deras demo-film.

Jag hoppas på en tågsim som det är lätt att bygga banor med, lite virtuellt modellrallande så att säga. Trainz lär vara bra till det men grafiken i deras demo är inget som lockar till köp.
Jo, det är mycke man undrar över är är nyfiken på, i skuggan av de olika positiva saker dom har nämnt. Gissar att terrängverktyget är lättare att jobba med både jämfört med Trainz och MSTS, man har ju så att säga redan en referens som bör överträffas...

Så, det är bara att ivrigt sätta sig o vänta på nästa nyhet...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 18:17.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009