Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-09-10, 09:52   #1
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard Svår tågolycka i Skåne

Svår tågolycka i Skåne - flera skadade

Ett persontåg och lastbil har kolliderat vid Nosaby Kyrka utanför Kristianstad. Flera personer uppges ha skadats.
Samtliga vagnar uppges ha spårat ur, minst en ska ha vält, uppger Sveriges Radio Kristianstad. Olyckan inträffadevid niotiden när tåget kolliderade med en lastbil i den korsning där väg 118 korsar järnvägen.
Enligt vittnen har många människor skadats. SVT-text uppger att en människa dödats.

Mer information inom kort.

(från Aftonbladets hemsida)

Mvh
Mark
Mark besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-09-10, 10:02   #2
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard

Citat:
quote:Svår tågolycka i Skåne
Kolliderade i med lastbil - en död och många skadade

Minst en människa uppges ha dödats och många har skadats när ett persontåg kolliderade med ett persontåg vid Nosaby i Skåne på fredagsmorgonen.
Samtliga vagnar uppges ha spårat ur, minst en ska ha vält, uppger Sveriges Radio Kristianstad.
Olyckan inträffadevid niotiden när Kustpilen kolliderade med en lastbil i den korsning där väg 118 korsar järnvägen.
Enligt vittnen har många människor skadats; det förekommer uppgifter om 30-100 skadade. SVT-text uppger att en människa dödats.
– Det är massor av skadade, säger kyrkoherden i Nosaby till aftonbladet.se.
– Tågsetet består av tre eller fyra vagnar. En av dem är helt föstörd, resten står på rälsen, säger han.
Räddningstjänsten från Kristianstad och Hässleholm har skickats till platsen.
En uppsamlingsplats för skadade har upprättats i en skola i Nosaby.
Den här olyckor kan man inte förekomma...

Jag förstår en sak inte helt: har ett tåg krockad med en annan efter att ha påkörd en lastbil eller händer det om (bara) ett tåg?

*** Edit: just nu är det korrigerad. Tåget krockade med lastbilen. ***

Mvh
Mark
Mark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 10:10   #3
micke321
Medlem
 
Reg.datum: Oct 2001
Ort: Lyrestad, , Sweden
Inlägg: 1 691
Skicka ett meddelande via MSN till micke321
Standard

Kustpilen krockade med en lastbil lastad med träpellets. Och två lokförare omkom. En körde & den andra var påväg hem för att ha ledigt. Den som körde hade dessutom hoppat in extra.

MVH, Mikael

http://medlem.spray.se/micke_asson
http://www.banbyggarna.com
micke321 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 12:21   #4
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Hej!
Det var tragiskt olycka. Lastbilsschauffören påstod att han blev bländad av solen. Då förstår jag inte att föraren chansade på att fortsätta köra med bländad tillstånd. [8]

MVH TOTTE "TROLLHÄTTANBYGGARE"
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 15:32   #5
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

Det var en tragisk olycka. Jag förstår dock inte hur lasbilen kunde fastna mellan bommarna. En person som bor bara några meter från korsningen säger att bilar brukar fastna på spåret. hur går det till??

//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 15:58   #6
niofem
Guest
 
Inlägg: n/a
Standard

Lastbilschauffören borde åka in i fängelse. Han har brutit mot flera viktiga säkerhetsaspekter, därtill orsakade han en olycka och borde således åka dit för vållande till annans död osv. Mindre än 10 års fängelse vore ett förlöjligande av svensk lagstiftning, eller snarare saktionerna för dem.

Tåg är annars ett säkert sätt att färdas...

____________________

/ Lukas Nilson

www.s-klass.cjb.net
  Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 16:00   #7
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Basse

Det var en tragisk olycka. Jag förstår dock inte hur lasbilen kunde fastna mellan bommarna. En person som bor bara några meter från korsningen säger att bilar brukar fastna på spåret. hur går det till??

//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.
Likaså är det bara att trycka gasen i botten på lastbilen så går bommarna av som tandpetare...
Det är inte något problem för en lastbil att ta sönder ett par träbommar![xx(]


MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 16:06   #8
Basse
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2004
Ort: Stockholm
Inlägg: 797
Standard

vr98olli: Tycker det.. Och sitter det inte platter på spåret så om nåt skulle stå där larmas tåget på engång??

niofem: Jo det är klart.. Men undra hur han mår igentligen.. Han kan ju inte må så bra efter något sånt, att bara se när tåget kommer och krockar i lastbilen (eller släp?)
Men undra om han fastnade och kunde inte komma loss på "5sekunder" så stack han ur lastbilen?[8]


//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.
Basse besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 16:11   #9
Json
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2002
Ort: At the east side of nothing
Inlägg: 1 024
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev vr98olli

Citat:
quote:Tidigare skrev Basse

Det var en tragisk olycka. Jag förstår dock inte hur lasbilen kunde fastna mellan bommarna. En person som bor bara några meter från korsningen säger att bilar brukar fastna på spåret. hur går det till??

//Basse. Ta det lugnt - Ta tåget.
Likaså är det bara att trycka gasen i botten på lastbilen så går bommarna av som tandpetare...
Det är inte något problem för en lastbil att ta sönder ett par träbommar![xx(]


MVH: Olaf "vr98olli" Lindström
I detta fall verkar det mer och mer verka att lastbilschafören velat rädda sin bil, att sedan två personer dör verkar vara en smäll man får ta....



Json besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 16:49   #10
TÅG503
Member
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 40
Standard

Hej
Vad jag läste i tidningen så finns det någon form av plattor som ska larma lokföraren om något står på övergången och tåget ska bromsas automatiskt, men den här sträckan var tydligen inte utrustad med det systemet. Vidare stod det också att det hade varit fel på övergången kvällen innan och det stod även att banverket inte hade några planer på att höja säkerheten.

Hälsningar
Micke
TÅG503 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 17:02   #11
Mson
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Linköping, Sweden.
Inlägg: 523
Standard

De där plattorna kanske kan vara "ATC baliser" ?

MvH. Mson
Mson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 17:08   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard


Likaså är det bara att trycka gasen i botten på lastbilen så går bommarna av som tandpetare...
Det är inte något problem för en lastbil att ta sönder ett par träbommar![xx(]


MVH: Olaf "vr98olli" Lindström

[/quote]

Har bara läst det som har stått i Expressen och Aftonbladet, samt det som har sagts på TV.

Det stod i någon av tidningarna att chauffören. Hade klivit ut och försökt lyfta upp bommarna.

Självklart när man sitter så här på sidan om och med facit i hand, så skulle han ha kört rätt igenom bommarna.

Men tyvärr tänker vi inte klart alla gånger och i det längsta har vi allra flesta fått lära sig att inte ha sönder saker och ting. Troligen försökte han rädda både sin bil och bommarna samt även tåget. För jag har svårt att tro att han ställde lastbilen där med flit.

Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 17:19   #13
Rc1166
Niträknare & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Segeltorp, , Sweden.
Inlägg: 1 428
Standard

Exakt vad som hände lär vi inte få veta till alla utredningar är klara (om ens då).
SJK postvagn gjorde en snygg grej i dag mellan 12 och 13 då vi höll en tyst timme och i stället tänkte på de 2 förare som omkom och de skadade och alla 3arts inblandade.

Jag tände ett ljus



Kenny
Rc1166 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 17:20   #14
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard

Jag har förstått att det fanns något fel i installationen, som har redan anmälts kvällen innanför olyckan. Kanske var det därför att lastbilföraren försökte att lyfta bommarna.

Ovrigens har vi i Nederländerna gjort en experiment med en anläggning med radar, som varnar lokföraren när någon befinner sig mellan bommarna. Test-anläggningen befinner sig tillfälligtvis i närheten av min hus. En animation kan du se på http://www.homepages.hetnet.nl/~marc...Bomen%20(ADOB) under 'ADOB'. För övrigens ser det lite tokigt ut, men det är 'bara' en prototyp... En så där lösning funkar endast när tåget har möjligheten att bromsa i tid. Och man kan aldrig förekomma att någon kör sönder bommarna.

Mvh
Mark
Mark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-09-13, 17:23   #15
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Hej!

Enligt av mej kända personer så skall den ena bommen, från det håll lastbilen kom ifrån, vara en halvbom. På den andra sidan är det en helbom. Han har kommit när bommarna vart på väg ner (eller har den ena bommen, halvbommen, varit nere) och kryssat genom den. Därefter har han stannat bilen och kollat på helbommen och då hade han sett tåget komma, då hoppade han in i bilen och försökte köra därifrån, men tyvärr hann han inte. Detta enligt vittne som bor i närheten och var med och larmade räddningspersonal.
Det som föraren av lastbilen misstänks för är eventuell rattfylla, inget annat brott tros ligga bakom, men utredningen är ju inte klar än. Dessutom så påstår föraren av lastbilen att han blev bländad av solen, det är bara det att den sidan som bilen kom ifrån låg i halvskugga.
På motsvarande sida som lastbilen kom ifrån stod en buss som såg alltihopa och när mina vänner kom dit så det första chauffören (bussen) sa: Vad var det för en idiot?
När jag hörde detta så ringde jag direkt runt till mina vänner och släktingar för att höra hur läget var. Min syster brukar åka denna sträcka när hon åker till mina föräldrar och hon var ledig den dag detta hände, dessutom svarade hon inte i telefon när jag ringde. Men som väl var fick jag tag på hennes man i mobilen och han sa att hon var hemma. Då släppte chocken efter att jag även ringt mina föräldrar.
Ja detta var en hemsk historia, det är sådant som man tyvärr får råka ut för, sådant som egentligen inte får hända.

Ha det bra

MVH Kenneth
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Skåne sweede Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 2 2005-02-27 22:01
Fototillfälle: Rc4 1296 orange i skåne Fredrik Off-topic 11 2004-06-13 18:28
Järnvägar i Skåne.. Erik Götborg Landskapsdesign - Trainz 3 2004-05-18 11:52
Reginan på väg till skåne! prymikom Lokaltrafik 4 2003-11-11 19:58
Så har I Skåne til køre at på. vandborg MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 0 2003-04-07 15:54



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:44.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009