Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om tågsimulatorer

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-07-12, 23:46   #1
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard Bättre upplösning i BVE 4 Beta?

Har någon här lyckats installera BVE 4 Beta?
Jag kan då inte ens starta installationsprogrammet i win98, verkar som att den inte alls uppskattar den japanska msi-filen.
Är mest intresserad om den nya versionen stödjer högre upplösningar än bara 640x480 pixlar, någon som har provat och vet?
soda besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-07-13, 11:40   #2
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard

Hej,

Jag lyckats att installera msi-filen (bara klicka på högre knappen varje gång), och det kommer en popup med fråga om fullscreen och resolutionen vid uppstartning, men jag har tyvärr inte lyckats att få igång programmet just nu. Jag fortsätter att försöka...

Mvh
Mark
Mark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-13, 19:11   #3
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard

Hej Mark,

Är det windows 98 du har eller XP kanske?
Jag har försökt på alla tänkbara sätt öppna msi-filen, även genom att högerklicka, men det verkar inte gå - det kommer bara upp nåt konstigt felmeddelande.

Berätta gärna om du lyckas starta BVE, det verkar ha tillkommit en hel del fina finesser
soda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-14, 09:59   #4
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard

Hej,

Maskinen jag har installerat BVE 4 Beta på är en XP. Jag har bara lyckats att köra i ett fönstret, inte på fullscreen mode just nu. Konstigt att du inte lyckats installera genom att högerklicka. Jag ska försöka igen.

*** Edit: jag tänkte mig övrigens att du kanske har misförstod mig. Jag menade med 'högre knappen' att du skulle klicka på knappen som visar sig på höger i varje fönstret som öppnar sig när du öppnar msi-filen. Jag menade inte högre knappen på din mouse. Har du försökt det redan? ***

Mvh
Mark
Mark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-14, 13:28   #5
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard

Hej,

Ja, förlåt, jag missförstod nog lite. Jag trodde först att du hade installerat BVE genom att högerklicka med musen på msi-filen och sedan valt nåt i menyn för att få det att fungera...

Fast jag kommer inte ens så långt med installationen, att jag ser några knappar att klicka på. Det kommer bara fram en ruta, direkt efter att jag har klickat på filen, som talar om för mig att: "Installationspaketet kunde inte öppnas" och efter det så händer ingenting mer.

Lite underligt är det, eftersom jag kunde installera alla dom andra versionerna av BVE.

Ska testa senare i dag och se om jag kan lösa gåtan med den japanska msi-filen som inte win98 tycker om.
soda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-14, 13:58   #6
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard

Lycklig att vi har en del av problemet löst...

Har du också installerat .net framework (kommer med auto-uppdatering av Windows)? Jag glömde att fråga det tidigare, men du behöver det.

Mvh
Mark

P.S. Kommer det att äntligen att vara solig i er land i sommaren? Översvämningor som nu i Småland har jag redan haft i semestern 2000 [V].
Mark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-14, 19:17   #7
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard

.net framework är installerat och klart, så det kan nog inte bero på det. Det ser mer och mer ut som att windows 98 inte kan ett ord japanska (vilket inte är så konstigt ), så jag får nog ha tålamod och vänta tills herr Mackoy släpper den engelska versionen av BVE.
...fast jag har inte givit upp riktigt än, ska kolla lite till i kväll om det går att lösa på nåt sätt.

Sommaren här i Sverige har man knappt märkt nåt av, jag tror faktiskt det hoppa direkt från vår till höst. Fast lite mer sol är det ju i den norra delen av landet i alla fall (där jag bor), så jag har korta stunder hunnit njuta av solen mellan alla moln och regnskurar.
Hoppas ni har haft bättre tur med vädret.
soda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-25, 22:18   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nu har man testat version 4:a....



Finns att hämta här: http://mackoy.cool.ne.jp/beta/download.html

Först hämta jag och installera Microsoft .NET Framework 1.1, sen installera jag BVE 4 beta och sist uchibo43 (tåg och rutt).

När man installerat BVE (klicka bara på högra knappen!), så får man en genväg på skrivbordet. Och när man klickar på genvägen, så kommer ett fönster upp där man får välja upplösning (640x480, 800x600 eller 1024x768).

Sen får man bve-loggan på skärmen och då ska man högerklicka och välja öppna. Man öppnar alltså rutten då! Och sen är det bara att köra....


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-25, 22:21   #9
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Kan berätta att jag har Me och att körkänslan är helt underbar (har inte kört BVE på ett tag!).

Skulle bara funnits en engelsk version, så vore allt perfekt!


http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-26, 13:48   #10
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard

...och nu längtar jag ännu mer efter den engelska versionen [8)]

Jag kommer få magsår eller nåt värre av att det inte fungerar på Win98. Har nära på sökt igenom hela internet efter nåt annat program som kan packa upp msi-filen, utan att finna nåt som verkligen fungerar och heller inte ligger inbakat i något SDK från M$ på 100 MB.

Pierre, hur är det med skärmuppdateringen på dom bättre upplösningarna, om man jämför med den gamla på 640x480, hackar det mycket?
BVE har ju haft en tendens att hacka trots den ganska simpla grafiken, även med en hyfsad dator, åtminstone tidigare på lite mer avancerade rutter.
soda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-26, 16:30   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Nu har jag bara kört uchibo-rutten och den innehåller inte speciellt mycket, men den flyter på bra i 1024x768....

Min dator:

AMD XP2500+ Processor
Spire WhisperRock IV Processorfläkt
Abit NF7-S V2.0 Moderkort
1024MB PC2700 DDR Minne
PowerColor Radeon 9800 PRO Grafikkort
Western IDE ATA-100 40GB 7200RPM Hårddisk

BVE 4 använder annat filsystem (om jag läst rätt?) än dom äldre versionerna, så dom gamla rutterna funkar tyvärr inte (eller måste konverteras!?).

Konstigt att du (soda) inte får igång den. Me och Win98 är väl nästan samma OS. Me bygger väl på 98!?????





http://pirpen.cjb.net/
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-26, 16:58   #12
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard

Hej Pierre och Soda (och andra),

Observera att BVE 4 'bara' är en beta, dvs det finns ingen support och endast japanska. Det finns inga uppgifter om bug, men det är kanske bättre (särskilt för nybörjare) att installera engelskla BVE 2.6.1 istället. Pä dessa version kann du lätt installera t.ex. Birmingham South X-Cross-rutt, som är jätteträvlig när du känner MSTS.

Om du behöver hjälp med installation, kanske kann jag hjälpa. Tyvärr gick det inte för soda...

Jag vet inte om det finns något översättningsverktyg för de gamla filer.

Mvh
Mark
Mark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-26, 17:35   #13
soda
Junior Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 23
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Konstigt att du (soda) inte får igång den. Me och Win98 är väl nästan samma OS. Me bygger väl på 98!?????
Det tycker jag med, att det är konstigt. Me och Win98 delar till och med på samma Windows Installer, det programmet som läser av msi-filer och ändå går det inte att öppna i 98:an.
Den gode Bill G borde få komma och förklara det här för oss.

Citat:
quote:Tidigare skrev Mark

Om du behöver hjälp med installation, kanske kann jag hjälpa. Tyvärr gick det inte för soda...
Om någon verkligen har tid och lust att hjälpa mig, så kanske det går att packa ner BVE filerna (utan uchibo-rutten) i en .zip eller liknande och sända den via mailen till mig. Det borde väl fungera?
Och sedan står jag såklart i tacksamhetsskuld till den som hjälpte mig

(Jag skrev om det tidigare i ett inlägg, men jag hatar att tigga om saker, så jag raderade det, fast det här får bli ett undantag, det gäller ju ändå BVE)
soda besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-26, 17:48   #14
Mark
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Netherlands
Inlägg: 99
Standard

Jag kann faktisk skicka filerna från BVE4-mapp i en .zip till dig. Jag vet inte om det räker... Hur kan jag maila till dig?

Mvh
Mark
Mark besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-07-26, 18:00   #15
TheKnight
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 275
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev Pierre

Skulle bara funnits en engelsk version, så vore allt perfekt!


http://pirpen.cjb.net/
Det går så bra så. I BVE4-huvudmappen finns en fil som heter "String.ini" och en som heter "String_En.ini". Förstnämnda kan du ta bort eller nått... döpa om, vad som helst... Sistnämnda filen döper du om till just "String.ini"... Ta-da!

//Peter
TheKnight besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Beta testning efterfrågas KMW 3D-design/Ommålningar - MSTS / Open Rails 4 2005-03-02 22:53
X2000 Photorealistic Beta Online! Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 3 2003-02-14 00:43
Direct X9 (beta release) avslutat_konto MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 2 2002-12-04 18:30
Bättre bromsar på X10 Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 7 2002-12-04 14:12
Linx activity för KMJ-route-v.2 (Beta) Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 10 2002-10-22 16:33



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:43.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009