Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-09, 15:03   #736
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Post

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Oj, hade inte sett ditt inlägg...


Bättre kunskaper... nja, de vete tusan...


Ja, det är verkligen segt att mecka manuellt med höjdvariationer i RE. Man får jobba ganska mycket med lutningsinställningarna och använda flacka lutningar, där så går... Å sen jämna ut det hela... sen på'n igen...

Nä, mycket trevligare vore med ett annat verktyg. De 2 möjligheterna jag känner till är följande:

DEMEX, finns här:

http://www.digital-rails.com/dr_tools.html

För att konvertera DEM-filer till MSTS-terräng. Jag har själv inte skaffat det än, kostar 25$, men kommer vara mitt nästa inköp om jag skulle dra igång en ny rutt i MSTS. Som jag sa tidigare, så spelar det mig mindre roll vartifrån terrängen kommer, eftersom jag helst bygger påhittade rutter, där jag själv kan bestämma vad rutten ska innehålla och se ut. Ska man bygga en verklig rutt, så är det här naturligtvis en perfekt lösning, om man får fatt på DEM-filen, vilket jag har för mig man kan få för de sydligare delarna av Sverige.

Nästa alternativ är TsTool2. Innehåller även en del andra funktioner, bl.a kan man editera placeringar av grejer i 2d-vy istället för RE. Låter jättebra, men har inte riktigt blivit ett verktyg jag jobbar med, trots det. Kostar även det i samma trakt, minns dock inte vart jag köpte det på nätet, editerar inlägget när jag hittat det. I TsTools kan man även forma terrängen genom at rita upp höjdkurvorna. Jag har ett svagt minne av att Inlandsbanans terräng är byggd på det sättet.

Ingen av dessa två varianter har jag testat, men är säkert inte knepigt nån av dom.

Inget speciellt utrymme behövs för dessa programvaror, dom är små båda två, ej heller andra krav än de som RE ställer, dvs vettigt med RAM, åtminstånde 512MB, helst 1024MB.

Om du bestämmer dig för att testa, så kan vi hålla kontakten, är själv nyfiken på resultat och utfall av dessa.
Hej!

Jodå det finns för södra Sverige ochså, det gäller bara att hitta rätt bitar vilket inte kan vara det lättaste...
Jag har testat detta på min pensionär till dator och det funkade även på denna, så kraven behöver inte vara så jättehöga när man kör med DME...

Här på denna län ken finns vidare hjälp att få: http://www.dgadv.com/dgtv/ Finns även lite program med mera man kan ladda ner.

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 17:30   #737
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Gratulera Mazz, Det är den femtionde sidan på din tråd,
Jag är väldigt imponerad på hur länge du har byggt LLJ
och jag tror flera medlemmar vill gratulera dig.


En fråga, Pinans plats har du väl döpt om från Pians station.

En grej som jag inte fattar är när du säger att rutten bygger på St Anton-Innsbruk rutten.
Det låter kanske lite fånigt med den här frågan men jag vet faktist inte.

Senast redigerad av marcus_spelman den 2006-01-10 klockan 17:36.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 18:24   #738
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Tror jag kan räta ut en del...

Mazz kopierade och döpte om St Anton-Innsbruk rutten, när han började bygga. Nu är det dock inte mycket kvar av den, då han lagt om nästan alla spår, bytt ut marktexturer och förlängt rutten (den är nästan dubbelt så stor nu!).
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-10, 18:48   #739
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marcus_spelman
Gratulera Mazz, Det är den femtionde sidan på din tråd,
Jag är väldigt imponerad på hur länge du har byggt LLJ
och jag tror flera medlemmar vill gratulera dig.


En fråga, Pinans plats har du väl döpt om från Pians station.

En grej som jag inte fattar är när du säger att rutten bygger på St Anton-Innsbruk rutten.
Det låter kanske lite fånigt med den här frågan men jag vet faktist inte.
Tack Marcus!

Ja, jösses... 50 sidor, hå hå ja ja... Nåja, hoppas jag spridigt inspiritation till andra under resans gång, det har iallafall varit förhoppningen, samt att man ser att det rullar vidare framåt... (ehhh, bakåt nåra gånger, men de glömmer vi, tror jag... )

Ja, det stämmer med Pians plats, det är Pinans plats. Går säkert att väva in en story hur det namnet kom til i den fiktiva verkligheten... Nåja, mina namn i LLJ kommer från en "försvenskning" av originalnamnen, således är:

Innarvet = Innsbruck
Landbäck = Landeck
Petervik = Pier... n ånting..
Antberg = St Anton

etc...


Andra namn på nya delar, har jag helt enkelt tagit kartboken och slagit upp den i Norrland och plockat delar av ortsnamn och satt ihop dom till nya. Arjesele har sina namnrötter således från Arjeplog och Lycksele.

Leleå associerar naturligtvis till Luleå, vilket ju passar med uthamn för malm, precis som i verklighetens malmbana...

Som Pierre mycke riktigt nämner, det är inte mycke kvar av originalrutten.
- Alla spår är utbytta eller möjligtvis endast förflyttade.
- alla marktexturer är utbytta
- Byggnader står vissa kvar, några har fått nya shapar, en del är helt borttagna och ersatta i ny miljö.

Originallängden av St: Anton rutten kan man se på sidan 48. Den ljusblåa sträckningen fram till SJ-banan är originalrutten, så jag skulle nog säga att längden är totalt drygt 3 gånger längre. På mitten är den dock dragen i annan sträckning, till förmån för lite längre körsträcka.


__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-14, 20:12   #740
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Skulle vilja ha en bild Mazz på ett TKAB tåg på din rutt, inget måste.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 16:58   #741
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Mazz! skulle du kunna göra en rapport om vad du har gjort
med rutten under dom senaste dagarna.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-17, 17:27   #742
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marcus_spelman
Mazz! skulle du kunna göra en rapport om vad du har gjort
med rutten under dom senaste dagarna.
Njaa...

Det glädjer mig att du är ivrig och intresserad, men det är inte säkert att jag byggt nått på LLJ just de senaste dagarna...

Har just nu lite annorlunda agenda, mest beroende på att dygnet bara har 24 timmar... dumt... Det jga arbetar med just nu är följande:

- Stationshuset i Sala. Jag var i Sala i helgen och tog bättre texturbilder än de jag hade tidigare. Passade på att mäta upp byggnaden likaså, jag var inte nöjd med uppmätning via tegelpannor som jag tidigare gjort.

- C3-vagnen. Nästa släpp-objekt.

- Du-loket. Nya texturbilder fixade, så den ska arbetas en hel del med.

- Terrängmodeller. Här kom vi in på mer direkta LLJ-arbeten faktiskt.

På LLJ har jag senaste tiden planerat återbyggnaden av Innarvet, sedan borttagningen av dynamiska spåren. Inarvet va en av de första stora stationerna och dyn-track var använda flitigt och i ganska långa längder. Så, tror jag nämnde det tidigare, centralstationen ska justeras och läggas utan dynamiska spår, samt att plattformarna ska bli längre. Perrongerna och statioonsbyggnad ska bli helt anpassade egenbyggda grejer för Innarvet, både för att hålla antal objekt på rimliga nivåer och för at kunna göra lite svängda perronger, så som det ofta ser ut i verkligheten, sällan dom är helt raka egentligen.

Så, inte mycket operativt egentligen på LLJ således och som jag sagt tidigare så är det lång-projekt och en del 3D-byggen ska ut inom snar framtid först innan jag sätter full prio på LLJ.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-26, 14:58   #743
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Har du byggt nånting eller har du planerat under dom senaste dagarna.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-04, 10:44   #744
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Du håller väl inte på och glömma bort rutten Mazze!
Jag bara väntar och väntar på rutten.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-04, 10:55   #745
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Ummm... va? LLJ, va e de?


Hihi, nära, LLJ lär jag nog minnas så länge jag lever... Tyvärr har jag haft tok-mycke att göra på jobbet, så det har inte blivigt mycke tågsim alls under januari... Men, passerade en milstolpe den här veckan, så det blir mer normalt nu framåt..
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-04, 11:07   #746
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Ummm... va? LLJ, va e de?


Hihi, nära, LLJ lär jag nog minnas så länge jag lever... Tyvärr har jag haft tok-mycke att göra på jobbet, så det har inte blivigt mycke tågsim alls under januari... Men, passerade en milstolpe den här veckan, så det blir mer normalt nu framåt..
Må man fråga vilken milstolpe?
En annan sitter lika glad i hågen var dag och hoppas på att få se lite LLJ bilder, förstår inte hur du lyckas skapa den naturen och allt kring det!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-02-04, 11:29   #747
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Olaf Lindström
Må man fråga vilken milstolpe?
En annan sitter lika glad i hågen var dag och hoppas på att få se lite LLJ bilder, förstår inte hur du lyckas skapa den naturen och allt kring det!
Tack, Olaf... Nja, alltså... Milstolpen gjordes på jobbet, så arbetsdagarna bör bli lite mer normala framåt nu, till förmån för bygg-aktiviteter till msts...
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 16:45   #748
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Lite tankar så hår i vår-värmen på LLJ då... Tankar som för en gångs skull är väldigt realistiska...

Sett från min egen horisont så kan man säga att följande gäller för LLJ som rutt betraktat:
  • Har en väldig potential vad gäller intressant och omväxlande trafik och aktiviteter.
  • Spåren är väl hyggligt klara, även om det saknas en del sträckningar fortfarande, främst slutstationerna på timmerbanan och malmbana1. Även en del ihoplappningar efter borttagningsövningarnaav de dynamiska spåren återstår.
  • En hel del objekt vore finfint att ha, flera stationer, godsmagasin, lokstall etc. Arbete som pågår, men sånt tar tid och inte så många bygger sånt, så då får ruttbyggaren själv bygga husen... jaja
  • En del specifika objekt, såsom avlastningsanläggningen i Luleå t.ex. Har nog tillräckligt underlag för att få ihop en look&feel anläggning rätt iallafall, även om jag inte har ritningsunderlag. Spelar inte så stor roll at man kompromissar lite granna där tycker jag.
  • En herrans massa landskap återstår. Bygga landskap är jättekul. Första och andra kvällen iallafall. Sen är det "ganska kul" kväll 3... Men, sen behöver jag göra nått annat ett tag, då det finns saker som är roligare att göra och detta är inget jobb...
Så, med ovanståande sagt och en snabb titt i kalenderna där man konstaterar at våren bör vara här nu. Härligt väder ute är det iallafall och första hoj-turen gjordes idag... Väver man då ihop krasst status med nya simulatorer som är utlovade detta år, så kan jag konstatera följande:
  • LLJ blir inte en rutt som kommer att releasas i MSTS. Det är helt enkelt för mycket kvar att göra.
  • LLJ som koncept är nått som jag själv gillar skarpt, jag bryr mig mindre om att det inte är en verklig rutt, då sådana egentligen inte intresserar mig så mycket. Så, LLJ kommer i allra högsta grad att leva vidare, men i annan simulator. Samma rutt, annan simulator.
  • I väntans tider på nästkommande simulator, så kommer den tid jag kan ägna åt tågsim att ägnas åt att bygga svenska objekt som jag kommer att behöva till LLJ. Till glädje för andra ruttbyggare förhoppningsvis, då jag inte sitter o trycker på färdiga grejjer själv. Men, detaljeringsgraden är ju hyggligt lite högre än ursprunglig MSTS-standard och det innebär ju även att det tar lite tid. Men, jag räknar med att allt ska vara gångbart i de nya simulatorerna.
    Även rullande grejjer får ju sin prioritet, hur o vad vet jag inte, det får visa sig vartefter.
Trist kanske att det inte blev nån LLJ i MSTS, men ibland ska man vara realist. Det finns ju ingen anledning att försöka knöka fram nått nu, när nya simulatorer står för dörren och har sannolikt mycket effektivare verktyg att bygga rutt med. Bättre då att satsa på det som vi i långa loppet behöver, svenska objekt och fordon. Fordons-sidan, så är det i första hand historiska fordon som jag kommer prioritera.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-04-09, 17:52   #749
knebert
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Nol
Inlägg: 1 151
Skicka ett meddelande via MSN till knebert
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Mazz
Lite tankar så hår i vår-värmen på LLJ då... Tankar som för en gångs skull är väldigt realistiska...

Sett från min egen horisont så kan man säga att följande gäller för LLJ som rutt betraktat:
  • Har en väldig potential vad gäller intressant och omväxlande trafik och aktiviteter.
  • Spåren är väl hyggligt klara, även om det saknas en del sträckningar fortfarande, främst slutstationerna på timmerbanan och malmbana1. Även en del ihoplappningar efter borttagningsövningarnaav de dynamiska spåren återstår.
  • En hel del objekt vore finfint att ha, flera stationer, godsmagasin, lokstall etc. Arbete som pågår, men sånt tar tid och inte så många bygger sånt, så då får ruttbyggaren själv bygga husen... jaja
  • En del specifika objekt, såsom avlastningsanläggningen i Luleå t.ex. Har nog tillräckligt underlag för att få ihop en look&feel anläggning rätt iallafall, även om jag inte har ritningsunderlag. Spelar inte så stor roll at man kompromissar lite granna där tycker jag.
  • En herrans massa landskap återstår. Bygga landskap är jättekul. Första och andra kvällen iallafall. Sen är det "ganska kul" kväll 3... Men, sen behöver jag göra nått annat ett tag, då det finns saker som är roligare att göra och detta är inget jobb...
Så, med ovanståande sagt och en snabb titt i kalenderna där man konstaterar at våren bör vara här nu. Härligt väder ute är det iallafall och första hoj-turen gjordes idag... Väver man då ihop krasst status med nya simulatorer som är utlovade detta år, så kan jag konstatera följande:
  • LLJ blir inte en rutt som kommer att releasas i MSTS. Det är helt enkelt för mycket kvar att göra.
  • LLJ som koncept är nått som jag själv gillar skarpt, jag bryr mig mindre om att det inte är en verklig rutt, då sådana egentligen inte intresserar mig så mycket. Så, LLJ kommer i allra högsta grad att leva vidare, men i annan simulator. Samma rutt, annan simulator.
  • I väntans tider på nästkommande simulator, så kommer den tid jag kan ägna åt tågsim att ägnas åt att bygga svenska objekt som jag kommer att behöva till LLJ. Till glädje för andra ruttbyggare förhoppningsvis, då jag inte sitter o trycker på färdiga grejjer själv. Men, detaljeringsgraden är ju hyggligt lite högre än ursprunglig MSTS-standard och det innebär ju även att det tar lite tid. Men, jag räknar med att allt ska vara gångbart i de nya simulatorerna.
    Även rullande grejjer får ju sin prioritet, hur o vad vet jag inte, det får visa sig vartefter.
Trist kanske att det inte blev nån LLJ i MSTS, men ibland ska man vara realist. Det finns ju ingen anledning att försöka knöka fram nått nu, när nya simulatorer står för dörren och har sannolikt mycket effektivare verktyg att bygga rutt med. Bättre då att satsa på det som vi i långa loppet behöver, svenska objekt och fordon. Fordons-sidan, så är det i första hand historiska fordon som jag kommer prioritera.
Hej!

Det var ganska trist att det inte blev LLJ till MSTS, men istället kanske man kan få den första färdigställda rutten till någon annan simulator istället Då har man ju något att se fram emot.

Jo det är sant att våren så sakta börjar titta fram, om inte annat så ser man det när man åker till säsongens första allsvenska match. DÅ ÄR DET VÅR!!!!

Det är bara kul att det planeras för en hel del nya objekt, det behövs verkligen. Som du skriver så lokstall och lastramper är något som verkligen behövs, förutom då stationer.

Ja det var en liten tanke om detta....

MVH Kenneth
__________________
MFF SM-Guld 2010?? Javisst blev det så!
knebert besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-07-18, 21:57   #750
mattiasb
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Ort: Knäred
Inlägg: 155
Standard

Finns denna rutt?
Var kan man få tag på den?
mattiasb besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 04:55.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009