Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-19, 19:29   #31
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Trafik på Inlandsbanan med kustpilen låter intressant!

Upplägget tror jag nu inte är nått bra alls. Med det upplägget, så startar ju alla som växlare. Vem ska då köra dom andra tågen?

Nej, strunta i kraven och behörigheterna. Gör visst många aktiviteter. Några för växling, några för nattåg, några för X10, några för X40 o.s.v. Dela sen upp dessa i olika körpass.

Dela sen ut körpassen till lokförarna. Lokförare A startar med växling, Lokförare B med nattåg, Lokförare C med X10, Lokförare D med X40. Efter en vecka eller så, så byter lokförarna körpass med varann (då kanske Lokförare A kör X40!?) och nästa vecka byter dom igen.

Gör detta tills alla lokförarna kört alla pass och sen räknar man ihop hur mycket lön dom tjänat, utser en vinnare och börjar om. Efter varje körd aktivitet mailas ett screenshot på summeringen till bolaget. Gör inte det eller det har begåtts fel görs löneavdrag.

Alla kan ha samma lön (då alla kommer köra alla tåg) och lönen kommer skilja dom åt i slutet, genom hur många fel som begåtts. Den som kör bäst vinner!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 20:26   #32
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Trafik på Inlandsbanan med kustpilen låter intressant!

Upplägget tror jag nu inte är nått bra alls. Med det upplägget, så startar ju alla som växlare. Vem ska då köra dom andra tågen?

Nej, strunta i kraven och behörigheterna. Gör visst många aktiviteter. Några för växling, några för nattåg, några för X10, några för X40 o.s.v. Dela sen upp dessa i olika körpass.

Dela sen ut körpassen till lokförarna. Lokförare A startar med växling, Lokförare B med nattåg, Lokförare C med X10, Lokförare D med X40. Efter en vecka eller så, så byter lokförarna körpass med varann (då kanske Lokförare A kör X40!?) och nästa vecka byter dom igen.

Gör detta tills alla lokförarna kört alla pass och sen räknar man ihop hur mycket lön dom tjänat, utser en vinnare och börjar om. Efter varje körd aktivitet mailas ett screenshot på summeringen till bolaget. Gör inte det eller det har begåtts fel görs löneavdrag.

Alla kan ha samma lön (då alla kommer köra alla tåg) och lönen kommer skilja dom åt i slutet, genom hur många fel som begåtts. Den som kör bäst vinner!
Det ligger något i det du säger
Jag skulle även behöva din hjälp med hemsidan Pierre
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 10:36   #33
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Vad behöver du hjälp med?

Men det är mycket du själv måste bestämma först...

Vilka rutter ska trafikeras (med vilka tåg?)?
Vilka linjer (med vilka tåg?)?
Hur mycket ska lokförarna tjäna?
Om fel begås, hur mycket avdrag?

Finns det några anställda i bolaget nu?
Är alla tåg klara (och ommålade)?
Har du ordnat en e-post adress?

Tidtabeller till rutterna/linjerna bör göras. Är det gjort?
Har du tagit screenshots på dom ommålade tågen?
Är det nån som kan ordna bokningen?
Är det nån som börjat göra aktiviteter? Och körscheman?

Det är mycket att tänka på (jag har säkert missat en del här????). Men ju mer noga man är i upplägget, desto bättre blir det!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 11:42   #34
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Vad behöver du hjälp med?

Men det är mycket du själv måste bestämma först...

Vilka rutter ska trafikeras (med vilka tåg?)?
Vilka linjer (med vilka tåg?)?
Hur mycket ska lokförarna tjäna?
Om fel begås, hur mycket avdrag?

Finns det några anställda i bolaget nu?
Är alla tåg klara (och ommålade)?
Har du ordnat en e-post adress?

Tidtabeller till rutterna/linjerna bör göras. Är det gjort?
Har du tagit screenshots på dom ommålade tågen?
Är det nån som kan ordna bokningen?
Är det nån som börjat göra aktiviteter? Och körscheman?

Det är mycket att tänka på (jag har säkert missat en del här????). Men ju mer noga man är i upplägget, desto bättre blir det!
När det gäller sidorna med rutt-info, så bör det stå lite info om rutten och sen vilka linjer som ni trafikerar och med vilka tåg. Alla tåg bör användas på alla rutterna. Vidare kan man lägga till en linjekarta med stationsnamnen och längst ner ett körschema, så förarna kan se när och var dom ska köra/arbeta!
Det är väl det jag främst tänker ändra på.

Senast redigerad av Sparkfot den 2006-01-20 klockan 11:49.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-20, 13:38   #35
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag hjälper dig gärna och ändrar på hemsidan, så den passar er!

Men jag måste veta exakt vad det ska stå på sidorna med rutt-info.

För linjekartor, så kan det vara bra att veta vilka linjer ni ska trafikera (och med vilket tåg!). På KMJ kan man t.ex. köra nattågen och X2000 mellan Kvarndalen-Karlfors, köra X40 mellan Kvarndalen-Dejerud och köra X10 mellan Dejerud-Munksäter...

Eller kanske nattågen och X2000 Kvarndalen-Karlfors, X40 Kvarndalen-Munksäter och Karlfors-Dejerud och X10 Kvarndalen-Dejerud...

Körscheman vet jag inte riktigt hur dom ska vara utformade!???? Kanske finns finns nån på forumet som vet hur ett schema skall/bör se ut?

Skickar en zippad linjekarta som du kan "leka" med. Byt ut namnen samt klipp och klista lite och du har en linjekarta till nån annan rutt! Vill du hellre att linjekartan ska ligga, roterar du bilden i paint bara!?

Exempel på en linjekarta:
Bifogade bilder
Filtyp: jpg linjekarta-KMJ2.jpg (58.8 KB, 97 visningar)
Bifogade filer
Filtyp: zip linjekarta-KMJ.zip (11.4 KB, 5 visningar)
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2006-01-20 klockan 13:46.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 02:06   #36
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag har grejat mer med hemsidan...bl.a. lagt in ett test-schema och ändrat på KMJ-sidan och lediga arbeten.

Tror du ska tänka om. För om du kollar schemat, så ser du att det krävs 6 lokförare till alla tågset och då blir det ändå bara en avgång per riktning och dag. Det funkar på nattågen, men man kan inte köra pendeltåg på det viset!

Så bestäm dig för vad bolaget ska köra. Antingen pendeltåg en kortare sträcka eller en hela KMJ med nattåg och X40 alt. X2000. Om du väljer nattåg och X40/X2000, så kan du nog ha 3-4 avgångar per dag och rikting att börja med (beroende på hur många lokförare det blir!?). När bolaget växer, så kan du utöka avgångarna!

Tycker också du ska hålla dig till en rutt och det av samma skäl, som jag skrev ovan.

Detta är vad jag tycker, men det är du som är VD (och bestämmer!)...
Bifogade filer
Filtyp: zip NT-sidan2.zip (375.2 KB, 11 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 09:21   #37
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Jag har grejat mer med hemsidan...bl.a. lagt in ett test-schema och ändrat på KMJ-sidan och lediga arbeten.

Tror du ska tänka om. För om du kollar schemat, så ser du att det krävs 6 lokförare till alla tågset och då blir det ändå bara en avgång per riktning och dag. Det funkar på nattågen, men man kan inte köra pendeltåg på det viset!

Så bestäm dig för vad bolaget ska köra. Antingen pendeltåg en kortare sträcka eller en hela KMJ med nattåg och X40 alt. X2000. Om du väljer nattåg och X40/X2000, så kan du nog ha 3-4 avgångar per dag och rikting att börja med (beroende på hur många lokförare det blir!?). När bolaget växer, så kan du utöka avgångarna!

Tycker också du ska hålla dig till en rutt och det av samma skäl, som jag skrev ovan.

Detta är vad jag tycker, men det är du som är VD (och bestämmer!)...





Pierre! Jag tycker att X2000 och X40-tågen ska köra
på KMJ och nattågen samt X10 på JBJ eftersom max hastigheten är bara 140 kmh.
Att köra nattåg bara en timme är lite lite.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 11:28   #38
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Jag har nu beslutat efter en stunds tanke tid att bolaget börjar med att bedriva trafiken på KMJ och startar trafiken på JBJ och Inlandsbanan om det går positivt bra för bolaget på KMJ.
Nattågen och X2000 kommer köra på sträckan Kvarndalen-Karlfors, X40 kommer att köra på sträckan Kvarndalen-Munksäter och Karlfors-Dejerud och X10 kommer att köra på sträckan Kvarndalen-Dejerud.
Ruttinfon har jag redan klar Pierre så jag lägger upp den här under dagen.

Senast redigerad av Sparkfot den 2006-01-21 klockan 11:30.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 12:55   #39
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Låter bra! Då kan jag fylla på med ruttinfon... Kolla du ändringarna jag gjort? Jag skrev en del ruttinfo om KMJ!

Vet inte om du missuppfatta mig eller inte? Jag tror att köra pendeltåg kommer sysselsätta dina lokförare så mycket, att dom inte kommer ha tid att köra nått annat!?

Därför är det bättre att antingen inrikta sig på att köra pendeltåg eller nattåg och X40!

Nattåg på KMJ kan kännas löjligt (att dom knappt hinner somna!), men det beror på hur sträckan/tiden räknas?

Jag känner som så, att jag skulle inte vilja köra ett nattåg på datorn i verklig tid (kanske 7-8 timmar????). Gäller det kortare rutter och pendeltåg, t-bana eller spårvagn så är det dock ok med verklig tid!

Bra att du startar med en rutt och utökar med fler senare...
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2006-01-21 klockan 12:59.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 19:39   #40
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Låter bra! Då kan jag fylla på med ruttinfon... Kolla du ändringarna jag gjort? Jag skrev en del ruttinfo om KMJ!

Vet inte om du missuppfatta mig eller inte? Jag tror att köra pendeltåg kommer sysselsätta dina lokförare så mycket, att dom inte kommer ha tid att köra nått annat!?

Därför är det bättre att antingen inrikta sig på att köra pendeltåg eller nattåg och X40!

Nattåg på KMJ kan kännas löjligt (att dom knappt hinner somna!), men det beror på hur sträckan/tiden räknas?

Jag känner som så, att jag skulle inte vilja köra ett nattåg på datorn i verklig tid (kanske 7-8 timmar????). Gäller det kortare rutter och pendeltåg, t-bana eller spårvagn så är det dock ok med verklig tid!

Bra att du startar med en rutt och utökar med fler senare...
Angående nattågen så får jag nog vänta med dom tills trafiken på JBJ startar då man kan köra de på sträckan Jarlsberg-Bjursjöhamn. Men vad tror du om pendeltåg,och tåg med t.ex A11 RB11 B11 B11 B11 RC6?(Intercity tåg) Jag funderar på att hyra in Blue X tåget från SJ.
Ser mycket bra ut den nya sidan Pierre!

Senast redigerad av Sparkfot den 2006-01-21 klockan 21:35.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 21:44   #41
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

"Sist jag kolla på index filen igår så kunde inte sidan visas när man tryckte på länkarna i menyn raden"

Konstigt???? Här funkar dom. Du har inte flyttat på undersidorna? Om du gjort det, så måste det länkas om!

Jag tänkte nog lite dumt förut. Bolaget kan ju visst ha pendeltåg och alla möjliga tåg. Vissa avgångar kör era lokförare och dom andra kör "data-lokförarna"...

Så bestäm vilka linjer som ska trafikeras och med vilka tåg, gör tidtabell(er) för en vecka och gör aktiviteter för dom avgångar som ska köras.

Om ni hyr in Blue X, sätt gärna in det på hela sträckan, men att det endast stannar på Kvarndalen-Dejerud-Munksäter-Karlfors. X40 på sträckorna Kvarndalen-Munksäter och Karlfors-Dejerud (välj lämpliga stopp!) och X10 på sträckan Kvarndalen-Dejerud (stannar på alla stationer/hållplatser).

Tänk på att ta med alla tåg/avgångar i aktiviteterna!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-21, 22:07   #42
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
"Sist jag kolla på index filen igår så kunde inte sidan visas när man tryckte på länkarna i menyn raden"

Konstigt???? Här funkar dom. Du har inte flyttat på undersidorna? Om du gjort det, så måste det länkas om!

Jag tänkte nog lite dumt förut. Bolaget kan ju visst ha pendeltåg och alla möjliga tåg. Vissa avgångar kör era lokförare och dom andra kör "data-lokförarna"...

Så bestäm vilka linjer som ska trafikeras och med vilka tåg, gör tidtabell(er) för en vecka och gör aktiviteter för dom avgångar som ska köras.

Om ni hyr in Blue X, sätt gärna in det på hela sträckan, men att det endast stannar på Kvarndalen-Dejerud-Munksäter-Karlfors. X40 på sträckorna Kvarndalen-Munksäter och Karlfors-Dejerud (välj lämpliga stopp!) och X10 på sträckan Kvarndalen-Dejerud (stannar på alla stationer/hållplatser).

Tänk på att ta med alla tåg/avgångar i aktiviteterna!
Jag sparade filen och zipa upp den på skrivbordet idag så funka det. Jag har info till JBJ sen. Blue X tåget får jag se om jag målar om eller om det får gå med SJ loggan på. Angående tidtabeller: Kan jag skriva av den som man får när man kör en aktivitet? Aktiviteterna vart hittar jag dom sen för att kunna dela ut dom till lokförarna? Jag vet jue hur man skapar en aktivitet men inte i vilken mapp de hamnar i sen.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-22, 00:54   #43
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

När du gjort en aktivitet, så kan du i AE välja File/Package Activity och får den då paketerad och klar. Skulle detta inte fungera, så hamnar aktiviteten i fyra mappar i ruttmappen (t.ex. KMJ).

Dessa mappar är: ACTIVITIES, PATHS, SERVICES och TRAFFIC. OBS! I sista mappen hamnar det bara nått, om man gjort mötande trafik!

Angående tidtabeller, så kan du använda den som hjälp för att se hur lång tid det ungefär tar att köra linjerna (och mellan stationerna)...

Jag har hållt på mer med hemsidan. Bl.a. försökt mig på att göra en tidtabell. Skulle behöva höra vad du tycker om den (om det ska vara fler avgångar m.m.????), så kan du skicka ett PM till mig med din e-post adress!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-22, 12:37   #44
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
När du gjort en aktivitet, så kan du i AE välja File/Package Activity och får den då paketerad och klar. Skulle detta inte fungera, så hamnar aktiviteten i fyra mappar i ruttmappen (t.ex. KMJ).

Dessa mappar är: ACTIVITIES, PATHS, SERVICES och TRAFFIC. OBS! I sista mappen hamnar det bara nått, om man gjort mötande trafik!

Angående tidtabeller, så kan du använda den som hjälp för att se hur lång tid det ungefär tar att köra linjerna (och mellan stationerna)...

Jag har hållt på mer med hemsidan. Bl.a. försökt mig på att göra en tidtabell. Skulle behöva höra vad du tycker om den (om det ska vara fler avgångar m.m.????), så kan du skicka ett PM till mig med din e-post adress!
You got a Pm! Jag hittade mappen och har gjort en prov aktivitet på sträckan Kvarndalen-Karlfors, med tåg mötningar och så. Jag kan packetera den och skicka till dig.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-22, 12:43   #45
toren
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Hallunda , Stockholm , Sweden.
Inlägg: 255
Standard

Hej har varit borta sen början av December,
undrar var man kan få tag på X40 har letat lite
men inte hittat den.
__________________
MVH Ingvar
toren besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 05:38.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009