Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Arkiverade forum > Virtuella Tågbolag

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2006-01-10, 22:32   #16
Byggare Bob
Guest
 
Inlägg: n/a
Smile

Lite OT, men borde inte den här tråden liggga i 3D-design/Ommålningar???
  Svara med citat
Gammal 2006-01-11, 16:34   #17
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Byggare Bob
Lite OT, men borde inte den här tråden liggga i 3D-design/Ommålningar???
Mycket möjligt.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 11:35   #18
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Idag rullade de nya ommålade vagnarna ut ur verkstan med nya loggan på sig.
Tack till Pierre som gjorde loggan åt mig och tack till Jimbo som hjälpte mig med omålningen
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Nordic Train X10 för.JPG (75.2 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg Nordic Train X10 sida.JPG (61.1 KB, 121 visningar)
Filtyp: jpg Nordic Train X40.JPG (41.8 KB, 115 visningar)
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 12:05   #19
Daniel
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2005
Inlägg: 728
Standard

S*it snyggt!!!
All beröm från mig!
Tänkte bara en sak...
Om du öppnar TGAtool så kan du ändra och lägga till Var den går mot.
T.ex. på KMJ Skriver du Karlfors typ.
Bara ett förslag av mig.
__________________
/Daniel
Daniel besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 15:16   #20
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Ett par tips kunde vara att måla taket, buffertar och sådana detaljer i svart. Själva loggon tycker jag inte passar in men det är ju en smaksak det också!

Edit:
Om du läser det jag skriver så står det att du borde måla tak, buffertar och detaljer som i verkligheten blir skitiga i Svar!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2006-01-15 klockan 21:17.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 17:30   #21
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av vr98olli
Ett par tips kunde vara att måla taket, buffertar och sådana detaljer i svart. Själva loggon tycker jag inte passar in men det är ju en smaksak det också!
Taket är jue målat?
Jag får se om tåget rullar in i verkstan en gång till eller om det får förbli blått.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 17:30   #22
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av SMK
S*it snyggt!!!
All beröm från mig!
Tänkte bara en sak...
Om du öppnar TGAtool så kan du ändra och lägga till Var den går mot.
T.ex. på KMJ Skriver du Karlfors typ.
Bara ett förslag av mig.
Åhfan, Får utforska den delen av tga tool då
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 19:03   #23
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Satte och lekte lite med en sida för Nordic Train. Du kan ju kolla på den. Bara att zippa upp på skrivbordet och dubbelklicka på index-filen!

Jag har lagt in fler rutter än ni kör på, men det är ju bara att skriva att ni för tillfället inte trafikerar dessa eller ta bort dom. Hur man fixar bokningen vet jag inte????

Upplägget för att bli växlare, lokförare och tågvärd med lönerna kanske kan göras bättre också!? Sen ska mer text in på sidorna och bilden på första sidan bör bytas mot en på ett NT-tåg...
Bifogade filer
Filtyp: zip NT-sidan.zip (304.9 KB, 16 visningar)
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:15   #24
marcus_spelman
Nybörjare
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 73
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Sparkfot
Omålade BF4: or.




Jag tycker du ska ha lite variation med vagnar, blir lite tråkigt om du bara har BF4r.
Jag skulle vilja ha med B2, BC2, BC4, S12, WL4, WL6.

Senast redigerad av marcus_spelman den 2006-01-17 klockan 16:26.
marcus_spelman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-15, 21:49   #25
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av marcus_spelman
Jag tycker du ska ha lite variation med vagnar, blir lite tråkigt om du bara har BF4r.
Jag skulle vilja ha med A11, RB11 och B11.
Det handlar om tid att måla om vagnarna men visst jag ska ta vara på sitt förslag så får vi se hur det blir.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 20:57   #26
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Satte och lekte lite med en sida för Nordic Train. Du kan ju kolla på den. Bara att zippa upp på skrivbordet och dubbelklicka på index-filen!

Jag har lagt in fler rutter än ni kör på, men det är ju bara att skriva att ni för tillfället inte trafikerar dessa eller ta bort dom. Hur man fixar bokningen vet jag inte????

Upplägget för att bli växlare, lokförare och tågvärd med lönerna kanske kan göras bättre också!? Sen ska mer text in på sidorna och bilden på första sidan bör bytas mot en på ett NT-tåg...
Pierre! DU är helt fantastiskt så underbart snäll!
Tack så hemskt mycket
Det ser verkligen toppen fint ut.
Jag kontaktar dig via PM om en intern sak.
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 21:31   #27
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Kul att du tyckte om sidan!
Använd den som du vill och ändra så den passar Nordic Train´s behov...
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-18, 22:02   #28
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Pierre
Kul att du tyckte om sidan!
Använd den som du vill och ändra så den passar Nordic Train´s behov...
Ich Will!
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 00:00   #29
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Jag har tänkt mer på bolaget och hemsidan...

För det första så kan man ta bort dom rutter som ni för tillfället inte trafikerar. Det är väl JBJ och KMJ ni tänkte börja med? Om ja, då räcker det att ha dom på första sidan. Dom andra kan läggas till senare, när/om dom behövs!?

Nån som är duktig på hemsidor skulle fixat en fungerande bokning. Om det går, så skulle en bekräftelse skickas per mail till den som bokar och bolaget får en kopia (så man kan se hur många biljetter som sålts!).

När det gäller sidorna med rutt-info, så bör det stå lite info om rutten och sen vilka linjer som ni trafikerar och med vilka tåg. Alla tåg bör användas på alla rutterna. Vidare kan man lägga till en linjekarta med stationsnamnen och längst ner ett körschema, så förarna kan se när och var dom ska köra/arbeta!

När det gäller tågen så tycker jag att ni borde ha X2000 också. Loktåg (Rc5) används i nattågen, X10 för kortare pendelresor, X40 för medellånga avstånd, och X2000 för långa sträckor (som loktågen, fast dagtid!). Sen bör några växellok inhandlas. Att användas i industri områdena och hamnarna.

Mitt upplägg är följande:

VÄXLARE
LOKFÖRARE
TÅGVÄRD


Krav växlare: För att bli växlare krävs att du använt Microsoft Train Simulator minst 2 månader.
Lön växlare: 18000VKR per månad. Lönehöjning sker varannan månad med 100VKR (virtuella kronor).


Krav lokförare: För att bli lokförare krävs att du arbetat som växlare 1 månad. Du får därefter köra Rc5 (behörighet NT1) hos oss. Efter två månader får du köra X10 (behörighet NT2) och efter två månaders X10 körning, får du köra X40 (behörighet NT3).
Lön lokförare: Rc5 = 19200VKR per månad. X10 = 21300VKR per månad. X40 = 24600VKR per månad. Lönehöjning sker varannan månad med 200VKR (virtuella kronor).


Krav tågvärd: Inga tidigare krav.
Lön tågvärd: 16400VKR per månad. Lönehöjning sker varannan månad med 50VKR (virtuella kronor).

Lönebesked skickas per mail ut till våra anställda den 23:e varje månad. Semestern är 6 veckor per år och går att dela upp. Du kan jobba extra som tågvärd under semestern, om du innehar behörighet NT2 eller högre.


Jag tycker detta är OK, men man ska nog byta plats/lön/behörighet mellan Rc5 och X10. Lokförare för X2000 bör ha högsta lön och högsta behörigheten (behörighet NT4).

Lönerna kanske inte är så bra, men jag drog bara till med nått...så har någon en bättre idé, så säg till! Man kan ju göra så att man efter visst antal avklarade körpass byter behörighet/lön/tåg (istället för antal månader).

Körpass för lokförare bör kanske vara 2-3 gånger i veckan!? Körpassen kan vara flera aktiviteter, då stäckorna skiljer beronde på vilket tåg man kör.

Efter varje avslutad aktivitet (körning) bör lokföraren skicka maila in ett screenshot på sumeringen av aktiviteten till bolaget. Om lokföraren inte gör detta eller har kört vårdslöst, så skall denne petas ner en behörighet.

Man kan göra så att varje lokförare skall tjäna så mycket pengar som möjligt under en viss period och efter denna period räknar man ut vad varje lokförare tjänat ihop, får en vinnare och sen så startar man om igen. Då ingen kommer vilja vara tågvärd, så kan man sätta upp fantasinamn där...så det syns att nån arbetar som det.

Bolaget bör ha en lönebesked-mall, där man bara fyller i namn, datum och belopp varje månad och mailar lokförarna denna i slutet av månaden och behåller en kopia.

Beroende på hur många lokförare som man får ihop, så bör man möta andra NT-lokförare i aktiviteterna (men man kan fylla ut tomrum med andra (SJ)tåg också!).

Är det nått som ni (Nordic Train) eller nån annan inte gillar med upplägget, så ändrar ni bara. Allt går ju alltid att förbättra!
__________________
Mvh Pirpen

Senast redigerad av Pierre den 2006-01-19 klockan 00:08.
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2006-01-19, 16:35   #30
Sparkfot
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2005
Inlägg: 1 686
Standard

Jag tycker upplägget ser mycket bra ut Pierre
Trafik på Inlandsbanan med kustpilen är inte heller helt omöjligt att det kommer att ske
Sparkfot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 02:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009