Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2004-11-28, 23:13   #1
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard En lösning även för svenska ruttbyggen?

Laddade hem några U-Make moduler för att testa. Det fungerar förnånansvärt bra faktiskt

Konceptet går ut att göra små dedikerade områden med t.ex industri, plattformar, sk. humpyards, lokstall m.m. Modulerna kan sedan kopplas på valfri bana (med vissa modifieringar ibland). Man kan nästan på nolltid smälla ihop en fullt körbar bana med både stationer och industri (tog mindre än 30 minuter), och det såg bra ut dessutom. Sedan var det bara att slänga in litet hus m.m. för att ge den rätta svenska "touchen".

Med tanke på bristen på svenska banor så kanske detta koncept vore något även för svenska rutter? Kanske något för Svenska Tåg 2005 CD:n? Få verkar ha tid att skapa kompletta banor men 1-2 rutor brukar man orka med.

Kan tänka mig att bidra själv om fler är intresserade.

mvh
marcus



mjm
marcusjm besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 01:24   #2
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Gjorde ett snabbt exempel här.

Dett är en sk. Nord-Syd karta med några svenska objekt och ett någorlunda småländskt/mellansvenskt utseende. Varken texturer eller annat är perfekt men med litet jobb så blir det nog bra.

Idéen är att kontaktpunkterna för järnväg sitter på ett givet ställe (exakt i mitten på kartan). Vilket gör det möjligt att koppla kompatibla kartor.

Exempel 1


Exempel 2


mjm
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 01:26   #3
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Tanken är då att man kan göra liknande byggen med t.ex
Sågverk
Stålverk
Torvanläggning(samt torvkraftverk).

Standarden verkar vara 1 större anläggning/feature per karta. T.ex en bangård, tågstallsområde m.m.

Något som lockar?

marcus

mjm
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 07:42   #4
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

Sätt gärna igång och driv ett sådant projekt.
Tyvärr så finns det ingen möjlighet att få med några moduler på Svenska Tåg 2005. Men det hindrar ju inte att vi skapar svenska moduler enligt UM standarden, eller en egen snarlik standard.
T.ex. kanske vi vill ha annat spår och svenska signaler.
Modulerna bör också ha ett annat prefix, t.ex SWEMOD följt av riktning och namn.
Jag kan nog skapa ett par moduler men har inte tid att vara den drivande kraften.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 11:14   #5
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Trodde redan du var en drivande kraft i detta .
Du har ju gjort en sk. humpyard m.m.

Jag kan göra några exempel förståss. Rent layoutmässigt kan dom vara liknande som t.ex eso:s varianter men med svensk signalering, byggnader osv.

Jag laddade ner ytterligare några exempel med hamn, flygplats osv. Fungerar otroligt bra faktiskt.

marcus

mjm
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 11:17   #6
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Idén är bra och jag har själv varit inne på ett liknande spår själv.
Min tanke var dock mer att t.ex bygga upp en station med stationshus, perronger och kontaktledning färdigt så att man bara behöver dra spåren...

Tror att om man gör det på rätt sätt kan ha mycket att vinna då man förenklar mycket av det som normalt tar tid att göra...

___________________________________
Fredrik
Admin Svenska 3D-Tåg
Regler
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 17:24   #7
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Jag har också haft en del tankar och idéer om något U-make liknande och är definitivt intresserad.
Som jag tidigare nämnt så skulle det kunna vara ett sätt att få mycket körglädje med svensk prägel utan att drunkna i jobb.


Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 18:39   #8
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Det vore ju trevligt om någon annan än vi på STW drev detta, dels därför att vi är så få, dels att vi då kan engagera fler, nya förmågor.

Skriv ihop någon enkel spec, i stil med U-Make och sätt igång att skapa moduler. Tänk bara på att en del inställningar, som t.ex. industri inställningar, växlingsvallen är sparade i den session man kör, och alltså inte sparas med rutten.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 19:07   #9
Daniel R
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , .
Inlägg: 208
Standard

Jag försökte ju dra igång ett bygge med moduler för några år sedan men då verkade det inte finnas något intresse. Kul om det börjar röra lite på sig den här gången, jag är gärna med och bygger.

Vilket material (hus, industrier mm) får användas? Naturligtvis det som finns i Trainz och på DLS, men hur är det med andra platser? Det är inte så kul om man måste gå in på tjugoelva olika sidor och ladda ner material för att få någons modul att fungera.

// Daniel
Daniel R besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 19:51   #10
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

På något sätt lyckas jag hela tiden komma tillbaka hit, trots att jag försöker få andra att driva det hela.

Förslagsvis DS och det som finns på STW's sida.
Eventuellt material som finns på Svenska tåg 2004 och 2005, men det är inte riktigt snällt, men skulle stödja STW och Trainz i sverige en del.

Men som sagt, helst ser jag att någon annan driver detta, även om jag är frestad att skriva en spec etc.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2004-11-29, 21:04   #11
marcusjm
Member
 
Reg.datum: Jul 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 60
Standard

Håller med, STW:s styrkä är ju modellering som få av oss kan mäta oss med .

Layoutskapande kan väl dom flesta göra till någon grad. Det gäller bara att orka, nu kan vi orka tillsammans istället .

marcus

mjm
marcusjm besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Medverkande creators till Svenska Tåg 2005 Tomas Trainz - Allmänt om Trainz 0 2004-12-01 00:00
Engelska-arbete med typiskt svenska saker. Pson Off-topic 3 2003-12-10 17:21
Uppdatering av MSTS På Svenska! Rogge MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-02-18 19:32
Svenska Tågwerkstäderna emges Trainz - Allmänt om Trainz 11 2002-05-20 21:53



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 11:46.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009