Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-03-23, 20:29   #1
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Arrow STL får egen hemsida

Efter många veckors hårt arbete är vi på STL nu stolta att kunna presentera vår egna hemsida!

Du når sidan på www.banbyggarna.se/stl

Vi vill rikta ett stort tack till Banbyggarna som låter oss härja fritt på deras server för att kunna hosta den här sidan och kunna ladda upp saker där. Stort tack!

Än så länge finns det inte så mycket saker upplagda då vi passar på att gå igenom allt som läggs upp för att se att det fungerar som tänkt. Men det kommer att komma upp fler nygamla saker undan för undan!
Målet med sidan är att sakerna där ska finnas i större paket, så istället för att sitta och ladda ned femtielva cdp-filer så ska man bara kunna ladda ned ett paket och det mesta ska finnas med. Detta paket kan sedan ha ett eller ett par andra grundpaket så som STL Source eller Engineconfigs för vagnar som dependencies. Dessa behöver man ju såklart bara ladda ned en gång. Detta gör det inte bara lättare för er att hitta bland sakerna och ladda ned, utan underlättar även för oss om vi behöver uppdatera något i framtiden.

Vi prioriterar att få saker att fungera bra i TANE och därför ligger fokus där för hemsidan. Vi försöker dock att länka tillbaka till forumet när vi hittar de gamla versionerna av saker, dessa kallas då TS20xx och bör fungera i TS2009, TS2010 och TS2012.

För er som kör TANE rekommenderar vi att man laddar ned alla paketen på nytt, inklusive grundpaketen som ligger under menyn "övrigt" och de saker man fört över de från TS20xx även om de fungerar. Detta för att se till att man har den senaste och officiella versionen då många av paketen på hemsidan är uppdaterade nyligen. Passa även på att kolla igenom och ta bort obsolete assets i Content Manager, då många assets har fått uppdaterade kuid-versioner!

//STL genom Korvtiger
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-03-23, 22:16   #2
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Thumbs up Jag kan bara instämma...

... det är ett fantastiskt jobb Korvtiger har utfört
Utan detta hade vi harvat vidare i TS20##-dimmorna på vårt forum!
Det stundar nya tider nu, alla Trainzare
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-23, 22:39   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Härligt att höra.

Hur gör vi med nytt material.

Skickar jag det direkt till Banbyggarna eller till dig (korvtiger) eller Lennart?
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 00:12   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Riktigt kul att höra, och riktigt stilrent och snyggt! Men är det rätt bild på Da-loket? Eller är det bara det äldre som ekan gjorde för läänge sen, en ommålning på STW-loket, och inte den nyare som Lennart gjort? För just nu förvirrar bilden mig lite

Får man komma med ett förslag förresten? För att underlätta för utländska besökare vore en länk till övrigt, alt. en länk till själva filen som behövs, rätt skönt att ha.

Exempel:

Dependencies:
  • STL Source [Länk till STL Source]
  • SJ Du hytt [Länk till Du-hytt]
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 01:23   #5
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Bengan:
Det är jag som har ansvar för STL-delen av Banbyggarna, så det är mig du får skicka saker till då.

Jockes:
Bilden på Da-loket har jag lånat från en ovetandes Ekan, men när du säger det så är det nog STWs gamla modell som han gjort repaint på. Ska ersätta den!

Självklart får du det! Det är en bra tanke som jag har haft själv, men jag kom inte på någon bra lösning på den. För man har som jag ser det tre val:
1. Länka direkt till filen. Smidigt, men problem då vi har både versioner för TS20xx och TANE. Det blir inte så snyggt och är svårt att underhålla.
2. Länka till en egen sida med bara själva "paketet". Då måste vi förbereda sådana sidor för vartenda paket vi laddar upp, inte riktigt hållbart heller.
3. Länka till sidan där paketet finns listat. Ganska lätt att fixa, men inte så hjälpsamt om sidan är full med andra saker.

Min lösning på problemet blev istället kuid-list-sidan där man kan slå upp de kuider man saknar. Där kan man även länka till både TS20xx och TANE-versionen av filerna och det är ganska lätt att förstå hur sidan fungerar utan att kunna ett ord svenska.

Men det går ju att ändra på om man kommer på en bättre idé!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 02:19   #6
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Borde det inte gå att tagga varje sak, så att när du klickar på tex "Du-hytt" så hamnar skärmen på just Du-hytten. Kass på att förklara html, då jag är helt värdelös på html, men se hur jag gjort här:

http://jowahlen.se/test/index.html
Trycker du på Test1, så hamnar du vid texten Text1, och text2 på Text2 osv.

Kör du i chrome kan du ju kolla "Visa sidkälla" för att se koden, men den kan du säkert redan.


Annars borde det väl inte vara några större problem att uppdatera filerna? Det är väl bara att ladda upp de med samma namn som tidigare, så behöver inga länkar ändras öht, då borde det funka att direktlänka det som går?

__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 11:52   #7
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Är mycket imponerad, inte minst av projektets storlek och den snabbhet det har genomförts. Ett stort tomrum i Trainz, avdelning Sverige, har fyllts igen.

Inriktningen och satsningen på Tane känns helt rätt, likaså hur den nya STL-sidan har utformats.

Det finns ett par generella saker som kan nämnas. Bilder på objekten är förnämligt. En bra fråga är om det går att skärpa till dem. Kanske borde man ha ett ”Tips för banor” i form av en länk till Forum Downloads. ”Tips för banor” är inte aktuellt på länge; först bör det finnas en Tane-bana.

Nedladdningarna fungerar utmärkt.

Jag applåderar Korvtiger, framför allt, och assisterande LAn.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-24, 19:32   #8
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Nu finns även BJ Ds upplagd på sidan i något omarbetad version!

Jockes:
Ah, smart! Det hade jag inte tänkt på! Men det kräver en del jobb för att få det att fungera, så det kanske kommer i framtiden. Dock är det fortfarande ett problem med det som kan dyka upp i framtiden. Jag har funderat på att kunna ha flera sidor för varje asset-sida när de börjar bli långa och då måste man länka till rätt sida för varje dependency, vilket blir jobbigt om de byter sida då fler saker lagts till. Det bästa är kanske att bara länka till förstasidan där man kan hitta asseten, så får folk leta själva. Ska fundera på vad som blir bäst.

Nisse:
Bilderna är mest till för att man ska få ett hum om vad det är för typ av lok/vagnar i paketen, det är inte alla som har stenkoll på litteror som en annan. Men det är möjligt att vi gör så att bilderna går att förstora eller få upp i en egen flik i framtiden!
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 10:21   #9
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Skulle vi kunna få in datum, då objekten läggs upp för nedladdning.

Själv sparar jag allt från denna sida i en egen mapp, som får heta STL. I denna mapp, så sparar jag efter datum och därunder efter vilken kategori som jag har laddat ner ifrån.

Med ett datum på objektet, så skulle jag med en snabbtitt se om jag redan har laddat ner objektet eller om jag har missat det.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (164.1 KB, 1382 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 11:16   #10
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Allt nerplockat från STL sidan och precis installerat i Tane.

3 objekt saknas till bussen. Ett finns för nedladdning i CMP och två är okända från Lennart.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image1.jpg (59.3 KB, 1364 visningar)
Filtyp: jpg Image2.jpg (142.7 KB, 1377 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 13:05   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Bra att du kollat Bengan!

Korvtiger ordnar detta när han hinner.

L
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 13:22   #12
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 362
Standard

Texturegrupp önskas till dessa två.

Av V3:an finns det en nyare variant utav från Lennart, med start och stoppfunktion.

.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Image3.jpg (63.6 KB, 1364 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 14:10   #13
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Även jag har ett önskemål; nämligen det härliga Ra, gärna 904.Fungrar utmärkt i 2010. Har mängder av varningar i Tane och ett error.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Ra.jpg (134.9 KB, 1371 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 14:17   #14
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 715
Standard

Kan fixa med datum för uppladdning! Min tanke var att jag skulle skriva ut enbart när jag uppdaterat paket, men det kan ju finnas en poäng med att skriva ut datum för uppladdning också.

Bra att du kollar och säger till om jag missar något! Ska göra ett nytt paket med de saknade kuidsen till bussen.

Xoa7 och Cox7 har inga texturegroups. Vi ersatte ursprungstexturen med Ekans vädrade variant. Om du vill ha egna texturgroups så får du fixa själv

V3s extra hyttscript har ersatts med STLs egna. Du kan stänga av loket med en knapp i hytten, högst upp till höger på klumpen i mitten. Tyvärr så stängs inte motorljudet av då det inte finns stöd för detta i script-API:t.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-03-25, 14:18   #15
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Med tanke på Jockes förslag: I dag tog jag ner BJ Ds. Det gick inte bra, upptäckte att kuid:67375:100278 (Swe horn dark eco). Rask hopp in i kuidlistan och efter ett kort letande hittade jag den. Gick mycket lätt. Nu rullar Ds i Tane.

Att lägga in kuidnummer jämte beskrivning och länk måste vara ett ruskigt jobb. Orkar Korvtiger med det?

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 22:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009