Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-10-26, 16:24   #16
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Har nu lyckats ladda ned och installera ASTER GDEM data. För mig som bygger rutt i det kraftigt kuperade landskapet i Bergslagen så blir det en stor skillnad med 30m data från ASTER jämfört med SRTM 90m data. ASTER data ger mycket större möjligheter till att bygga en mer realistisk terräng. Så jag kommer säkert att bygga vidare med GDEM-data.

Det tog ett bra tag innan jag lyckades importera GDEM-data i TS. Men som ofta så löste det sig efter att ha sökt på olika forum och som vanligt var det en liten detalj.

Så om någon vill använda ASTER-GDEM version 2 så måste man redigera filnamnen på de nedladdade tif-filerna.

ASTER har nämligen lagt till en 2:a i filnamnet för version 2 och detta känner TS inte igen när filerna skall laddas in.

Så t.ex.:
ASTGTM2_N59E015_dem.tif skall ändras till ASTGTM_N59E015_dem.tif

Detta måste göras med alla filer.
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-26, 18:58   #17
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Tack Stenne!
Jag skall prova!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 10:19   #18
vadokunvot
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2005
Ort: Sävsås, Hyltebacken
Inlägg: 422
Standard

Nu är jag sugen på att lära mig detta ordentligt, kan någon vänlig själ länka till en bra guide om hur man lägger in höjddata, svenska eller engelska spelar ingen roll, även tips på var jag finner bra data för sverige vore supernajs

Har beslutat att börja bygga en någorlunda verklig svensk rutt efter att ha tragglat med en fantasirutt ett tag
__________________
Mange
vadokunvot besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 12:37   #19
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Stenne Visa inlägg
Har nu lyckats ladda ned och installera ASTER GDEM data. För mig som bygger rutt i det kraftigt kuperade landskapet i Bergslagen så blir det en stor skillnad med 30m data från ASTER jämfört med SRTM 90m data. ASTER data ger mycket större möjligheter till att bygga en mer realistisk terräng. Så jag kommer säkert att bygga vidare med GDEM-data.

Det tog ett bra tag innan jag lyckades importera GDEM-data i TS. Men som ofta så löste det sig efter att ha sökt på olika forum och som vanligt var det en liten detalj.

Så om någon vill använda ASTER-GDEM version 2 så måste man redigera filnamnen på de nedladdade tif-filerna.

ASTER har nämligen lagt till en 2:a i filnamnet för version 2 och detta känner TS inte igen när filerna skall laddas in.

Så t.ex.:
ASTGTM2_N59E015_dem.tif skall ändras till ASTGTM_N59E015_dem.tif

Detta måste göras med alla filer.
Ändringen av filerna som du beskrev ovan gick inte så bra för mig... Det blev fortfarande oförändrat
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-10-31, 17:45   #20
Traingoal
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Ort: ,Ängelholm , Sweden.
Inlägg: 539
Post

Hej.

Astgtm data.

C:\Program\Steam\SteamApps\common\RailWorks\DEM\AS TGTM

ELLER så med DEM data,

C:\Program\Steam\SteamApps\common\RailWorks\DEM\SR TM

TEX. N56E012.hgt Filen placeras i SRTM-Mappen.

Lägg märke till Diagrammet på dom olika sätten.


Hoppas att det underlättar.
Har gjort det här också för andras skull.

Lycka Till.
Traingoal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-02, 20:33   #21
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Ändringen av filerna som du beskrev ovan gick inte så bra för mig... Det blev fortfarande oförändrat
Jag laddaden ned ASTER-filerna från den här länken http://http://gdem.ersdac.jspacesystems.or.jp/ (man måste skapa ett konto och registrera sig för att kunna ladda ned) gjorde så här och det funkade:
  1. Laddade ned zip-filen/-erna med den/de tile/-s jag vill ha t.ex. ASTGTM2_N59E014.zip
  2. Zippade upp filen i en ny mapp och fick då två filer: ASTGTM2_N59E014_dem.tif och ASTGTM2_N59E014_num.tif
  3. Döpte om dessa till ASTGTM_N59E014_dem.tif och ASTGTM_N59E014_num.tif
  4. Kopierade båda filerna till .... SteamApps\common\RailWorks\DEM\ASTGTM (Den sista mappen fick jag skapa)
  5. Startade TS2014. Valde en rutt som omfattas av den nedladdade tilen. Gick in i editorn. Valde: Painting Tools -> Import -> Area 3x3; Format GDEM;Import Terrain DEM

Det skall funka men jag skall prova proceduren på en annan dator ikväll för att vara säker på att det funkar. Jag återkommer.

StenS

Senast redigerad av Stenne den 2013-11-02 klockan 20:45. Anledning: Komplettering av information
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-03, 12:14   #22
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Nu har jag provat att importera ASTER-data på min andra dator på en rutt där jag tidigare haft SRTM-terräng. Jag gjorde enligt det jag beskrev i förra inlägget och det fungerar för mig. Jag kan också växla mellan SRTM- och ASTER-data medans jag är kvar i editorn.

Här är ett par bilder på terrängen strax söder om Kopparberg.

Bild 1 ASTER-data: Här kan man också se märkligheter i form av stråk med konstiga toppar och dalar. Men det här är kända brister som man får fixa till.


Bild 2 SRTM-data Här är samma vy med SRTM-data
Bifogade bilder
Filtyp: jpg ASTER-data - Bergslagen.jpg (106.7 KB, 156 visningar)
Filtyp: jpg SRTM-data - Bergslagen.jpg (95.7 KB, 156 visningar)
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 21:24   #23
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Question

Testat ASTER-data enligt din beskrivning men det fungerar inte hos mig, enbart GRM fungerar, dvs lågupplöst. Laddat ned, packat upp och namngivit filerna enligt beskrivning samt placerat dem i en ny mapp ASTGTM vid sidan om SRTM mappen.
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 21:34   #24
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Funkar inte för mig heller...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-04, 23:50   #25
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Akki Visa inlägg
Testat ASTER-data enligt din beskrivning men det fungerar inte hos mig, enbart GRM fungerar, dvs lågupplöst. Laddat ned, packat upp och namngivit filerna enligt beskrivning samt placerat dem i en ny mapp ASTGTM vid sidan om SRTM mappen.
Jag är ledsen, men det är svårt för mig att säga vad det beror på. Som sagt så funkar det hos mig.

Det enda jag kan tipsa om är att ni kollar en extra gång att koordinaterna på den plats ni är på är inom gränserna för den/de tile/-s ni har installerat. Men det har ni väl redan gjort.

StenS
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 11:01   #26
Akki
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2012
Ort: Helsingborg, Sweden
Inlägg: 186
Standard

Glömt ta bort 2-an i filnamnet! Nu funkar det klockrent!
Akki besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2013-11-23, 14:54   #27
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Vad roligt att du fick det att funka!

StenS
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-17, 22:08   #28
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Håller på att bygga i Domnarvet just nu (Dalabanan), men här blir jag väldigt fundersam när det kommer till höjddatan jag använder mig utav. Sak man göra en nerförsbacke, eller ska man ändra marken så det når rälsen och göra stålverksområdet platt? Blir mycket att göra om isf.

Jag ahr inte löst mitt problem när det kommer till ASTGTM. Har någon ASTGTM-data som fungerar på sin simulator. Jag skulle vilja ha hela foldern packad och skickad till mig. Den hjälpen vore guld värd!
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-18, 19:40   #29
Stenne
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2013
Ort: Järfälla, Sweden
Inlägg: 53
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Håller på att bygga i Domnarvet just nu (Dalabanan), men här blir jag väldigt fundersam när det kommer till höjddatan jag använder mig utav. Sak man göra en nerförsbacke, eller ska man ändra marken så det når rälsen och göra stålverksområdet platt? Blir mycket att göra om isf.

Jag ahr inte löst mitt problem när det kommer till ASTGTM. Har någon ASTGTM-data som fungerar på sin simulator. Jag skulle vilja ha hela foldern packad och skickad till mig. Den hjälpen vore guld värd!
Hej

Jag har alla ASTGTM-filer för Sverige. Så jag kan mejla över dom till dig. Det är 3,28 GB, så hur gör vi? Om du vet vilka breddgrader du vill ha så blir det ju färre filer.


Jag kan också berätta att jag har kämpat med terrängen för BKJ-banan. Bergslagsterrängen är inte lätt att ha att göra med. Jag har en ambition att banan skall bli så realistisk som möjligt vad gäller gradienter och bansträckning och då går det inte att använda DEM-data (eller GM-data) rakt upp och ned. SRTM blir för platt och utsmetat och ASTGTM blir för småtoppigt. Båda dessa källor och även GM innehåller ju höjdinfo från skogar och annat.

Så jag har utgått från importerade ASTGTM-data i TS. Det är de som jag tycker ger mest realistiska höjddata som utgångspunkt. Vad jag sedan gjort är att lägga in en overlay av terrängkartan (Landstingets kartor) i GM och sedan gjort banor i GM för höjdkurvorna i terrängkartan var 5te meter. Jag har sedan importerat banorna som Route Markers i TS och "skulpterat" terrängen efter höjdkurvorna först för att skapa terasser med LEVEL-verktyget, sedan jämnat ut med SMOOTH-verktyget.

Det är ett j-a jobb, men det enda som jag har kunnat se funkar för att få en realistisk terräng i ett så pass bergigt landskap.

Bifogar några bilder:





Stenne
Stenne besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-02-18, 20:18   #30
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

@Stenne - Min e-mail finns där!

Låter som en jädrans jobb. Men hur tusan fick du till linjerna på simulatorn? Ser också att det är bara höjdskillnad vid linjerna, annars är det platt!

Tror nog jag inte blir så noggrann av mig, men jag blir verkligen irriterad och tappar bygglust när jag märker att terrängen inte riktigt stämmer...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:30.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009