Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-12-22, 20:07   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Periodiskabanan(Pb)

Hej!
Jag har ju nämnt och visat lite bilder från demobanan som jag håller på med och tänkte att delge mig av mina tankar, ideér och arbetsmetoder i denna tråd.
Tråden kommer att uppdateras väldigt infrekvent, som de flesta av de trådar som jag har startat,
den är dock öppen för vem som helst att ställa frågor och funderingar om vad som skrivs och visas,
men snälla, HÅLL ER TILL ÄMNENA som dryftas i denna tråd...

Namnet på demobanan, som syns i rubriken, får ni klura ut orsaken till själva, blir inte så svårt efter några raders läsning...

Denna bana är en bana som ska demonstrera mitt Signalsystem och kommer att släppas i samband med att version 1 av Signalsystemet släpps, när detta sker är än så länge höljt i dunkel.
Tidpunkten beror på flera faktorer, bland annat på er(!), men det ska jag återkomma till i en separat tråd (tror inte jag hinner lägga ut den innan jul, men ska försöka).
Fördelen är ju att en demobana inte behöver vara färdig annat än för det som den ska demonstrera!

Ett av skälen till varför Signalsystemet påbörjades var att jag inte tyckte att STL:s system motsvarade hur signaler och andra objekt betedde sig i Sverige,
dessutom så saknades ett fungerande linjeblock. Jag har skrivit mycket om detta i Signaltråden, så jag ska försöka att inte upprepa mig för mycket.
När jag insåg att det skulle gå att göra som jag hade tänkt, så behövde objekten testas.
Lätt, tänkte jag, är väl bara att slänga upp signaler och växlar, flytta runt dom lite för att testa olika beteenden och villkor enligt de regler som gäller...
Kan tyckas lite naivt så här i efterhand, men tog inte lång stund innan jag insåg att det är ännu enklare att bygga ett par riktiga stationer och linjeblock däremellan.
Flera utav de första testerna som redovisas i Signaltråden är från den banan.

När sedan Signalsystemet började bli större, mer invecklat och fler beroenden/regler mellan objekten skulle testas så behövdes en större station, mer linjeblock osv. När jag hade ritat upp den så
tyckte jag att den blev riktigt bra, det var antagligen då som fröet såddes till att försöka skapa en "riktig" bana, även fast fokus fortfarande är att redovisa Signalsystemets olika delar.
En annan effekt är att det också blir ett dokument om olika signaltekniker och namngivning av objekt.

Efter att detta "beslut" hade tagits, rev jag enkelspåren och en del andra objekt som fanns och byggde de delar som jag har visat tidigare och som redovisas med bilder nedan.

Innan bildvisningen börjar så lite "fakta" om banan:
  • Endast 5m grid.
  • Allt byggs för att motsvara verkligheten så nära som det är möjligt med de objekt som finns tillgängliga.
  • Allt signaltekniskt (Signaler, Tavlor, Växlar, Vägskydd mm) byggs och placeras enligt regler och föreskrifter och ska vara klart.
  • Allt järnvägstekniskt (Luftledningar, Stolpar, Skåp, Teknikutrymmen mm) byggs och placeras enligt regler och föreskrifter och ska till största del vara klart.
  • Landskap och byggnader byggs överallt och i mån av tid och inspiration.
  • Banan kommer bara att innehålla objekt från DLS, STL:s hemsida eller annat som är gratis.
  • Jag kommer också att praktisera korvtigers inställning för hans WNJ-bana, med separata asset(s) för objekt som är gratis men inte finns för enkel nedladdning.
Att göra som Nisse gör, att skicka med hela paket med assets tycker inte jag är bra!
Om objekten som installeras bara har "kuid2"-systemet så behöver det inte vara någon stor grej eftersom den senaste versionen blir installerad.
Om "kuid"-systemet används så finns det inga garantier att den version som jag installerar faktiskt är den som jag redan har installerad,
den kanske är flera år gammal, eller nyare och kommer då med största säkerhet att förstöra det som jag har byggt, speciellt om det är inställningar som sker i propertyrutan.
Detta kan också ske i "kuid2" eftersom det är ju inte säkert att alla små förändringar hos en asset redovisas med en ny version!
Hur ska jag veta vilka av de objekt som har blivit "open for edit" efter installationen som ska "submittas" eller "reverteras"? Det kan ju vara hundratals objekt!
Därför anser jag är det bättre att praktisera korvtigers metodik än Nisses!

Nu till lite bilder, kanske kan vara trevligt efter all denna text.
Banan är byggd helt på frihand men jag skapar ändå ritningar av det jag har byggt eller också så ritar jag först och bygger sedan.
Jag ritar inte i skala men försöker separera objekten, men blir svårt när det blir många. Jag skannade in några ritningar och gjorde ett kollage av dem:
Planskiss D,C,B.jpg
Jag kallar dessa för Planskisser och (i mån av tid) ska de göras om till Planritningar med verkligt utseende och i skala och följa med banan.
Man kan läsa bilden från vänster till höger och följa banan från enkelspåret genom spår 1 och vidare ut på dubbelspåret som sedan förgrenas till enkelspår igen.
Det som saknas på Planskisserna är vägskydd (bortglömt), tavlor (inte färdigt än), fristående balisgrupper (inte färdigt än) och kurar/kiosker/skåp (inte färdigt än).
T är trigger för stationsautomaterna.

Jag har inte skrivit ut hela namnet på stationerna, så lätt ska det inte va...
(B) betyder att linjen går till en station med den stations-signaturen, (B) betyder att stationen är placerad där.
Allting har ATC om det inte står annat.
Vi börjar kameraåkningen från "fel" ände med det högsta kilometertalet:
Pb Y-C.jpg
Det mesta står ju i bilden, men ett par kommentarer:
I den gula rutan ska det till flera objekt för mer tester och intressanta trafikmöjligheter.
Inom den röda rutan finns det planer på att bygga om sträckningen och lägga in ett par stationer till och lite andra hyss, och breve rutan så ska även TAM-sträckan byggas.
Vid (V) finns det lite extra spår som korsar linjen, ett pågående test som inte kommer att finnas när den släpps.

Nästa bild:
Pb C-Fm, F.jpg
Sträckningen inom den röda rutan ska flyttas nedåt i bild mot den röda linjen, kommer att ge en intressant natur.
Stationen F kommer då att hamna strax ovanför det bruna området och sedan försätter linjen mera uppåt i bild och omgivningen blir mera urbaniserad.
Denna delen av banan har jag ganska klara ideér hur det ska se ut så den ska jag försöka göra klar.

Slutet(!) på enkelspåret:
Pb Fm-In,Hs.jpg
Även här är idéerna om landskapet i stort klara, antagligen så kommer det att bli lite mera spår på en del stationer.
Observera även triangelspårets ena bens egna längdmätning, normalt så använder man sig av växlarnas BKS när ny längdmätning ska ske, jag har valt signalerna eftersom det är enklare.

Den än så länge största stationen:
Pb C.jpg
Här saknas mycket av urbaniseringen runt stationen och även landskap.
Inom den röda rutan finns möjligheter att skapa ett industriområde.
Lite spårförändring ska det bli men inga funktionsförändringar.

"Flygbild" tagen strax efter infarten från TAM-sträckan.
2017-12-20 162433.jpg

Bild tagen från andra sidan av föregående bild.
2017-12-20 163008.jpg

Några avslutande ord angående längdmätningen.
Hitintills så är alla kilometrar med hela 1000m, väldigt sällan det är så i verkligheten.
Antagligen så borde någon av enkelspåret eller dubbelspåret som ansluter i den udda änden hos Carbon ha en egen längdmätning,
dock så har det ingen reell betydelse i detta sammanhang eftersom det bara är en positionsangivelse och finns egentligen inga regler om när den officiella längdmätningen ska starta på nytt.
Så teoretiskt så kan man göra som jag har gjort och räkna baklänges...!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-12-22, 22:14   #2
Vänersborgs_Stinsen
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2016
Ort: Vänersborg
Inlägg: 598
Standard

Detta ser väldigt bra ut, lycka till
__________________
Stinsen Brinner för Bergslagernas Järnvägar.
Edwin Bohm
Vänersborgs_Stinsen besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-22, 23:25   #3
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Bara ett stillsamt påpekande: Alla mina utlagda banor är byggda i 2010, det vill säga innan STL-sidans tillkomst.Med Korvtigers metodik slipper man samla ihop hundratals objekt - och det är bra för byggaren, mindre bra för nyttjanden.

Demobanan är mycket intressant, men kommer, är jag rädd för, kräva en hel del förklaringar. Eftersom avsikten är att demonstrera signalsystem och tavlor att den är så ren som möjligt från ovidkommande objekt såsom träd, buskar, gräs och hus. Däremot måste stationshusen vara med.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-22, 23:49   #4
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Antar att det hela har med Periodiska systemet att göra, eftersom Carbon=kol som har beteckningen C i Periodiska systemet (trodde ALDRIG jag skulle ha användning för det där, men... ) och alla förkortningar ser ut att komma från det

Ska bli väldigt intressant att följa ditt bygge! Både signalmässigt och byggmässigt. Kan absolut tänka mig att banan blir användbar för mer än bara demovisning av signalsystem, utan även kan vara användbar för scenarier i Trainz. Använder du sig av lager för olika saker, eller ligger allt i samma?
__________________
//Joakim Wahlberg

Senast redigerad av Jockes den 2017-12-22 klockan 23:50.
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-12-23, 20:09   #5
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Bara ett stillsamt påpekande: Alla mina utlagda banor är byggda i 2010, det vill säga innan STL-sidans tillkomst.Med Korvtigers metodik slipper man samla ihop hundratals objekt - och det är bra för byggaren, mindre bra för nyttjanden.
Nu får jag lite svårt att veta hur/vad jag ska svara eftersom du inte citerade vad som var problemet, men jag försöker ändå baserat på vad du skriver. Kommentaren var mera generellt hållen, att ditt namn nämns Nisse, beror på att du i Dressin-banan(Tane omnämns i första posten) skriver om att du lägger ut kompletta banor, du har även skrivit det förut. Jag har själv fått en bana "förstörd" när jag laddade in en av dina tidigare banor (före Tane) och alla STL:s tavlor blev felplacerade och nollställda och en del andra objekt. Jag tänker inte skylla på dig eller någon annan bara konstatera att så blev det! Genom att göra som korvtiger har gjort med WNJ så minskar man risken avsevärt och om "kuid2"-systemet används så blir det ändå mindre risk, men det är ändå inte riskfritt!!
Dessutom så känns det som onödigt jobb att plocka ihop massa objekt som finns på DLS eller hos STL och som de flesta av oss troligtvis redan har installerade...

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Demobanan är mycket intressant, men kommer, är jag rädd för, kräva en hel del förklaringar. Eftersom avsikten är att demonstrera signalsystem och tavlor att den är så ren som möjligt från ovidkommande objekt såsom träd, buskar, gräs och hus. Däremot måste stationshusen vara med.

Nisse
Det finns två huvudsyften och ett sidosyfte med demobanan:
  1. Att möjliggöra för mig att testa Signalsystemets alla delar och dess förhållanden och beteenden mellan varandra. Detta inbegriper även att testa delar som jag inte har ansvar för men som finns på och omkring järnvägen, t.ex. kontaktledningsstolpar, STL:s vägskydd och tavlor, osv. Dessa objekt som måste testas så att de inte stör mitt system är framförallt "Trackside object" (placeras på spåret).
  2. Att möjliggöra att Ni får möjlighet att se hur signalsystemet och dess delar fungerar och även se exempel på namngivning av objekt. En annan effekt är att man kan se hur objekt som är kring järnvägen placeras i förhållande till järnvägen och järnvägsspecifika objekt.
  3. Sidosyftet blir att det finns en stor möjlighet(risk!) att banan blir en "fiktivt äkta" bana där huvudfokus ligger på att signal- och järnvägsteknik ska presenteras på ett korrekt vis och skapa trafikmöjligheter i Bruno Kocks anda...! Sen blir det ju mycket trevligare att köra om det ser skapligt ut runt omkring.
Hur träd, gräs, hus och andra objekt skulle kunna störa syftena som beskrivs ovan begriper jag inte. Att det skulle påverka demonstreringen av Signalsystemet känns väldigt konstigt! Och det kommer att vara träd, buskar och gräs på BÅDA sidor om spårområdet...

Undrar vilka förklaringar du vilka ha om demobanan? Mycket om demobanans olika delar kommer ju att redovisas här under tiden som testning/bygge pågår. Själva Signalsystemet kommer att ha en manual på några hundra(!) sidor som förklarar, övergripande och i detalj, hur de olika delarna fungerar. Målet är att demobanan ska ha spårplaner/planritningar, ATC-tabeller, signalerings - /tågvägs-tabeller och det mesta av den övriga information som en verklig bana har. Hur mycket som kommer att finnas med i det första släppet det kan jag inte veta, får väl göra en prioriteringsordning.
Kanske är överdrivet ambitiöst, men kul är det...

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Antar att det hela har med Periodiska systemet att göra, eftersom Carbon=kol som har beteckningen C i Periodiska systemet (trodde ALDRIG jag skulle ha användning för det där, men... ) och alla förkortningar ser ut att komma från det
Stämmer bra att det är det Periodiska systemet som är boven i dramat! Ibland får man användning av de mest dolda kunskaper på de mest oväntade ställen...
Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Ska bli väldigt intressant att följa ditt bygge! Både signalmässigt och byggmässigt. Kan absolut tänka mig att banan blir användbar för mer än bara demovisning av signalsystem, utan även kan vara användbar för scenarier i Trainz. Använder du sig av lager för olika saker, eller ligger allt i samma?
Bra att du frågade om lager Jocke, glömde bort att jag hade tänkt att berätta lite om det. Jag har ju berättat och propagerat för användningen av lager i Trainz tidigare i flera trådar och får väl återkomma till det lite mera i detalj senare när jag visar lite hur jag jobbar.
Jag använder mig enormt mycket av lager, de är mina små älsklingar, tog några skärmbilder på hur det ser ut:
Lager 1.jpgLager 2.jpgLager 3.jpgLager 4.jpg
19 Lager... och lite svengelska
En del av lagren är från tidernas begynnelse, men är feg och vågar inte ta bort något än, de gör ju ingen skada heller! Luftlednings-lagret borde delas upp mellan stolpar/bryggor och luftledningen. Det finns också ett "sessions lager" som alltid är öppet som jag aldrig använder och aldrig sparar, det skapas alltid ett nytt när rutten öppnas.
En sak jag saknar med lager är att det inte finns möjlighet till "sub-lager" så att man kunde skapa ett huvud-lager som heter "Ktl-objekt" och sub-lager "Luftledning","Stolpar","Bryggor" osv. Skulle bli ändå smidigare att arbeta då.
Skriver mer senare, jag har inte kollat om det är några skillnader efter SP2HF1 i hur lagren arbetar.

Apropå min kommentar ovan till Nisse, eftersom jag har så mycket lager, så kan man lätt komma åt de objekt som man vill komma åt och kolla, genom att gömma de lager som objekten som stör finns på.

Nähä, dags att fara iväg...
God Jul på er och tack för intresset för mina projekt.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:31.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009