Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-02-07, 20:54   #1
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Lightbulb Svensk routebuilding efterlyses!!!!!!

I de senaste posterna i tråden:

http://www.e-buzz.se/forum/showthread.php?t=30735

har ruttbyggande diskuterats. Detta är en väldigt viktig punkt för vår fortlevnad. Utan bra svenska rutter ingen framtid för "Svenska 3D Tåg" !

Jag tror vi skall fortsätta diskussionen i denna tråd och försöka hitta idéer hur vi skall fortsätta detta viktiga (sam)arbete.

Utan rutter att köra alla lok, vagnar, byggnader och skript i kommer väl Trainz att självdö, är jag rädd?

Initiativ finns:

Bensland
DONJ
LBB
GSJ
m.m. för att bara nämna några.

Men de strandar väl oftast på halvfärdiga, men vällvilligt menade, produkter?

Skall vi skärpa oss och försöka samarbeta fram en bra svensk rutt med alla faciliteter som idag står oss till buds eller skall vi gå tillbaks till 1960-talet och den stora järnvägsdöden?

BHJ var en bra början. En svensk bibana med stambaneanslutning - borde kunna utvecklas ?

Tankar från roten:
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 21:13   #2
rely
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2010
Ort: Stockholm
Inlägg: 1 062
Standard

Jag måste medge att det inte finns ett så stort sortiment på banor som folk kan ladda ner och köra på.
Jag har ju min rutt på G men den lär ta minst 1-2 år till innan den ens är nära en BETA.
Det stora problemet med Banor gjorda för download är ju att man inte kan använda sig av allt det material som man vill ha.
Fråga Ekan hur mycket content som han har på sin bana som inte ens finns at få tag på längre eller som man hittar på en sida där man inte förstår ett ord.

Men något som man skulle kunna göra är att man bygger stationer. (Som Bengan tidigare skrev lite om) Sedan när man har byggt en del stationer så kan lägga ut dom och sedan klippa ihop dom som moduler. Problemet med att bygga banor är att det liksom att bygga lok, vagnar osv tar enormt mycket tid.
Jag hade lagt ner över 8 månader på min gamla rutt som bara blev ett par mil lång innan min hårdisk la av.

Dock så tycker jag helt klart att vi behöver en rutt som folk kan ladda ner och köra lite smått på.
Vi har ju trångboda bangård som är av högstakvalitet. Det kanske är en modul som man kan bygga vidare på?

Men om någon lägger fram ett bra förslag och en bra plan på hur det hela ska genomföras så kan jag säkerligen bidra till lite hjälp med att framställa en körbar svensk rutt.

Jag tycker verkligen att vi bör föra denna fråga vidare!

EDIT: Man kan ju dessutom updatera de banor som finns att få tag på! Kanske byta spår, signaler, luftledning m.m.
__________________

Senast redigerad av rely den 2012-02-07 klockan 21:15.
rely besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 21:28   #3
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej Rely

Ja ett modulbygge som "vanliga" modellrallare håller på med vore ju en kul grej.

Kanske kunde man en sig om en layout ungerfär likt någon i http://www.modellrallaren.se/?cat=315.

Sedan kommer vi överens om historisk tid och årstid

En sammanhållande kraft skapar grundbana dvs. X antal bords (inte så många) med någon slags topografi och de punkter och höjder där järnvägen skall korsa en boardkant.

Ett antal prenumeranter tar var sin bord och var och en raderar de andra och bygger sin banbit. Det material som får användas är endast sådant som finns på vårt forum eller DLS för att det sedan skall bli hanterbart.

Därefter sätter vi ihop det hela och ser vad det blev vi åstadkom med gemensamma krafter.

En board var tror jag att ett antal personer skule kunna känna lust att ge sig på.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 21:58   #4
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej Rely

Ja ett modulbygge som "vanliga" modellrallare håller på med vore ju en kul grej.

Kanske kunde man en sig om en layout ungerfär likt någon i http://www.modellrallaren.se/?cat=315.

Sedan kommer vi överens om historisk tid och årstid

En sammanhållande kraft skapar grundbana dvs. X antal bords (inte så många) med någon slags topografi och de punkter och höjder där järnvägen skall korsa en boardkant.

Ett antal prenumeranter tar var sin bord och var och en raderar de andra och bygger sin banbit. Det material som får användas är endast sådant som finns på vårt forum eller DLS för att det sedan skall bli hanterbart.

Därefter sätter vi ihop det hela och ser vad det blev vi åstadkom med gemensamma krafter.

En board var tror jag att ett antal personer skule kunna känna lust att ge sig på.
Modulbygge är ett bra sätt att fortsätta på eftersom vi i Trainz jobbar med "Boards" 720x720 m. Gäller bara att fastställa en standard för spåranslutning m.m. Kanske 3 boards på längden vore lagom standard (2160 m långt) ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 22:00   #5
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Jag röstar för moduler =D

Sen kan vem som sammanfoga dessa =)
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-07, 22:41   #6
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Det material som får användas är endast sådant som finns på vårt forum eller DLS för att det sedan skall bli hanterbart.
Just denna punkt ser jag som fullständigt vital. Det kryllar av rutter som inte egentligen går att köra pga det saknas delar till dem. Personligen är jag allergisk emot missing dependencys. Det är bland annat därför som jag lyckats envisas med att vi bara skall ha träd mm som finns på DLS på DONJ - det trots att Pofig t.ex. har mkt snyggare träd men hur länge kommer de att gå att nå på hans sajt? Har man inte kontroll över sakerna själv eller om de ligger på DLS så kan de lika gärna vara borta dagen därpå - vilket är ett av skälen till att DONJ har så pass mkt nytt material.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 04:07   #7
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av leoj Visa inlägg
Jag röstar för moduler =D

Sen kan vem som sammanfoga dessa =)
Ja det är ju det som jag har hållit på i allt för många år nu. Och det håller du på med också, förmodar jag. Liksom dom flesta. Egna bubblor...

Moduler är bra! Flera sådana! Men en, två eller flera personer bör ta sig an dessa moduler och göra någonting av dom, som ALLA kan samlas runt om. Mao en fungerande grundbult. Banan bör innehålla alla tidsepoker separat skilda från varandra (Jmfr. BHJ som har en påbörjad modernare stambana, och en äldre epok som har stannat kvar i utvecklingen).

Efter det att grundbulten är officiell. OBS! min åsikt.
Om en sådan bana laddas upp på vårt forum, så ska den vara allas egendom. Jag och alla andra ska kunna ladda upp en ny version av banan, förutsatt att den bygger på originalet. Alla tillägg ska vara tillåtna. Här är det bara den egna självbevarelsedriften och omtanken för andra som råder. Och spyfrog' s inlägg ovan ska också beaktas, detta är mycket viktigt. Allt eller inget.

Sen är det upp till användaren vilken version av banan man föredrar/installerar.
mvh
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-02-08 klockan 04:13.
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 09:40   #8
bear
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 531
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av spyfrog Visa inlägg
Just denna punkt ser jag som fullständigt vital. Det kryllar av rutter som inte egentligen går att köra pga det saknas delar till dem. Personligen är jag allergisk emot missing dependencys. Det är bland annat därför som jag lyckats envisas med att vi bara skall ha träd mm som finns på DLS på DONJ - det trots att Pofig t.ex. har mkt snyggare träd men hur länge kommer de att gå att nå på hans sajt? Har man inte kontroll över sakerna själv eller om de ligger på DLS så kan de lika gärna vara borta dagen därpå - vilket är ett av skälen till att DONJ har så pass mkt nytt material.
Om jag har förstått vad Pofig skriver så tillåter han att man distribuerar behövliga träd i ett contentpack tillsammans med banan. Så egentligen är det främst Multiplayer som är ett problem där, men det gäller ju i så fall också mycket svensk content som man skulle bli beroende av.
__________________
"Till Statens järnvägsbyggnader skall antagas frejdade ingeniörer vilka föredra det tillräckliga framför det fullkomliga"
-- Nils Ericson
trainz.datorsystemdrift.se
bear besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 13:49   #9
bjornl
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2011
Ort: Uppsala
Inlägg: 852
Standard

Hej

Vid närmare eftertanke lutar jag mer åt att vad vi Svenska trainzare behöver är en gemsam rutt på riktigt och inte min mera lättsama iden om ett modulbygge.

Dvs, en svensk rutt är vårt svenska content kan få bo och där vi kan göra bra sessions för dom av oss som vill köra en bra svenskbana utan att bygga upp allt från grunden.

Med den ambitionen blir moduler för spretiga tror jag.
__________________
MVH / BjörnL
bjornl besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 14:26   #10
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Jag kommer ständigt att tänka på WNJ, som är väl dokumenterad i boken Westergötland-Nerikes. Den har ju det mesta.

1. Stambaneanslutning i Mölltorp
2. Driftcentrum i Forsvik
3. En variationsrik bana upp mot Ränndalen som ju blev en snöplig ändststion. (Här skulle ju en 891 mm skogsbana kunna ta vid upp till Tiveden?)
4. en 802 mm industribana (nedlagd) som ju mycket väl kunde ha blivit en 600 mm Musiebana.
5. Neutralt belägen mitt i pannkakan Sverige.
6. Fiktiv men med utvecklingsmöjligheter.

Jag ställer gärna upp med några byggnader till denna Cyber-WNJ om den nånsin blir av!???
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn

Senast redigerad av lan den 2012-02-08 klockan 18:02.
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 18:00   #11
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Vem börjar?

I denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....04&postcount=6

ser man tydligt vem som är mest lämpad att börja äventyret med att få till en gemensam svensk bana som vi sen kan utveckla, kanske t.o.m. till "Multiplayer". "Långa bollar till Bengan!" Tjosan!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 19:49   #12
steffe80
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2004
Inlägg: 83
Standard

Om det är av intresse så har jag påbörjat ett försök till upprustning av BHJ.
Tanken är 80 tals stuk.
Objekten i banan är från DLS och trainz forumet.

Skulle vara kul att kunna bidra lite.

Men en fråga bara, behöver jag tillstånd från personen som byggde originalversionen av BHJ?
Jag tror att det var Emges.
steffe80 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 20:01   #13
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Vem tar tag i detta?

Citat:
Ursprungligen postat av bjornl Visa inlägg
Hej

Vid närmare eftertanke lutar jag mer åt att vad vi Svenska trainzare behöver är en gemsam rutt på riktigt och inte min mera lättsama iden om ett modulbygge.

Dvs, en svensk rutt är vårt svenska content kan få bo och där vi kan göra bra sessions för dom av oss som vill köra en bra svenskbana utan att bygga upp allt från grunden.

Med den ambitionen blir moduler för spretiga tror jag.
Huvudet på spiken, björnl!

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
I denna post:

http://www.e-buzz.se/forum/showpost....04&postcount=6

ser man tydligt vem som är mest lämpad att börja äventyret med att få till en gemensam svensk bana som vi sen kan utveckla, kanske t.o.m. till "Multiplayer". "Långa bollar till Bengan!" Tjosan!
Ja, vem börjar? Någon som kan, har tid och som har ett brinnande intresse. Den som axlar det här får väl själv välja sina medarbetare, för ensam går man inte iland torrskodd.
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-08, 22:03   #14
spyfrog
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Gävle
Inlägg: 1 535
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av lan Visa inlägg
Jag kommer ständigt att tänka på WNJ, som är väl dokumenterad i boken Westergötland-Nerikes. Den har ju det mesta.

1. Stambaneanslutning i Mölltorp
2. Driftcentrum i Forsvik
3. En variationsrik bana upp mot Ränndalen som ju blev en snöplig ändststion. (Här skulle ju en 891 mm skogsbana kunna ta vid upp till Tiveden?)
4. en 802 mm industribana (nedlagd) som ju mycket väl kunde ha blivit en 600 mm Musiebana.
5. Neutralt belägen mitt i pannkakan Sverige.
6. Fiktiv men med utvecklingsmöjligheter.

Jag ställer gärna upp med några byggnader till denna Cyber-WNJ om den nånsin blir av!???
En intressant idé bland annat för att den har en så trevlig påhittad historik. Men hur är det med t.ex. linjekarta mm? Hittar ingen sådan i boken - en sådan vore ju milt sagt bra för att kunna sätta ut stationer mm i rätt ordning och på rätt avstånd. Sen skulle ju även en spårplan varit trevlig, iaf över stationerna.
spyfrog besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2012-02-09, 19:51   #15
svenolov
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Lom - Norway
Inlägg: 1 272
Standard Den krassa verkligheten?

Citerar LAn:
Citat:
Utan rutter att köra alla lok, vagnar, byggnader och skript i kommer väl Trainz att självdö, är jag rädd?
I högsta grad sanning - om vi inte gör något åt det (post #1).
Se på konkurrenterna! Dom har tydligen väldigt trevligt i sin värld. Där kan man köra tåg (jag brukar själv dra mig tillbaka till MSTS och inlandsbanan när jag vill koppla av).

I trainzvärlden så försöker några få av oss, inklusive mig själv, överbevisa att det är just Trainz som har den största potentialen. Men det som har hänt under dom senaste åren är alla ska göra det själv. Jag tror att jag har rätt i att vi är endast ett fåtal som klarar av detta. Över 90% av användarna vill köra tåg, utan att själv behöva bygga en bana innan den möjligheten ges. Har vi gett dom den möjligheten? Nej, det har vi inte. Vi ser många nya medlemmar just nu som är minst sagt förvirrade. Varför ska det vara så svårt att köra tåg i Trainz?

mvh
__________________
svenolov

I Trainz vet man att det omöjliga är möjligt (bevingade ord myntade av Nisse).

Senast redigerad av svenolov den 2012-02-09 klockan 19:57. Anledning: felstavning
svenolov besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 16:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009