Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > 3D-design - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2015-11-02, 13:55   #211
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 823
Standard

Eftersom många av oss som fick box-TANE fick två boxar kanske nån kan skicka ett paket till Korven i julklapp... Men växeln ser iaf mycket bättre ut nu!
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-02, 14:01   #212
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Ser bättre ut med banvallen, men sliprarna känns fortfarande inte helt rätt. Vad har du för bredd på dem? Den skall vara ca 180mm. Och avståndet mellan två sliprar skall vara ca 720mm.
Nu damp en nickel ned. Om du med slipersavstånd menar ballastluckan i mellan två sliprar, så har jag menat från mitt till mitt och då är avståndet mellan sliprarna för litet på 891, och väl även på 1067 och 600.

Vi får enas om terminologin innan jag gör nåt vidare !!!
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-02, 16:17   #213
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Pandrolspåret har fått ett klorinbad av ballasten som väl inte var lika brun som på gamla träspår, eller ???
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-11-02 154800.jpg (242.9 KB, 124 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-02, 17:04   #214
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Med slipersavstånd menar jag mitt till mitt på sliprarna, inte helt uppenbart alla gånger
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-02, 19:34   #215
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av korvtiger Visa inlägg
Med slipersavstånd menar jag mitt till mitt på sliprarna, inte helt uppenbart alla gånger
Då är vi eniga, och då skall alla spår stämma ?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-02, 23:31   #216
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

De stämmer med Kungliga Järnvägsstyrelsens riktlinjer, så ja. Men jag tror att man lade in tjockare och något längre slipers i smalspår mot mitten av 1900-talet, antagligen för att det tog längre tid för dem att ruttna och för att klara de högre tåg- och rälsvikterna. Men det ser bra ut som det är nu.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-03, 17:41   #217
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Gamla ellok i TANE ...

... STW-STLs D-lok gick med mycket pill att få att fungera i TANE, allt fungerar utom en liten skitsak som jag nog kanske kommer åt, det rör hyttskriptet men annars så "all systems go":
Bifogade bilder
Filtyp: jpg 2015-11-03 125208.jpg (153.7 KB, 104 visningar)
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 17:39   #218
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard Räls

Utan att riktigt förstå och veta vad detta handlar om - TANE? - så kan jag bara konstatera att utvecklingen nu blivit så sofistikerad och avancerad att jag undrar om jag någonsin skulle våga använda denna räls och växlar, om de skulle släppas för allmänt bruk till amatörer. Men rysligt tjusigt ser det ut och jag följer med spänning den fortsatta utvecklingen av detta konsthandverk. Snart mer realistiskt än verkligheten!
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 18:01   #219
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Det bra med denna rälsen som Lan håller på att bygga är att den är precis lika lätt att använda som den "vanliga" rälsen som du använder idag. Den nya rälsen placerar automatiskt ut massa detaljer i växlarna som gör att den ser väldigt mycket verkligare ut än den tidigare rälsen vi använt, men du placerar fortfarande ut den precis som den gamla rälsen.

Det enda kruxet är att man måste ha TANE (Trainz: A new Era) för att kunna använda dem, som är den nya Trainz versionen som kom ut i våras. De fungerar alltså inte i TS2009, TS2010 eller TS2012.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 19:01   #220
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

Tack för den förklaringen. Har tydligen missat en del trots allt. Vad gäller Trainz-version kör jag i TS2010. Blev aldrig av att byta till TS2012 och fick intrycket av att det var en version som lätt krånglade.
Får man nu fråga klokskapen om hur man skaffar TANE. Och om vad som händer, när man då i så fall installerar den, med det som finns i den gamla versionen? Har ett järnvägsnät som jag jobbat med sedan versioner före TS2004 och försvinnande av det vore en katastrof. Och en förfärande mängd assets, insamlade under årens lopp inte minst från Lan.
/Ursäkta en Trainz-entusiast; dessvärre utan alltför mycket datakunnande.
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 20:54   #221
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard Nu träffade du huvudet på spiken, Torpet...

... om du skaffar TANE fungerar en del gammalt men inte allt.
Du får vara beredd på mycket jobb at anpassa det gamla till TANE.

Men belöningen är enorm, TANE är nog det bästa simulatorvärlden sett hittills (personlig åsikt).
Tåg som rör sig på ett verklighetstroget sätt och anpassar sig till spårläge och andra parametrar, en omgivning med skuggor och reflektioner och mycket, mycket mer!

Häng på tåget, du kommer att få många njutbara stunder!!!

Vi som bygger assets håller som bäst på med att anpassa våra alster till TANE.

Detta är nog "FRAMTIDEN".

Du kan nog beställa TANE på Aurans hemsida?
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 22:45   #222
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

Tack för ytterligare klarlägganden! Får väl då göra ett försök att anpassa mig till FRAMTIDEN, vad det lider. Och jobba med Trainz har jag gjort i många år - och det är mycket ok, bara jag vet hur jag ska göra. Men det låter som en spännande utmaning, som det brukar heta. Och bara att se den nya rälsen är ju en upplevelse i sig! Och växlar med växeltungor!! Om en inte alltför lång framtid kanske även jag befinner i TANE. Igen - tack för hjälpen!
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-04, 23:15   #223
korvtiger
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2008
Ort: Uppland, Sverige
Inlägg: 2 716
Standard

Innan du inhandlar TANE ska du nog fundera på vad det är för dator du sitter på, eftersom TANE kräver lite mer av datorn än vad TS2010 gjorde. Vet inte hur stor skillnaden är, men om TS2010 flyter på bra nu med stora banor så bör du nog TANE fungera ganska bra också. Lan kanske har bättre koll?

Det kan gå att hitta TANE i svenska dataspelsbutiker också, men enklast är väl att köpa från någon svensk internethandel, ex CDON eller Ginza.
__________________
-k-
korvtiger besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-05, 22:43   #224
torpet
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2005
Inlägg: 72
Standard

Tack igen. Köpte ny dator i samband med att jag skaffade TS2010 med särskilt syfte att den skulle klara spel av typen Trainz. Möjligen behövs en ny igen, men avvaktar nog något. Men om medlemmar som ni förespråkar TANE, så behövs nog inga mer referenser. Och kommentaren från Lan "det bästa simulatorvärlden sett hittills" känns oerhört övertygande. Dock kommer jag nog att skaffa en extra hårddisk och kopiera över allt Auran till den, innan TANE installeras. Bara så att allt gammalt finns kvar - hela min uppbyggda fiktiva tågvärld. Men igen, känns skönt att ha sådana här Trainz-kamrater, som inte bara bidrar med en mängd förnämliga Trainz-objekt utan även stöder med goda råd.
torpet besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2015-11-06, 11:10   #225
lan
Veteran
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Onsala, , Sweden.
Inlägg: 8 149
Standard

Det är klart att ju mer datorkraft man har desto bättre. Min är en ASUS G10 med Intel i5, 12 GB RAM och TANE på SSD-disk. Flyter på med stadiga 42 fraps om man inte plottrar ut för mycket saker. Men den är 1½ år nu och det finns mycket bättre saker idag, Intel i7 processor, 32GB RAM och rejäl SSD går väl på 10 lakan.

Men TANE är värd en investering, så bra är det !
__________________


"Det är kanske för sent att lära sig nåt nytt" - Bengan travesti
LAn
lan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:32.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009