Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Trainz - Allmänt om Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-03-23, 17:25   #16
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Jag går inte och lägger all skuld på Vägbommarna, men något skumt är det som både Nisse och jag drabbats av. Att det fungerar för er andra säger jag "så bra då". Faktum är att det har fungerat mycket bra tidigare men som en blixt från en klar himmel så "slocknar" programmet när det kommer till STL-X bommarna, tyvärr.

Jag stoppade in mitt USB-minne med den senast sparade banan (som CDP) i min reservlaptop och där öppnades banan !!. Så med banan aktiv i min reservdator klickade jag för att placera ut en o-vädrad bom, bara för att se om det är någon skillnad. Då slocknade progrmmet !!

Så vad ska jag tro.
På bilderna, tagna i min reservlaptop innan den nya kraschen syns vädrade bommar, dock nere ... vilket är ovanligt. När de placeras ut brukar de stå uppåt.
Direkt efter det försökte jag placera ut en bom - då la' TANE av.

Tilläggas kan att vägskyddet inte är konfigurerat helt ut, saknar vägskyddsnamn etc.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg JVG kors 1.jpg (80.2 KB, 106 visningar)
Filtyp: jpg JVG kors 2.jpg (74.3 KB, 107 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 17:48   #17
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Kan vara det som är problemet, eftersom objekten som ingår i vägskyddet länkas via vägskyddets namn. Om en sådan referens saknas och objekten inte är skyddade i scriptet så kommer anropen att ge en krasch.

Tyvärr så sparas inte datan i ruttlagret utan i sessionslagret så även fast man har namngett vägskyddet när den skapas i rutten så finns inte namnet nästa gång man går in i rutten, dock så verkar länken mellan objekten finnas.

Jag namnger alltid vägskydden och har aldrig haft dessa krascher!

Testa att namnge enligt korvtigers manual och se om det inte löser problemet.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 18:26   #18
ekankal
Veteran
 
Reg.datum: Jun 2008
Ort: Sundsvall
Inlägg: 4 072
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av benkegbg Visa inlägg
Så med banan aktiv i min reservdator klickade jag för att placera ut en o-vädrad bom, bara för att se om det är någon skillnad.
Den enda skillnaden mellan en vädrad och ovädrad (original) bom är, förutom kuid numren, bara texturerna, så det ska inte spela någon roll vilken man använder.

Jag har redan en drös fungerande vägskydd på min stora rutt, men testade alldeles nyss att placera ut kompletta vägskydd (inkl. namngivning) i några andra olika rutter, men lyckades inte få spelet att krascha någon enda gång.
__________________
Ekan
ekankal besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 19:33   #19
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för all information.

Jag kan jag upplysa om att HELA vägskyddsystemet i Bensland har pajat.
Detta har hänt någon gång under den långa resan från tidigare krascher och nya. Listan med alla vägskyddsnamnen gick förlorad för länge, länge sedan.
Den är tom! De vägskydd som finns utplacerade har således ingen som helst funktion och har inte haft det på länge. Orsaken är att eventuella sessioner är sedan länge borta.

Jag har hela tiden arbetat i ruttläge och har inga sessioner.
Arbetar endast i routelayer med inriktning på landskapet, hus, vegetation och sådant. Allt som har med vägskydd och signaler har jag tänkt arbeta med senare. Det var när jag nu började pilla på det som det började spöka.

Jag vill riva allt som har med vägskydd och signaler att göra och sedan återskapa dessa. Gärna efter ett mer "riktigt" signalsystem, istället mitt påhittade. Kanske jag ska inrikta mig på att lägga alltsammans i ett sessionslager? Fast jag förstår egentligen inte riktigt vitsen med det, för jag ser en signalstolpe som ett objekt längs banvallen (i naturen), inte i en session som är föränderlig.

EDIT: Jag har fått en ny krasch nu, även då jag börjat ange namn på vägskyddsobjekten så - det var inte så enkelt fel som vi trodde. Nu tar jag en tids time out för TANE är obyggbart - igen.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg No name.jpg (197.6 KB, 98 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.

Senast redigerad av benkegbg den 2018-03-23 klockan 21:03.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 21:36   #20
Jockes
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2009
Ort: Västerås
Inlägg: 1 822
Standard

Men om man pillar på vägskydden, så skapas väl automatiskt en session? För inställningarna till vägskydden ligger väl alltid, oavsett hur man gör, i session, precis som allt annat man ändrar i property-rutan?
__________________
//Joakim Wahlberg
Jockes besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-23, 21:45   #21
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Du har säkert rätt i det, men mina sessioner är raderade, eller rättare sagt, inte sparade då de skulle, så...
Jag får skylla mig själv. Men ändå - så slocknar TANE när som helst och i synnerhet när jag sitter och sätter in en vägbom. Hur som helst. Jag ger upp - för ett tag...
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 01:49   #22
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Jockes Visa inlägg
Men om man pillar på vägskydden, så skapas väl automatiskt en session? För inställningarna till vägskydden ligger väl alltid, oavsett hur man gör, i session, precis som allt annat man ändrar i property-rutan?
Nja!

Det beror normalt på hur du sparar, utav någon anledning så har den som har scriptat vägskydden bestämt att vägskyddets namn ska sparas i sessionen.

Jag har skrivit om detta förut och orkar inte dra allt igen, men lite kort!
När man skapar en ny rutt så skapas det alltid en session.

För att all data som skapas ska sparas tillsammans med rutten (om inte scriptaren har bestämt annat) ska man spara endast rutten. Det görs enklast genom att via menyn välja "exit surveyour" eller "exit game" och välja att endast spara rutten. Om man bara har förändrat saker i propertyrutan så går det bara att spara en session. Genom att placera ut ett objekt (som man sedan kan ta bort) så får man upp möjligheten att spara endast rutten igen. Vid menyalternativen "spara" eller "spara som" är jag inte hundra på hur det sparas men tror att det sparas antingen i rutten eller i sessionen beroende på vad som är ändrat. Litar dock inte på de menyvalen utan använder alltid de andra!

I STL:s vägskydd så sparas namnet på vägskyddet endast om det sparas en session samtidigt. Namn-länkningen fungerar även efteråt men om man öppnar rutten igen för att arbeta med vägskyddet så finns inte vägskyddets namn i listan av valbara namn och namnet i det objektet som skapade vägskyddet är "noname", man kan lägga till vägskyddsnamnet igen eller skriva in vägskyddsnamnet hos de nya objekten och på så vis kunna lägga till objekt till ett befintligt vägskydd.
Om man har sparat en session samtidigt och går in och arbetar med vägskyddet via sessionen så kommer vägskyddet att finnas i listan.

Jag tycker att det är ett misstag att göra på det här viset. Alla objekt som man bygger med ska byggas och sparas i rutt-lager t.ex bommar, signaler, kryssmärken, (förutom sådana som bara ska finnas i en viss session förstås och ska då byggas och sparas i sessions-lager). Objektens status ska sparas tillsammans med sessionen när man är i driver.

Om man endast ändrar i propertyrutan så kommer Trainz att vilja spara i en session men genom att lägga ut ett objekt så får man möjligheten att endast spara rutten. Och min bestämda åsikt är att bygga allt i rutt-lager och att aldrig spara sessioner eller sessions-lager tillsammans med rutten om man inte just bygger en session via "Edit session".

Angående fällbommar och krascher
Jag gjorde lite som ekan skrev tidigare och byggde (fast bara) ett vägskydd på en i övrigt i stort tom basebord. Fullständigt konfigurerat med namn innehållande:
  • 1st osynlig master
  • 1st osynlig klarerare
  • 1st dubbelriktad vsi
  • 2st kryssmärken
  • 2st fällbommar (valda som helbommar)
  • 1st väg

Och allting verkade fungera, förutom en krasch innan jag ens började.
För att testa lite mera så lade jag in en fällbom utan namn-konfiguration. Verkade funka. Öppnade och stängde några gånger, funkade. Testade lite mera varianter med namn-länkning, blev någon krasch här och där. Vilket fick mig att fundera lite.
När jag kom hem och skulle skriva det här och öppnade banan så kraschade den direkt!
Varför då? Fanns ingen rimlig förklaring annat än att det hade något med vägskyddet att göra!
Klonade banan, rensade bort allt förutom spåret och vägskyddet, sparade och gick ur surveyour.
  • Jag öppnade banan.
  • "Exit surveyor" utan att spara.
Detta kunde jag göra 8 st gånger innan Trainz kraschade.
Startade igen, rebuild database (automatiskt).
Öppnade banan tog bort, den nyinsatta fällbommen, sparade (endast rutt), och på't igen.

Samma sekvens som tidigare!
Nu kunde jag köra mer än 35 gånger innan jag tappade räkningen och slutade pga av ork!

Öppnade banan igen, ändrade helbommarna till halvbommar. Den bom som jag tog bort va en halvbom, som också är ursprungsvalet vid nybygge.
Sparade igen (endast rutt, fick lägga in och ta bort en bom för att alternativet skulle finnas).

Samma sekvens som tidigare!
Nu kunde jag köra 4 gånger innan Trainz kraschade...

Och nu orkar jag inte testa mera...

Det verkar som om det är något knepigt med fällbommarna, och min tro är att det blir någon form av anrop mot objekt som är "null", därför att det är så som krascherna artar sig, men finns ju andra problem som kan arta sig på liknande vis!

Däremot så har jag aldrig fått Trainz att krascha genom att klicka på något objekt som ingår i vägskyddet via frågetecknet eller i propertyrutan. Dock om ett objekt försöker skriva något i propertyrutan via ett objekt som är "null" så blir effekten densamma.

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 13:16   #23
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Jag skrev tidigare i den här tråden att Fällbom endast finns i Routen, INTEW i Sessionen. Det väckte ingen uppmärksamhet. Lägger upp ett par bilder för att förtydliga.

Nisse
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Routen.jpg (110.6 KB, 85 visningar)
Filtyp: jpg Sessionen.jpg (108.4 KB, 85 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 14:21   #24
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Ett objekt ligger bara i ett lager, vilket innebär att t.ex "STL-X Bilväg 10m" finns det (minst) ett objekt av både i sessionslagret och i ruttlagret. Fällbommen ligger på rätt ställe.
De objekten som du visar i sessions-bilden ligger i sessionens lager, vilket innebär att om du öppnar rutten så kommer inte de att synas på banan.
Om du öppnar den sessionen via "Edit session" eller kör den, så kommer alla objekt att synas.
Och bilderna talar om för mig att du bygger både i sessionslager och ruttlager. Risken för misstag är överhängande!

Så enkelt uttryckt: Alla fysiska objekt borde ligga i ruttlagret, lok och vagnar kan placeras var som helst beroende på hur de är tänkta att användas.
Ett tågsätt kanske ska finnas i alla sessioner och kan då läggas i ruttlagret, men min rekommendation är att lägga allt rullande materiel i sessionslager
så att andra som vill skapa sessioner kan göra det utan att störas av andra fordon.

Så här ser min testbana ut:
Dependency rutt.jpg
Dependency session.jpg

Som synes, inga fysiska objekt i sessionen utan bara i rutten!
Ruttens dependency är det som tillhandahåller sessionen med information om hur rutten är byggd.

Jag vet att du har skrivit tidigare om objekt som försvinner och detta är ett klockrent sätt att uppleva det så!
Du bygger, te.x ett vägskydd, i sessionslagret, sparar rutten, återkommer senare, öppnar banan och vägskyddet är borta!
Det beror på att sessionslagren endast sparas med den sparade sessionen och när rutten sedan öppnas igen finns ett nytt sessionslager som går att bygga i.
Om du hade sparat en session och sedan öppnat den via "Edit session" så kommer allt som är sparat i sessionen också att finnas kvar!
Om du inte sparar en session utan endast rutten, men har arbetat i sessions lagret så kommer det jobbet att försvinna.

http://www.e-buzz.se/forum/showthrea...light=blomsson
I ovanstående tråd från post #8 skriver jag om lager och att spara (kan ha ändrats lite sedan N3V gjorde om en del, men funkar fortfarande bra för mig) och lite annat.
Och jag vidhåller att det är dumt att tillåta editering av sessionslager via rutteditorn eftersom det riskerar att det blir fel, bättre att separera rutt och session på ett tydligt vis.
Bättre att offra flexibilitet och att det alltid blir rätt än att det ibland kan bli fel!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 15:21   #25
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Du har rätt i dina aningar. Jag bygger konsekvent i sessionslagret och sparar i detta. Bygger inte i routen. Möjligtvis mergar jag sessionen till routen. Så har jag gjort allt sedan 2010 lanserades.

Anledningen är helt enkelt att jag prioriterar signaler. Objekten vid rälsen lägger jag inte krut på. Detta beror på att jag bygger cabbanor, där lokförarens uppgift är att hålla koll på tavlor och signalen i stället för utsikten.

Har ett flertal järnvägsövergångar som förvarnas med en enkel krysstavla utan ljusskylt. Hos mig har det märkliga uppstått i att krysstavlan försetts med fyra röda ögon. Dom går att ta bort.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-24, 15:26   #26
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Mittåt - glömde bilden.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Rödögd krysstavla.jpg (99.7 KB, 86 visningar)
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 00:06   #27
ekv
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2008
Ort: Umeå, Sweden
Inlägg: 147
Standard

Hej!
Angående Nils Blids och Blomssons inlägg. Efter många praktiska tester av först TS 2010 och nu Tane har jag tydligt märkt att försök att lägga för många fysiska objekt i "Sessionen" medför oberäkneliga resultat. Ett exempel är att objekt kan "fastna" i sessionen, dvs de går ej att ta bort eller ändra. Utan att veta hur, gissar jag att datalagringsutrymmet i sessioner är begränsat medan utrymmet för "Router-data" är mycket stort. Därför är mitt råd, för att undvika strul, lägg in minimalt med objekt i sessionerna!
__________________
Trucken
ekv besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 03:22   #28
vovven47
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2010
Ort: Yxlan, Norrtälje
Inlägg: 1 294
Standard

Jag använder mig av en DEM-bana (HNJ) och skapade den först i TS12 eller
TS2010 (Kommer ej ihåg vilken variant) på grund av att själva kartbilden "försvann" i TANE.
Vad jag gjorde var att lägga ut spåren och "måla" landskapet innan jag flyttade över HNJ routen till TANE.
Därmed lämnade jag TS12 (TS2010) för gott och har numera endast TANE på min dator.

I TANE kompletterade jag HNJ routen med skog, byggnader och signaler, som jag även ställde in i routen.

För att testa ut signalerna skapade jag en HNJ TEST SESSION med rullande material.

Alltså ALLT utom rullande material finns i min HNJ route.


I min HNJ session finns ENDAST rullande material och mina inlagda AI kommandona för vardera tågset.


TANE fungerar hur bra som helst under den nästan 3 timmar långa sessionen
vovven47 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 12:30   #29
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Är åter igång med TANE och Bensland.

Köper Blossoms argumentation och det är precis så jag jobbar också. Sådant som hör till landet är i Route. Sådant som ska användas "tillfälligt" hamnar i en session.

För byggmästaren i Bensland är signaler och tavlor sådant som hör till landet och inget som är tillfälligt för en session. De ska ju användas av flera förare i olika sessioner och därmed ska de finnas, för alltid, längs banvallen (dvs i ruttlagret). Detta gäller naturligtvis också vägkorsningar med tillhörande vägskydd. Alltså i landskapet/rutten.

Nu är det så att det gått troll i STL-X fällbommarna. Därför har jag beslutat att, åtminstone tills vidare, radera allt STL-X material från Content Managern. De finns således inte heller i Bensland. Efter detta har Bensland startat utan problem och inga krascher.

Vägskydden i Bensland är uppbyggda med TRC Vägskydd. En engelsk version som fungerar ungefär på samma vis som STL. Det fungerar med charm och får vara en ersättning tills problemet är löst.

Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-03-25, 23:38   #30
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ekv Visa inlägg
Hej!
Angående Nils Blids och Blomssons inlägg. Efter många praktiska tester av först TS 2010 och nu Tane har jag tydligt märkt att försök att lägga för många fysiska objekt i "Sessionen" medför oberäkneliga resultat. Ett exempel är att objekt kan "fastna" i sessionen, dvs de går ej att ta bort eller ändra. Utan att veta hur, gissar jag att datalagringsutrymmet i sessioner är begränsat medan utrymmet för "Router-data" är mycket stort. Därför är mitt råd, för att undvika strul, lägg in minimalt med objekt i sessionerna!
Nynäsbanan i TANE: Routen 7,5 mB, sessionen 435 kB.

DJ-DVVJ i TANE: Routen 9,5 mB, sessionen 273 kkkB.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 09:18.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009