Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2014-07-26, 17:49   #1
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard Ett svenskt start paket!?

Hitta detta http://www.railworks-austria.at/inde...en-starter-set nyss och tyckte det var smart. Smidigt för dom som vill börja bygga en rutt! Nån som kan fixa ett liknande, fast svenskt, paket? Vore fint med dem-data, svenska spår, trackrule och kontaktledningsstolpar..
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2014-07-26, 20:51   #2
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Det hade jag förespråkat tidigare i en liknande tråd häromkring...? men med lite mer än så, tror jag det var...

Fick inte så mycket respons om det dessvärre...
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 11:35   #3
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Jag har inget emot det utan vad jag tillverkat får mer än gärna ingå i ett sådant paket.
Problemet är väl att någon måste hålla i det hela och koordinera det.
Mer arbete än man tror vet jag efter åren med XTracks för MSTS.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 12:09   #4
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Jag har inget emot det utan vad jag tillverkat får mer än gärna ingå i ett sådant paket.
Problemet är väl att någon måste hålla i det hela och koordinera det.
Mer arbete än man tror vet jag efter åren med XTracks för MSTS.

Kan bara hålla med dig att nån måste hålla i det hela. Så att det uppdateras som det ska (fast det är väl inte så ofta det behöver uppdateras!?). Själv har jag väldigt lite koll på dem-data och sånt. Vore hur som helst, fint med ett paket med senaste track-rule, svenska spår och ledningar och dem-data för Sverige!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 13:23   #5
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

DEM-data förstår jag inte varför det skulle finnas med?
Ökar storleken på paketet rätt rejält och är inget som behövs för användarna.
Endast en byggare som startar en ny rutt behöver DEM data för att få till landskapet.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 13:45   #6
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Det är väl snarare fordon (Lok o vagnar) som man behöver i paketet, tycker jag.
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 14:04   #7
Mazz
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2001
Ort: Vendelsö
Inlägg: 4 500
Standard

Om man ska ha paket, så tror jag det i så fall enbart ska innehålla sånt som hör till en rutt, dvs. objekt i alla former. Spår och närliggande är jag kanske lite mer tveksam till, ruttbyggaren har väl kanske egna ideer om vad han vill bygga sin rutt med för spår?

Paket med objekt, ja mina grejjer får visst finnas i ett sådant. Men...

.. vad händer när saker, som ingår i paketet uppdateras? Ja, uppdatera paketet såklart... Men är det många saker i paketet, så kan det bli många uppdateringar av aktuellt paket... Och missar man det, så har man ett paket som innehåller gamla grejjer och kanske skriver över nyare... hmm.

Det vi vill med paketen är ju att det ska gå¨smidigare att få hem allt i "ett nafs" för att snabbt vara igång med ruttbygge eller snabbt få allt på plats i en hämtad rutt... Då har jag följande förslag som alternativ till paket:

Till hösten, när det blir lite svalare och inte lika många veterantågsaktiviteter, så är det meningen att vi ska röra om lite på Banbyggarna. Tanken är att försöka lägga upp så mycket saker som möjligt som används i rutter. Vi har redan nu fler tillstånd till sådant, men vi ska försöka aktivt att även få attraktiva grejjer. Visionen är att Banbyggarna blir ett naturligt ställe att hitta ruttbyggarsaker, men såklart även så mycket svenska fordon som möjligt. Svenska förresten, inget hindrar att norska, danska, finska eller andra länder läggs upp där, men aktivt kommer vi söka efter svenska grejjer.

Med detta så om vi lyckas så har vi mycket samlat på ett ställe och underlättar att få hem allt. Inte fullt lika enkelt som ett paket, men varje grej kan leva sitt egna uppdateringsliv utan att ett paket behöver uppdateras.

Förhoppningsvis blir det lite lättare då att finna material för sina svenska rutter och få "startpaketet" på ett ställe i alla fall. Vi ska skriva mer om detta separat som Banbyggarna senare.
__________________
/Mazz

www.banbyggarna.se ... ... ... www.nbvj.se
Mazz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 16:31   #8
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Har gjort det redan tidigare men förnyar mitt oreserverade tillstånd att mina saker läggs upp hos Banbyggarna.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 16:35   #9
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Var kanske lite förhastad att vara negativ till DEM, följde länken i inledningsposten och såg att det var ett ruttbyggarpaket som avsågs.
Kan vara en god ide men tycker nog att ett rent objekt-paket som både byggare och användare har glädje av vore mer intressant.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 16:43   #10
ADDE
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2012
Ort: Södermalm
Inlägg: 1 361
Skicka ett meddelande via MSN till ADDE Skicka ett meddelande via Skype™ till ADDE
Standard

Hur ser tillståndet ut att distrubitera dina paket tillsammans med befintliga rutter då, KMW?
__________________
Mvh SummerADDE

Alla mina projekt till Train Simulator Classic är nedlagda. Jag kommer härmed fokusera på att skapa rutter och innehåll till Train Sim World i fortsättningen.
ADDE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-29, 18:34   #11
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

Min tanke var ett startpaket för den som vill sätta igång med en rutt och kanske inte vet vilka dem-filer som ska ner..samt få svensk track rule och få svenska spår och ledning, på ett enkelt sätt/installation.

Annars välkomnar jag också olika objekt paket, typ som dom har på uktrainsim. Blir kanske 3-4 svenska paket att installera, istället för 50-60. Men lok och vagnar tycker jag inte behövs några paket av och just tåg och vagnar uppdateras mer/oftare också!
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-30, 20:54   #12
KMW
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Karlstad, Sverige
Inlägg: 988
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ADDE Visa inlägg
Hur ser tillståndet ut att distrubitera dina paket tillsammans med befintliga rutter då, KMW?
Jag vill inte att sakerna bakas in i rutter men är positiv till att de tas med i ett svenskt objekt paket som både byggare och användare kan ladda ned.
Fast då är det ju detta med att någon måste underhålla det paketet så att nya saker kommer med och gamla saker uppdateras när så behövs.
Gärna att ett sådant paket finns hos Banbyggarna, har jag inget emot.

Saker som läggs med i rutter leder till att användare laddar hem en äldre rutt och installerar.
Sedan har de helt plötsligt äldre versioner av saker installerade som helt plötsligt ställer till det i andra rutter.
Blir då den stackars byggaren av den andra rutten som helt oskyldig får användarens felrapport och klagomål.

KMW besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 08:23   #13
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Vore det inte enklare med en Dropox/Googledrive liknande sak där alla som ger sina saker lägger in dom och uppdaterar dom själva och sedan får man 'joina' gruppen och då kommer vi åt dom? Så många är vi inte som håller på med detta...
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2014-07-31, 09:49   #14
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 785
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av KMW Visa inlägg
Jag vill inte att sakerna bakas in i rutter men är positiv till att de tas med i ett svenskt objekt paket som både byggare och användare kan ladda ned.
Fast då är det ju detta med att någon måste underhålla det paketet så att nya saker kommer med och gamla saker uppdateras när så behövs.
Gärna att ett sådant paket finns hos Banbyggarna, har jag inget emot.

Saker som läggs med i rutter leder till att användare laddar hem en äldre rutt och installerar.
Sedan har de helt plötsligt äldre versioner av saker installerade som helt plötsligt ställer till det i andra rutter.
Blir då den stackars byggaren av den andra rutten som helt oskyldig får användarens felrapport och klagomål.

Hej!
Jag tycker att all svenskt material bör enklast hamna till BanByggarna.
Då kan man ju uppdatera dem om det behövs.
T.ex. Northern Europe som ställde till svenska rutter rejält, de slutate att fungera.
Jag har fortfarande problem efter detta, de blåvita bommar fördröjer igen istället för direkt.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 08:49.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009