Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-05, 20:45   #1
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard Kameratips önskas.

Har länge funderat på att skaffa ny kamera, och nu har jag bestämt mig att det är det jag ska satsa på. Jag har nu en Pentax ist DL och känner att den inte täcker mina önskemål; batterigrepp finns ej, saknar inbyggd sensorrengörning, på tok för mycket brus vid ISO 800 och uppåt samt dålig autofokus.
Har kollat runt lite och valt ut tre tänkbara kameror: Nikon D300, Nikon D200 eller Canon EOS 40D. Har jämfört alla tre på cyberphoto.se utan att riktigt kunna bestämma mig. Så nu frågar jag er fotokunniga forumiter: Vad har dessa tre kamerahus för för- respektive nackdelar? Är även lite nyfiken på vad exakt som skiljer D300 från D200, förutom AF-systemet.
Tacksam för svar
Slash2 besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 21:39   #2
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Pentax K10D allternativt Samsung GX10. Eftersom att du kört med pentax är det ganska smart att köpa en kompatibel kamera med de objektiv du redan har. Dessutom får K10d bra betyg i olika tester även om den nu snart är ett år gammal. Försöker själv via en kompis i USA skaffa en K10D billigt.
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 21:57   #3
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ssg
Pentax K10D allternativt Samsung GX10. Eftersom att du kört med pentax är det ganska smart att köpa en kompatibel kamera med de objektiv du redan har. Dessutom får K10d bra betyg i olika tester även om den nu snart är ett år gammal. Försöker själv via en kompis i USA skaffa en K10D billigt.
Nja, objektiven är av urusel (nåja, dålig) kvalité. Damm har redan trängt in bakom front linsen trots UV-filter och så är skärpan inte riktigt som jag skulle vilja ha det. Så nya objektiv blir det garanterat, och samtidigt nytt hus.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 22:01   #4
Martin O
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 2
Standard

Jag är inte så insatt i Pentax kameror som Nikon, men Pentax har haft kvalitetsproblem i år med att sensorn inte suttit rakt, vilket resulterat i sneda horisonter.
Nikon D300 är en riktigt fin kamera *vill ha*, men ser du ekonomiskt på det hela, så börjar det dyka upp flera begagnade D200 till bra pris.
Det finns mycket att läsa på http://www.nikonforum.se
__________________
http://www.dremelforum.com
Martin O besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 15:55   #5
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Tror Nikon är en framtidskamera, så jag hade satsat på en D200 eller D300. Förmodligen har Nikon gått om Canon inom några månader, så jag hade helt klart kört på den linjen.
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 16:35   #6
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Tror Nikon är en framtidskamera, så jag hade satsat på en D200 eller D300. Förmodligen har Nikon gått om Canon inom några månader, så jag hade helt klart kört på den linjen.
Du verkar ju kunna precis allt du...eftersom du kan räkna ut sånt här!
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-06, 21:22   #7
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Kör på K10D. Trevlig prislapp en en mycket trevlig och kompetent kamera.

D200 har slutat tillverkas. D200 ligger strax under 10 000 kr begagnad. Det är mycket som skiljer mellan D200 och D300 under skalet. Husen är mycket lika. Största skillnaderna är: AF-systemet (mycket mer exakt, 3D-trecking är hur användbart som helst), ny bildprocessor (ett nytt sätt att bearbeta bilderna i kameran), AF-system och ljusmätare och färgsensorn i kameran pratar med varandra vilket leder till klara förbättringar!, Bruset är mycket lägre, Högre ISO, 3 tums skärm. Det finns fler skillnader.

Men som sagt. K10D är mycket bra! Kika på Canon 40D också.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 15:21   #8
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Har idag kikat på både K10D och 40D i en fotobutik med kunnig personal. Av mina tester att döma är K10D den mest prisvärda kameran jag hittat, man får mycket för pengarna. Enda nackdelen är att det fortfarande är en hel del brus vid ISO 800 och uppåt, fast å andra sidan är det sällan jag behöver använda mig av höga ISO-tal.
40D kändes inte så värst skön att hålla i, tycker K10D satt betydligt bättre i handen. Passade även på att testa Pentax kit-glugg 16-45, och oj vilken skillnad mot mitt 18-55! K10D tillsammans med batterigrepp och 16-45-objektivet andas verkligen kvalité.
Nu är jag helt säker på att det blir K10D som gäller till jul!
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 16:21   #9
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slash2
Har idag kikat på både K10D och 40D i en fotobutik med kunnig personal. Av mina tester att döma är K10D den mest prisvärda kameran jag hittat, man får mycket för pengarna. Enda nackdelen är att det fortfarande är en hel del brus vid ISO 800 och uppåt, fast å andra sidan är det sällan jag behöver använda mig av höga ISO-tal.
40D kändes inte så värst skön att hålla i, tycker K10D satt betydligt bättre i handen. Passade även på att testa Pentax kit-glugg 16-45, och oj vilken skillnad mot mitt 18-55! K10D tillsammans med batterigrepp och 16-45-objektivet andas verkligen kvalité.
Nu är jag helt säker på att det blir K10D som gäller till jul!
Och i slutändan blev mitt tips det som avgjorde

Köp Tamron 28-70 objektivet alternativt Pentax 16-45 så har du en riktigt kompetent kamera. Själv diskuterar jag just nu med pappa för fullt om att få K10D i julklapp med dealen att jag betalar halva, får se hur det går
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 16:44   #10
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ssg
Och i slutändan blev mitt tips det som avgjorde

Köp Tamron 28-70 objektivet alternativt Pentax 16-45 så har du en riktigt kompetent kamera. Själv diskuterar jag just nu med pappa för fullt om att få K10D i julklapp med dealen att jag betalar halva, får se hur det går
Ett kit med 16-45 blir det, skiljer bara 500 spänn mellan det och det "vanliga" kitet med 18-55. Och sen så gäller det ju att skaffa allt nödvändigt som batterigrepp, Sigma EX 70-200 f2.8, snabbt minneskort, ett macro-objektiv, extern blixt... Och vips hamnar vi på höga summor!
D300:an gillas inte av min ekonomi, därav valet av K10D. Hade jag haft mer att röra mig med hade det absolut blivit D300.

Senast redigerad av Slash2 den 2007-12-10 klockan 16:46.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-10, 17:09   #11
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slash2
Ett kit med 16-45 blir det, skiljer bara 500 spänn mellan det och det "vanliga" kitet med 18-55. Och sen så gäller det ju att skaffa allt nödvändigt som batterigrepp, Sigma EX 70-200 f2.8, snabbt minneskort, ett macro-objektiv, extern blixt... Och vips hamnar vi på höga summor!
D300:an gillas inte av min ekonomi, därav valet av K10D. Hade jag haft mer att röra mig med hade det absolut blivit D300.

Bra val av objektiv. Pentax 18-55 är verkligen ingen gedigen sak. Bra val av hus som sagt.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 20:52   #12
Eric B
Tidigare ssg
 
Reg.datum: Apr 2004
Ort: Stockholm Söderort, Stockholms Län
Inlägg: 603
Skicka ett meddelande via MSN till Eric B
Standard

Själv har man nu beställt sin egen lilla julklapp. Blir en Pentax K10D för min del så nu har jag äntligen gått från mycket snack,lite verkstad till mycket verkstad och lite snack eller vad man ska säga. Kan ju tillägga att jag bara behöver betala hälften av vad den kostar. Familjen betalar andra halvan, det är min julklapp det

Meningen är att jag ska vara familjefotograf på julafton så jag får kameran redan i veckan så att jag hinner bekanta mig med den hyffsat innan julafton och självklart ska jag ta ett bidrag till månadens bild för december
__________________
http://puggen.deviantart.com/
Eric B besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-11, 21:40   #13
Alexander Ödman
Medlem
 
Reg.datum: Apr 2007
Ort: Göteborg, Sverige
Inlägg: 18
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ssg
Själv har man nu beställt sin egen lilla julklapp. Blir en Pentax K10D för min del så nu har jag äntligen gått från mycket snack,lite verkstad till mycket verkstad och lite snack eller vad man ska säga. Kan ju tillägga att jag bara behöver betala hälften av vad den kostar. Familjen betalar andra halvan, det är min julklapp det

Meningen är att jag ska vara familjefotograf på julafton så jag får kameran redan i veckan så att jag hinner bekanta mig med den hyffsat innan julafton och självklart ska jag ta ett bidrag till månadens bild för december

Kul att höra! Lycka till.
Alexander Ödman besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 17:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009