Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Övrigt > Off-topic

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-04, 23:06   #1
Jared
Tidigare Ugglan_1
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Jönköping
Inlägg: 427
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard Tips på uppdatering av systemkamera

Hallå... Jag funderar på att uppdatera mig till en bättre kamera och jag har kollat på en av Canons systemkameror. Anledning till att jag vill ha Canon är att jag har nu en Eos 400d med ett hyfsat nytt objektiv som jag inte vill sälja för då känns det som om jag bara kastar pengarna i sjön. Men jag har funderat på en Canon eod 40d och jag undrar hur mycket bättre den är i jämförelse med Canon Eos 400d. Eller om ni har något annat förslag på en kamera utan att jag förlorar en massa pengar. Jag har uppemot 16.000:- att spendera.
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik
Jared besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2007-12-04, 23:14   #2
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ugglan_1
Hallå... Jag funderar på att uppdatera mig till en bättre kamera och jag har kollat på en av Canons systemkameror. Anledning till att jag vill ha Canon är att jag har nu en Eos 400d med ett hyfsat nytt objektiv som jag inte vill sälja för då känns det som om jag bara kastar pengarna i sjön. Men jag har funderat på en Canon eod 40d och jag undrar hur mycket bättre den är i jämförelse med Canon Eos 400d. Eller om ni har något annat förslag på en kamera utan att jag förlorar en massa pengar. Jag har uppemot 16.000:- att spendera.
Får jag fråga varför du ska uppdatera? Varför inte satsa på att lära dig ställa in den kameran du har idag, lägga skärpan där du vill ha den, och allt sånt?
Inte för att vara taskig, men ser man på dina bilder känns det lite som du har en del kvar att lära...och så även jag! Själv har jag haft min 300D nu i 1,5 år, tycker den funkar utmärkt!

Du säger ju själv att du är "ny fotograf"...varför inte då satsa på att lära dig hantera den första kameran innan du går vidare?

Ber om ursäkt ifall detta misstolkas!
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 00:02   #3
simonbertilsson
Hyttåksfettischist
 
Reg.datum: May 2005
Ort: Mjölby
Inlägg: 366
Skicka ett meddelande via MSN till simonbertilsson
Standard

Även jag är prylgalen och har varit lite inne på att kanske skaffa den kameran.
Jag insåg dock rätt snabbt att de pengarna kan göra bra mycket mer nytta någon annanstans, och att det EOS 40D erbjuder inte är värt så mycket pengar extra just nu i alla fall.
Det är lätt att tro att man ska bli en bättre fotograf och få mer inspiration av nya prylar. Det gör jag iaf när jag bläddrar bland fototidningarnas tester och nyhetsartiklar. Det stämmer dock sällan.

Håller helt med Erik. Satsa på att lära dig plåta med kameran du har idag. Det är en bra kamera som du kan växa i länge.

Själv har jag haft min EOS 350D (föregångare till din) i ett och ett halvt år, och innan dess haft en annan kamera i mer än ett halvt år. Den duger fortfarande alldeles utmärkt.
Köp till ett batterigrepp, och uppgradera optiken. Det får du betydligt mer glädje av.
Får man förresten fråga vad du använder för optik idag?

Men visst är EOS 40D en riktigt härlig kamera att använda! Jag testade den på fotovideo i Malmö, och blev kär direkt.
Det är dock fortfarande en semiproffs/entusiastkamera, och du är nybörjare.

Plåta på! Det är alltid roligt att få se bilder, och att få se fotografer utvecklas.
__________________
Fotointresserad lokförare

Besök gärna min fotoblogg simonbertilsson.wordpress.com

Senast redigerad av simonbertilsson den 2007-12-05 klockan 00:06.
simonbertilsson besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 00:24   #4
leoj
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 1 430
Standard

Jag skulle säga at 400d är underbar (<3 den, har den själv)

jag skulle säga att deras 40d (och alla andra x0d) är mer proffisionallea kameror, dom kan ta snabbare blidserier mm. så behöver man en kamera som tar många blider/sekund så är ju det dom man ska titta på..

annars så tycker jag det rätt mycket är samma kamera.. jag har testat en 40d (eller om det var 50), och visst, den var urmysig.. men det är inte helt värt dom pengarna än, visst jag fotar mycket naturbilder, men jag klarar mig bra på mina 3,5 bilder/sekund.. du har ju lite andra inställningar också, du kan fokusera på en spec punkt i bilden genom att navigera dig dit.. men jag skulle säga till dig att hålla fast vid den du har, det är inte mycket som egentligen skiljer just 40/400d åt..

jag gick fån en annan canonkamera (en konpaktkamera som man ändå kunde ställa in mycke saker i) till min eos.. så vill man lära sig så kan man.. jag har inet lärt mig allt än.. (kör oftast på manuelt på allt, så jag har inte exprimenterat så mycket..)

det var väl mitt inlägg.. ursäkta för alla stavfel osv.. jag är en aningen trött efter jobbet bara, så prkar inte tänka helt klar/hitt astavfel..
__________________
/Leoj
Jaudidamdamdubidamdam
leoj besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 08:38   #5
Fredrik
Admin & STW-member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 5 814
Standard

Kan återge varför jag valde en 40D. Hade och har fortfarande en 300D men numera står den bara i bokhyllan som reserv. Eftersom jag fotograferar en hel del hockey (officiell klubbfotograf) är steget helt rätt för mig från 300D till 40D (ibland skulle jag dock vilja ha en fullformatssensor men 5D eller EOS 1D var steget lite väl stort just nu).

Saker som är bättre jämfört med 300D
  • Snabbheten. Går igång direkt. 300D tog ju 2 sek på sig varje gång
  • AI-Servo. Möjlighet att fokus som följer något rör sig emot eller från dig. Guld värt!
  • Mycket större buffert. Att kunna brassa på och ta 54 bilder innan bufferten är full är toppen för mig
  • 6,5 bilder per sekund, det är snabbt!
  • Större och tyngre. Betydligt skönare att hålla jämfört med 300D, 350D och 400D. När jag nu håller i en 400D efter ha haft min 40D ett tag så känns 400D som en leksakskamera.
  • Brushanteringen, vilken skillnad. Att kunna använda ISO 1600 och 3200 och ändå få användabara bilder!

Jag hade haft min 300D i drygt 3 ½ år och kände att det var dags för att ta ett steg upp. Dock säger jag att hade jag haft en 350D eller 400D hade steget inte varit lika självklart då en del av funktionerna redan finns i dessa. Från 300D var dock steget självklart för mig och jag är väldigt nöjd! Man bör dock "växa" ur sin kamera innan man rusar vidare till nästa.
__________________
Fredrik
Din lokala fotograf - www.brightphoto.se

Senast redigerad av Fredrik den 2007-12-05 klockan 09:47.
Fredrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 10:28   #6
Martin O
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 2
Standard

Jag tycker det är avhängit vilken optik ugglan_1 sitter på.
Det händer mycket på systemkameramarknaden nu. Då jag är Nikonfantast vet jag att den händer mycket på Nikonfronten nu. Nu när D300 och D3 släpps, kommer det att finnas en del fina semiproffs och proffshus ute på begmarknaden (D200 och D2x), samtidigt som jag tror att prisbilden på D80 påverkas positivt. Samtidigt som releasen av D300 och D3 släpptes en del godisoptik också, så räkna med en del intressanta beg gluggar också.

Nu var det inte meningen med detta inlägget att starta pajkastning mellan Canon och Nikon, utan att tala om vad som händer på marknaden. Sitter man inte på mängder med dyr Canonoptik, finns andra alternativ...

Jag kör själv Nikon D80. Mitt galleri finns på http://www.soptunna.se
__________________
http://www.dremelforum.com
Martin O besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 11:23   #7
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Skillnaderna mellan 400D och 40D känns som så marginella att ett byte inte är motiverat, i mina ögon iaf. Det som skiljer mest är väl bufferten, bilder per sekund, brusegenskaper(?) samt ergonomin.

Jag vet inte vilken fotoutrustning du har i detalj idag(sånär som på kamerahuset) men tror inte just kamerahuset sätter några gränser för ditt fotograferande. Isåfall kanske ett objektiv är mer passande om du vill köpa något? De går ju alltid att uppgradera kameran när man vuxit ur den men att det skulle vara några tekniska anledningar till byte tvekar jag på, jag finner inte några väl motiverade anledningar att byta upp 350D'n jag har mot 40D!
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 13:07   #8
Jared
Tidigare Ugglan_1
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Jönköping
Inlägg: 427
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Många undrar varför jag ska köpa en ny kamera. Jag har visserligen funderat på att byta ut mitt standardobjektiv till något mycket bättre. Men ändå när jag är i farten tänkte jag på ett nytt hus också. Men det kanske räcker med att köpa nya tillbehör.

Jag tycker att jag kan kameran men jag vet inte. Men om ni har några bra tips på nya tillbehör så blir jag lika tacksam
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik
Jared besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 13:34   #9
Erik Götborg
Skånsk användare
 
Reg.datum: Oct 2002
Ort: Hässleholm
Inlägg: 1 518
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av ugglan_1
Många undrar varför jag ska köpa en ny kamera. Jag har visserligen funderat på att byta ut mitt standardobjektiv till något mycket bättre. Men ändå när jag är i farten tänkte jag på ett nytt hus också. Men det kanske räcker med att köpa nya tillbehör.

Jag tycker att jag kan kameran men jag vet inte. Men om ni har några bra tips på nya tillbehör så blir jag lika tacksam
Som sagt...400D är en bra kamera, och personligen hade jag köpt nya objektiv ifall jag vill invenstera i nytt! Vet inte vad du själv känner när du ser på dina bilder som du tar, tar du bättre bilder ifall du har en 40D? Det är ju fotografen bakom som gör stora delar av bilden, inte tvärtom!
__________________
/Erik Götborg
Erik Götborg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 15:21   #10
Jared
Tidigare Ugglan_1
 
Reg.datum: Jun 2007
Ort: Jönköping
Inlägg: 427
Skicka ett meddelande via MSN till Jared
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Erik Götborg
Som sagt...400D är en bra kamera, och personligen hade jag köpt nya objektiv ifall jag vill invenstera i nytt! Vet inte vad du själv känner när du ser på dina bilder som du tar, tar du bättre bilder ifall du har en 40D? Det är ju fotografen bakom som gör stora delar av bilden, inte tvärtom!
Det vet jag, men för det mesta är det inget fel på mina bilder det är bara skärpan som ställer till det och canons standard objektiv är inge vidare bra...
Men jag vet inte hur mycket bättre eos 40d är.
__________________
Jag vill ha all form av kritik, både teknisk och konstruktiv kritik
Jared besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 17:27   #11
Slash2
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Stockholm
Inlägg: 796
Standard

Jag hade satsat på att byta ut ditt kit-objektiv mot ett i högre kvalité, Sigmas EX-serie är att rekommendera, t.ex. Sigma EX 18-50 f2.8. Denna optik kostar inte skjortan och presterar bra (när jag testade den i fotobutiken på en 400D). Sen kan ett batterigrepp vara ett nyttigt tillbehör, betydligt bekvämare att ta högkantsbilder samt att batteriet räcker betydligt längre.
Jag skulle även satsa på lite olika filter, t.ex. polfilter, gråfilter och ev. stjärnfilter.
Ja, det var mina funderingar det. Men du vet själv vad jag skulle lägga 16 000 på, men det har inte med det här att göra.
Slash2 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:05   #12
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Personligen håller jag med Götborg till max. Har du redan en systemare tycker jag du ska spendera på objektivoch filter istället, det är ju dem som gör bilderna till stor del. Jag köpte min D80 för att jag kände för att jag inte kunde få djup i mina bilder med min gamla kompaktare E7600, så jag körde på samma melodi (märke/tillverkare då) och satsade på dem nyaste systemkamerorna som fanns ute och D80 hade fina recensioner men priset gav också något (fick den för över 10000 kr importerad från jänkarna).

Jag hade helt klart fortsatt med lärandet med din 400D, den bör väl ha potential ändå (jag är ingen Canon-konniseur men)? Lär dig den med några kitobjektiv och sen när du känner att du "känner"/bemästrar den så kan du uppgradera genom att köpa nytt objektiv, inte kamera!

Det är min syn och åsikt på det hela. Jag själv kommer nog inte sälja den förräns den börjar kärva rejält (då menar jag fel som inte ens en verkstad kan åtgärda).

Fast den där AI-Servo skulle jag vilja ha, varför har inte Nikon sånt? Alex Ödman?
__________________
You'll Never Walk Alone
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:07   #13
Schulz
Medlem
 
Reg.datum: Jan 2006
Ort: Älmhult
Inlägg: 258
Skicka ett meddelande via MSN till Schulz
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Slash2
Jag hade satsat på att byta ut ditt kit-objektiv mot ett i högre kvalité, Sigmas EX-serie är att rekommendera, t.ex. Sigma EX 18-50 f2.8. Denna optik kostar inte skjortan och presterar bra (när jag testade den i fotobutiken på en 400D). Sen kan ett batterigrepp vara ett nyttigt tillbehör, betydligt bekvämare att ta högkantsbilder samt att batteriet räcker betydligt längre.
Jag skulle även satsa på lite olika filter, t.ex. polfilter, gråfilter och ev. stjärnfilter.
Ja, det var mina funderingar det. Men du vet själv vad jag skulle lägga 16 000 på, men det har inte med det här att göra.
Har hört att man skall vara extra försiktig med val av Sigmaobjektiv. Vissa ska vara i guldkant medans en del kan vara ren skit, enligt en kille vars fotokurs jag läste.

Batterigrepp är väl ok om man har pengar, men absolut inget nödvändigt, om man laddar varje gång man överför bilder till datorn. Tycker dem är rätt dyra också, men det är ju mitt tycke det.

Däremot håller jag med dig att man bör satsa på filter, det gör mycket och skyddar linsen från skit!

För att vara personligt nyfiken, hur kan en gymnasiestudent ha 16000 (om du inte sparat)?
__________________
You'll Never Walk Alone

Senast redigerad av Schulz den 2007-12-05 klockan 19:11.
Schulz besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 19:48   #14
Olaf Lindström
Moderator
 
Reg.datum: Dec 2002
Ort: Jönköping
Inlägg: 2 867
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Har hört att man skall vara extra försiktig med val av Sigmaobjektiv. Vissa ska vara i guldkant medans en del kan vara ren skit, enligt en kille vars fotokurs jag läste.

Batterigrepp är väl ok om man har pengar, men absolut inget nödvändigt, om man laddar varje gång man överför bilder till datorn. Tycker dem är rätt dyra också, men det är ju mitt tycke det.

Däremot håller jag med dig att man bör satsa på filter, det gör mycket och skyddar linsen från skit!

För att vara personligt nyfiken, hur kan en gymnasiestudent ha 16000 (om du inte sparat)?
Det känns som en rätt personlig fråga som inte har något med grundtråden alls att göra, bättre att ta via pm?

Ang. 40D vs. 400D så är det svårt att göra sig en uppfattning här på forumet, ett tips är att läsa mer om kamerorna på www.dpreview.com som har väldigt mycket matnyttigt om kameror överlag! Sen kanske känna/klämma på en 40D samt testa den är mer givande om du nu vill satsa på en.

Kanske även testa och läsa om lite olika objektiv, www.cyberphoto.se listar rätt bra objektiv vilket även www.scandinavianphoto.se och www.hegethorns.se gör.
__________________
Mvh: Olaf Lindström, Moderator Svenska 3d-tåg,forumets regler

Senast redigerad av Olaf Lindström den 2007-12-05 klockan 19:55.
Olaf Lindström besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2007-12-05, 21:53   #15
Martin O
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2007
Ort: Malmö
Inlägg: 2
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Schulz
Batterigrepp är väl ok om man har pengar, men absolut inget nödvändigt, om man laddar varje gång man överför bilder till datorn. Tycker dem är rätt dyra också, men det är ju mitt tycke det.

Däremot håller jag med dig att man bör satsa på filter, det gör mycket och skyddar linsen från skit!
Batterigrepp var ett av det första tillbehören jag köpte till min D80. Anledningen var ergonomi. Inte batteritid.

Filter som linsskyd är en omdiskuterad fråga. Flera trådar om detta finns på fotosidan.se Jag är en stor konsument av optik. Jag är amatörastronom och kikarfanatiker. Jag har aldrig lyckats att få en skada på någon frontlins beroende på att vid minsta transport sitter linsskyddet på. Samma med kameran. Däremot har jag haft stora fokuseringsproblem med UV-filter monterat på objektiven.
__________________
http://www.dremelforum.com
Martin O besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 23:24.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009