Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-05-21, 04:55   #31
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Dags för en trestegsraket...

I och med konverteringen av signalerna/signalsystemet till Trackside så blev det en naturlig konsekvens att införa även Baliser hos Signalerna och Tavlorna. Att få baliserna att visas är inget
problem men att överföra koden, från det som redan fungerade enligt bilderna i tidigare inlägg, blev mera jobb än väntat.
Nu har jag hållit på en del med att överföra, skriva om och utvidga hur Balisgruppen, Tavlor och Signaler fungerar och att det är utseendemässigt liknande mellan de olika objekten.
Mycket har förändrats dock är inte allt synligt, sedan är det ju så att ingen har ju testat någon del av systemet ännu och vet därför inte hur stor utvecklingen har blivit.

Jag tänker dela upp informationen om vad jag har gjort och hur det fungerar i (minst) tre inlägg.
Varje inlägg kommer att hantera ett av de tre grundobjekten: Balisgrupp, Signaler och Tavlor.

Jag tänkte börja denna trestegsraket på samma tema som i de två senaste inläggen: Balisgruppen!
Den stora skillnaden mellan att införa Baliser hos Signalerna och Tavlorna är att länkningen mellan Balisgruppen och objekten, som visas i det tidigare inlägget, inte behöver utföras,
därför blir det färre sökningar, färre objekt att arbeta med och en renare Balisgrupp.
Observera att Balisgruppen endast fungerar mot mina scriptade objekt.

Informationen som Balisgruppen genererar är samma och även propertyrutan ser i stort sett likadan ut som tidigare.
Däremot är valen som går att göra och hur Balisgruppen ska namnges lite annorlunda, även hur en del information hämtas kan skilja sig åt.

BG val.jpg
Så här ser valmöjligheterna ut just nu men jag vet att det kommer ett par specialare till i listan.

Många av valen(kanske alla) har kontroller på att de placeras på ett korrekt vis i förhållande till objekt runtomkring.
Dock finns det inte kontroll på att det är korrekt avstånd mellan grupperna eller att antalet balisgrupper (inklusive Signaler/Tavlor med ATC) överstiger maxantalet inom en viss sträcka,
dessa fel får Lokdatorn ta hand om!
Vissa balisgrupper har namnkrav, andra söker efter ett giltigt objekt inom ett visst avstånd.

Jag visar en bild på Rfsi - Repeterbalisgrupp, en väldigt vanlig typ och som också är lite speciell i Balisgruppen.

Rfsi.jpg
Som synes på bilden så är det några tydliga skillnader från Balisgruppen i förra inlägget. Den tredje och fjärde raden innehållande text är de som sticker ut mest, och jag tänker börja med rad fyra.
Det länkade objektet fås genom att en sökning genomförs under max 310meter och ska hitta en signal med ett korrekt namn.
En Rfsi ska namnges med ett "R" framför sifferdelen av signalens namn, som synes på bilden.
Om rätt signal hittas så räknas ett avstånd ut och även lutningen mellan objekten.
Balisinformationen skapas automatiskt och man kan välja P-balis (inte klart) och C-balis för lutning. A-balisen kan påverkas för att välja 10-/40-övervakning.

En varningens kommentar angående lutningsinformationen (som även finns hos Signaler/Tavlor), den är bara vägledande och måste alltid manuellt väljas.
Skälet till detta är att lutningar kan maskeras, t.ex om signal L4 står på 0 meters höjd och signal L6 står på 0 meters höjd så är lutningen 0‰,
om det finns en kraftig lutning mellan signalerna så kommer den inte att synas eftersom signalerna fortfarande står på samma höjd!


I den tredje raden så väljer man balisgrupp, tavlor och ställer in balisgruppens data.
De flesta balisgrupper är fasta och ställs då in med den knappen.
Rfsi är styrbar och får sin information av Signalens data, men kan uppdateras direkt med knappen.

Rfsi tavla.jpg
Tavlor som har ATC-beroende hittas normalt i Tavelpaketet, men Rfsi är en speciell liten sak, den behöver inte ha tavlor!
Man kan man välja typ av tavla och även justera den precis som de andra tavlorna.
Man kan välja gul eller blå tavla, balisdatan och giltiga val ställs in automatiskt.

Balistavla.jpg
Det andra tavelvalet är Balistavla, den finns även i Tavelpaketet, men jag bestämde mig för att lägga in den hos alla balisgrupper för att slippa placera ut en massa extra objekt.
Balistavlan placeras automatiskt beroende på antalet baliser, dock så kan man inte göra några justeringar utan tavlans utseende och placering väljs från en lista.

Det är inte säkert att alla val som går att göra behövs för att ATC-systemet ska fungera, ett sådant exempel är dubblering av balisgrupper.
Vid en hastighetssänkning med mer än 40km/h bör dubblering av OT-grupperna ske, detta har ju (kanske!) ingen betydelse i Trainz men för verklighetens skull så bör de placeras ut.
För att underlätta sådana situationer så har jag skapat en special grupp, som visas här nedan:

OTX error.jpg
Just den här bilden visar också en annan "finess" som jag har infört i stora delar av Signalsystemet, (fel)meddelande vid lämpliga tillfällen.
Här kan man utläsa att den förväntade OT-gruppen inte har hittats inom ett korrekt avstånd.
Hade gruppen hittats så hade informationen "kopierats" och ställts in automatiskt i dubbleringsgruppen.

Balisgruppen kommer att släppas samtidigt som Signalsystemet och inte i en fristående variant eftersom den är hårt knuten till "mina" objekt.
Vill man använda sig av Balisgruppens utseende kan den fristående varianten användas som redovisades i föregående tråd, när den snart släpps!

Signalerna och Tavlorna har väldigt många förändringar mot det som har redovisats tidigare, vilket paket jag kommer att berätta om i nästa steg är inte bestämt än...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-08, 05:10   #32
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Dags att bränna av steg två av raketen...

Jag tror (utan att veta) att intresset av mitt tavelpaket är större än det övriga systemet, eftersom jag har "lovat" att det ska släppas fristående! Därför så tänkte jag i detta andra steg berätta om signaldelen av signalsystemet...

Som jag nämnde i det föregående inlägget så är det "stora" förändringar hos signal-och taveldelen av signalsystemet. Jag tycker själv att förändringarna enbart är till det bättre, dock är nog förändringarna och sättet att använda objekten större hos tavlorna än signalerna.

Många av de saker som jag har förändrat fanns det tankar om redan innan konverteringen till trackside påbörjades och det har blivit en naturlig process att göra hela förändringen samtidigt. Allt är inte klart ännu!

Om man vill jämföra med hur det såg ut tidigare så finns det lite bilder under post #12 och #19.

Jag har tidigare visat lite bilder och berättat om trackside konverteringen i tråden "HB Signalsystem - Vad tycker ni?" (där får ni gärna fråga saker om signalsystemet och ge önskemål osv) men tänkte ge lite basal information här också!
Den stora skillnaden mot det äldre systemet är att det, istället för en "osynlig master"(trackside) som kopplas ihop med en "scenery signal" via namn, endast är ett objekt som placeras ut.
Istället för att varje signaltyp är ett trackside objekt så är signalobjekten indelade i olika "identitets-kategorier" (kom jag på nu!).
Följande finns nu:
  • HB S Stationssignaler
  • HB S Försignaler och övriga signaler
  • HB S Linje(block)signaler

"HB" indikerar objekt som är byggda och/eller scriptade av mig. Nästa bokstavskombination gör att liknande objekt sorteras efter varandra, och sist vad det är för objekt. Detta gör att objekten blir lätta att hitta (tycker jag själv i alla fall).

Linje(block)signalerna är inte påbörjade än, utan kommer att konverteras till trackside när Stationssignaler är färdigt. Jag kan dock nämna att den gruppen kommer att handha alla huvudsignaler som finns på linjer med eller utan linjeblock, därför parentesen i namnet, observera också att även Utfarts(block)signaler räknas som linjesignaler och går inte att välja hos Stationssignalerna.

Eftersom jag har valt att kategorisera signalerna så blir det också ett annat sätt att arbeta med objekten. Jag tänkte börja med att visa en bild på de val som finns.

1 Signalval.jpg
Hos "HB S Försignaler..." så är de sista valen inom parantes, det betyder att de kanske inte kommer att finnas, förutom "Brosignal".

Hos "HB S Stationssignaler" så kanske det är någon som ser att det även finns tavlor i listan! Det stämmer, eftersom S-tavla och "Dvsi-tavla" går att ställa rörelseväg mot och därför måste kunna lösa ut dessa, så får de ett signal-/tkl-beteende i Trainz. Tavlorna "Gräns för växling" har till viss del ett tkl-beteende eftersom de markerar en punkt där växling inte får förekomma utan tkl:s medgivande. Hur jag ska lösa detta det vet jag ej ännu, därför så finns de hos signalerna så länge, dock sist i listan...

Monteringsalternativen till Johans signaler är de som Johan har gjort, på bilden visas de som finns för Huvudljussignaler. De som jag har gjort är samma som finns i tavelpaketet.

Propertyrutan
När baliserna infördes hos trackside-signalerna och dess information skulle visas så började det bli väldigt trångt. En tanke som hade frodats ett tag fick ny näring och jag ställde mig frågan "Varför visa information om objekt som är passerat? Det är väl vad som ligger framför som är intressant?"
Så jag började skissa på ett annat utseende på propertyrutan!

2 Signalval PR.jpg
Så här ser den ut, jag tänker gå igenom en del i taget:

Den övre raden
Innehåller en knapp för val av signaltyper enligt föregående bild, och versions numret. Ett klick på frågetecknet visar informationen till höger, observera att informationen är från en annan bild!

Röda rutan
Justeringar för signalen och monteringsvalen, om sådan finns, styrs automatiskt.
Signalerna placeras med centrum 3m över rök (6.5m i brygga) och kan justeras lite uppåt. Vissa signaler får placeras lågt och kommer då att placeras under det fria rummet och närmare spåret, men kan inte placeras på en höjd däremellan. Tavlorna placeras enligt reglerna för dessa.
Avståndet till spårmitt är anpassat efter objekternas storlek, förutom vid ktl-montering där de är anpassade till de objekt som finns att tillgå, och kan inte justeras närmare en ett minimiavstånd.

Ljusgröna rutan
Visar Signalbild och information om varför signalbilden visas.
Även Tpl-signaturen visas och går att ändra (än så länge). Man kan inte välja att inte visa Märktavlan längre. Varför kunna välja bort ett objekt som måste finnas? Visningen av tavlan sköts automatsikt beroende på signaltyp och funktion mm.

Orangea rutan
Val av signalfunktion, ska eventuellt bytas till signalkategori! I och med uppdelningen så finns det bara två att välja mellan, Infartssignal och Mellansignal.

Mörkgröna rutan
Val om signalen ska ha ATC-beroende. Om man klickar på pilen så visas balisinformationen enligt den nedre bilden om ATC-beroende finns. Justeringar och val går att göra som beskrivet i föregående inlägg. Observera att även här ställs lutningen (C-balisen) in manuellt.

Eftersom baliserna, dess information och visning finns hos och sköts av signalen så är länkningen av externa balisgrupper ett minne blott.

Gula rutan
Visar information till och om nästa "intressanta" objekt. Kolumn två visar information om ytterligare ett objekt om behov finns.

Blåa rutan
Om signalen har extraval tillgängliga så redovisats de här, allt sköts automatiskt. Om medgivandedvärgsignal väljs så visas rutan nederst till höger, med justeringar och val, en medgivandetavla har inga val.
Ett nytt objekt går också att välja, steghållare! Den är initialt synlig men går att välja bort, den placeras automatiskt och går inte att justera annat än vid ktl-montering då man kan välja sida eller bakom.

Jag tycker i alla fall att det blev snyggare, renare och tydligare än innan!

När vi ändå håller på så kan vi ta Försignalerna och deras propertyrutor!

3 Försignaler PR.jpg
Är ju inga större skillnader hos propertyrutan än mot senaste bilden.
Men det finns en viktig skillnad, ATC-beroendet!
Hos försignalerna och skredförsignalerna väljs inte ATC-beroendet utan det ställs in från den signalen som hittas i söket.
En korrekt signal hittas genom att försignalen är rätt namngiven och medriktad.
I skrivande stund så tillåter jag följande konventioner. Om huvudljussignalen heter "C 24" så kan försignalen heta "C F24", C FSi24" eller "C Fsi24".
Försignalen ställer in Tpl-tavlan automatiskt om huvudljussignalen är en infartsignal, även avståndstavlan visas automatiskt från avståndet 1100 meter. Så inställningen av tilläggstavlor är nästan ett minne blott.

Skredvarningsanläggningen
I den här signalgruppen så kan man välja skredvarningssignaler.
Det finns två typer: skredvarningssignal(stopplykta) och en skredvarningsförsignal. Dessa objekt namnges på ett speciellt vis. De MÅSTE ha "Skred" följt av mellanslag först i namnet annars kommer de inte att fungera. Sedan ett unikt namn på skredområdet, mellanslag och ett namn/nummer på signalen.
Vad området eller signalerna heter finns det ingen direkt regel om, men för långt namn och det får inte rum på skylten. "Skred" är däremot viktigt och särskiljer signalerna mot Tpl-signaturerna på banan. Sökningen från skredvarningsförsignalerna sker på samma vis som hos försignalerna.

Skredvarningssignalerna söker också och letar efter en motriktad skredvarningssignal med ett korrekt namn. Om signalen hittar ett "skredobjekt" innan sin motriktade signal så kommer det att kunna påverka skredanläggningen och därmed signalerna. Hittas inget skredobjekt så kommer signalerna alltid att vara släckta som på bilden. ATC-beroendet ställs in hos signalen.
Skredobjektet skapade jag för att kunna testa funktionaliteten och tanken är att det ska bli ett objekt som andra kan skapa sina egna "skredfunktioner" med hjälp av!

Vi tar ett gäng med propertyrutor till bara för att jag kan!

4 Mera PR.jpg
De enda kommentarer jag behöver ge är väl att tavlornas signalbeteende inte är riktigt färdigt!

Jag tänkte visa en (i mitt tycke) väldigt bra finess med mitt signalpaket.
Du håller på och bygger och står i och när du testar så upptäcker du att signalerna inte visar korrekta signalbilder. Du öppnar propertyrutan och får se informationen i bilden till vänster:

5 Finess.jpg
I det gamla systemet(i stort samma som STL:s) så fick man byta ut scenery signalen, skriva in namnet igen, länka om och placera signalen på rätt plats igen!

I mitt system så väljer man bara en ny signal, giltiga val blir (oftast) kvar och sedan är de klart!
I bilden till höger är signalen bytt till en femskenare, reglerna säger att man även kunde ha valt en treskenare, men den är ju restriktivare och ger kör40 direkt!

ATC-informationen uppdateras automatiskt. Om signalen flyttas med propertyrutan öppen så kan man se det korrekta avståndet direkt!

Lite bilder att avsluta med
6 Bilder.jpg

Signalerna och fästena till dessa är JohanV:s alster övriga objekt knutna till signalerna och tavlorna är jag skyldig till.
Här kan man se steghållarna "in action" och lite olika placeringar.

Observera att varje signal endast är ett objekt, den gröna id-kuben!
Bild 2/3 på femskenaren, innehåller följande förutom signalen: baliser, 4st tavlor, tillhörande fästen och steghållare. Allt skapat automatiskt eller via val i propertyrutan. I det gamla systemet, om man förutsätter att märktavlan hör till signalen, så skulle man behöva placera ut sex objekt plus en osynlig master och justera in det mesta manuellt!

Nu tog utrymmet slut, har säkert glömt något...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-09, 09:42   #33
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Otroligt vilket jobb du gjort. Det finns en sol utanför dörren som har lyst ett tag om du inte visste det.
Jag skall testa när den riktiga svenska sommaren kommer.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 18:09   #34
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Dags för steg tre av raketen...

Idag är det exakt två år sedan jag skapade den här tråden och skrev mitt första inlägg om mitt signalsystem!
Därför passar det väl bra att skriva den första delen av del tre av trestegsraketen!
Ja ni läste rätt, första delen!
Skälet till varför jag delar upp denna del i flera underavdelningar har två huvudskäl, dels så kommer det jag ska skriva antagligen inte få rum i ett inlägg!
Eftersom vissa delar av tavelsystemet har genomgått stora förändringar, så kan jag lika gärna dela upp informationen för tydlighetens skull.

Första gången jag nämner att jag håller på med ett eget tavelsystem, med STL:s grejor, är i post #20 skrivet 170207. I och med att .FBX fann sin väg in i Trainz så fick även jag möjlighet att
skapa egna objekt, och då föddes idén (och många andra ideér) att göra ett helt eget tavelsystem.
I min byggtråd post #9 i början på augusti och sedan i denna tråd post #28 den 20/9 berättar jag om hur tavelpaketet är tänkt att fungera.

I denna första del så blir det lite basal information och lite bilder, dock är det så att varken utseendemässigt eller i propertyrutan är det några jätteförändringar mot tidigare information.
De stora förändringarna ligger hos ett fåtal tavlor.

En stor förändring är ju också att baliserna numera finns och skapas automatiskt även hos tavlorna, vilket innebär att länkning av balisgrupper mot tavlorna är ett minne blott.

Namngivning
Till skillnad mot signaler och växlar så har tavlorna inte något krav att heta något speciellt. Det finns regler för hur de ska namnges (i vilket fall en del av tavlorna) på ritningar.
Även fast tavlorna, med några få undantag, inte behöver namnges i mitt system så finns det en stor vinst med att vissa ges ett unikt namn, varför? Kommer att bli tydligt senare...

Mycket av det som jag visade i signalinlägget är hämtat från hur tavlorna var utformade, eftersom de redan var trackside-objekt och det lockar mig att göra ett enhetligt utseende och beteende.

Det kommer säkert att bli en del upprepningar från tidigare inlägg, men det kanske inte gör så mycket!
I skrivande stund så innehåller tavelpaketet följande tavlor:
  • Hastighetstavla
  • Orienteringstavla(Inkl. Förvarningstavla)
  • Försignalbaliser(Fiktiv försignal)
  • Systemgränstavla (Ingen koppling till signalsystemet)
  • Rörelsevägstavlor (Ingen koppling till signalsystemet, som redovisas i signalinlägget ovan)
  • Balistavla (Ingen koppling till signalsystemet)
  • U-tavlor (Ev. koppling till Tkl-systemet)
  • Ploglyfttavla (Ingen koppling till signalsystemet)
  • Ringsträckeskyltar (Ingen koppling till signalsystemet)
  • Tillhörande textur-grupper
Jag funderar även på att lägga in "Tuttavla" och en kategori "Övriga tavlor" i tavelpaketet...

I detta inlägg ska jag redovisa Rörelsevägstavlor och Försignalbaliser.
Jag tänker bara gå igenom det som är skillnader mot hur signalerna fungerar och börjar med att visa en bild:

1 DvsiT.jpg
Som synes så känns det mesta igen från tidigare.

I justeringsrutan finns möjlighet att välja tavelavstånd mellan tilläggstavlorna istället för rotering (tavlorna går inte att rotera i verkligheten).
Justeringen i höjdled är något friare, tavlor som kan placeras både högt och lågt kan även placeras valfritt mellan min- och maxhöjd.
Avståndet till spårmitt justeras automatiskt så att det fria rummet uppnås.
Även hos tavlorna finns det ett minimiavstånd för varje tavla till spårmitt förutom för placering på Ktl-stolpe där de objekten bestämmer min- och maxavståndet.

Alla tavlor kommer att som minst ha information via frågetecknet, vissa tavlor, som synes här kan ha direktinformation i propertyrutan, andra tavlor kan visa extra information via knappar.
Allt för att assistera byggaren i sitt uppdrag!

De här tavlorna har heller inga baliser knutna till sig, även fast S-tavlan kan ha det, jag tycker inte att det är värt att lägga in det
eftersom ATC-informationen bara kommer att fungera mot mitt system och då måste ändå tavlorna från "HB S Stationssignaler" användas.

Tavla Försignalbaliser
När hastigheten höjdes på befintliga banor och försignalavståndet från den fristående försignalen inte räckte till så skapades den här tavlan, istället för att flytta den befintliga försignalen.
Den finns endast på banor med ATC.

Den här tavlan är de facto en fristående försignal! Då kanske vän av ordning undrar, varför finns inte den hos signalerna?
Det beror på att den inte visar någon signalbild, all signalinformation ges via baliser, och att den inte har något Tkl-beteende.
Detta innebär också att den slutgiltiga funktionaliteten hos tavlan inte kommer att finnas förrän ATC och eventuell hastighetsstyrning är klar.

Så här ser propertyrutan ut när tavlan är nyutplacerad:
2 FFsi PR först.jpg
Eftersom tavlan endast förekommer på banor med ATC så visas alltid balisinformationen och tillhörande baliser.
Tavlan måste också namnges på ett korrekt vis, om huvudljussignalen heter "C 26" så kan tavlan heta "C FF26", C FFSi26" eller "C FFsi26". Då kan det se ut som nedan:

3 FFsi PR namn.jpg
Tavlan kommer att uppdatera balisinformationen i sinom tid men det är alltid lämpligt att använda sig av "Uppdatera balisgruppen" för att se så att man inte har gjort något misstag,
eftersom den kollar så att allt är korrekt och om så icke är fallet ges ett felmeddelande.

Eftersom balisgruppen är styrbar så kommer balisinformationen att uppdateras vid lämpliga tillfällen, och alltid ge ett korrekt värde, även när propertyrutan är öppen!

Ett problem med tavlan är att funktionerna som beskrivs endast fungerar mot mina signalobjekt. Det normala beteendet vid en felaktigt konfigurerad tavla eller signal är att den inte kommer
att fungera och att det på något vis syns på objektet.
Skälet till att jag vill göra så är att det dels ska vara tydligt att något inte är korrekt och också att objekten inte ska kunna missbrukas och placeras på ett felaktigt vis.
Om tavlan inte konfigureras rätt kommer balisgruppen visa -/00 (v. Stopp) och visa 2st baliser!

Tavlan kan också användas för att ge motsvarande information vid ett skredvarningsområde. Så här ser respektive skredvarningsobjekts namngivning ut:
  • Skredobjekt - "Skred Fara"
  • Skredvarningsstopplykta - "Skred Fara I"
  • Skredvarningsförsignal - "Skred FFara I" (FSiFara, FsiFara)
  • Försignalbaliser - "Skred FFFara I" (FFSiFara, FFsiFara)
Detta är ett exempel!
"Skred " måste finnas, "Fara" är skredområdets namn och kan vara vad som helst, "I" är namn/nummer på skredsignalen som Fsi/FFsi pekar emot och kan vara vad som helst!
Namnen inom parantes är alternativa namngivningar.

Felmeddelanden visas om felaktiga objekt hittas eller objekt saknas, vilket även gäller signalerna som kanske inte fick rum senast...

4 FFsi PR skred.jpg
Eftersom målpunkten saknar baliser så borde FFsi antingen visa "vänta Stopp" eller inte synas alls, ska fixas!
5 FFsi bild skred.jpg
Närmast i bild syns tavlan konfigurerad som "Skred-FFsi" med den nya ID-symbolen för detta objekt. Ovan syns en felkonfigurerad tavla som det är gjort nu, men ska ändras!

De två nästa inläggen kommer att behandla Hastighetstavlan och Orienteringstavlan, hoppas det räcker med ett inlägg per objekt...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-18, 20:17   #35
RobertE
Medlem
 
Reg.datum: Sep 2009
Ort: Stockholm, Norrort
Inlägg: 264
Standard

Underbart! Det ordet kanske inte räcker.
__________________
Mvh RobertE.
RobertE besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-28, 15:44   #36
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard It's time for some fart...

Som utlovat så kommer nu del två i steg tre av trestegsraketen: Hastighetstavlan(HT).
Den största förändringen hos HT-gruppen är införandet av baliserna, som nämnts tidigare innebär det att all länkning till externa balisgrupper är helt försvunnen.

HT del 1.jpg
Vid utplacering av en HT så ser den ut som på den översta bilden.

Gröna rutan
Här väljer man hastigheten som syns på tavlan, eller som kommer att visas i ATC om det är Pilupp eller Pilner.
Den valda hastigheten bestämmer vilka tilläggstavlor som finns att välja på. Till höger syns vilka val som går att göra.
Den valda tilläggstavlan bestämmer i sin tur vilka val som går att göra för nästa tavla, osv. Vissa tillåtna val känns lite konstiga, så kommer säkert att ändra dessa innan släpp, bl.a att tillåta "ATC Överskridning" till lägre hastigheter än 40km/h även fast det går att koda så. T.ex 10km/h med kodad överskridning på 30% ger 10 + 3, avrundat ner till närmaste helt femtal, som blir... 10km/h!!
Mycket sådant här detaljpillande som pågår hela tiden...

Röda rutan
Här kan man välja om HT ska ha baliser kopplade till sig, om det valet är gjort så kan man också välja att visa balisinformationen genom att klicka på pilen.
Möjligheten att välja ATC-beroendet bestäms dels av den valda hastigheten och vilka tilläggstavlor som är valda, eftersom vissa tavlor endast finns på ATC-utrustade banor.
Jag har valt att tvinga ATC-beroende vid hastigheter över 120km/h, det beror på två saker:
  • Hastigheten som går att koda vid gränsen är max 120km/h.
  • Granskningen av alla linjeböcker gav en maxhastighet på linjer utan ATC av 110km/h.
Nackdelen med att bestämma en specifik hastighet är att om man vill bygga en bana innan ATC:s införande med högre hastigheter än 120km/h så går inte det i mitt system. Men jag väljer hellre att det alltid blir rätt än att det ibland blir fel!

Orangea rutan
Val av tilläggstavlorna sker genom att klicka på länken.
Här kan man också se en nymodighet (som finns i samtliga tavlor där behov finns), frågetecknet efter den valda tilläggstavlan. Vid en tryckning på frågetecknet så visas en informationstext om hur och varför tavlan används.

Namngivning
Hos hastighetstavlorna så finns det inga krav på att de namnges på något speciellt vis, ej heller att de har ett unikt namn.
Fördelarna med att namnge samtliga objekt som ingår i signalsystemet (och även en del andra) är dock övervägande tycker jag.
Hur man namnger är upp till var och en, kort och tydligt är dock bra. På ritningar används ofta kilometertal och då tenderar namnen att bli långa, dock så är det lättare att få naturligt unika namn. Ett förslag visas nedan, observera att det endast är ett exempel...

HT del namn.jpg
Hos HT är det inte jätteviktigt att det finns ett namn, men det är bra, vilket kommer att visa sig tydligare när jag berättar om OT...

Som jag skrev tidigare så är den största förändringen införandet av baliser hos HT, detta medför en del ytterligare information och handhavande som jag tänkte berätta om nu!

En balisgrupp tillhörande en Hastighetstavla kan antingen vara Enkelriktad eller Dubbelriktad. En enkelriktad balisgrupp är annullerad i den riktningen som den inte gäller för, antingen med en markör(-,-,-) eller med ett speciellt kodord. Detta styrs automatiskt beroende på vilka inställningar som görs i balisgruppen.

Jag lägger in bägge bilderna på en gång:
BILD 1
HT del 2.jpg
BILD 2
HT del 3.jpg

Blåa rutan
När man väljer att visa balisinformationen så kan det ibland finnas möjligheter att förändra informationen som balisgruppen skickar ut. Vilken information som går att ändra och inom vilka värden bestäms av hastigheten och tilläggstavlorna.
Text som är understruken och bokstäver som är gröna kan påverkas.

Gröna rutan
Pilsymbolen är aktiv när balisen är inställd på ett sådant vis att den kan vara både enkel- och dubbelriktad.

Röda rutan
När den enkelriktade pilen klickas så söker HT i 3 meter efter en motriktad tavla av rätt typ, vid ej lyckat sök så visas ett felmeddelande, exempelvis som på bild 1!
Om sökningen lyckas så blir tavlan(balisgruppen) dubbelriktad och namnet på funnen tavla visas, om tavlan inte är namngiven så visas GameObjectID istället, vilket inte säger något annat än att ett objekt har blivit funnet, så namngivning kanske inte är så dumt ändå...

Mitt rekommenderade förfaringssätt är följande:
  1. Skapa första tavlan, namnge (HT 125K1), ställ in tavlor och balisinformation
  2. Stäng propertyrutan (annars sparas inte namnet)
  3. Skapa nästa tavla, en bit ifrån den första, gör punkt 1 o 2 (HT 85T)
  4. Gör tavla nummer två motriktad, flytta den närmare tavla ett
  5. Öppna tavla 1:s PR och klicka på enkelpilen
Vilken som helst av tavlorna kan vara slav eller master, när dom har blivit inställda. Det är alltid masterns baliser som visas.

Ljusblå rutan
Balisinformationen hos den tavlan som är slav går bara att ändras i till viss del.
Om mastern görs om till enkelriktad så försvinner länkningen också, detta sker även om en av tavlorna tas bort. Kontrollen sker vid Init av objekten och vid öppning/stängning av PR.

OBS: Varje förändring hos länkad HT måste uppdateras manuellt, det finns ingen automatisk uppdatering av balisdatan. Grupperna är ju fast kodade, så se det som att du kodar om baliserna varje gång du ändrar något...

Alla(?) tilläggstavlor finns att välja på för HT, en tavelkombination som kanske kommer att användas en del, är områdesgränsen.
Det finns lite olika sätt att placera tavlorna vid gränserna som kan vara asymmetriska eller symmetriska, dessutom kan gränstavlorna stå separerade från HT.
Jag har valt att införa symmetrisk placering och endast gränstavlor tillsammans med HT i version 1 av tavelpaketet, eftersom det är enklast både för mig men framförallt för byggaren.

Ett exempel på hur det kan se ut:
HT del 4.jpg
Tavla "ATC börjar" in till ATC-område och tavla "ATC slutar" in till outrustat område. När balisgruppen in mot ATC-område är utrustad med kurvnedsättning (som på bilden) så ska det finnas en balisgrupp med tvingande(T) hastighet innan, annars så kommer inte tågen att få full ATC-övervakning. Full övervakning sker när den första medriktade balisutrustade signalen har passerats.
Den separata T-gruppen finns i balisgruppen.
Även en balisgrupp(OTG) med övervakningshastighet inom outrustat område ska finnas före tavla med GMO-information, men det kommer jag att berätta om i samband med OT!

Det finns även tilläggstavlor med "ATC Arbetsområde börjar/slutar", även dessa har endast symmetrisk placering. Tavlorna borde knappast användas av någon utan specifika kunskaper, men finns med ändå!

Sökning
Förfarandet med sökning av motriktad tavelgrupp finns endast för balisutrustade tavlor. Internt är det som att två enkelriktade balisgrupper är placerade vid tavlorna, skulle man dock bygga så, blir det ett garanterat balisfel och inte minst verklighetsfrämmande!
Hela idén är ju att det ska vara så nära verkligheten som möjligt och att då tillåta felaktiga placeringar av objekt är något jag försöker att undvika, ibland är det tyvärr omöjligt att ha den kontrollen...

Jag försöker att lägga in information, varningar och felmeddelanden direkt i propertyrutan eller i vissa fall hos utseendet hos objekten. Ibland är det inte möjligt att göra så, beroende på att jag inte vet hur byggarna tänker, dessutom kan ATC-byggande vara ganska komplicerat. Eftersom det verkliga ATC-systemet har ett inbyggt felhanterande i form av "balisfelslarm" så kommer jag låta många av de fel som kan uppstå, fångas upp av ATC-systemet, precis som i verkligheten.
Dock så är planen att på platser där föregående signal/tavla har baliser men nästa som ska ha det inte har det, lägga in kontroll i form av varning hos objekten och kanske nödbroms eller liknande hos fordonet vare sig det är så i verkligheten eller ej, för att tvinga fram ett korrekt byggande!

Jag nämnde i föregående inlägg funderingar på att skapa ytterligare två tavelgrupper, sagt och gjort: "Tuttavla" och Övriga tavlor har sett sitt ljus.
Bilden nedan visar dessa grupper i den nedersta bilden.

HT del 5.jpg
"Tuttavlan" eller Ljudsignaltavlan som den heter finns med tre tilläggstavlor som variant till endast huvudtavlan, annars inga konstigheter.
På bilden visas även de tavlor som just nu finns i Övriga tavlor.

Tavelpaketet
Nästa inlägg kommer att handla om Orienteringstavlan och jag misstänker att det kan bli ett lååångt inlägg så skriver lite information om planerna för tavlorna redan nu!

Det återstår några uppsnyggningar och lite finness-programmering, sedan ska tavelpaketet testas under SP2 samtidigt ska demobanan klonas och konverteras med trackside signalerna.
När funktionaliteten är testad (förhoppningsvis utan några fel) så ska SP3 installeras och tavlorna testas igen. Jag gör så här för att veta om det är jag eller uppdateringen som gör eventuella problem hos tavlorna.
Samtidigt ska Manualen skrivas, där huvudfokus kommer att bli på Guide-delen för tavlorna men ska försöka få med så mycket som jag hinner under referensdelen också.
Sedan ska paketet släppas, förhoppningsvis inom en månad, kommer dock inte att släppa något om jag inte är nöjd själv...

Jag skrev tidigare att balisgruppen inte kommer att släppas annat än i samband med hela signalpaketet, jag kanske har ändrat mig. Risken med att släppa det innan, är att objekt som inte finns att tillgå kan ge "sökfel" och då blir det garanterat frågor från folk som inte läser manualer och säkert andra också.. Så får se hur jag gör!

Jag får med en kommentar till:
Pursche och RobertE: Tack för berömmet, jo jag har hört ett ryckte om någon stor lampa som lyser

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html

Senast redigerad av blomsson den 2018-06-28 klockan 16:26.
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-29, 14:19   #37
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Att först testa i SP2 och sedan i SP3 är en klok väg att gå. Mina erfarenheter att gå från SP2 till SP3 har bjudit på en kalldusch. Det är möjligt att du kanske måste räkna med det, Blomsson.

Din presentation är föredömlig, men när skarpt läge för banbyggarna inträffar får du nog räkna med en störtskur av frågor. Då får du ett pedagogiskt problem, men det löser du får jag hoppas.

Du skriver att paketen presenteras om en månad. Är det inte väl optimistiskt?

Kan alltid börja med några uppmjukningsfrågor:

Som f d scout och orienterare vet jag vad stegräkning innebär, men inte vad steghållare är.
Läste på ett ställe "Enablad? False". Vad innebär det?

Summa: Imponerande.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-29, 15:43   #38
jorgen3
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2007
Ort: sundsvall
Inlägg: 524
Standard

Hej Kan bara hålla med. Otroligt imponerande. Jag jobbar som besiktning man på signal anläggningar i Sverige på Sweco Rail. Och ser att du verkar inte ha missat någonting.
Det är på en Trafikverkets Nivå. Låter nästan som en Atc2 simulator detta.

Men det finns risk att det är för avancerat för många. Jag har rätt mycket kurser i Atc och praktik ute i spåret och jobbar med det dagligen och har
tillgång till all atc information man behöver, men det har inte så många här.
Hur placerar men en Sh* balis och vad ska föregående A-balis då har för kodning etc.
Jag själv håller inte på med trainz så jag får nog inte uppleva detta system i praktiken. Men det ska ändå bli kul att se vart det mynnar ut detta.

Senast redigerad av jorgen3 den 2018-06-29 klockan 15:46.
jorgen3 besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-30, 09:42   #39
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

Vänta tills vi börjar fråga efter ERTMS nivå 2 eller 3. Då kan det bli krångligt.
__________________
M v h
/Pursche
Pursche besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-06-30, 16:44   #40
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Tackar alla för utlåtanden, alltid trevligt och uppmuntrande med uppskattning för det man lägger ner tid på att göra!

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Att först testa i SP2 och sedan i SP3 är en klok väg att gå. Mina erfarenheter att gå från SP2 till SP3 har bjudit på en kalldusch. Det är möjligt att du kanske måste räkna med det, Blomsson.
Jag har väl inga stora farhågor om att SP3 skulle ge mig några större problem, men vill veta vad det är som orsakar eventuella problem i systemet och därför är det enklare att utföra separata tester. Nackdelen är förstås att det tar längre tid om allt fungerar som det är tänkt.
Såg igår att den officiella versionen av SP3 inte är släppt ännu!

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Din presentation är föredömlig, men när skarpt läge för banbyggarna inträffar får du nog räkna med en störtskur av frågor. Då får du ett pedagogiskt problem, men det löser du får jag hoppas.
Vet inte riktigt vad det pedagogiska problemet skulle vara. Frågor är givetvis välkomna fast jag hoppas och vill att man bemödar sig med att öppna och läsa Manualen innan man frågar om saker, det mesta kommer säkert att stå där. Dessutom så är propertyrutan fullproppad med information, både direkt och via hjälpknappar.

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Du skriver att paketen presenteras om en månad. Är det inte väl optimistiskt?
Jag skriver att tavelpaketet förhoppningsvis släpps inom en månad! Jag är normalt emot att ge specifika datum eller liknande för släpp och sådant, brukar bara ge ont blod i slutänden. Tavelpaketet är i stort färdigt, och en av de punkterna som jag hade kvar att göra, gjordes färdig igår! Tyvärr brukar de flesta "bra grejer" ge ringar på vattnet, men man får sätta ner foten ibland!
Tanken från tidigare i våras var att ha det klart runt midsommar, så redan "försenat"...

Citat:
Ursprungligen postat av Nils Blid Visa inlägg
Kan alltid börja med några uppmjukningsfrågor:

Som f d scout och orienterare vet jag vad stegräkning innebär, men inte vad steghållare är.
Läste på ett ställe "Enablad? False". Vad innebär det?

Summa: Imponerande.

Nisse
Steghållare (och ja det heter så) är en anordning för att kunna hänga eller luta stegar mot signaler/stolpar och bryggor så att stegen står stadigt.
Signaler som är högt placerade på rörstolpar har oftast (alltid!) steghållare, då kan man antigen stå på stegen eller på steghållare när arbete sker i signalen. Steghållare i brygga är inte så vanligt men förekommer, likaså i kontaktledningstople. Huvudsignaler i kontaktledningsstolpe sitter oftast på en stövel som går att stå på, och upp dit kommer de flesta utan steghjälp. Förekommer att andra signaler i kontaktledningsstolpe har steghållare, t.ex Vfsi, och då ger stegen en möjlighet att arbeta med båda händerna fria.
Steghållarna syns i de sista bilderna i post #32, framförallt på signalerna längst till vänster.

Trodde ingen skulle bry sig om "enabled? false" därför ingen kommentar i texten!
Det är gamla tester som va kvar just i den signalen och talade om ifall P-balisen fungerade som tänkt. Så ingenting att bry sig om.

Men kan ta en snabbis(!) om hur baliserna ritas upp:
Varje balis (P,A,B,C,N) i balisgruppen har två variabler, mEnabled och mValid som bestämmer om balisen ska vara synlig och/eller påverkbar. Det här står beskrivet
i tidigare inlägg i denna tråden.

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Hej Kan bara hålla med. Otroligt imponerande. Jag jobbar som besiktning man på signal anläggningar i Sverige på Sweco Rail. Och ser att du verkar inte ha missat någonting.
Det är på en Trafikverkets Nivå. Låter nästan som en Atc2 simulator detta.
En ej uttalad "dröm" är en "ATC-simulator upplevelse" hos systemet och att lokförare känner igen sig, dock så är det långt kvar dit. Jag har inte påbörjat arbetet med lokdatorn ännu, men lägger grunden till systemet med de passiva objekten och hoppas att Trainz ska tillåta mig att hämta datan, ungefär på samma sätt som görs i verkligheten, och sedan bearbeta den i lokdatorn och därmed påverka lokets olika system och indikeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av jorgen3 Visa inlägg
Men det finns risk att det är för avancerat för många. Jag har rätt mycket kurser i Atc och praktik ute i spåret och jobbar med det dagligen och har
tillgång till all atc information man behöver, men det har inte så många här.
Hur placerar men en Sh* balis och vad ska föregående A-balis då har för kodning etc.
Jag själv håller inte på med trainz så jag får nog inte uppleva detta system i praktiken. Men det ska ändå bli kul att se vart det mynnar ut detta.
ATC har ju den egenheten att det är förhållandevis lätt att förklara hur och varför det används men kan bli nästintill hur komplicerat som helst att bygga och arbeta med.
Min generella tanke med signalsystemet är att vem som helst (som orkar läsa en manual) ska kunna bygga med mitt system utan några stora signalkunskaper. Grundregeln är att följa de regler och föreskrifter som finns. I vissa fall, ATC är ett sådant, så kan det lätt bli komplicerat och förvirrat. Eftersom baliserna är "inbyggda" hos signaler och tavlor så behöver endast specificerade grupper placeras ut separat men systemet fungerar även utan dessa grupper, och man behöver ju inte lägga ut en massa SH(*) baliser om man inte vet hur man ska göra.

Frågan är mera hur många extrakontroller som ska ske innan lokdatorn kommer in i bilden, alltså redan under byggandet. Antagligen kommer det finnas många kontroller hos signalerna som inte är implementerade än.

Citat:
Ursprungligen postat av Pursche Visa inlägg
Vänta tills vi börjar fråga efter ERTMS nivå 2 eller 3. Då kan det bli krångligt.
Säkert, verkar inte vara lika lätt att få tag på information på hur det fungerar internt som det är med ATC:n.
Dock har jag inga planer på att införa ERTMS, är inge roligt utan fysiska signaler.
Men ska aldrig säga aldrig, efterfrågan styr ju handhavandet eller hur det nu va...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-01, 12:31   #41
Nils Blid
Medlem
 
Reg.datum: Dec 2009
Ort: Malmö
Inlägg: 2 055
Standard

Utförliga och lättbegripliga svar. Utmärkt.

Nisse
Nils Blid besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2018-07-09, 03:42   #42
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Dags för lite järnvägsorientering!

Dags för del tre, och den sista(!) delen i både taveldelen och i trestegsraketen: Orienteringstavlan(OT) även Förvarningstavlan(FvT) finns med på ett (stort) hörn.
OT-gruppen har den överlägset största förändringen hos samtliga tavlor där införandet av baliserna är en orsak till det, men en större orsak är ett delvis annat sätt att arbeta med tavlorna. Personligen, lite jäv(l)ig är man ju, men jag är väldigt nöjd med hela tavelpaketet men kanske mest med Hastighets- och Orienteringstavlorna.

Trestegsraket del 3 OT del1.jpg
Vid utplacering av en OT så ser den ut som på bilden, innan tavlan är påverkad så finns det också fem stycken baliser synliga.

Orangea rutan
En OT orienterar alltid för något, så den första tilläggstavlan bestämmer Orienteringstavlans funktion. När länken för den första tilläggstavlan klickas så kommer rutan nederst till höger upp i bild. Där kan man välja vilken tavla(funktion) som OT ska ha och därefter så bestäms övriga möjligheter för tavlan.

Trafikplats och Hjulskadedetektor
Dessa två tavlor fungerar så att efter att den första tavlan är vald så kan man välja en avståndstavla som tillägg. Avståndsvärdet väljs från en lista.

V-Tavla
Till V-Tavlan kan man välja "Inskränkningstavla". Den tavlan inskränker (begränsar) OT:s betydelse till det som framgår av tavlan, man kan välja två typer av inskränkning, "Mot..." och "Spår#".

Trestegsraket del 3 OT del2.jpg
På bilden syns de olika valen som nyss beskrivits.

Orienteringstavla för Huvudsignal
Nu börjar det hända lite grejer!

Trestegsraket del 3 OT del3.jpg
Bilden överst till höger visar en grundplacerad OT-Hsi.

Orangea rutan
Här kan man se att "Huvudsignaltavlan" är vald som första val och att även OT har informationstext om man klickar på frågetecknet.
Rensning av tilläggstavlorna möjliggör även byte av OT:s funktion.

Röda rutan
ATC-beroende existerar inte för dessa tavlor, ej heller för de tre tidigare. Lutnings-värdet är endast för att det går! Avståndsvärdet används för att ställa in avståndstavlan.

Gröna rutan
Här syns en knapp som inte har funnits förut: "Sök första målpunkt", genom att klicka på den så görs en sökning utefter spåret till ett giltigt objekt är hittat.
I den översta gröna rutan så är ingen sökning gjord, därför inga visuella data.

I den mellersta gröna rutan så är en sökning gjord och namnet på objektet syns. Avståndet och lutningen kan utläsas till det funna objektet i den röda rutan.

Ett giltigt objekt är en signal som har mitt script kopplat till sig och är en HuvudLJUSsignal med funktion som Mellanblocksignal eller Infartssignal. Eventuellt så kommer även övriga signalfunktioner att vara giltiga.

När en korrekt signal träffas på så ställs tilläggstavlorna in automatiskt.

Ljusblåa rutan
Här har sökningen hittat en Infartssignal inom ett korrekt avstånd.

Blåa rutan
Här har sökningen hittat en Infartssignal inom ett avstånd som kräver en tilläggstavla för avstånd.

Nu är det säkert någon som knorrar och hävdar att jag har sagt att tavelsystemet ska gå att använda fristående. Och tyvärr så har den knorrande rätt... Så hur ska vi lösa det?
Jo, vi tillåter sökning mot ogiltiga objekt också! Skälet till detta är inte bara att kunna använda OT som fristående utan också att kunna söka förbi signaler som inte hör till mitt system, t.ex signaler som hör till STL:s vägskydd.
Trestegsraket del 3 OT del4.jpg
Gröna rutan
Skillnaden blir att när sökningen träffar på en signal som INTE är mitt objekt så kan man fortsätta sökningen genom att klicka på "nästa målpunkt". Om en signal som är mitt objekt hittas så avslutas sökningen annars så kan man fortsätta att söka.

Vid sökning mot en generisk signal så ställs avståndstavlan in automatiskt. Vill man ha en tilläggstavla för "Tpl Signatur" så väljer man det från listan på position två(Ljusblåa rutan) och söker tills rätt objekt dyker upp!

Sökning av objekt:
Sökningen följer växlarnas lägen, jag tänkte möjliggöra sökning förbi medväxlar i avvikande läge (som jag använder vid tågvägssökning) men valde bort det eftersom det kan göra sökningens resultat förvirrat. Sökningen slutar om spåret slutar, medväxel i avvikande läge eller om avståndet är för långt, ibland även om ett felaktigt objekt är funnet.
Vissa sökningsresultat resulterar i ett felmeddelande, som synes på den nedersta bilden.

Va detta allt?
Det är säkert någon som tycker att jag har missat något? Är det inte ett val som saknas för Orienteringstavlan?
Lägger in en bild för er att begrunda...
Trestegsraket del 3 OT del6!.jpg
Vad är nu detta? Kanske det som saknas i den första bilden... Hastighetstavlan!

Lägre hastighet
När en OT placeras ut enligt den första bilden och ingen tilläggstavla är vald och en sökning startas så blir OT:s funktion "Orienteringstavla för lägre hastighet".
Tavlorna som visas på bilden finns på samma position och är inte flyttade utan systemet sköter om vilka tavlor som ska visas automatiskt. Här kan man också se några av de olika punkterna som sökningen avslutas vid och dess felmeddelanden.

Men låt oss gå igenom förfarandet lite mera i detalj...
Trestegsraket del 3 OT del5!.jpg
Ett par kommentarer om planritningen. Dubblering av balisgruppen vid den första OT (FvT) sker när hastighetssänkningen är större än 40km/h. OT som placeras på ca 1000m och har föregåtts av en FvT har normalt ingen balisgrupp.
Avstånden är hämtade från tabeller för förbeskedsavstånd (är inte nödvändigtvis helt korrekt projekterat!), planer finns på att lägga in något hos OT, Ffsi och Fsi som hjälpmedel.

Nu tänker jag gå igenom hur man bör bygga för att det ska bli så enkelt som möjligt. Man bör(ska) alltid bygga inifrån och ut, HT -> OT (-> FvT).
Att namnge objekten på ett tydligt vis kommer här visa sig vara väldigt bra!
Det spelar ingen roll i vilken ordning som HT-grupperna placeras ut. På bilden visas två av HT-grupperna, den längst till vänster glömdes bort...

Vid utplacering av OT så får man ta reda på vilka avstånd som de ska sitta på, jag har planer på lite hjälpmedel men tror inte att jag hinner få med det till Tavel-släppet. När OT är utplacerad så klickar man på "Sök första målpunkt". Bilderna till siffra 3 visar hur sökningarna blir, där bild 3b är den som jag letade efter.
Om inte avståndet för OT är där jag förväntar mig så får den flyttas och då måste sökningen göras om för att få ett korrekt avstånd.
Som synes på bilderna så har jag namngett OT(FvT) direkt till vad jag vill att de ska heta. Detta gör att det blir lättare att hitta rätt objekt, speciellt om det är många tavlor eller flera sökvägar som är möjliga.

När jag har hittat rätt objekt på rätt plats, och namngivit den så stänger jag propertyrutan.

Nu valde jag att placera ut OT för "U HT 140K2" direkt, man kan också fortsätta med FvT för "90K1" och göra klart den. Bild 4a visar hur OT ser ut innan första sökningen och 4b den funna tavlan.

Om förbeskedsavståndet mellan OT och HT överstiger 1299meter så ska det finnas en Förvarningstavla på minst 1300meter innan HT. När man fortsätter sökningen och avståndet ökar så ändras OT till FvT automatiskt. Bild 5a visar OT:s utseende vid första målpunkt och bild 5b vid den nästkommande (korrekta) målpunkten.

Orienteringstavlans inställningar:
En OT ska visa samma besked som motsvarande HT, därför så finns det inga inställningar som förändrar OT:s funktion, man kan endast lägga till lutningsinformation mot målpunkten. ATC-beroendet bestäms av HT:s inställningar.

Ni kanske har sett att det hos Förvarningstavlan finns en "check box", den finns till för att möjliggöra att verkligheten följs! Jag skrev tidigare att normalt så finns det inte baliser vid en OT som kommer efter en FvT. Eftersom en OT som står på Förbeskedsavstånd och pekar mot en HT med baliser MÅSTE ha baliser så ville jag inte tillåta att baliserna kunde tas bort. Men samtidigt så ville jag att en OT som fanns mellan en FvT och en HT inte behövde ha baliser.
Därför finns den knappen. Det är bara den första OT som hittas som länkas till FvT.
Baliserna hos en OT går endast att påverka om det finns en länkad FvT!

Trestegsraket del 3 OT del7.jpg
Övre delen av bilden ovan visar hur det fungerar. Om OT tas bort så blir det en varning, som i den nedre bilden, hos FvT. Om FvT tas bort så blir det ett felmeddelande och OT:s ATC-beroende återställs. Vid ny eller fortsatt sökning återställs den länkade tavlan.

Den nedre delen av bilden visar hur tavlorna ser ut som planritningen är ritad. Genom att rotera "U OT 90K1" så kommer den obligatoriska OT mellan FvT och HT saknas, och då ser det ut som på bilden.

Den sista bilden visar 3st "specialare"
Trestegsraket del 3 OT del8.jpg
Innan en gräns mot outrustat område ska det finnas en balisgrupp som kallas OTG, den ger en övervakningshastighet inom det outrustade området. Om hastigheten sänks ska det finnas en OT (FvT) bredvid balisgruppen, som på bilden överst. Om hastigheten är lika eller högre räcker det med endast balisgruppen, den typen av OTG finns i "HB Balisgrupp".
OT visar det beskedet som finns vid HT, men eftersom hastigheten som ska övervakas inom området kan vara högre än tavlans hastighet så kan man välja en annan övervakningshastighet, dock ej lägre än vad HT visar. Detta syns i de ljusblåa rutorna.

De andra två bilderna är väl ganska självförklarande.
Röda rutorna
Frågetecknet ger extra balisinformation.

Sökningarna som man gör hos OT ställer in tavlor och eventuell balisinformation automatiskt. Mycket av det som jag har visat och berättat hanterar den inbyggda balisinformationen men uppbyggnaden av tavlorna gör att de blir mycket lättare att använda än om man skulle ställa in varje tavla för sig, så minimalt med pillande hoppas jag på...

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2021-04-23, 18:07   #43
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard Hiskeligt vad tiden går fort...

Efter en planerad paus från Trainz på några månader (som har blivit nästan fem) så är planen nu att ägna den större digitala delen av livet till fortsatta slitningar av håret i tågsimulatorns förlovade värld. Det har varit svårt att komma igång igen, så under de senaste månaderna så har Trainz mest figurerat i sinnevärlden.

I och med skapande av mitt egna vägskyddssystem så föddes också tankarna om att införliva en del av hur det är uppbyggt i signalsystemet.

Fokus ligger på att redovisa de förändringar som är gjorda eller kommer att göras.

Rörelsevägar
Är den gemensamma benämningen för Tågvägar och Växlingsvägar. Tkl-huset skapar rörelsevägarna automatiskt från en börjanpunkt till en slutpunkt, saknas en korrekt slutpunkt blir det inte någon rörelseväg. Bara för att en rörelseväg finns innebär inte det att den automatiskt går att använda, det bestäms av ifall signalen kan ställa en giltig signalbild mot slutpunkten.
Det finns två sätt att undvika icke önskvärda rörelsevägar, det ena är att placera en ogiltig växel (återkommer till det senare) för att stoppa sökningen vid det objektet. Det andra sättet är att placera ut ett speciellt objekt där man kan styra vilken rörelseväg som ska kunna passera objektet, objektet heter i skrivande stund RV-signal.

Tkl-huset
Huset styr nästan allt som har med signalsystemets funktionalitet att göra. Den är numera dynamisk (precis som vägkuren) vilket innebär att datan uppdateras baserat på ifall objekt läggs till eller tas bort, om objekt ändras osv.
Tillskillnad mot vägskyddssystemet har jag valt att inte länka några objekt till Tkl-huset som master/slave utan de finns endast i listor inom husets väggar.

Förutom att rörelsevägarna skapas automatiskt så hanteras även kontroller på ifall rörelsevägarna går att lägga med avseende på olika typer av skyddsavstånd och hinderfrihet. Man behöver aldrig tala om vilka objekt som ska utgöra skyddsobjekt eller hur växlarna ska ligga, det sköts helt automatiskt.

Nästan all hinderfrihetskontroll i signalsystemet sker genom att utföra en sökning utefter spåret efter fordon, ett s.k. Tracksearch, tyvärr så fungerar det inte fullt ut (tänk om det gick att använda spårledningar på ett enkelt sätt).

På bilden nedan visas två sådana tillfällen.
6 2 Hinderfrihet.jpg
Spårkorset till vänster är väl inte så vanligt i Sverige men kryssväxeln till höger är desto vanligare. Bilden säger väl det mesta.
Sökningen följer växlarnas lägen, så i kryssväxels-fallet går det att ordna ändå och kanske redan görs. I spårkors-fallet kan man inte hitta det korsande spåret eftersom de kanske aldrig hör samman, det enda sättet att kontrollera hinderfriheten är med hjälp av spårledningar, de röda sträcken på bilden.

Att använda spårledningar kommer att vara frivilligt eftersom det är omöjligt att veta vid vilka tillfällen dom behövs.

Propertyrutan
Så här kan ett nyligen utplacerat hus se ut.
1 Tkl-hus bas.jpg

Triggers
Samtliga infartssignaler kan (ska) ha någon form av trigger. Just nu kan man använda sig av en Trigger eller en signal, som jag tror väljs automatiskt ifall annat saknas, idén är att det även ska gå att välja spårledningar. Endast en trigger är giltig per infartsignal. Triggern används för att aktivera stationsautomater och kanske också för Tkl-funktioner.
2 Tkl-hus triggers.jpg
Texten "Ingen funnen (Ansl)" som står vid signal C 24 betyder att det saknas blockanslutning och därför kan inte signal användas som trigger när en trigger inte har hittats.

Rörelsevägar
Här redovisas samtliga funna rörelsevägar. Tågvägar i grönt och växlingsvägar i gult.
3 Rörelsevägar samtliga.jpg
Siffrorna inom parantes är antalet signaler som finns som börjanpunkt. Varje rad är en signal med dess samtliga slutpunkter. Någon kanske reagerar på att det visas samma slutpunkt från samma börjanpunkt på flertalet ställen, det beror på att det finns flera vägar att nå slutpunkten på.

När man klickar på knappen för detaljer om rörelsevägarna så öppnas den informationen i ett eget fönster.

4 2 Rörelsevägar detaljer.jpg
Den översta bilden visar bara skillnaden mellan tågvägar och växlingsvägar, förutom färgen så finns det ingen hastighetsangivelse eftersom hastigheten alltid är max 30 km/h för dvärgsignaler.

Den mellersta bilden
Den färggranna raden listar tågvägens namn. Size är antalet objekt som den innehåller, kommer kanske att tas bort, fungerar mest som en kontroll.
Raderna under listar samtliga objekt som finns i tågvägen, alltså size, och sist redovisas tågvägens hastighet. Växlarna visar också inom parentesen till vilket läge de är omlagda. Spårlogiken i HB Vägskyddssystem visas inom parantes och finns med så att det ska gå att påverka vägskyddet via TKL-huset. Även vägskydd som ligger strax utanför stationer kommer att finnas med i listan.
Alla objekt som hör till TKL-huset visas utan sin signatur.

Den undre bilden
Här visas två tågvägar med samma namn och dessutom samma storlek!
Rörelsevägar med samma namn separeras av antalet växlar och vid behov dess hastighet. Skulle allt vara lika är bedömningen att det inte spelar någon roll vilken som väljs.
Observera att en tågväg och en växlingsväg med samma namn inte är samma objekt.

Det går också att söka efter rörelsevägar från en specifik signal.
5 2 Rörelsevägar specefik signal.jpg
När man klickar på knappen visas en lista på stationens samtliga signaler, efter att ett val är gjort visas samtliga rörelsevägar enligt bilden.

Exteriör
Inspirerad av hur vägskyddssystemet blev så får även huset redovisa lite information på sidorna.
7 Tkl-hus yttre.jpg
På bilden till vänster syns samtliga objekt som är hittade av systemet. Inom parantes syns deras kategori. Tyvärr går texten bara att centrera.
På bilden till höger syns samtliga utfarts(block)signaler. Nu stämmer inte siffrorna inom parantes och ytterligare information ska till, men det som visas är:
Signalen ut från stationen, vilken typ av linje (Linjeblock, TAM, Vut ev flera), vid linjeblockering visas inom parantes antalet mellanblocksignaler (ska alltid vara ett jämnt antal) och sist den motstående utfartssignalen. Om även infartssignalerna ska visas återstår att se, ska ju få rum också!

Signaler
Signalerna är, som tidigare beskrivits, indelade i olika grupper baserade på var dom används. Nu är de uppdelade i några fler grupper och en del signal-typer/kategorier är flyttade till en mer representativ plats.

Följande grupper finns:
Stationssignaler - Hsi/Sl
  • 2-skens huvudljussignal
  • 3-skens huvudljussignal
  • 4-skens huvudljussignal
  • 5-skens huvudljussignal
  • Huvuddvärgsignal
  • Huvuddvärgsignal med stor lykta
  • Stopplykta
  • S-tavla
Gemensamt för dessa objekt är, bland annat, att de kan ha ett ATC-beroende och att deras placering (kategori) är på driftplatser. Vilken kategori som signalen är väljs i propertyrutan.
Medgivandeobjekt (dvärgsignal eller tavla) väljs fortfarande hos huvudljussignalen, som har redovisats tidigare.

Stationssignaler - Övriga
  • Dvärgsignal
  • Dvärgsignalsluttavla
  • Repetersignal
  • A-signal
  • Kontrollykta
  • Tavla - Gräns för växling (text)
  • Tavla - Gräns för växling (symbol)
Gemensamt för dessa objekt är, bland annat, att de aldrig har ett ATC-beroende och att de återfinns på driftplatser.

S-tavla och dvärgsignalsluttavlan måste vara signalobjekt för att kunna lösa ut rörelsevägar. Tavla "Gräns för växling" vet jag inte om det behöver vara signalobjekt för att kunna påverka AI vid sessioner, men finns med i listan så länge.

Linje(block)signaler
  • 2-skens huvudljussignal
  • 4-skens huvudljussignal
  • 5-skens huvudljussignal
  • Linjeplatssignal
Gemensamt för dessa objekt är att de tillhör linjen.
Observara att även Utfarts(block)signaler finns i denna grupp. Vilken kategori som signalen är väljs i propertyrutan.

Försignaler
  • 2-skens försignal
  • 3-skens försignal
  • Skredvarningsförsignal
  • Portalförsignal

Signaler - Övriga
  • Skredvarningssignal
  • Brosignal
  • Portalsignal

Växlar
Vad som skrivs här gäller även spårspärrar.
I signalsystemet så bedöms en växel vara giltig eller ogiltig baserat på om den innehar mitt script eller ej. Samtliga växlar som inte har mitt script är ogiltiga och kan inte figurera i någon sorts rörelseväg. Det beror på att systemet inte kan veta om växeln är centralstyrd eller har elektrisk förregling, vilka är krav för att det ska gå att låsa en rörelseväg genom växlarna.


Namngivning
Eftersom min eftersträvan är att skapa ett så verklighetstroget system som möjligt kommer det att införas kontroll på hur objekt namnges. Hur hård jag kommer att vara är under förhandling, de objekt det framförallt gäller är Tkl-huset, signaler och växlar, men endast de objekt där det har en praktiskt betydelse.
Förhoppningen är att även den äldre namngivningen (Abc 1/2, Abc 1/4, osv) ska fungera men då med de begränsningar som det innebär.

Närmaste framtiden
Jag håller på och flyttar runt lite kod mellan de olika signalgrupperna, när det är klart ska väl linjeblocket få sig en omgång och varianten med spårledningar skrivas. Sedan ska växelscripten uppgraderas till samma standard som de övriga objekten och förändras lite.
Hos balisgruppen ska koden och funktionaliteten snyggas till.
Egentligen ska väl det mesta i signalsystemet gås över, kontrolleras och uppdateras till den senaste standarden. En del ideér från vägskyddssystemet letar sig också in hos signalsystemet.

Eventuella frågor ställs med fördel i frågetråden!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2022-12-21, 18:56   #44
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard

Dags igen, länge sedan sist, i alla fall i denna tråden!
I och med att mina egna växelomläggare blev klara så kunde jag integrera dessa i signalsystemet och få det att fungera i stort sett som jag eftersträvar, dvs så nära verkligheten som möjligt. Det mesta har handlat om att gå igenom all kod, successivt i respektive del av signalsystemet och detaljstyra funktionaliteten. En sak som jag också alltid har i åtanke är ifall något kan anstå för att få ut signalsystemet lite fortare, har ju redan dragit ut på tiden och än är det mycket kvar...

Jag tänker nu försöka gå igenom en del av det som jag har pysslat med senaste tiden, kan bli en del upprepningar!

Rörelsevägar
Mycket tid har lagts på kontroll av rörelsevägarna och dess säkerhets- och skyddsavstånd, allting baserat på trafikverkets nya och gamla dokumentation. Med införandet av de nya växelomläggarna och den kontroll som det innebär blir också beteendet och funktionen tydligare hos signalsystemet. Man behöver inte ange några skyddsobjekt utan de hittas och används automatiskt, men måsta alltid vara objekt som ingår i mitt signalsystem, förutom stoppbockar.

I Trainz så är en stoppbock en signal, något som jag tycker är dumt! Stoppbockar används som skyddsobjekt, ska de användas som slutpunkt i rörelseväg så ska de ha en tänd stopplykta på/framför sig, de stoppbockar med inbyggd stopplykta duger inte pga obefintlig kontroll av det röda skenet. För att en stoppbock ska kunna användas som skyddsobjekt så ska de namnges med Tpl-signatur + SB + nummer, t.ex. Abc SB01. Dessutom ska de bestå av en asset av signaltyp som innehåller namnet Stoppbock, Buffer End och några varianter till, detta är hårdkodat i scriptet.

Ett problem som finns är kontrollen av hinderfriheten! Om man inte använder sig av spårledningar så måste hinderfriheten kontrolleras aktivt via någon form av tracksearch och eftersom man inte vet om/när en specifik spårsträcka blir upptagen av ett fordon så kan det vara väldigt kraft-/tidsödande. Detta gäller framförallt kontroll på sidoskyddsområdenas hinderfrihet efter att en rörelseväg är etablerad så att inte fientliga objekt inkräktar på området.

Tkl-huset
Jag skrev tidigare att huset inte länkar några objekt som master/slave, det var fel! Signaler och växelomläggare (kan vara eller bli något objekt till) länkas till huset, det var bara det att det inte syntes hos signalerna förut. Numera är det tydligare och motsvarar det som finns hos vägskyddssystemet och syns hos växelomläggarna.

Tkl-huset har fått några utseendemässiga förändringar, både inne och ute!

På bilden till vänster visas husets långsida, där redovisas nu även de olika typerna av växelobjekt som är länkade till huset.
Bilden till höger är gaveln och där visas utfarts(block)signaler med en korrekt anslutning, nu med ett korrekt antal mellanblocksignaler. Även TAM-sträcka ska visas.

Propetyrutan
Även insidan är nu inspirerad av vägskyddssystemet med lite pilknappar för att kunna visa/gömma valda delar av informationen.


Tkl-styrd/stationsautomat
I skrivande stund skapas stationsautomaterna automatiskt, om systemet inte kan hitta någon lämplig stationsautomat blir den "undefined". Det här kommer antagligen att göras om så att en station antingen har en stationsautomat eller är tkl-styrd, det kommer fortfarande att gå att välja tkl-styrd om den är definierad som en stationsautomat.

Skillnaden mellan en automat och en tkl är att automaten ställer tågvägar baserat på vilken automat det är och hur villkoren ser ut runt omkring stationen, medan tkl ställer tågvägar baserat på körorder eller liknande och kan också ställa växlingsvägar och ge andra kommandon.

Just tkl-styrningen är något som är en stor utmaning och inte helt lätt, men kan bli ofantligt kul, utmanande och frustrerande (är ju trots allt Trainz) att hålla på med. Tanken är att det ska bli något basalt till ett släpp så att det i alla fall går att använda, men eftersom det är väldigt tidskrävande så kan det vara en sak som får stå tillbaka till förmån för ett tidigare släpp!
För att testa lite så har jag skapat en funktion hos tkl-huset där det ställs "snabbaste vägen ut" från en infartssignal om fordonets körorder är tom eller endast innehåller en autopilot. Det innebär att man kan köra från en portal till en annan via enbart stationsautomater eller tkl-styrda stationer. Vid säckstationer så ställs det mot slutpunktsstopplykta. Det finns en idé om att det kanske ska gå att välja egna tågvägar.

Information om triggers...
Är samma som tidigare redovisas.

Hantering av...
Inspirerat av vägskyddet och kommer att fungera ungefär på samma sätt. Just nu finns det inga objekt eftersom mina signaler inte är färdiga. Jag vet inte om det är någon vits att växelomläggarna ska hanteras eftersom de inte går att lodda och därför blir kanske effekterna av att kunna öka polygonnivån svår att kontrollera.

Uppdatera Tkl-huset
Vet inte om det här bara är för mina tester eller om det är något beständigt, det får tiden utvisa. Huset är ju dynamiskt så borde inte behövas...

Detaljer om...
I grunden är informationen samma som tidigare redovisats, men några förändringar har gjorts. Observera att det bara visas om tågvägar eftersom det nästan bara är där som förändringarna har skett, står det rörelsevägar så gäller det båda.



Röd ruta
Först visas rörelsevägens namn, inom parantes visas tågvägens övervakningsgrad, sedan antalet växlar som finns i rörelsevägen.
Jag vet att det heter frisläppningshastighet, men övervakning(sgrad) är tydligare tycker jag så ingen idé att tjata om det!

Rosa ruta
Numret är tågvägens börjanpunkt och utgörs (nästan) alltid av en huvudsignal, det finns några specialfall med stopplykta för att kunna förlänga tågvägar hos en stationsautomat. En grön signal talar om att den är 40-övervakad (en 4 i signalens A-balis X-ord), en gul signal talar om att den är 10-övervakad (en 1 i signalens A-balis X-ord).

Orangea ruta
Visar Rfsi-balis (finns ännu inte i balisgruppen) som länkas till en huvudsignal. Färgerna betyder samma som ovan.
Eftersom signalsystemet gäller redan från tillkomsten av ATC så har jag använt mig av skrivelsen i säo:n där man får både höja och sänka övervakningsgraden med hjälp av repeterbaliser, vilket inte är tillåtet i nyare föreskrifter.

Grön ruta
Objekt som skrivs inom parantes är en funnen spårlogik som visas med hela sitt namn.

Svart ruta
Dubbel backslash indikerar stationsgränsen, objekt efteråt ligger på linjen.

Sök efter...
Här har det tillkommit ett val att visa eller gömma informationen, ny sökning visar altid funnen data. I övrigt är förändringarna samma som redovisats ovan.

Linjeblockering och TAM-sträcka
Dessa typer av stationssträckor byggs med hjälp av signaltyper och signalkategorier som finns i asseten för Linje(block)signaler. Hur dessa fungerar kommer att finnas att läsa i referensdelen av Manualen så småningom.

Tyvärr så finns det inga bilder på Lib/TAM eftersom det är under (senare delen) av uppdatering och informationen är inte fullständig i propertyrutorna, dessutom är mina signaler inte färdiga än!

Systemet är skapat så att man kan bygga från vilken stationsände som helst, men kontrollen på att det är byggt korrekt görs alltid med ett Tracksearch från Lib/TAM:s udda ände. Felmeddelande i olika former fås om det saknas objekt eller det finns fel objekt hos en stationssträcka.

Även Lib/TAM är dynamiskt, men eftersom det inte är länkat till ett specifikt objekt, som ett Tkl-hus eller dylikt så uppdateras det inte när man lägger till nya objekt, därför finns det hos utfarts(block)signalerna en knapp där man kan uppdatera stationsträckan och kunna hitta fel direkt. Vid knapptryckning anropas samma funktion som vid initiering av signalobjekten, om initieringen av objekten skulle fallera kan ytterligare anrop utföras från Tkl-huset. En del funktioner är ännu på idéstadiet!

Linjeplats
Linjeplats är en växel på linjen med tillhörande skyddsobjekt som kontrolleras i omgivande signaler av korrekt kategori. Observera att det aldrig ställs några rörelsevägar till eller från en linjeplats och det finns heller ingen signal som kontrollerar rörelser ut från linjeplatsen.

Linjeplatsen byggs med vissa krav och söks och kontrolleras via Lib/TAM:s Tracksearch. Vid korrekt byggd linjeplats ställs tavlor in automatiskt på omgivande signaler.

På bilden syns hur det ska byggas och det är som i verkligheten, kan tillkomma något objekt till, för att få funktionen ut från linjeplatsen att motsvara verkligheten.
Namngivningen av ingående objekt är inte helt klar ännu, men skulle tro att det blir som på bilden.
  • Skälet till att växlarna enbart ska kunna vara kopplade, är att jag kan använda min inbyggda kontroll mellan linjespårväxeln och dess skyddsobjekt, även om det skulle vara icke kopplade objekt i verkligheten.
  • Vid användande av klot-växel/spårspärr måste bägge objekten ha växeltunglås.
När spårledningen (50 meter lång eller så) är belagd samtidigt som ett fordon står still på rälskontakten kan växlarna gå att läggas om. Funktionerna är inte skapade än men de är ganska "enkla".
Teoretiskt sätt kan det, i systemet, finnas hur många linjeplatser som helst på samma signalsträcka.

Nu får det inte plats med mer info, tror jag har fått med det viktigaste!
Eventuella frågor ställs med fördel i frågetråden!

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 14:07.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009