Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Scenarios och scripts

 
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2018-01-11, 01:09   #1
blomsson
Medlem
 
Reg.datum: Jul 2011
Ort: Vingåker
Inlägg: 343
Standard HB Signalsystem - Vad tycker ni?

Hej, håll i hatten för nu blir det jobbigt!
Om ni tycker att det är jobbigt med all denna text (jag vet att det finns de som tycker att jag skriver för mycket) så hoppa längst ner till Sammanfattning!
Sedan ett tag tillbaka så har jag funderat på hur den närmaste utvecklingen av mitt Signalsystem ska se ut. Jag startar denna tråd för inte "besudla" min signaltråd med en massa vidlyftiga spekulationer och önskemål.
Egentligen så handlar funderingarna mest om vad som ska finnas i den första versionen av Signalsystemet.
Man skulle kunna ställa frågan på ett väldigt enkelt vis: Vill ni att version1 ska vara ett fullfjädrat system eller bara ha något att testa och leka med?

Nu är ju sällan saker så enkla att det bara är svart eller vitt, därför så kommer jag att beskriva nedan hur det är tänkt och vilka komponenter som ska ingå. Under denna tankeprocess så har jag också fått en idé om själva Signaldelen i systemet och tar även med det här.

avsnitt A
Hela Signalsystemet har gjort en resa från de första idéerna med bara signaler och växlar till att nu innefatta ett helt koncept. Alla delar i systemet har en relation till varandra. Den ena grundbulten i systemet är ett Scriptbilbliotek som sköter om objekten som gör anläggningen. Den andra grundbulten är ett Osynligt Tkl-hus som hanterar rörelsevägar och stationsautomater. Eftersom objekten beter sig som i verkligheten så måste det finns något som agerar som Tkl.
Nedan så redovisas de delar som ingår i Signalsystemet, jag har säkert glömt något eller så tillkommer det något sedan. Vissa av delarna innehåller funktioner som inte redovisas i listan.

VERSION1/BASKOMPONENTERNA
  • Scriptbibliotek - Hanterar Signalsystemets olika komponenter och sambanden däremellan
  • Signaler - Fullt fungerande signaler, se avsnitt B för mera funderingar
  • Växlar - Komplett växelpaket (El-växel, Klot-växel, El-spärr, Klot-spärr)
  • Tavlor - Komplett tavelpaket (beskrivet i signaltråden)
  • Balisgrupp - ATC-systemets passiva del, kommer att finnas att bygga med, regler och värden är korrekta för baliserna
  • Linjeblock - Fullt fungerande och komplett
  • Osynligt Tkl-hus - Sköter om skapandet, läggning och kontroll av rörelsevägar, även stationsautomater
  • Stationsautomater - Fullt fungerande och komplett
  • Tkl-funktioner - Grundläggande funktioner för Tkl-styrda stationer och för att kunna "hobbyköra" (så som det visas i signaltråden)
  • Kommandon - Hjälpkommandon för hobbykörning (så som det visas i signaltråden)
  • Manual - Färdig info och guidedel, referensdelen uppdateras efterhand, så mycket som möjligt ska dock vara färdigt
Externa-objekt
  • STL-växlar/spårspärrar - Kommer att fungera med Signalsystemet under specifika villkor. Jag ska berätta mera i Signaltråden när jag har påbörjat att scripta mina egna växlar
  • STL-vägskydd - Vägskydd och Signalsystem ska fungera enligt respektive funktionsbeskrivning

VERSION 2
  • Lokdator - ATC-systemets aktiva del, funktion som minst en ATC-panel light, förhoppningsvis fullt utvecklat
  • Vägskydd - Eget vägskydd med tågvägs- och ATC-beroende och med korrekt funktionalitet
  • Tkl-funktioner - Mer avancerade funktioner i samverkan med kommandon och Sessions-funktioner för Tkl-styrda stationer och Stationsautomater
  • Kommandon - Eventuellt egna kommandon som ersättning för de inbyggda, för att garantera funktionalitet med mitt Signalsystem (kanske redan i version 1)
Externa-objekt
  • STL-vägskydd - Tågvägs-beroende och ATC-beroende, om det går att få det funktionellt
VERSION 3
  • Lokdator - Fullt(?) utvecklat
  • Tkl-funktioner - Fullt(?) utvecklat
  • Kommandon - Eventuella special kommandon
SPECIAL-FUNKTIONER
  • Hastighetskontroll - Detta kanske låter lite konstigt, men handlar om att varje fordon måste förhålla sig till en korrekt STH, inte bara vad signaler och tavlor visar, utan också hur banan är beskaffad. Ett exempel, ett fordon utan ATC har en STH på max 80km/h på bana med ATC men följer signal-/ tavel-hastigheten på banor utan ATC. Detta måste systemet kunna hantera på ett korrekt vis.
  • Sessions-funktioner - Med hjälp av tidtabeller/scheman/körorder och i samverkan med mitt Signalsystem ska man kunna skapa sessioner där flödet av fordon sköts mer eller mindre automatiskt
FRISTÅENDE OBJEKT
  • Växlar och Tavlor kommer att finnas som fristående objekt för att användas på banor som inte använder mitt övriga Signalsystem, dock kommer Script-biblioteket att behövas eftersom det sköter om de grundläggande inställningarna för objekten.
  • Även Balisgruppen kommer antagligen att finnas i en fristående variant, dock utan några som helst ATC-funktioner eller kopplingar till något signalsystem i hela världen, bara som visuella objekt, mer om detta senare i Signaltråden.
Komplicerat? Bara ibland!
Som ni kan se så innehåller Version 1 alla delar som behövs för Signalsystemet. Det som skiljer de olika versionerna åt, är hur avancerade de är och därför hur lång tid det tar att scripta dem.
Flera delar av Signalsystemet är nästan färdigt (ta i trä) medan andra knappt är påbörjade. De delar som jag tror kommer att ta längst tid att göra är Manualen, Tkl-funktionerna och Special-Funktionerna, antagligen också Lokdatorn och eget vägskydd.
Även avsnitt B förlänger ju tiden för projektet!

Kontentan blir ju det att om man väljer Version 1 så blir det ett system utan möjlighet till att skapa vettiga sessioner men möjlighet att köra själv och då finns det också något att testa och se hur det är tänkt att fungera. Om ni vill lägga in något från de andra versionerna så ökar antagligen tiden det tar att få ut något på marknaden, det ska ju testas också!

Min egen inställning är att jag gärna skulle få ut något på marknaden fort, för att slippa stressen av att ni upplever att det bara är en massa prat men ingen verkstad! Samtidigt så är det viktigt för mig att det som släpps, även i version 1, är en fungerande produkt. Jag kommer inte att släppa en massa beta-versioner i stil med "testa detta och se vad som händer".
Fördelen med att sikta mot en "helt färdig" produkt är att jag kan göra de delar som jag känner för just nu istället för att "tvinga" mig att göra det som måste för version 1, och att jag kan göra färdigt ett helt koncept, tex ATC.

avsnitt B

STL:s signalsystem fungerar ju så att man placerar ut en Osynlig Master på spåret som länkas till en synlig Slav som är ett scenery-objekt. Dessa objekt länkas med hjälp av namnen på ett specifikt vis. Detta sätt att länka signalerna på har jag ärvt! Fördelen blir att man har stor frihet att placera scenery-signalen, vilket också är nackdelen, eftersom placeringsregler kan åsidosättas!
Det verkar också som Master/Slave systemet är det som orsakar mest frågor och problem hos STL:s signalsystem.

Min fundering är att skapa rena Trackside signaler istället för Master/Slave varianten. Nu vet jag att STL redan hade påbörjat något liknande och de flesta (alla!) andra signalsystem hos Trainz har ju enbart Trackside. Finessen med min variant är att det blir färre signaler att arbeta med!
I dagens system är det:
2st Osynlig Master/Klarerare (jag har 1st), 2st Försignaler, 5st Huvudljussignaler, 2st Huvuddvärgar, Dvärgsignal och Stopplyckta, sedan så väljs funktionen på signalen i propertyrutan, tex Mellansignal eller Blocksignal osv.

I det nya systemet så tänkte jag att man istället väljer mellan tre typer av signaler, Försignal, Stationssignal och Linje(block)signal och sedan väljs vilken variant av signal och även funktion i propertyrutan. Alla signaler är Trackside och ingen Master behövs (Osynlig Master kommer dock att finnas kvar för andra ändamål). I propertyrutan kommer man också att kunna välja om signalen ska ha Medgivandedvärg och också dess placering, även andra objekt ska kunna väljas som tillbehör, vilket gör att mängden objekt som behöver placeras ut minskar avsevärt.

Propertyrutan kommer att bli en blandning mellan Tavelsystemet och de nuvarande Signalerna/Master som bägge redovisas i Signaltråden.

Jag tror inte att Signaldelen av systemet behöver skrivas om jättemycket, det mesta berör ju Master/Slave som behöver tas bort och ersättas. Sedan kommer jag också att dela upp Linjeblocket för sig, vilket gör det lättare ur programmeringssynpunkt.
Det som tar tid att skapa är egna signaler, nu tycker jag att Johans (JVS) är snygga, så om det går och jag får, tänkte jag konvertera de till Trackside och sedan lägga till lite egna objekt runt omkring. Om jag kan använda mig av Johans signaler så skulle jag säkert tjäna flera månaders arbete!

Ju mer jag har funderat på det här sättet att göra ju mer inställd blir jag på Trackside-signaler. Visst kommer det att skapa mera jobb för mig, men koden kommer att bli enklare och effektivare.
Några punkter:
  • Färre objekt att arbeta med
  • Färre objekt att placera ut
  • Justeringar av objekt blir mer enhetliga, enklare Manual
  • Slipper Master/Slave frågorna
  • Ingen Master/Slave, ger färre anrop mellan objekt, snabbare signalsystem/Trainz
  • Skulle även gå att lägga ut Baliserna direkt via propertyrutan, vet ej om det är en bra idé dock
Jag vill helst inte underhålla två system!
Vad tycker ni?

SAMMANFATTNING
A
Vill ni att Version 1 av Signalsystemet ska vara ett fullfjädrat system med alla delar av systemet så utvecklat som det går eller vill ni att Version 1 bara innehåller det nödvändigaste vilket bland annat innebär att vettiga sessioner inte kommer att kunna skapas, men då finns det något att testa. Eller har ni någon annan idé?

B
Vill ni ha signaler som fungerar som STL:s gör, med Master/Slave eller vill ni ha rena Trackside signaler, som de flesta andras signaler är?

mvh
Håkan
__________________
Fd. signalreparatör på Banverket. Sjukpensionär bla pga Aspergers syndrom.
Använder numera T:ANE på en iMac (Retina, 27", -15), 24GB, OSX Sierra 10.12.6 (25/9-17)
Hemsida för nedladdning av mina objekt: https://blomsson4073.se/index.html
blomsson besöker forumet just nu  
Svara med citat
 

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 12:57.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009