Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-02-21, 18:32   #1
anders_qw
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 21
Standard Malmbanan del 2



Dags för lite uppdatering.

Långt till våren verkar det … snöar och är kallt. Usch! eller kanske jättebra?
Sitter här och fnular med TRS . Nu har den norska sidan av Malmbanan vaknat till liv. Visar några tidiga bilder från Ofotenbanan.

Malmhamnen i Narvik några utvecklingsstadier.

1) Spårplan och landskapet börjar tar form. Några byggnader är utlagda för att skapa stämning.


2) Textur. Dag att sätta på lite "kläder" och några båtar för syns skull.
Kan det bli nå't av detta?


Jag är inte hellt nöjd ännu Bakom "kameran" håller jag på med hamninloppet och fjorden. Kanske ett litet fiskläge med dithörande hamn och en liten industribana. Sedär nu håller man på att förlora sig i detajler igen. Men så är det väl för oss TRS-are?

3) Till sist: I brist på vår – Da901, en sen arpildag utanför Kiruna gamla lokstall. Långt i bakrgrunden pågår revision av elledningen.


Vill passa på att tacka patrik för hans fina beskrivningar av sin bana. Dags att skaffa sig lite Intelligens (AI) på Malmbanan oxå. Kanske inte riktigt min starka sida.
anders_qw besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2005-02-21, 19:30   #2
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Väldigt snyggt


MVH Arvid

Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 11:57   #3
anders_qw
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 21
Standard



Hej Arvid!

Tack för omdömet!

har varit borta från datorn några dagar och TRAINZ-datorn är upptagen med Tibia och Counter Strike fantaster, som inte tycker att TRAINZ är såååå viktigt!

Nu har jag hamnat i Narvik. Det är en fungerande malmlastning som står på tapeten. Den kommer att ta lite tid tror jag å'så är jag intresserad av ett nytt projekt samtidigt.

Men vad håller du själv på med?



/anders
anders_qw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 15:41   #4
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Jag?
Menar du mig så gör jag bara en bana med det mesta i svenska saker.



MVH Arvid

Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 15:44   #5
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Bara en fråga men finns det en kontaktledning eller har du bara satt ut stolparna



MVH Arvid

Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-24, 19:56   #6
anders_qw
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 21
Standard



Det är både och. En stor del av banan har lufledning med ledningstråd. Men det är från ST2004.
Det tog lite tid innan jag hittade fram till hur det uppdaterade lufledningspaketet fungerade men; Tack vare en guide på forumet här så har jag fått lite kläm på det. Du har helt rätt de nyare delarna där saknas ledningstråden. Jag vet inte om jag tänkt rätt men sä här har jag gjort: Jag tänkte sätta ut ledningsstolpar och bryggor över stora delar av banan innan jag drar själva tråden och gör landskap. Jag sätter även ut signaler och annant smått och gått samtidigt. Då kan jag helt ägna mig åt att mäta avstånden mellan stoplparna eftersom det gäller att inte överskrida 60m. Så kan jag göra en blocksträcka i taget med signaler och stolpar och bryggor. Jag brukar oxå köra runt lite och kolla om spåret ser snyggt ut och kurvor och annat känns verkligt från förarhytten. Men eftersom mitt bygge är "Malmbanan som om… " så är jag lite inne på att tvinga SJ till lokbyte i Vassijaure och låta norska dieslar dra tåget på den delen. Det vill säga inte elektrifiera hela sträckan.

/anders_qw

/anders
anders_qw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-25, 16:40   #7
anders_qw
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 21
Standard



Håller banken söder om Abisko för tung trafik? Banprovning med lok inlånat från okänd ort och med synnerligen tvivelaktig bakgrund. Från DLS eller … ?
Provlok från Abisko passerar just Lappporten på väg mot Kiruna.




Bild 2)
Inte mycket för världen just nu men …

Så här ser ena halvan av "Battlefield Narvik" ut: spår och detaljer "utslängda" lite hipp som happ. Till vänster ankomstspår för malmtågen samt anslutningsspår ned till Malmhamnen (utanför bild):
"Hmm" "Ska ankomstspåret för malmtågen läggas i terass ovanför stationsspåren eller … ?" Byget rullar vidare!

/anders
anders_qw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-02-26, 12:42   #8
Arre
Tidigare Arvid Nilsson
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: Jönköping, Sweden
Inlägg: 1 349
Skicka ett meddelande via MSN till Arre
Standard

Nja,det får du nog välja själv.





MVH Arvid

Arre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 13:43   #9
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Citat:
quote:Tidigare skrev anders_qw



Dags för lite uppdatering.

Långt till våren verkar det … snöar och är kallt. Usch! eller kanske jättebra?
Sitter här och fnular med TRS . Nu har den norska sidan av Malmbanan vaknat till liv. Visar några tidiga bilder från Ofotenbanan.

Malmhamnen i Narvik några utvecklingsstadier.

1) Spårplan och landskapet börjar tar form. Några byggnader är utlagda för att skapa stämning.
Spännande och snygga bilder!

Men ser jag rätt? Är det Vulcans ore docks som plötsligt kan hantera last?
Hur har det gått till? För han har väl inte uppdaterat sina ore docks?



/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 16:38   #10
anders_qw
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 21
Standard



Hupp! Kanske är jag ute på djupt vatten nu. NEJ Vulcan-spåret är inte uppdaterat. Jag har lagt ett Lars2 spår ovanpå vulcan-spåret och anslutit det till resten av malmbanan. Jag tänkte programera lite i Lars2 och "trolla" bort malmlasten tills jag fixat en fungerande ore-urlastning själv. Kanske finns det bättre lösningar out there … ?



/anders
anders_qw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 16:56   #11
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Ute på djupt vatten?... Nej inte enligt mig, jag blev bara förvånad över att se att det gick att ordna med lasthantering.
Har du bara lagt spåret ovanpå i surveyor eller har du behövt manipulera någon configfil.
Har nämligen själv försökt med detta men mina lastbara spår har envisats med att vilja stanna i marknivå.



/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 17:31   #12
anders_qw
Junior Member
 
Reg.datum: Dec 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 21
Standard


Spåret ligger i marknivå. Sedan misstänker jag att det ska fiplas någonstans mer för att Lars" ska fungera åt mitt håll – jag har inte kollat den bokstavstrogna delen ännu. Det var lite pyssel att få ore-spåret att INTE skulle haka i brospåret. Vilket det gjorde innan jag lade lite vanligt spår, som svävar fritt?! mellan bron och ore-rampen. Det blev inte så optiskt fult som jag trodde trots allt. Eftersom Lars2 spåret inte finns under "track" så gick det att justera till rätt nivå. Slutligen finns det åter en stump vanligt spår i slutet med en stoppbock för att Lars skulle återgå till rätt "trackfärg".

/anders
anders_qw besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 18:17   #13
Kiefer
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2004
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 223
Standard

Nej, mitt iron ore spår gick inte att rubba i höjdled (object does not allow height change) med mindre än att jag fick fippla lite i dess configfil.
Nåväl.. nu går det i alla fall att ändra höjd och spåret behöver inte längre ha direktkontakt med marken.
Tack för din förklaring, vissa av detaljerna i den kommer nog att komma väl tillpass framöver.



/Harry
Kiefer besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 18:59   #14
Deskgrunt
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Jan 2005
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 809
Standard

Ser ju riktigt bra ut det här!

Laddade själv hem Vulcans grejer för nåt tag sen men inte kommit till skott att prova dem än. Jo, provade en körbar båt men skenljudet förstör liksom det hela

Ett alternativ till om man vill få bort originalspåret på div saker o ersätta med LARS2 är även att använda en "spline eraser" som helt tar bort gamla spåret. Har använt det på några TRS industrier och sen lagt LARS2 ovanpå.

Men Vulcans ore dock är väl en spline i sig så just här funkar nog inte det

EDIT: Förresten, leta på DLS efter Ore unloader superbasic eller nåt sånt så får du ett galler där malmen laddas ur i. Finns även en basic men då får man en hög vid sidan om som vid powerplant.

/MVH
Patrik
Min Trainz sida: http://web.telia.com/~u41408022/
Deskgrunt besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2005-03-14, 20:05   #15
LLJ
STW-member
 
Reg.datum: Nov 2002
Ort: , , Sweden.
Inlägg: 1 131
Standard

Hej.

Har en lösning på G som fixar ProtoLARS avlastning av malmen för Vulcan's oredock.
Har dock lite för många projekt igång just nu, så det får vänta lite.

PL CDK industrier är dock justerbara i höjdled.

/Lars

LLJ besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Malmbanan Avslutat konto Landskapsdesign - MSTS / Open Rails 13 2004-03-17 21:56
Om du bygger Malmbanan Rojje Allmänt om tågsimulatorer 1 2003-08-18 20:29
Föredrag Kalle Lj Off-topic 4 2002-12-29 11:29
Nya bilder från malmbanan Tomas Landskapsdesign - Trainz 2 2002-12-28 23:26
Malmbanan samt Dm3 med Uno Tomas Landskapsdesign - Trainz 15 2002-12-19 12:00



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 07:20.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009