Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Guider/tutorials - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-01-24, 18:14   #1
Micke.L
Tidigare Traindriver94
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Stockholm
Inlägg: 2 508
Skicka ett meddelande via MSN till Micke.L
Standard Placering av hastighetstavlor -KRS-

I denna guiden ska jag försöka förklara hur man sätter ut hastighetstavlor (samt hur man väljer hastighet på spåren)


Vi börjar med att placera ut ett spår. Observera att om det ska funka med olika hastigheter måste du välja vilken hastighet ditt spår ska ha varje gång du lägger ny spårbit.

När du valt ett spår (innan du lägger ut det) så ändrar du hastigheten. När du markerat det spår du vill ha kommer en ruta upp i höger kant av skärmen. För musen dit och markera siffrorna jag har ringat in. Då kan du välja vilken maxhastighet spåret ska ha. Det är alltid 70MPH i början. När du valt hastighet lägger du bara ut spåret




När du tycker det är dags att ändra hastighet så gör du precis likadant som ovan fast jag har lagt en annan spårsort här för att ni lättare ska kunna se hur jag gör. När du ändrat hastighet lägger du spåret. Spåret till höger på min bild har nu maxhastigheten 30MPH och spåret till vänster har 70MPH. Men för att lokföraren ska kunna se vad maxhastigheten är så måste man placera ut tavlor.



Tavlorna hittar du under fliken "signaler". Här har jag markerat en tavla som jag inte brukar använda, men ni kan se vad de olika heter..



När du valt en tavla (här har jag valt en som pekar till höger, som då placeras till vänster om spåret) så väljer du vart du vill placera den och sedan vänsterklickar du en gång. Då sitter tavlan fast men du har ett sträck som du rör med musen. Drag musen mot spåret så bildas en box med pilar. Då kan du vänsterklicka igen och skylten är färdig.



Om du ska placera ut en skylt som varnar för att hastigheten kommer sänkas så bör du göra det en bra bit ifrån den plats som hastigheten sänks på. Nu är min dock nära men det är bara för att visa. Du gör precis likadant som ovan fast du ska välja en skylt som det står "speed sign warn" på. När du sedan vänsterklickat första gången så måste du dra "boxen" till det spår där hastigheten är sänkt. När du är där så drar du musen till spåret och vänsterklickar.



Har du gjort rätt ska den runda röda skylten nu visa nuvarande hastighet och den gula trekantiga ska visa kommande hastighet. Var noga med att du placerar ut tavlorna i god tid innan hastigheten sänks samt att du placerar ut dom röda tavlorna där den nya hastigheten startar. Du behöver inte varna innan hastigheter höjs

Hoppas ni har förstått, fritt fram att fråga annars Ska lägga in en bild på de olika sorters skyltarna och förklara lite om dessa senare

Lycka till!
__________________
Mina arbeten i Trainsimulator 2012:
Appleford - Slough Färdig
Bergslagsbanan V2.0 Färdig!
Bergslagsbanan V3.0 Under arbete!
Micke.L besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2009-03-17, 01:26   #2
MTD
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2007
Ort: Falun
Inlägg: 35
Standard

Kan man inte ändra till KM istället för MPH ?
MTD besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 15:10.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009