Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > DTG - Train Simulator > Landskapsdesign - DTG - Train Simulator

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-08-16, 17:55   #1
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Post WIP: Växjö-Alvesta

Hej!

Tack för alla tips om route building.
Jag har börjat bygga på Växjö Station och hade tänkt börja bygga till Alvesta.
Jag tänkte nu be forumet om lite hjälp. Jag undrar om vi, tillsammans (som är intresserade av detta) kan bygga denna rutt? Vi kan fortsätta ner mot Malmö eller kanske mot Kalmar? Eller mot Stockholm/Göteborg. Skriv gärna under tråden vart ni vill slutdestinationen ska vara. Annars, om vi har tid och lust, kan vi bygga ett helt nätverk med banor. Kom gärna med förslag! Det andra jag undrade är över Assets, om det är några som är intresserade av att bygga lite assets så som byggnader i Växjö Stationsområde, Växjö Station eller gångbron i Alvesa Station. Har också lite önskemål om slipers och ballaster, undrar om någon kan göra ballasten något ljusare och om någon kan fixa riktiga svenska träslipers, som finns på Växjö C. Använder mig av newS ban-paket som funkar utmärkt (förutom i växlar där det ser konstigt ut)
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 12:26   #2
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Om det är någon som vill ha bilder på någonting går det jättebra att skriva vad du vill ha för bild nedan, om du vill 3D-skapa någonting. Om detta blir en större rutt, som till Malmö eller till Göteborg, kanske jag lägger upp den som payware på extern sida (om rutten blir tillräckligt bra, vill säga). Ni som har varit med och hjälpt till kommer då givet vis få en gratis kopia av rutten. Just nu vill jag ha hjälp med att någon gör Växjö Station, World Trade Center, Domkyrkan, Simhallen och Byggnader vid Växjösjön i 3D. Önskas bilder på detta, skriv nedanför, som sagt. Har börjat bygga på Växjö station och det ser ljust ut än så länge . Har börjat sätta dit kontaktledningar och signaler med rätta "nummer" på.
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 14:28   #3
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Hej!
Jag bygger ju två rutter så det är svårt att få tid att hjälpa dig.
Vet du om att det finns Alvesta Stationshus att hämta hos BanByggarna. http://www.banbyggarna.se/Railworks/objekt.html
Lycka till!
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 15:10   #4
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Hej Totte!

Jo jag vet att Alvesta Stationshus finns där. Detta kommer bli ett pågående projekt som kommer att ta lite tid. Gör det i din takt. Detta arbete måste inte bli klart inom en viss tid. Men om du nu blir färdig med en 3D-modell får du gärna lägga till den i downloads eller här i denna tråden.
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 15:14   #5
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Förresten, är det någon som har något tips på program att öppna rar filer med? WinZip's provperiod har tagit slut för mig. Är det bäst att köpa WinZip eller finns det andra gratisprogram?
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 15:25   #6
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Rar-programmet hatar jag. Varför måste man ha så många olika uppackare? Räcker bra med Windows egen för mig.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 15:45   #7
bönan
Veteran
 
Reg.datum: Jul 2008
Ort: Fagersta
Inlägg: 5 541
Standard

Winrar. Gratis.
__________________
Mvh Björn

Tågklarerare, Fagersta Central, Nora, Smedjebacken och Mora
bönan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 16:02   #8
Pierre
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Sundsvall, Sweden.
Inlägg: 6 911
Standard

7-Zip använder jag. Gratis och packar filer bättre än både winrar och winzip!

http://www.7-zip.org/
__________________
Mvh Pirpen
Pierre besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 17:39   #9
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Tack för programmen!

Glöm inte heller att skriva nedan vad du tänker påbörja att 3D-modellera så två olika personer inte gör samma sak. Det går bra att skriva redan nu och börja bygga saken om en månad, det kan jag godkänna. Skriv gärna om du tänker börja bygga i framtiden, att du kommer att göra det, och ungefär när du tänker börja bygga. Det får helt enkelt bli först-till-kvarn som får bygga sin grej till rutten. OBS! Ingen behöver bygga Alvesta stationshus då det redan finns på http://www.banbyggarna.se.
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 18:57   #10
Totte
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Mar 2002
Ort: Trollhättan
Inlägg: 9 784
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andoarmd Visa inlägg
Hej Totte!

Jo jag vet att Alvesta Stationshus finns där. Detta kommer bli ett pågående projekt som kommer att ta lite tid. Gör det i din takt. Detta arbete måste inte bli klart inom en viss tid. Men om du nu blir färdig med en 3D-modell får du gärna lägga till den i downloads eller här i denna tråden.
3D-bygge kan jag inte alls, har ingen aning hur man gör. Jag bygger bara landskapsdesign.
Totte besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-18, 19:24   #11
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Oops, skrev i fel tråd

Nu fins iallafall en ny tråd på 3D-design så SKRIV INGET OM DET HÄR!

I den här tråden pratar vi från och med nu om Rutten Växjö-Alvesta och jag kommer att lägga upp screenshots från projektet här under sin gång. Sorry för att jag skrev i fel tråd :0... Hoppas inte det stör någon
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-19, 05:11   #12
Henrik
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm
Inlägg: 420
Standard

Låter som ett spännande projekt, ser fram emot bilder sen på bygget
Henrik besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-19, 09:59   #13
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av Henrik Visa inlägg
Låter som ett spännande projekt, ser fram emot bilder sen på bygget
Kul att höra!
Snart kommer det upp bilder. Fortfarande mycket att göra dock
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-19, 10:42   #14
andoarmd
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2016
Ort: Sweden, Växjö
Inlägg: 51
Standard

Hej!

Jag har hamnat i ett litet vägskäl.

Det är nämligen såhär att Växjö station kommer att rivas nu/senare i höst och byggas större (och snyggare ) Dessutom så kanske den nya höghastighetslinjen kommer gå genom Växjö. Sedan finns ju en station nu som ser väldigt tråkig ut enligt mig. Ska vi vänta och se vad framtiden bjuder på med stationshus eller ska vi strunta i det och få rutten färdig så fort som möjligt?
__________________
andoarmd
andoarmd besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2016-08-19, 21:43   #15
AlleDahlle
Medlem
 
Reg.datum: Jun 2012
Ort: Kristianstad
Inlägg: 763
Standard

Citat:
Ursprungligen postat av andoarmd Visa inlägg
Hej!

Jag har hamnat i ett litet vägskäl.

Det är nämligen såhär att Växjö station kommer att rivas nu/senare i höst och byggas större (och snyggare ) Dessutom så kanske den nya höghastighetslinjen kommer gå genom Växjö. Sedan finns ju en station nu som ser väldigt tråkig ut enligt mig. Ska vi vänta och se vad framtiden bjuder på med stationshus eller ska vi strunta i det och få rutten färdig så fort som möjligt?
Jag hade satsat på att använda något annat stationshus tills vidare och bygga klart rutten
__________________
//AlleDahlle

Øresundståg (X31K)

Försöker just nu få in öresundståg(X31K/X32K) i Railworks/Train simulator
AlleDahlle besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:27.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009