Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Allmänt > Allmänt om modelljärnvägar

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2017-04-08, 21:02   #1
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard Nytt lok, dålig gång

Har köpt en ny maskin, en bayersk B VI som var på rea från tåg1.se, fick loket några dagar efter beställning. Loket ser fint ut och låter bra men har en konstig haltande gång vid lägre hastigheter, speciellt under back och på rakspår, som att nånting kärvar. Man kan höra på motorn hur det stretar på ett visst ställe under ett hjulvarv, har prövat att köra in maskinen efter anvisning men problemet kvarstår. Det är helt nytt ur kartong.

Har inspekterat stänger och vevar och dessa har gott med marginal att röra sej för att ta upp ojämnheter, märker att loket vaggar fram och synes att ett hjul vinglar under gång, kan det vara orsaken? Är oklar om växellåda eller motor krånglar men hoppas inte det...

Video:
https://www.youtube.com/watch?v=l7aNu5QQrG0
https://www.youtube.com/watch?v=gAj4oyuBy0E

Vad göra? Ska jag fortsätta köra och hoppas det nöter in sej eller ska jag reklamera med väntan och extra utgifter som följd? Förstör jag loket om jag använder det?
__________________

Choo choo fox

Senast redigerad av Jonatan den 2017-04-08 klockan 21:07.
Jonatan besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2017-04-09, 10:33   #2
elektro
Medlem
 
Reg.datum: Nov 2001
Ort: Göteborg, Sweden.
Inlägg: 277
Standard

Hej. Du kunde kanske till en början skriva till dom och beskriva dina iakttagelser. Även skicka med film.
Hälsningar Olle M
elektro besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-09, 15:49   #3
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Ja, jag har funderat på det, men jag hade problem med ett annat lok från en annan butik och efter reklamation och telefonsamtal så fick jag "smutsiga hjul" till svar, loket gick inte bättre efter det. Endast efter en resa till Märklin och tillbaka gick loket som det skulle. Efter det har jag lite brist på tillit mot att skicka tillbaka lok.

Jag ska höra mej för med en kompis först som har köpt samma lok om han har liknande problem..
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2017-04-11, 20:09   #4
Jonatan
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2003
Inlägg: 662
Standard

Har bett att få reklamera loket vilket jag fått svar på att det ska gå bra, ett nytt ska skickas omgående efter noggrann provkörning.
__________________

Choo choo fox
Jonatan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 00:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009