Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > Microsoft Trainsimulator / Open Rails > Landskapsdesign - MSTS / Open Rails

Stängt ämne
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2003-01-12, 21:46   #1
mikael512
Hedersmedlem
 
Reg.datum: Sep 2002
Ort: Malmö , Sweden.
Inlägg: 77
Standard Problem med att spara i RE

Hej,

jag sitter och byter ut lite signaler i JBJ. Men jag har ett problem; på vissa ställen längs banan går det varken att lägga till eller ta bort signaler. Det räcker att jag gör en ändring och väljer spara så kraschar RE och jag får lägga tillbaks den gamla .w filen i World-mappen för att få tillbaka objekten. Det tycks hända i de tiles där det finns många objekt (= där .w filen är stor). Vet nån om det finns ett bra sätt att komma runt detta?

Jag experimenterade lite och hittade på följande sätt: Öppna den stora .w filen i Wordpad och klipp ut en del med mindre viktiga objekt (tex träd). Spara .w filen (som nu är mindre) och öppna RE. Lägg till signalen och avsluta RE. Öppna .w filen i Wordpad igen och klistra in det som klipptes ur tidigare på samma ställe. Spara och öppna rutten i RE igen för att kolla att det blev rätt. Har testat detta en gång och då funkade det men vet nån om det alltid funkar? Eller kan man tex få problem med att flera objekt kan få samma id?

Hoppas det finns nån med djupa kunskaper i .w filerna!

Mvh Mikael
mikael512 besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-01-12, 23:20   #2
hp
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 591
Skicka ett meddelande via ICQ till hp Skicka ett meddelande via MSN till hp
Standard

Tjena!

Jag har haft många duster med JBJ och dess world filer, efter att vi släppte JBJ så bestämmde vi oss för några siffror på antal obejkt/tile man max får ha.
Eftersom arbetsgången normalt är:
- Spår
- Landskap
- Signaler/Tavlor
så valde vi att efter när man är klar med landskapet får det MAX vara 1200 obejkt i tilen, därefter finns 300 objekt för signaler och tavlor. Dessa siffror kan skjutas lite på ute på linjen (inte så mkt signaler där) men det totala max'et på 1500 ligger fast.

Detta är något som man måste hålla för att MSTS inte ska få tuppjuck!

Lösningen på ditt problem är att ta bort träd och andra mindre viktiga detaljer ur rutten och därefter lägg dit signaler. Tänk dock på att mellan Törevalla och Särringe så finns det något konstigt fel som får signaler att tappa sina ljus. JBJ är ett korthus som jag rekommenderar att inte röra, då kommer det falla ihop...

HP
hp besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-01-13, 09:20   #3
Pursche
Medlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Borlänge, , Sweden.
Inlägg: 1 807
Skicka ett meddelande via MSN till Pursche
Standard

En fråga, finns det någon orsak till att man inte jobbar med:
- Spår
- Signaler/tavlor
- landskap

istället (som jag gör med Sweden1)?

/Pursche



Lokförare
Pursche besöker inte forumet just nu  
Gammal 2003-01-13, 14:25   #4
hp
Senior Member
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Stockholm, Sweden
Inlägg: 591
Skicka ett meddelande via ICQ till hp Skicka ett meddelande via MSN till hp
Standard

Ja, det gör det...
Anledningen är filformatet som används i tdb filen... Minsta fel på den = total katastrof och därför försöker man minimera antalet ggr man sparar den med sk. markers. Markers är:
- Signaler
- Bommar
- Siding/Station markers
- Hazards
- Hastighetstavlor/Milstolpar
(Tavlor kommer rätt naturligt när man sätter signaler, men de kan man sätta när som helst eftersom de bara är statiska objekt)

Titta i tit filen så kommer du förstå vad jag menar, tit står för TrackItemTable, tdb står för TrackDataBase (dock innehåller den en dubblet av tit filen, olikhet däremellan = send report till pyttemjuk)

HP
hp besöker inte forumet just nu  
Stängt ämne


Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp

Liknande ämnen
Ämne Startat av Forum Svar Senaste inlägg
Har någon annan problem med nedladdning från DS. Bengan Trainz - Allmänt om Trainz 14 2004-11-07 16:13
Hur många av er får problem med er dator ibland? LokKalle Off-topic 2 2004-02-27 22:33
Svårlöst problem [256-color-mode] Pson MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 1 2003-10-12 20:20
Simulator Problem gsmalbin MS Trainsimulator - Allmänt om MS Trainsimulator / Open Rails 4 2002-09-18 20:12
Problem med Trainz och gamla \Custom-mappen agdor Trainz - Allmänt om Trainz 1 2002-07-16 22:20



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 10:28.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009