Svenska 3D-Tåg - Forum  
 

Om det här är ditt första besök, se till att gå till vår FAQ (finns även länk till FAQ i navigeringsmenyn ovan). Du kan behöva att registrera dig innan du kan posta (finns även en länk till registrering i navigeringsmenyn ovan). För att titta på inlägg, välj det forum som du vill besöka från de som är listade nedan.

Gå tillbaka   Svenska 3D-Tåg - Forum > N3V Trainz > Landskapsdesign - Trainz

Svara
 
Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-03-03, 21:38   #1
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Unhappy Texturen försvinner

Hej!
Är det någon som kan ge tips på hur man fixar texturen som försvinner. Jag hade tidigare objekt som var okay, men när de flyttas från TRS2004, (eller om det var 2006?) till nyare TRS2009 så försvinner texturen. Namnet blir rött i objektlistan.
Bilderna visar från Aurans Download Station respektive hur det ser ut i TRS2009.

Det mest märkliga är - jag hade pumparna fullt fungerande med fägerna, men.... Felet jag sedan gjorde var att köra en Database Repair i CMP. Det skulle jag inte ha gjort...
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg kuid_38408_28003.jpg (74.4 KB, 171 visningar)
Filtyp: jpg Texture försvinner.jpg (193.2 KB, 172 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu  
Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 07:57   #2
hgkn
Medlem
 
Reg.datum: Mar 2003
Ort: Hässelby Vst, Sweden.
Inlägg: 762
Standard

Jag har för mig att det är något bildformat som inte läses rätt redan från 2006.
__________________
hgkn@bahnhof.se
hgkn besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-04, 13:55   #3
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Troligen p.g.a. udda bokstäver i namnet på texturen.
Typ våra egna Å, Ä, Ö. eller dom tyska u:na med prickar över ü och andra udda bokstäver.
Har för mig, att det är danskarna som har gjort dom där grejerna. Så texturen kanske har någon bokstav med det danska Å:et eller Ö:et i sig.

Trainz stödde dessa udda bokstäver, fram till TRS2004. Sen vart det kört, när TRS2006 kom.
Texturen gallras bort, vid installationen och objektet får en vit yta bara.
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-06, 19:48   #4
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Både Hgkn och Bengan har säkert rätt. De skandinaviska tecknen är inte bra att använda,men å andra sidan så är dessa objekt laddade från Auran och heter "Fuel crane" så där är inte problemet.
Om bilden inte kan läsas är däremot kanske en orsak.
Det som spökar hos mig var att jag faktiskt kunde använda objekten innan jag fick för mig att köra en "Database repair". Då försvann texturen. Och inte bara på detta objektet utan på en del andra också.

Det är så konstigt när man för över objekt från äldre versioner av Trainz till en nyare, speciellt 2009. Det dyker upp en del som är röda i listan, men de fungerar trots allt ändå...
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 13:35   #5
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Här är ytterligare ett exempel.

Hur gör man för att återställa texturen - om det går?
Jag har upptäckt att vissa andra objekt också är alltför vita. Misstänker att texten på något sätt har försvunnit.
Det märkliga är ju ändå att samma bitar har behållit sin textur, men en och annan tappat den. Förstår inte detta.
Delarna Gata 4fält och 2fält fungerar förutom den som heter Gata 4fält 1gc som ni ser.
Hälsningar
Bifogade bilder
Filtyp: jpg Textur borta.jpg (158.7 KB, 76 visningar)
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-19, 16:15   #6
Bengan
Hjälpsamfotograf & Hedersmedlem
 
Reg.datum: Aug 2001
Ort: Huddinge, Sweden.
Inlägg: 6 363
Standard

Kollade igenom Tomas alla gator.
Har själv samma problem med just Gata 4fält 1gc.
Alla dom andra fungerar utmärkt.

Misstänker att Tomas har döpt texturen för just den splinen, precis som den heter.
Gata 4fält 1gc med bokstaven ä i fält och på dom övriga vägarna, så har texturerna istället döpts till falt med a istället för ä.

Så att Trainz2006 och uppåt inte kan läsa texturen, bara för att den har den svenska bokstav Ä som inte finns i andra språk.

Om det är så, kan jag inte direkt svara på.
Men symptomen med det vita, överens stämmer med andra objekt som har haft udda bokstäver i texturnamnet.
Bifogade bilder
Filtyp: jpg bengolle_20100319_0000.jpg (181.6 KB, 64 visningar)
__________________
Bengan
Bengan besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Gammal 2010-03-20, 08:23   #7
benkegbg
Medlem
 
Reg.datum: Feb 2005
Ort: Fort McMurray, Alberta, CANADA
Inlägg: 1 382
Standard

Tack för svar.
Med andra ord är det inget man kan göra själv utan det är upphovsmannen som får rätta till det?

Det finns andra objekt jag har problem med, men där är det inte texturen som krånglar utan namnet. Objekt som är med polska eller ryska namn. Bokstäverna finns ju inte i vårt alfabet och när jag klistrar in namnet i mitt register som jag arbetar med, så blir det bara en massa rappakalja.

Registret är väl halvägs nu. Jag är klar med Objekten och Splines. Nästa del blir Räls och sedan Tracksides. I slutänden kommer jag att ha en bild på varje föremål, sak, väg, räls och alltsammans. Dessutom ett ledord, sökord, så jag kan leta och titta enkelt på vad jag vill sätta ut i min bana.

Om allt går som det skall så kan jag lägga upp registret som en PDF-fil för den som är intresserad. Jag tror att många har samma saker som jag har. Om inte så kan man där se vad det heter och sedan leta och ladda hem från DLS.
Hälsningar
__________________
Benkegbg
Är president i Bensland. Ett land där ALLA älskar att åka tåg.
benkegbg besöker inte forumet just nu   Svara med citat
Svara

Ämnesverktyg
Visningsalternativ

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av
Forumhopp



Alla tider är GMT +2. Klockan är nu 03:26.


Powered by vBulletin® Version 3.7.5
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Svensk översättning av: Anders Pettersson
© Svenska 3D-Tåg 2001-2009